AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Er det vanlig at servitører fjerner tallerkener det fortsatt er igjen mat på? Jeg satt og spiste med en mann, og han spiser mye fortere enn meg. Da mannen var ferdig med maten kom kelneren og fjerne tallerkenene, også min. Jeg hadde ikke engang lagt ned gaffelen. Jeg ble paff, er dette vanlig? Det var ikke et sted man behøver bestille bord heller, og nok av ledige bord om det skulle komme flere gjester. Lenge til stengetid var det også 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 det er vanlig at de spør om du er ferdig hvis den du spiser med har tom tallerken og du ikke åpenbart sitter og spiser, men ikke å bare ta den når du til og med hadde bestikk i hånda. sa du ifra?
Piggsvin Skrevet 12. mars 2011 #3 Skrevet 12. mars 2011 Nei sånn skal det ikke være. Man skal da få spise opp. Tydeligvis en veldig distré (eller frekk) kelner. Det samme skjedde meg en gang, men sa ifra og fikk asjetten tilbake med en unnskyldning. Ikke verre enn det.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #4 Skrevet 12. mars 2011 det er vanlig at de spør om du er ferdig hvis den du spiser med har tom tallerken og du ikke åpenbart sitter og spiser, men ikke å bare ta den når du til og med hadde bestikk i hånda. sa du ifra? Nei, jeg sa ikke noe, jeg snakker ikke med mat i munnen ;-) 2
FantasDick Skrevet 12. mars 2011 #5 Skrevet 12. mars 2011 Nei - det skal i alle fall ikke være vanlig. Da jeg jobbet som servitør ventet jeg stort sett med å ta fat/spørre om jeg skal ta dem til gjestene signaliserte at de var ferdige. Om alle er tydelig ferdige å spise mens ett fat hadde mat igjen spurte jeg etter en stund/fulgte litt med på om h*n fortsatt spiste. Jeg hadde sagt fra.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #6 Skrevet 12. mars 2011 Da jeg jobbet som servitør Åh! Jeg har et spørsmål! Seriøst ment... Men altså, er det sant at det finnes servitører som spytter i maten de serverer?
Gjest Fikira Skrevet 12. mars 2011 #7 Skrevet 12. mars 2011 Åh! Jeg har et spørsmål! Seriøst ment... Men altså, er det sant at det finnes servitører som spytter i maten de serverer? Det finnes dokumentarer og serier om slikt. Så eksisterer ja.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #8 Skrevet 12. mars 2011 Det finnes dokumentarer og serier om slikt. Så eksisterer ja. Her i Norge?
Gjest Fikira Skrevet 12. mars 2011 #9 Skrevet 12. mars 2011 Mennesker i Norge er ikke så forskjellige fra folk i Frankrike og Usa. Så jeg tørr å anta at det hender i perfekte Norge også =D
Gjest Consensio Skrevet 12. mars 2011 #10 Skrevet 12. mars 2011 Man må da si ifra om slikt. greit nok at du ikke prater med mat i munnen, men ta det nå iallefall opp med sjefen/daglig leder.
Nalla Skrevet 12. mars 2011 #11 Skrevet 12. mars 2011 Åh! Jeg har et spørsmål! Seriøst ment... Men altså, er det sant at det finnes servitører som spytter i maten de serverer? Jeg har jobbet som servitør de siste 5 årene, og har (hånden på hjerte) ALDRI spyttet i maten (eller tenkt tanken), det har heller ikke mine med-servitører/eller kokker gjort som jeg har sett heller. Og det har aldri vært et tema tatt opp som en spøk en gang på de stedene jeg har jobbet, uansett hvor ufyselige gjester vi har hatt enkelte ganger. Men som andre nevner, så skjer det sikkert enkelte steder. Men på et vanlig spisested med oppegående ansatte tror jeg ikke at dette skjer...
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #12 Skrevet 12. mars 2011 Jeg har jobbet som servitør de siste 5 årene, og har (hånden på hjerte) ALDRI spyttet i maten (eller tenkt tanken), det har heller ikke mine med-servitører/eller kokker gjort som jeg har sett heller. Og det har aldri vært et tema tatt opp som en spøk en gang på de stedene jeg har jobbet, uansett hvor ufyselige gjester vi har hatt enkelte ganger. Men som andre nevner, så skjer det sikkert enkelte steder. Men på et vanlig spisested med oppegående ansatte tror jeg ikke at dette skjer... Takk. En lurer jo noen ganger på, skal man klage på maten når den tydelig ikke er godt nok stekt eller annet, for frykten er der for at man får tilbake maten med "tilbehør". Så man lar heller være.
Rayanne Skrevet 12. mars 2011 #13 Skrevet 12. mars 2011 Dette bør du klage på. Man har visse kelnerkoder, tallerkenen skal bare taes bort dersom den åpenbart er ferdig, noe man ser enten ved at den er tom, eller at gjesten har lagt fra seg bestikket på tallerkenen, eller lagt servietten over det som er igjen av matrester. Hvis alle andre rundt bordet er ferdig, og man er i tvil pga manglende tegn fra gjesten, skal man alltid spørre før man tar den.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #14 Skrevet 12. mars 2011 Åh! Jeg har et spørsmål! Seriøst ment... Men altså, er det sant at det finnes servitører som spytter i maten de serverer? ...hvorfor tror du Zaphireh har oversikt over hva alle servitører i Norge driver med? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #15 Skrevet 13. mars 2011 Nei, dette er ikke vanlig og ei heller akseptabelt. Dersom noe slik hadde skjedd meg hadde jeg først blitt sint, og så nektet å betale for maten, både min og hans. For slik oppførsel ødelegger opplevelsen fullstendig. Man fjerner ikke tallerkene før det er åpenbart at gjesten er ferdig. Altså at tallerken enten er tom, at gjesten har lagt bestikket på skrått på høyre side av tallerken, eller at servietten ligger over det som måtte være igjen. Spør dersom usikker. 3
Henkie Skrevet 13. mars 2011 #16 Skrevet 13. mars 2011 Utrolig frekk eller stresset servitør, men; rakk du ikke si noe? "unnskyld, men jeg er ikke ferdig ennå" Tok han bare tallerkenen, løp vekk og kom aldri mer tilbake? 1
Tonka Skrevet 13. mars 2011 #17 Skrevet 13. mars 2011 Åh! Jeg har et spørsmål! Seriøst ment... Men altså, er det sant at det finnes servitører som spytter i maten de serverer? Man har jo en viss yrkesstolthet da. Jeg regner jo med at det skjer innimellom i Norge også, men i løpet av fem år i restuarantbransjen har jeg aldri hørt om at noen har gjort det, hatt lyst til å gjøre det eller vurdert å gjøre det. Men så klart, jeg ser an restaurantene godt før jeg går inn når jeg er ute og spiser, er ikke alle steder jeg går inn. Det er mange nasty mennesker der ute.
Tonka Skrevet 13. mars 2011 #18 Skrevet 13. mars 2011 Og TS; nei, det er ikke vanlig og ikke greit. Men du burde jo ha sagt noe, var du på en restaurant som har antydning til greie på hva service er så hadde du fått et plaster på såret.
FantasDick Skrevet 13. mars 2011 #19 Skrevet 13. mars 2011 Åh! Jeg har et spørsmål! Seriøst ment... Men altså, er det sant at det finnes servitører som spytter i maten de serverer? Jeg har ikke møtt på noen servitører som jeg vet har spyttet i maten til folk. Men vi har tullet om å gjøre det, om noen har hatt en djevel av en gjest på sitt bord! Jeg kunne aldri gjort noe sånt.
Wonders Skrevet 14. mars 2011 #20 Skrevet 14. mars 2011 han skulle ikke fjernet maten. Synes å huske bestikket skal ligge på høyre side på klokken 17.00, da kan det fjernes... men det er vel bare på riktig flotte steder... Spiste du mye dessert etterpå elle? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå