Gå til innhold

Kelner fjernet maten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde gitt beskjed med mat i munnen at jeg ikke var ferdig. ;)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Synes å huske bestikket skal ligge på høyre side på klokken 17.00, da kan det fjernes... men det er vel bare på riktig flotte steder...

Dette har jeg også lært, og praktiserer. Men om servitører er opplært i dette har jeg ingen anelse om.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ingen tallerkner skal fjernes før alle på bordet er ferdigspist. Og kniv og gaffel ved "klokka fem" er en god indikasjon på at man er ferdig med maten. Evnt servietten oppå (men det tar seg ikke like bra ut på bedre restauranter.

Jeg spiser sakte og blir dritforbanna om servitøren fjerner de andres tallerkner før jeg er ferdig med maten min. Jeg blir stressa av å spise når noen rydder bordet rundt meg. Og ja jeg pleier å si ifra. Blir ihvertfall ingen tips fra min kant.

Det er desverre dårlig stelt med skikk og manerer i dette landet :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Joda, servitøren skal ikke rydde bordet før gjestene er ferdige med maten, men dette her kunne da trådstarter lett ha ryddet opp i ved å si i fra. Har selv jobbet som servitør, og det er faktisk ikke alltid like lett å se om folk er ferdige eller ikke. Det er mange som spiser sakte, legger ned bestikket og skravler lenge, før de fortsetter å spise. Joda, servitøren burde ha spurt, men vi gjør alle feil i blant, og hadde TS sagt i fra kan jeg garantere at hun hadde fått maten tilbake med en beklagelse. Liten vits i å foreslå å nekte å betale eller å be om å få snakke med restaurantsjefen, når dette lett kunne vært unngått ved å kommunisere med servitøren.

Det er faktisk mange som blir misfornøyd dersom servitøren ikke er rask med å rydde av bordet, for etter maten vil folk ofte ha kaffe og/eller dessert. Jeg har opplevd mange ganger at enkelte gjester bruker 30-45 minutter lenger tid enn resten av selskapet sitt med å spise opp, noe som ofte resulterer i at noen sitter utolmodige på den ene siden av bordet fordi tallerknene ikke blir ryddet opp, og som gjerne også går ut og tar seg en røyk(!) mens en eller to fremdeles sitter og spiser. Når jeg jobbet som servitør forsøkte jeg da å følge nøye med på om de som satt igjen var ferdige med å spise, og var jeg usikker spurte jeg. Var rett som det var at gjesten ikke var ferdig, ja, selv om bestikket lå på tallerknen og halvparten av selskapet hadde reist seg. Det er faktisk et fåtall av restaurantgjester som legger bestikket samlet på siden av tallerknen som et tegn på at de er ferdige med å spise.

Servitører er mennesker de også, og de gjør i blant feil som alle andre, men det er bare å si i fra, så skal du se at de gjør sitt beste for at gjestene skal bli fornøyde.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...