Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Jeg og samboeren venter barn om noen måneder. Han er alenebarn og svigermor har alltid ønsket seg barnebarn. Og du kan trygt si at hun ble helt gal da hun fikk vite at hun skal bli bestemor. Nå som hun vet vi skal ha barn snakker hun om at barnet og hun skal leke, dra på turer, snekre, male osv. I tillegg vil hun kjøpe alt mulig til oss og barnet. Jeg blir helt matt av dette Det er fint at hun vil stille opp, men det høres ut som hun omtrent skal ta seg av halve oppveksten! Andre som har vært i samme situasjon og som kan fortelle hvordan det gikk for dere?
Fomle - Fanten Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Hei Gjest. Jeg ville ikke tatt ” sorgene ” på forskudd. Jeg tror nok at svigermor er litt i ekstase ettersom hun kanskje har sett frem til at sønnen hennes skal få ett barn. Jeg har hørt fra andre venner at svigermødre kan være litt irriterende når de slenger rundt med kommentarer osv. Men ikke glem at det er du som bestemmer og kan si NEI akkurat når det passer deg. Med tanke på at svigermor er så ivrig, så hadde jo det kanskje vært litt hyggelig for henne at dere kom på besøk og kanskje inviterte henne. Det skader riktig nok ikke at hun for se barnet av og til. ( Jeg har ikke unger selv, men jeg husker hvor mye jeg gledet meg til å få en bror ) Lykke til. Fomle - Fanten
Gjest ts Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Hei Gjest. Jeg ville ikke tatt ” sorgene ” på forskudd. Jeg tror nok at svigermor er litt i ekstase ettersom hun kanskje har sett frem til at sønnen hennes skal få ett barn. Jeg har hørt fra andre venner at svigermødre kan være litt irriterende når de slenger rundt med kommentarer osv. Men ikke glem at det er du som bestemmer og kan si NEI akkurat når det passer deg. Med tanke på at svigermor er så ivrig, så hadde jo det kanskje vært litt hyggelig for henne at dere kom på besøk og kanskje inviterte henne. Det skader riktig nok ikke at hun for se barnet av og til. ( Jeg har ikke unger selv, men jeg husker hvor mye jeg gledet meg til å få en bror ) Lykke til. Fomle - Fanten Hun skal selvsagt få se barnet! Det kommer hun sikker til å gjøre ganske ofte, men jeg blir veldig veldig overveldet når hun tydelig har lagt masse planer om hvordan dette skal bli
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Jeg og samboeren venter barn om noen måneder. Han er alenebarn og svigermor har alltid ønsket seg barnebarn. Og du kan trygt si at hun ble helt gal da hun fikk vite at hun skal bli bestemor. Nå som hun vet vi skal ha barn snakker hun om at barnet og hun skal leke, dra på turer, snekre, male osv. I tillegg vil hun kjøpe alt mulig til oss og barnet. Jeg blir helt matt av dette Det er fint at hun vil stille opp, men det høres ut som hun omtrent skal ta seg av halve oppveksten! Andre som har vært i samme situasjon og som kan fortelle hvordan det gikk for dere? Klart hun er glad,klart hun vil både det ene og det andre. Tenk å ha en slik svigermor. Fantastisk. Du kan jo vente til barnet kommer da.... 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Jeg kjenner en bestemor som blir holdt helt utenfor. Hennes svigerdatter aksepterer ikke at bestemor har behov for sitt barnebarn og faren til barnet må besøke sin mor alene med barnet. Denne bestemoren gledet seg helt vilt og kjøpte masse flotte ting til barnebarnet, men har fått beskjed at hun får ikke kjøpe flere ting. Jeg synes at denne svigerdatteren er helt jævlig. Det er også en oldemor involvert her som heller ikke får se barnet fordi svigerdatteren har slått seg helt vrang. Like etter fødselen besøkte bestemor barnet. Så gikk det fem uker før hun fikk se barnet igjen. Hun får ikke lov å ha barnet hos seg fordi hun røyker (som OM hun ville røykt inne med barnet tilstede) og far får ikke besøke sin mor med barnet av samme grunn. Far er helt dott her og gjør som fruen har befalt. 2
