Gjest pysepusen Skrevet 14. mars 2011 #41 Skrevet 14. mars 2011 Hm... La oss si at fem uker er for lang tid. For de som ikke bor innen en times kjøring fra besteforeldrene, betyr besøk ofte overnatting i helg. Skal besteforeldrene ha "rett" til å treffe barnebarna hver femte uke betyr det med to besteforeldrepar at annenhver helg "går vekk" i besteforeldrebesøk. Har man brudd mellom besteforeldre på den ene siden, blir det tre helger, og ved brudd på begge sider fire helger i måneden. Og det er da for LITE? Bare for å illustrere at det ikke er lurt å være for kategorisk når man ikke kjenner situasjonen... Kan jo hende paret bor vegg i vegg med begge besteforeldreparene, men det vet vi vel ikke? Beklager - jeg gikk ut fra at de bodde nærmere... men likevel; mannens foreldre bor noen timer borte, men det har ikke falt oss inn å nekte dem å komme noen gang. Vi sa at det passet ikke så godt med overnatting de første ukene, men at vi gjerne ordnet med rom på gjestgiveriet borti gata! Det jeg mener er at det er forskjell på å nekte dem helt å se barnebarnet (som i at de kan komme på besøk) og å reise for å besøke dem. Da vårt barn ble født tok svigermor helt av. Kjøpte inn masse utstyr og vi fikk låne masse utstyr etter hennes barn. Helt flott og vi lot henne styre på, like morsomt var det ikke når hun ble sinna fordi min mor kjøpte et par ting. At hun ikke hadde tenkt på å kjøpe det selv, var irrelevant. Vi burde visst spurt henne om å kjøpe det først... Ja, det er flott at besteforeldre bidrar. Det er ikke like greit når de tar over styringen, og fullstendig fortrenger det andre besteforeldreparet som også gjerne vil bidra. Selvfølgelig er ikke det greit Men akkurat her vet vi jo ikke i hvilken grad bestemor vil bidra! Skjønner jo etter å ha lest her at vi er heldige - vi ble spurt hva vi trengte så fikk vi penger til det
Gjest ts Skrevet 14. mars 2011 #42 Skrevet 14. mars 2011 Her var det kommet mange svar. Jeg velger å svare på de jeg syns er mest relevant. Jeg ville satt meg ned sammen med mannen og snakket med henne om dette før babyen kommer. Min svigermor har en sønn, min mann. Og tok helt av når jeg ble gravid. Kjøpte ting, planla, snakket og var helt oppi det. Hun gikk over alle grenser, planla barselbesøkene mine før jeg kom hjem fra sykehuset med ungen! Sørget for å gjøre seg selv til PR agent for oss ovenfor hele slekta, uten å spørre oss først engang. Hun stod på døra her halv elleve på formiddagen dagen etter at vi kom fra sykehuset.. Og skulle begynne sin gjerning som farmor som raskt fløt ut i det å dele min rolle. Hun ville ha rett til å komme og gå som hun ville, og til å være den som "reiser seg og tar babyen" når den gråt, var sulten, trengte skift osv. På linje med oss. Det gikk bare ikke. Vi snakket med henne om det og hun har ikke snakket til oss siden. For å si det slik. Så det kan lønne seg å sette ord på hvilke forventninger dere alle har til dette før dere står der og krigen er et faktum. Jeg kommer nok ikke til å diskutere dette med mannen eller svigermor før barnet kommer. Jeg syns ikke jeg kan beskylde henne for å styre for mye før barnet er kommet. Min svigermor er som din var på de tre første punktene; kjøper ting, planlegger og snakker mye. Men jeg er ganske trygg på at hun ikke planlegger barselbesøkene uten å snakke med oss og forvente at hun skal være "forelder" på like linje som oss. Men jeg tror hun kan forvente å skulle ha barnet en del hos seg når det blir stort nok. Som skrevet, jeg kommer ikke til å ta opp dette med henne, for det tror jeg vil være veldig sårene for henne. Hos oss skjedde omtrent det samme, og her er det også full kutt.. Begriper ikke at noen svigermødre ikke ser sin besøkelsestid???+ Jeg syns det er spesielt at en bestemor velger å kutte kontakten istede for å høre på foreldrene til barnebarnet og har kontakt på deres premisser. Dette gjelder vel å merke svigerforeldrene, svigermor spesielt, til barnets mor. Hennes foreldre hører vi ikke mye om. Mine foreldre skriver jeg ikke så mye om, fordi jeg er ganske sikker på hvordan de kommer til å være, fordi de er besteforeldre fra før. Jeg håper dere ikke bor så nærme svigermor at det er snakk om daglig kontakt med det kommende barnebarnet? Jo, det er snakk om nærme. Vi bor ca 5 min unna hverandre.
