Gå til innhold

Dyremishandling på NRK1


Væren

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp sittet og sett "Sofa King Stupid" på NRK1, og ble både forbannet og sjokkert.

I innslaget "Kræsjforsk" gjør "forskerne" et eksperiment, der de skal finne ut hvilket dyr som tåler best stress i form av å bli utsatt for sterk varme.

En undulat, en rotte og to gullfisker (henholdsvis i bur og glassbolle) blir utsatt for en kraftig flamme rettet mot bordet de står på, og tar følgelig full fyr.

Gullfiskene blir liggende livløse på asfalten, rotta blir sittende fast i buret sitt, og undulaten - vel, den ble ikke filmet "etterpå". De greide altså ikke å rømme!

Det er temmelig paradoksalt, at mens vi prøver å lære våre barn og tenåringer å vise respekt og omsorg for sine kjæledyr, og alt som lever forøvrig (og bønder blir fratatt sin bevilgning til å drive med dyrehold dersom dyrene utsettes for unødige påkjenninger, pines eller på annen måte lider overlast) så kan altså NRK rett og slett tillate seg å sette fyr på uskyldige og forsvarsløse kjæledyr for å få oss til å ”vri oss av latter” i sofakroken!

Jeg vred meg derimot i både vantro og vemmelse, og har skrevet en klage som skal sendes Kringkastingsrådet omgående!

Noen andre enn meg som reagerer på sånt?

Jeg er uansett glad for at mine dyreelskende barn slapp å se dette.

Opprørt hilsen fra dyrevennen 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støtter deg 100% når det gjelder dette!

Så ikke programmet selv, men har sett noe lignende før.

Jeg blir rett og slett kvalm av å se på. Og det ender ofte med at jeg skrur over på en annen kanal.

Kan ikke forstå at dette er lovelig!!?? icon_eek.gif

Og langt mindre hvordan folk kan få seg til å lage sånn programmer!!!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg så ikke programmet og ikke vet jeg hva slags program det var heller, men det hørtes jo makabert og uforståelig ut!

Var det et humorprogram eller var det et forskningsprogram?

Tittelen hørtes jo ut som et innkjøpt dårlig humorprogram.

Det spiller i og for seg liten rolle, og forskning på dyr er uansett et omstridt tema.

I en del tilfeller er det sikkert nyttig for legevitenskap, men det er uansett omstridt.

Dette hørtes jo ikke akkurat festelig ut, så send klagen din du!

Jeg støtter deg!

hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Dette var trist lesning.

Slike forsøk er gjort før og filmet før. NRK hadde ikke hatt problemer med å få vist en filmsnutt (om så virkelig skulle være nødvendig) med tidligere opptak.

MEN det mest alarmerende er at dette blir vist som "underholdning". Til opplysning og i undervisningsøyemed kan det passere (som sagt da med tidligere filmete forsøk) med forsøk på dyr. Jeg holder selv på med en utdanning hvor dyreforsøk er et nødvendig onde. Ikke noe særlig for den dyreelskeren jeg er, men dog, nødvendig får jeg godta at det i visse tilfeller kan være. Skolen er imidlertid flink til å "spare" dyr; det er ytterst lite som foregår "live". Og da er dyrene i det minste dopet ned.

I underholdningsøyemed er selv ikke "dummier" (dukker) passenede. I det hele tatt høres innslaget fullstendig malplassert, respektløst og fordummende ut. NRK er ikke i takt med allmenn folkeopinon, og bidrar til å spre hensynsløshet og mangel på respekt for levende vesener og natur.

På tide å røske litt opp i holdningene hos de programansvarlige!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er du sikker på at det du så var virkelig? De fikk endel kritikk i begynnelsen for et innslag med en høne i et kjøleskap som falt, og da viste de i etterkant hvordan det var filma. Høna var ikke i skapet under selve "forsøket", men ble filma da den ble pent lagt inn i skapet og tatt ut igjen "etter krasjet".

Jeg har ikke sett innslaget du referer til, men det er mulig at de har "juksa litt" der også, nettopp av slike hensyn.

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Jeg synes ikke det gjør noen større forskjell om det er virkelig eller ikke, filmtriks, "dummier" eller hva.

Poenget er at dyr blir brukt som underholdningsobjekter på en makaber måte. Respektløsheten er enorm.

Holdningen om at det er ok å showe med dyr på en måte som skader, smerter eller dreper dyret, er der, selv om det ikke bli gjort i virkeligheten. Bare tanken om at slik underholdning skal være greit, er lavmål.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykt! Sykt! Sykt! Kan ikke fatte at det er lov å lage slike program enten det er ekte eller "filmtriks". Det er alltid en eller annen psyko som ser slikt som skal prøve selv. Husker da Gremlins var ny var det en del ¤&*@% som prøvde med kattunger og valper i microen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke, det er så enig; om det er dummies eller ei spiller ikke noen rolle for meg, og jeg er fullstendig klar over at det kanskje er juksa mht. filmingen.

Uansett, det er holdningen til dyr det handler om, respekten for liv.

At det går an å sette all verdens galninger på sånne ideer skremmer meg. Og vi betaler lisens!

Lurer på hvor mange katter, marsvin og hamstere som må bøte med livet den neste uken i forsøk på å gjenta "suksessen".

Jeg har sendt min klage via mail til kringkastingsrådet, og den var ikke høflig.

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege

Dyrebeskyttelsen i Stavanger hadde for en tid tilbake et stykke i avisa om mishandlete katter.

Noe i den duren du beskriver her Væren.

Og så sender NRK formelig oppskriften til slikt? Som underholdning?

Klagen er på sin plass Væren, bare send den du!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagen ble sendt allerede i går kveld; jeg forlot TV skjermen og satte meg ved PC'en i ren forbannelse.

Fant mailadressen til lederen for Kringkastingsrådet, og sendte i vei.

Det er faktisk første gang jeg har sendt klage på et fjernsynsprogram.

Ble bare så utrolig provosert og sint!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good for you baby!

Jeg så første programmet og fant det dønn uinteressant, så jeg vet egentlig ikke hva dere snakker om, men synes at det er bra å si fra når det er noe man synes er galt.

Har selv en historie som hissig pblikummer, og har faktisk fått gehør og klart å endre noe hver gang.

*klapper seg selv på skulderen*

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet som sådan var dønn uinteressant, samme elendige toskeskapen hver gang, men i går så jeg det visst for siste gang...

Viktig å være engasjert publikummer, Tusenfryd, jeg tror jeg med dette har startet en ny og mer bevisst karriære som TV titter!

Når e-postadressen til Kringkastingsrådet nå er lagt inn i adresseboken min, blir det ikke mye fred å få for dem heretter icon_lol.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...ja, dette så jeg også, og reagerte sterkt på dette. Det var rett og slett forferdelig å se på, måtte bare skru det av jeg.

NRK har synket i min verdi etter dette. icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var godt å høre at det var andre som så det samme og som reagerte på samme måte, piamin!

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg synes det er kjempeforskjell på om det er levende dyr eller "dummies". Tv sender mange "liksom"-drap på mennesker hver dag. Dette er et program som sendes klokken 22.30 på en onsdag, små barn skal ikke sitte oppe å se på TV så sent.

Beklager, men dere høres ut som en gjeng sure gamle kjerringer som må kritisere noe med en gang dere ikke forstår hva det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla!

Vi er nok ikke sure gamle kjerringer icon_lol.gif

Vi er derimot en gjeng med oppegående, engasjerte og intelligente kvinner - og menn - som kan diskutere en sak uten å måtte angripe person.

Det er jo ellers også en grunn til at kringkastingsrådet finnes, og det er fordi NRK ønsker tilbakemeldinger på sine programmer.

Så får vi håpe at du er mer positiv enn oss, Gurimalla, slik at du svelger alt du får servert. Jeg derimot forbeholder meg retten til å gjøre meg opp egne meninger, og også til å gi uttrykk for dem.

KG er også et fint sted til å diskutere - på et saklig nivå!

Klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kinga

Gurimalla; debatten om mord på "liksom"-mennesker som underholdning kan vi ta under en annen tråd. Må bare få sagt at jeg ikke synes det ene unnskylder det andre.

Jeg synes det er ille at voksne mennesker synes det er helt ålreit å kikke på "dyredummies" som smertes og drepes som underholdning. Overføringsverdien til respektløs tankegang overfor levende dyr er slående, for meg.

Mulig jeg ikke har forstått hva dette programmet handlet om. Var det ikke et underholdningsprogram?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var nok det!

Det var bare ett eller annet som ble helt feil for mitt vedkommende med nettopp det innslaget.

Jeg tror jeg har en temmelig røff humor, men akkurat det der ble litt usmakelig.

Det har noe med formidling av holdninger å gjøre.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Væren icon_smile.gif og dere andre...

...vi er flere her som må ta opp vår gammelmodige, sure form for humor til vurdering, tror jeg.

icon_lol.gificon_lol.gif

Sorry for useriøs avsporing i innlegget ditt Væren, jeg glemte meg.

*på med det morske fjeset igjen*

Hilsen en av de sure, gamle kjærringene som ikke forstår noenting.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg ser at jeg blir tatt for ikke å være sakelig i debatten og at jeg angriper person og ikke sak. Det siste avsnittet var for å vise dere hvordan de fleste under 40 vil se på holdningene deres. I tillegg vil jeg si at både sendetidspunkt og at det ikke er på ordentlig er argumentasjon. Dere ser vel ikke det......

Jeg synes også at det er ganske utrolig at dere ikke ser at dette ikke er ordentlig. De bruker humor med store bokstaver og dere forstår det ikke. De ønsker akkurat de reaksjonene de får fra dere.

Det er også flere som ikke har sett programmet i det hele tatt som hiver seg på debatten og som synes at programmet som sådan er helt "forferdelig". Jeg kaller ikke det sakelig diskusjon.....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...