Gjest ts Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Jeg kjenner en bestemor som blir holdt helt utenfor. Hennes svigerdatter aksepterer ikke at bestemor har behov for sitt barnebarn og faren til barnet må besøke sin mor alene med barnet. Denne bestemoren gledet seg helt vilt og kjøpte masse flotte ting til barnebarnet, men har fått beskjed at hun får ikke kjøpe flere ting. Jeg synes at denne svigerdatteren er helt jævlig. Det er også en oldemor involvert her som heller ikke får se barnet fordi svigerdatteren har slått seg helt vrang. Like etter fødselen besøkte bestemor barnet. Så gikk det fem uker før hun fikk se barnet igjen. Hun får ikke lov å ha barnet hos seg fordi hun røyker (som OM hun ville røykt inne med barnet tilstede) og far får ikke besøke sin mor med barnet av samme grunn. Far er helt dott her og gjør som fruen har befalt. Det er ikke det som kommer til å bli problemet for oss. Jeg frykter hun kommer til å styre altfor mye. Saken er ikke at hun ikke skal få se barnet, men at hun ikke kan styre så mye som hun tror/håper.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Det er ikke det som kommer til å bli problemet for oss. Jeg frykter hun kommer til å styre altfor mye. Saken er ikke at hun ikke skal få se barnet, men at hun ikke kan styre så mye som hun tror/håper. Jeg er ganske sikker på at hvis du spurte far og mor som nekter bestemor å se barnet så er det akkurat dette de vil si: hun styrer for mye. Det har jeg sagt til henne også - la de unge være foreldre og gjøre det på sin måte og så kommer de tilbake når de føler seg litt mer sikre. Det dere skal gjøre er å sette grenser - men ikke avskjær svigermor fra sitt barnebarn, for det å bli bestemor er nesten like stort som å bli mor.
Gjest ts Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 Jeg er ganske sikker på at hvis du spurte far og mor som nekter bestemor å se barnet så er det akkurat dette de vil si: hun styrer for mye. Det har jeg sagt til henne også - la de unge være foreldre og gjøre det på sin måte og så kommer de tilbake når de føler seg litt mer sikre. Det dere skal gjøre er å sette grenser - men ikke avskjær svigermor fra sitt barnebarn, for det å bli bestemor er nesten like stort som å bli mor. Vi skal ikke avskjære svigermor. Jeg er bare redd hun tar over styringen og ikke slipper til mine foreldre på samme måte Jeg er redd hun vil se barnebarnet sitt nesten hver dag, og det orker jeg bare ikke
leirbål Skrevet 13. mars 2011 #9 Skrevet 13. mars 2011 (endret) Ts. Hvis dette blir et problem kan dere ordne det da. Å bekymre seg om alt som kan skje løser ingen problemer. Sannsynligvis er svigermoren din bare ivrig, men lar dere få bestemme over deres eget barn. De aller fleste besteforeldre gjør det. Synes du foreldrene dine får se babyen for lite, så endrer du på det. Styrer svigermoren din for mye, så lar du mannen din si ifra på en pen måte. Dere bestemmer selv hvor ofte babyen skal møte henne. Men vær obs. på at du ikke er ekstra kritisk mot svigermoren din. Da er det lett for at du blir urettferdig streng mot henne. Husk at hun er bare lykkelig, og ønsker det samme som du, å være god mot den lille babyen deres. Endret 13. mars 2011 av leirbål 2
Redbull Skrevet 13. mars 2011 #10 Skrevet 13. mars 2011 Mor mi er sånn, og eg nyter det!!! får sove og får avlastning, og det å få ting/klær til babyen ser eg ikke noe problem med? 2
Gjest ts Skrevet 13. mars 2011 #11 Skrevet 13. mars 2011 (endret) Ts. Hvis dette blir et problem kan dere ordne det da. Å bekymre seg om alt som kan skje løser ingen problemer. Sannsynligvis er svigermoren din bare ivrig, men lar dere få bestemme over deres eget barn. De aller fleste besteforeldre gjør det. Synes du foreldrene dine får se babyen for lite, så endrer du på det. Styrer svigermoren din for mye, så lar du mannen din si ifra på en pen måte. Dere bestemmer selv hvor ofte babyen skal møte henne. Men vær obs. på at du ikke er ekstra kritisk mot svigermoren din. Da er det lett for at du blir urettferdig streng mot henne. Husk at hun er bare lykkelig, og ønsker det samme som du, å være god mot den lille babyen deres. Du har nok rett i mye her Og jeg skal prøve å ikke være så kritisk. Mor mi er sånn, og eg nyter det!!! får sove og får avlastning, og det å få ting/klær til babyen ser eg ikke noe problem med? Er nok desverre redd for at hvis det hadde vært moren min disse tankene hadde vært om så hadde jeg blitt glad Frykter at det ikke skal bli nogenlunde likt mellom besteforeldrene på hver sin side Endret 14. mars 2011 av Kråkesaks