Kråkesaks Skrevet 14. mars 2011 #43 Skrevet 14. mars 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, moderator.
ViljaH Skrevet 14. mars 2011 #44 Skrevet 14. mars 2011 Det er artikler i ukeblader innimellom om bestemødre som har tett kontakt med barnebarna sine, hvor de alle bor nærme. Da er det typisk at bestemor henter hjem fra barnehagen/barna går til henne fra skolen en fast dag i uka, så er alle barnebarna hjemme hos henne den ettermiddagen. Det er relativt mye tid sammen for en aldrende person, samtidig som foreldrene får litt tid for seg selv da. Da er det baking og maling og snekring og kos på agendaen. Jeg synes noe sånt hadde vært helt topp, men der er folk forskjellige.
Gjest ts Skrevet 14. mars 2011 #45 Skrevet 14. mars 2011 Det er artikler i ukeblader innimellom om bestemødre som har tett kontakt med barnebarna sine, hvor de alle bor nærme. Da er det typisk at bestemor henter hjem fra barnehagen/barna går til henne fra skolen en fast dag i uka, så er alle barnebarna hjemme hos henne den ettermiddagen. Det er relativt mye tid sammen for en aldrende person, samtidig som foreldrene får litt tid for seg selv da. Da er det baking og maling og snekring og kos på agendaen. Jeg synes noe sånt hadde vært helt topp, men der er folk forskjellige. Dette er noe jeg kunne tenke meg også, men da må hvert "sett" få hver sin dag. Bare håper det er nok og ok for svigermor. Vet det er nok og ok for min mor og far.
Gjest Eurodice Skrevet 14. mars 2011 #46 Skrevet 14. mars 2011 Det er artikler i ukeblader innimellom om bestemødre som har tett kontakt med barnebarna sine, hvor de alle bor nærme. Da er det typisk at bestemor henter hjem fra barnehagen/barna går til henne fra skolen en fast dag i uka, så er alle barnebarna hjemme hos henne den ettermiddagen. Det er relativt mye tid sammen for en aldrende person, samtidig som foreldrene får litt tid for seg selv da. Da er det baking og maling og snekring og kos på agendaen. Jeg synes noe sånt hadde vært helt topp, men der er folk forskjellige. Da jeg ble farmor første gang var jeg en aldrende dame på 42 år . Det var så slitsomt med barnebarn de ettermiddagene jeg hentet ham da han var rundt to år,så jeg måtte hvile en uke etterpå .
missLynch Skrevet 15. mars 2011 #47 Skrevet 15. mars 2011 Det er temmelig overveldende å være gravid, og plutselig være midtpunkt blant familie, kolleger og venner. Jeg er litt opptatt av grensesetting for tiden jeg- husk at det er DU som styrer hvor mye hun får styre når baby kommer. Hun mener nå helt sikkert alt godt men for en som er gravid, og nettopp har blitt mamma, kan det bli FOR mye av det gode. Si ifra på en veldig pen måte når den tid kommer. Som andre sier her- ikke ta sorgene på forskudd.
solsolsol Skrevet 16. mars 2011 #48 Skrevet 16. mars 2011 Dette er problemet med det norske samfunnet. MIIIIN baby. Da jeg ble tante innså heldigvis svigerninna mi og broren min at VI fikk baby. DE hadde laget en baby til OSS. Til verden. Et barn er ikke noe man eier, og alle som er i familien gleder seg selvfølgelig. Hos oss er det min mamma som bor nært og som ikke kjenner sin besøksrett. Blir jeg tidvis gal av å se mora mi så ofte? JA. Ser jeg at klumpen elsker å se henne så ofte? JA. Betyr det mye å ha et nært forhold til andre voksne enn foreldrene sine? JA. Ikke minst er det deilig for oss at ungen kjenner bestemor nok til å kunne sove over. Så kan vi gjøre kjæresteting med god samvittighet. Om de kjøper for mange ting kan man bare be de ha det hjemme hos seg. Det er stas for ungene å ha egne leker hjemme hos familien. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #49 Skrevet 16. mars 2011 Skulle ønske det var vi som hadde besteforeldre som kjøpte ting til ungene. Det meste av utstyr vi har handlet inn til ungene har vært brukt utstyr, billigst mulig fordi vi ikke har hatt råd til annet. Sett pris på det dere får. 1
Havbris Skrevet 16. mars 2011 #50 Skrevet 16. mars 2011 Jaja. Vi kvinner som har sønner har i denne tråden fått mange antydninger om hva som venter oss, hvordan vi bør være og ikke bør være. Neimen om jeg tror jeg kommer til å tørre å bli svigermor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå