Gå til innhold

Barn i bil - sikkerhet

Dina

Anbefalte innlegg

Hei.

Mine to barn er 6 1/2 og 9 år. Av og til når vi er ute og kjører hender det at en av dem får sitte foran. Jeg har 4 airbager i bilen, 2 foran og 1 på hver side. Nå mener jeg å ha lest at dersom man kolliderer, og airbagen løses ut, er trykket så kraftig at det er livsfarlig for barn! Noen som vet noe om dette???

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En lav person som sitter foran kan rett og slett bli halshugget dersom airbagen løses ut. Hold ungene i baksetet, og sikre dem god der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Når barn har blitt 1.40 høye mener jeg å ha lest at de kan sitte foran i bil med airbag.

Vår niåring ( snart ti ) får sitte fremme i bilen som har airbag, men han på 7,5 får ikke lov.

Hun må sitte på bilpute.

Før fikk han mellomste også sitte framme på pute, men etter at jeg leste om de ufattelige skadene man kan påføre dem var det slutt på den moroa.

Gutten godtok dette uten å mokke da jeg forklarte hvorfor han ikke kunne få sitte fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En airbag på førersiden i en bil, inneholder sprengstoff tilsvarende ca. 5 håndgranater. Bagen er av et ganske sterkt stoff, og varmen fra eksplosjonen får luften i bagen til å utvide seg, slik at den spretter ut av rattet og dekker for førerens ansikt. Den faller relativt fort sammen igjen.

Mens bagen på førersiden er på ca. 90 liter, er den på passasjersiden på minst 120 liter. (Dette varierer selvsagt litt med biltype.) Grunnet den ekstreme varmeutviklingen, vil en passasjer i en bil med airbag få relativt store brannskader på bena hvis bagen utløses, spesielt hvis vedkommende er iført shorts eller kort skjørt. En bakovervendt barnestol vil bli klemt opp mot seteryggen. Monter ALDRI slike stoler i biler med airbag.

I det en aribag utløses, oppstår en dramatisk økning i lufttrykket i kupéen. I en personbil med lukkede vinduer/takluke, må man regne med at trommehinnene sprenges. Enkelte nyere biler har, i tillegg til airbag på fører- og passasjerside, ekstra airbager på sidene. Det fører selvsagt til at trykket øker ytterligere.

Til sist kan det nevnes at en airbag bare løses ut om bilen utsettes for støt fra en bestemt vinkel. For vanlige airbager i ratt eller på passasjerside, vil det si en påkjenning direkte forfra.

Hvis bilen derimot utsettes for kollisjon fra siden, blir airbagen vanligvis ikke utløst, og da har brannmannskap og ambulansepersonell instruks om ikke å foreta noen form for førstehjelp på fastklemte passasjerer hvis dette innebærer at man kommer mellom passasjer/fører og en ikke utløst airbag. De skal vente til teknisk personell har koblet fra airbagen.

(Kilde: Brannvesenet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...