Gå til innhold

Intensiv svigermor

Fremhevede innlegg

Gjest BabyBlue
Skrevet

Tror nok det viktigste her er at du er i stand til å si nei når ting blir for mye for deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville satt meg ned sammen med mannen og snakket med henne om dette før babyen kommer.

Min svigermor har en sønn, min mann. Og tok helt av når jeg ble gravid. Kjøpte ting, planla, snakket og var helt oppi det. Hun gikk over alle grenser, planla barselbesøkene mine før jeg kom hjem fra sykehuset med ungen! Sørget for å gjøre seg selv til PR agent for oss ovenfor hele slekta, uten å spørre oss først engang. Hun stod på døra her halv elleve på formiddagen dagen etter at vi kom fra sykehuset.. Og skulle begynne sin gjerning som farmor som raskt fløt ut i det å dele min rolle. Hun ville ha rett til å komme og gå som hun ville, og til å være den som "reiser seg og tar babyen" når den gråt, var sulten, trengte skift osv. På linje med oss.

Det gikk bare ikke. Vi snakket med henne om det og hun har ikke snakket til oss siden. For å si det slik. Så det kan lønne seg å sette ord på hvilke forventninger dere alle har til dette før dere står der og krigen er et faktum.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Tror nok det viktigste her er at du er i stand til å si nei når ting blir for mye for deg.

Det gjorde jeg og. Og fikk beskjed om at h*n er jo litt MIN og, med formanende stemme og klar kroppsholdning på at hun jaggu hadde lik rett som meg.

Skrevet

OT: I et hus hvor de blir røykt inne vil det fortsatt være gasser/partikler fra røyken i flere timer etter at røyken er slukket. Dette vil blande seg med det vanlige støvet og virvles opp igjen hvis man f.eks. hopper i sofaen eller lignende. De skadelige stoffene fra røyken forsvinner ikke helt bare fordi man lufter i 10 min. Passiv røyking er skadelig og barn som utsettes for dette har høyere risiko for å utvikle astma og allergi. Problemet ligger ikke kun i den synlige røyken og den vonde lukten.

Syns jo det er helt utrolig at du fortsatt er i live mtp alt du utsettes for i det daglige. Pass deg for sola! Bø!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt meg ned sammen med mannen og snakket med henne om dette før babyen kommer.

Min svigermor har en sønn, min mann. Og tok helt av når jeg ble gravid. Kjøpte ting, planla, snakket og var helt oppi det. Hun gikk over alle grenser, planla barselbesøkene mine før jeg kom hjem fra sykehuset med ungen! Sørget for å gjøre seg selv til PR agent for oss ovenfor hele slekta, uten å spørre oss først engang. Hun stod på døra her halv elleve på formiddagen dagen etter at vi kom fra sykehuset.. Og skulle begynne sin gjerning som farmor som raskt fløt ut i det å dele min rolle. Hun ville ha rett til å komme og gå som hun ville, og til å være den som "reiser seg og tar babyen" når den gråt, var sulten, trengte skift osv. På linje med oss.

Det gikk bare ikke. Vi snakket med henne om det og hun har ikke snakket til oss siden. For å si det slik. Så det kan lønne seg å sette ord på hvilke forventninger dere alle har til dette før dere står der og krigen er et faktum.

Hos oss skjedde omtrent det samme, og her er det også full kutt..

Begriper ikke at noen svigermødre ikke ser sin besøkelsestid???+

AnonymBruker
Skrevet

Er konklusjonen din at besteforeldre som røyker aldri bør få treffe sine barnebarn ? Ikke ute heller for de har jo sikkert partikler i klærne ?

Selvsagt! Røyk er skadelig og røyk dreper, ergo holder fornuftige foreldre sine barn unna røyk.....

Skrevet

Det er ille nok å være på besøk hos noen som røyker inne selv om de går ut når de har gjester. Det lukter jo av alle klærne etterpå.

Å se et barnebarn hver 5. uke synes jeg ikke er sjelden. Mange bor jo en dagstur unna familien og ser hverandre bare i ferier.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hos oss skjedde omtrent det samme, og her er det også full kutt..

Begriper ikke at noen svigermødre ikke ser sin besøkelsestid???+

Gjelder dette din mor også, om hun er en som røyker? Hun er også en svigermor, vet du.

Endret av Belladonna
Gjest Gjest
Skrevet

Gjelder dette din mor også, om hun er en som røyker? Hun er også en svigermor, vet du.

Min kommentar og anonym sitt svar på den handler ikke om røyking i det hele tatt.

Men jeg antar at de som har så imot røyking ikke vil skille på hvem familie røykeren kommer fra i så måte.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Min kommentar og anonym sitt svar på den handler ikke om røyking i det hele tatt.

Men jeg antar at de som har så imot røyking ikke vil skille på hvem familie røykeren kommer fra i så måte.

Jeg skulle sikkert ha stilt spørsmålet til en annen, det har du rett i. Noe annet jeg har lagt merke til, som går igjen i mange tråder, er at mange svigermødre, jenters vel å merke, er dårlig likt. Merkelig det der. :forvirret: Bare for å gjøre det klart, dette er en nøytral iakttagelse.

Endret av Belladonna
Gjest Gjest
Skrevet

Er konklusjonen din at besteforeldre som røyker aldri bør få treffe sine barnebarn ? Ikke ute heller for de har jo sikkert partikler i klærne ?

:skratte:

Jeg er sjokkert og overrasket over enkelte som støtter TS her og det at det er helt riktig å nekte besteforeldre å se barnebarna pga slike patetiske ting som at besteforeldrene kjøper for mye gaver.

Å nekte besteforeldrene og barnebarna å ha kontakt i 5 uker pga slike ting er helt tragisk. Stakkars barn.

Gjest Eurodice
Skrevet

:skratte:

Jeg er sjokkert og overrasket over enkelte som støtter TS her og det at det er helt riktig å nekte besteforeldre å se barnebarna pga slike patetiske ting som at besteforeldrene kjøper for mye gaver.

Å nekte besteforeldrene og barnebarna å ha kontakt i 5 uker pga slike ting er helt tragisk. Stakkars barn.

Dette gjelder vel å merke svigerforeldrene, svigermor spesielt, til barnets mor. Hennes foreldre hører vi ikke mye om.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet.

Svigermoren din fabulerer i yr glede over å skulle få et barnebarn. Hun sitter og tenker på alt det morsomme de skal gjøre sammen, og deler disse tankene med deg.

Det betyr ikke at hun skal styre og overta noe som helst. Og husk - den veien blir til mens dere går. Det er ikke bare hun som bestemmer hvordan dere skal ha det sammen. Du får plenty mulighet til å passe på at barnet tilbringer tid med alle besteforeldre.

Gled deg over at svigermoren din gleder seg og vil delta du :)

• Liker 1
Gjest Lacus
Skrevet

Her var både svigermor og min mor like intense når jeg ble gravid. Vi trengte nesten ikke å kjøpe en eneste ting til barnet selv da de kom med gaver og utstyr, noe som igrunn var helt greit for meg. Vi sparte jo masse penger på den måten :fnise:

Begge roet seg etter hvert. Jeg så for meg at de kom til å renne ned dørene i tide og utide, men ingenn av dem gjorde det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skulle sikkert ha stilt spørsmålet til en annen, det har du rett i. Noe annet jeg har lagt merke til, som går igjen i mange tråder, er at mange svigermødre, jenters vel å merke, er dårlig likt. Merkelig det der. :forvirret: Bare for å gjøre det klart, dette er en nøytral iakttagelse.

Kvinnerollen er engang slik. Ens egen mor er den personen man har alle sine verdier og holdninger fra. Alle måter å gjøre ting på. Følgelig har man lettere for å si fra og lettere for å godta å bli satt på plass. Mormor vet godt hva som får datteren til å tippe over! Farmor har ingen aning.

Mannens mor er en fremmed kvinne som svært ofte krenker grenser for å hevde sin innbildte rett. Spesiellt når den gravide fra før er hudløs og sårbar. En god del farmødre har ikke tatt inn over seg at sønnen er blitt mann, og ser ikke at hun like mye går inn over hans grenser og inn i hans domene!

Det er mye forskning omkring dette temaet og mange samlivsterapeuter som har erfaring med problemet. Å sitte på sidelinja og slenge dritt om at jaggu er det svigerdatteren som er ond har lite for seg. Det løser ikke en dritt av problemet.

I realiteten har besteforeldre ingen rettigheter. Ikke engang om foreldrene faller fra er det gitt at besteforeldrene får barnet! Og da burde kanskje den eldre generasjonen ta et skritt tilbake og ta seg tid til å vente på at de nybakte er klare. De er faktisk besteforeldre for livet..da bør det ikke være så om å gjøre å ta det første skjøre året "fra" foreldrene. Det handler om å bli trygge i sine roller. Og det burde besteforeldre som har erfaring vite.

Alt for mange går på med krum hals, og det handler like mye om å sikre seg SIN PLASS som av glede over barnebarn..

Det å "hjelpe" en nybakt mamma tolkes gjerne som å avlaste henne fra det nyfødte barnet (!) hun akkurat jobber med å bli kjent med! Og prøver å dele med den nybakte pappaen. For at hun skal få tid til å vaske klær og pusse vinduer. For det er jo det hun ønsker aller mest, sant..? :forvirret:

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Selvsagt! Røyk er skadelig og røyk dreper, ergo holder fornuftige foreldre sine barn unna røyk.....

Når har noen dødd av å omgås noen som har røykpartikler som har satt seg i klær?

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

Mange av giftstoffene som finnes i røyk, finnes også i eksos. Så da ville jeg forventet en viss konsistens - hvis man skal holde barnet helt unna hus hvor det røykes når barnet ikke er der, så må man også holde barnet unna eksos. Dvs alle utendørsmiljøer hvor biler ferdes med en viss frekvens. Hele Oslo utgår, f.eks.

Skrevet

Det å "hjelpe" en nybakt mamma tolkes gjerne som å avlaste henne fra det nyfødte barnet (!) hun akkurat jobber med å bli kjent med! Og prøver å dele med den nybakte pappaen. For at hun skal få tid til å vaske klær og pusse vinduer. For det er jo det hun ønsker aller mest, sant..? :forvirret:

Godt poeng. En overivrig bestemor som ønsker å hjelpe, burde forstå at den beste hjelpen er å la mor (og far) få tid og rom til å bli kjent med sitt barn ved å tilby seg å bidra med husarbeid, matlaging, vask og slikt. Og så holde og kose med babyen når mor og far har fått sin dose. Ikke stille seg først i køen foran barnet, og kanskje forvente oppvartning også. Og være tilgjengelig for råd om barnestell når spurt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg og samboeren venter barn om noen måneder. Han er alenebarn og svigermor har alltid ønsket seg barnebarn. Og du kan trygt si at hun ble helt gal da hun fikk vite at hun skal bli bestemor. Nå som hun vet vi skal ha barn snakker hun om at barnet og hun skal leke, dra på turer, snekre, male osv. I tillegg vil hun kjøpe alt mulig til oss og barnet. Jeg blir helt matt av dette :( Det er fint at hun vil stille opp, men det høres ut som hun omtrent skal ta seg av halve oppveksten! :(

Andre som har vært i samme situasjon og som kan fortelle hvordan det gikk for dere?

Jeg håper dere ikke bor så nærme svigermor at det er snakk om daglig kontakt med det kommende barnebarnet?

Men du har min fulle forståelse når det kommer til engstelse for at hun kommer til å kontrollere oppdragelsen til barnet som kommer.

Jeg har en svigermor som er så avsindig sta at halvparten hadde vært nok. Hun får en fiks idé eller bestemmer seg for at sånn er verden og hører ikke på noen andres ønsker eller synspunketer når hun først har bestemt seg.

Jeg har sluttet å jatte med og sier det rett ut til henne at sånn og sånn er det - hun blir lei seg - og mannen skammer seg over at jeg er så rett på sak, og mener jeg burde la være å si noe enkelte ganger.

Saken er den at hun har fått lov å styre sin egen skute leeeenge, noe jeg mener er helt feil - og at foten burde vært satt ned for lenge siden.

Svigermødre er å blir svigermødre på godt og vondt - trøst deg med at du er ikke den eneste som plages med en...

Og det er lov å si fra om at nok er nok - så får hun enten bli sur, eller være voksen nok til å kunne ta en samtale med dere som foreldre om problemet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...