Ava Mae Skrevet 13. mars 2011 #12 Skrevet 13. mars 2011 Hvorfor bruke et 9 mnd langt svangerskap på å ta en sorg på forskudd som du kanskje ikke kommer til å oppleve en gang når alt kommer til alt? De aller fleste kommende besteforeldre er lykkelige over det de er på vei til å få oppleve uten at de overtar barneoppdragelsen fullstendig, og skulle det nå skje så får dere sette grenser og si fra. For alt du vet så kan det hende du til syvende og sist ender opp med å sette pris på den avlastningen dere får de gangene svigermor ønsker å gjøre ditt og datt med den lille
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #13 Skrevet 13. mars 2011 Jeg kjenner en bestemor som blir holdt helt utenfor. Hennes svigerdatter aksepterer ikke at bestemor har behov for sitt barnebarn og faren til barnet må besøke sin mor alene med barnet. Denne bestemoren gledet seg helt vilt og kjøpte masse flotte ting til barnebarnet, men har fått beskjed at hun får ikke kjøpe flere ting. Jeg synes at denne svigerdatteren er helt jævlig. Det er også en oldemor involvert her som heller ikke får se barnet fordi svigerdatteren har slått seg helt vrang. Like etter fødselen besøkte bestemor barnet. Så gikk det fem uker før hun fikk se barnet igjen. Hun får ikke lov å ha barnet hos seg fordi hun røyker (som OM hun ville røykt inne med barnet tilstede) og far får ikke besøke sin mor med barnet av samme grunn. Far er helt dott her og gjør som fruen har befalt. du kaller barnets mor for jævlig fordi de setter helt normale grenser? det kan hende foreldrene ikke ønsker at babyen/barnet skal overøses med materielle ting? at h*n ikke skal bli bortskjemt, eller at de ikke har behov for å få masse ting? kanksje de setter større pris på annet? det er mange som er slitne - og trenger tid som familie(mye våkenetter, barseltårer, kanksje depresjon), 5 uker er ikke mye dersom de har hatt en tøff tid. passiv røyking er svært skadelig for barn og voksne, og røyk setter seg i klær, hud og hår. rimelig drøyt å kalle et menneske for jævlig i en relativt normal situasjon..... 1
Gjest pysepusen Skrevet 13. mars 2011 #14 Skrevet 13. mars 2011 du kaller barnets mor for jævlig fordi de setter helt normale grenser? det kan hende foreldrene ikke ønsker at babyen/barnet skal overøses med materielle ting? at h*n ikke skal bli bortskjemt, eller at de ikke har behov for å få masse ting? kanksje de setter større pris på annet? det er mange som er slitne - og trenger tid som familie(mye våkenetter, barseltårer, kanksje depresjon), 5 uker er ikke mye dersom de har hatt en tøff tid. passiv røyking er svært skadelig for barn og voksne, og røyk setter seg i klær, hud og hår. rimelig drøyt å kalle et menneske for jævlig i en relativt normal situasjon..... Jeg er enig i at man trenger ikke kalle mennesker for jævlige i denne situasjonen, men å nekte farmoren til barnet å treffe det på fem uker er ikke snilt gjort - uansett hvor sliten man er. Så jo, jeg mener fem uker er altfor mye tid. Greit nok med andre familiemedlemmer, men ikke besteforeldre. Og at besteforeldre ønsker å kjøpe ting til barna er da helt normalt? Ting som barnet trenger... 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #15 Skrevet 13. mars 2011 du kaller barnets mor for jævlig fordi de setter helt normale grenser? Er det helt normalt at bestemor ikke får se sitt barnebarn på 5 uker? Ikke i min verden. det kan hende foreldrene ikke ønsker at babyen/barnet skal overøses med materielle ting? at h*n ikke skal bli bortskjemt, eller at de ikke har behov for å få masse ting? kanksje de setter større pris på annet? Hva annet da? Denne bestemoren ønsket å hjelpe dem i gang. Har fått beskjed om at det er uønsket. det er mange som er slitne - og trenger tid som familie(mye våkenetter, barseltårer, kanksje depresjon), 5 uker er ikke mye dersom de har hatt en tøff tid. Ja glemte jeg å nevne at det ikke var ønsket at far besøkte bestemor med barnet også, at han må snike seg til det? Og ja det er konstatert fødselsdepresjon her. Hva så? Det er ikke snakk om å renne ned dørene. Men å få se sitt første barnebarn regelmessig. passiv røyking er svært skadelig for barn og voksne, og røyk setter seg i klær, hud og hår. Bestemor røyker ikke med barnet tilstede. Bestemor er et svært oppegående menneske og har luftet lenge før barnet kommer. Om så var, hva med å få besøke barnet på kafe eller hjemme hos oldemoren? rimelig drøyt å kalle et menneske for jævlig i en relativt normal situasjon..... Føler du deg truffet? Jeg ser en bestemor som gråter for at hun ikke får se sitt barnebarn i det hele tatt over lange perioder. Hun får ingen nyheter heller. Barnet er snart 1. år. Det er altså ikke en situasjon som har gått seg til eller som kommer til å gå seg til før moren tar seg sammen og forstår at hun ikke kan holde på slik. Hun får sett sitt barnebarn når hun aller nådigst får audiens eller far sniker seg til å besøke henne med barnet bak morens rygg. Synes du det høres ut som et fornuftig forhold? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #16 Skrevet 13. mars 2011 Er det helt normalt at bestemor ikke får se sitt barnebarn på 5 uker? Ikke i min verden. Hva annet da? Denne bestemoren ønsket å hjelpe dem i gang. Har fått beskjed om at det er uønsket. Ja glemte jeg å nevne at det ikke var ønsket at far besøkte bestemor med barnet også, at han må snike seg til det? Og ja det er konstatert fødselsdepresjon her. Hva så? Det er ikke snakk om å renne ned dørene. Men å få se sitt første barnebarn regelmessig. Bestemor røyker ikke med barnet tilstede. Bestemor er et svært oppegående menneske og har luftet lenge før barnet kommer. Om så var, hva med å få besøke barnet på kafe eller hjemme hos oldemoren? Føler du deg truffet? Jeg ser en bestemor som gråter for at hun ikke får se sitt barnebarn i det hele tatt over lange perioder. Hun får ingen nyheter heller. Barnet er snart 1. år. Det er altså ikke en situasjon som har gått seg til eller som kommer til å gå seg til før moren tar seg sammen og forstår at hun ikke kan holde på slik. Hun får sett sitt barnebarn når hun aller nådigst får audiens eller far sniker seg til å besøke henne med barnet bak morens rygg. Synes du det høres ut som et fornuftig forhold? Nei, men du føler tydeligvis behov for å være spydig når noen belyser flere mulige sider av en sak.... Ikke vet jeg hva som egentlig foregår der - det gjør heller ikke du heller - kun foreldrene vet det. Og du sier jo at hun har konstantert fødselsdepresjon, så det kan jo være mor sliter betydelig tyngre enn noen andre aner. Eller ikke. Uansett, det er flere sider av en sak. Selv om jeg ikke helt forstår dette med at far ikke kan ta med barn selv, selvsagt. Istedetfor å kalle svigerdatter for jævlig kan dere jo heller diskutere løsninger for hvordan hun skal få hjelp? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #17 Skrevet 13. mars 2011 OT: I et hus hvor de blir røykt inne vil det fortsatt være gasser/partikler fra røyken i flere timer etter at røyken er slukket. Dette vil blande seg med det vanlige støvet og virvles opp igjen hvis man f.eks. hopper i sofaen eller lignende. De skadelige stoffene fra røyken forsvinner ikke helt bare fordi man lufter i 10 min. Passiv røyking er skadelig og barn som utsettes for dette har høyere risiko for å utvikle astma og allergi. Problemet ligger ikke kun i den synlige røyken og den vonde lukten.
Gjest Selvstendig Skrevet 14. mars 2011 #18 Skrevet 14. mars 2011 Jeg er enig i at man trenger ikke kalle mennesker for jævlige i denne situasjonen, men å nekte farmoren til barnet å treffe det på fem uker er ikke snilt gjort - uansett hvor sliten man er. Så jo, jeg mener fem uker er altfor mye tid. Greit nok med andre familiemedlemmer, men ikke besteforeldre. Hm... La oss si at fem uker er for lang tid. For de som ikke bor innen en times kjøring fra besteforeldrene, betyr besøk ofte overnatting i helg. Skal besteforeldrene ha "rett" til å treffe barnebarna hver femte uke betyr det med to besteforeldrepar at annenhver helg "går vekk" i besteforeldrebesøk. Har man brudd mellom besteforeldre på den ene siden, blir det tre helger, og ved brudd på begge sider fire helger i måneden. Og det er da for LITE? Bare for å illustrere at det ikke er lurt å være for kategorisk når man ikke kjenner situasjonen... Kan jo hende paret bor vegg i vegg med begge besteforeldreparene, men det vet vi vel ikke? Og at besteforeldre ønsker å kjøpe ting til barna er da helt normalt? Ting som barnet trenger... Da vårt barn ble født tok svigermor helt av. Kjøpte inn masse utstyr og vi fikk låne masse utstyr etter hennes barn. Helt flott og vi lot henne styre på, like morsomt var det ikke når hun ble sinna fordi min mor kjøpte et par ting. At hun ikke hadde tenkt på å kjøpe det selv, var irrelevant. Vi burde visst spurt henne om å kjøpe det først... Ja, det er flott at besteforeldre bidrar. Det er ikke like greit når de tar over styringen, og fullstendig fortrenger det andre besteforeldreparet som også gjerne vil bidra.
sebastianen Skrevet 14. mars 2011 #19 Skrevet 14. mars 2011 OT: I et hus hvor de blir røykt inne vil det fortsatt være gasser/partikler fra røyken i flere timer etter at røyken er slukket. Dette vil blande seg med det vanlige støvet og virvles opp igjen hvis man f.eks. hopper i sofaen eller lignende. De skadelige stoffene fra røyken forsvinner ikke helt bare fordi man lufter i 10 min. Passiv røyking er skadelig og barn som utsettes for dette har høyere risiko for å utvikle astma og allergi. Problemet ligger ikke kun i den synlige røyken og den vonde lukten. Er konklusjonen din at besteforeldre som røyker aldri bør få treffe sine barnebarn ? Ikke ute heller for de har jo sikkert partikler i klærne ? 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #20 Skrevet 14. mars 2011 Siden det her er snakk om spekulasjoner om hva som kanskje kan skje i framtida så bidrar jeg med mine tanker om hva som kan komme til å skje: Bestemor er superivrig fordi hun skal få sitt første barnebarn, helt naturlig og kjempekoselig er det. Hun kommer til å planlegge og drømme i tida fram mot fødselen. Hun overstrømmes av så mange positive følelser at hun tar litt hardt i, men innerst inne vet hun jo at barnet har to foreldre som styrer showet. Bestemor har råd og lyst til å hjelpe det unge paret med nødvendige innkjøp. Hun husker jo selv hvor vanskelig det kunne være da hun ble mor og vil at sønnen og svigerdatteren skal slippe dette. Underveis blir bestmor og foreldre enige om hva hun skal kjøpe, og avpasser dette med at også svigerdatterens foreldre gjerne vil bidra. Om bestemor kjøper inn dobbelt opp av noe som foreldrene til svigerdatteren også kjøper, så velger det unge paret å se fordelen heller enn ulempen. De kan f.eks. ha en ekstra seng eller ekstra vogn stående hos bestemor sånn at de slipper å dra ting fram og tilbake. Og det er kjempekjekt å ha en egen vogn til barnehagen etterhvert. Når barnet blir født er bestemor i ekstase, som bestemødre gjerne er når de får et barnebarn. Og det første er naturligvis størst stas. Det ligger i menneskets natur. Hun får lyst til å tilbringe masse tid sammen med baby og foreldre den første tida, men foreldrene setter vennlig og bestemt ned foten og gir bestemor noen grenser å forholde seg til. Hun kan være på besøk i 2-3 timer om gangen, men så må mor og barn få tid til hvile og til å bli kjent med hverandre. Det bør gå 3-4 dager mellom hvert besøk, for det er mange andre som også vil se babyen og både mor og barn trenger ro. Etterhvert roer den første ekstasen seg, og bestemor kommer inn i en naturlig rytme der hun er en omsorgsfull bestemor som hjelper og støtter foreldre og barn, men som ikke er overdrevent mye på besøk. Og så levde de lykkelig alle sine dager. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå