AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #21 Skrevet 11. mars 2011 Denne holdningen, til studenter som velger å drikke, har jeg derimot litt problem med. Det skyldes at du har problemer med å se forskjell på "studenter som velger å drikke" og "fulle tullinger som ikke har kontroll på hva de gjør". Sistnevnte gjør meg også fort lei, ikke bare fordi de er slitsomme men også fordi de ødelegger festen for andre. Ved å overdøve alle, sjangle rundt, spy i fanget ditt, velte ting, avsløre hemmeligheter, fornærme folk, slåss, utsette seg selv for fare, bestemme seg for at å rusle de 2 milene hjem i ti minusgrader i bare skjorta midt på natta er en glimrende idé, og så videre. Om du mener jeg bør jobbe med holdningen min til dette, må jeg dessverre skuffe deg. Ain't gonna happen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #22 Skrevet 11. mars 2011 1. Nei. 2. Denne holdningen, til studenter som velger å drikke, har jeg derimot litt problem med. Det er lov å ikke like fulle tullinger som ikke har kontroll på hva de gjør, på samme måte som du har lov å like fulle tullinger som ikke har kontroll på hva de gjør. 2
Chiyo Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #23 Skrevet 11. mars 2011 Folk må gjerne drikke. Men når de drikker så mye at de ikke har kontroll på noen ting er ikke det kjekt lenger. Min far fortalte meg om hotel julebord hvor menn sto å sjanglet mens de pisset opp etter veggen på herre toalettet fordi de hadde drukket for mye. Når voksne mennesker har drukket så mye at noen må passe på dem, da er det ikke mye fest og morro lenger. Jeg bor med en jente som drikker så mye at venninne hennes må nesten bære henne hjem og ligge henne i sengen, holde håret hennes mens hun spyr osv. Det er stor forskjell mellom å drikke det en tåler og drikke til en ikke kan ta vare på seg selv lenger. Tenker ikke disse menneskene at noen har andre ting de har lyst å gjøre enn å sitte barnevakt for en 20 år gammel jente. Drikke gjerne. Men må det gå ut over alle andre? 1
Gjest Nigiria Skrevet 12. mars 2011 #24 Skrevet 12. mars 2011 Nei, selvfølgelig ikke. Men mener dere virkelig at normalen er å drikke seg så dritings at man ikke kan ta vare på seg selv lenger? Jeg synes det presenteres to ytterligheter her. Enten så drikker man seg helt bort, eller så velger en å ikke drikke overhodet. Her hvor jeg bor, og blant dem jeg møter ute, er mange eksempler på at dette ikke ser ut til å være tilfellet. Dere skriver at det er en ukultur i Norge å enten drikke seg helt møkkings (eller ikke drikke). Dette bygger jo opp om dette stereotypiske bildet. Men jeg synes det dere skriver ikke har helt rot i virkeligheten, og det er derfor jeg reagerer. Men for all del, jeg ser jo dem i minikjole som rangler og detter rundt i vinternatta jeg også. Jeg bare henger ikke sammen med dem, og ser derfor ikke på det som en stor innvirkning på min kveld ute blant mine venner. Det er kanskje 1 av 10 som er slik. Hold dere unna dem. 1
Alvina Skrevet 12. mars 2011 #25 Skrevet 12. mars 2011 Fulle mennesker kan være slitsomme, prater om ting de ellers aldri nevner, er helt konge og også statsminister/president når de legger ut. Men det er noen få som faktisk merker at de er blitt beruset og går og legger seg, først blir de stille, prater lite og lytter mer enn vanlig. Det er unntakene. Tar meg par glass vin av og til, en sjelden gang en tur på byen. Ringer noen meg og har drukket, er jeg rask til å avslutte samtalen. Enkelte tror jeg er deres selskapsdame. Hender også at jeg bare sier rett ut at nå har du drukket og det er forferdelig slitsomt å prate med deg akkurat nå. Er veldig stolt av venner og venninner som har slitt med rus siden tenårene og som har blitt rusfrie i en alder av 40 pluss. Kan ikke tenke meg å ta et glass vin foran dem. Men det er forskjell på et glass, en øl og det å drikke seg til rus.
Brunhilde Skrevet 12. mars 2011 #26 Skrevet 12. mars 2011 Først til TS: Hvis du ikke liker smaken av alkohol så er det dummere å drikke enn å la det være. Det jeg reagerer litt på er den bastante uttalelsen om at "jeg skal bli avholds", kan du ikke bare la være å drikke alkohol og la det bli med det? Noen annet jeg reagerer på er at du oppgir noe av grunnen å være drittfulle tullinger, tror ikke du kan forandre dem, det er noe de må gjøre selv. Du kan velge å la være å omgås dem eller å la være å irritere deg over dem. Jeg tror neppe at de blir mindre fulle av at du holder deg edru, men igjen, er grunnen til alkokutttet at du ikke liker smaken, stå på- Det er en beslutning jeg liker. Jeg er alkoholiker, og de fleste skyr meg og vet ikke hva de skal servere til maten. Jeg er dermed blitt et problem jeg ikke vil være, et sånn ekstraproblem. Hvis flere valgte å være avholds, f.eks julaften ville det blitt lettere for de som sliter med rus. Til deg, AnonymBreuker, vil jeg si at du må omgås noen sære mennesker. Jeg har aldri opplevd å bli sett rart på eller blitt oppfattet som et problem de (mange) gangene jeg ikke ønsker alkohol til mat eller ved andre anledninger. Er du sikker på at det er omgivelsene som ser på deg som et problem og ikke deg selv? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #27 Skrevet 12. mars 2011 Først til TS: Hvis du ikke liker smaken av alkohol så er det dummere å drikke enn å la det være. Det jeg reagerer litt på er den bastante uttalelsen om at "jeg skal bli avholds", kan du ikke bare la være å drikke alkohol og la det bli med det? Noen annet jeg reagerer på er at du oppgir noe av grunnen å være drittfulle tullinger, tror ikke du kan forandre dem, det er noe de må gjøre selv. Du kan velge å la være å omgås dem eller å la være å irritere deg over dem. Jeg tror neppe at de blir mindre fulle av at du holder deg edru, men igjen, er grunnen til alkokutttet at du ikke liker smaken, stå på- Til deg, AnonymBreuker, vil jeg si at du må omgås noen sære mennesker. Jeg har aldri opplevd å bli sett rart på eller blitt oppfattet som et problem de (mange) gangene jeg ikke ønsker alkohol til mat eller ved andre anledninger. Er du sikker på at det er omgivelsene som ser på deg som et problem og ikke deg selv? Å ta et valg om å bli avholdsmenneske betyr ingenting for de som liker å drikke mye, men det kan kanskje være ok å ta en beslutning og si at man er avholds for å slippe mer drikkepress? Jeg er sikker på at omgivelsene tar mange runder med seg selv når de inviterer til middag. Ikke alle, men noen har litt problemer. Kan vi drikke når hun er blitt tørrlagt? En venn feiret jula alene for andre år på rad. Han har ikke familie i nærheten og vennene som har barn, liker å drikke mye på julaften. Klart det er et problem. Han er sterk og velger å se det positive i ting. Men veldig trist at han må feire julaften alene på grunn av at alkohol er så viktig for de fleste.
Brunhilde Skrevet 12. mars 2011 #28 Skrevet 12. mars 2011 Til AnonymBruker over vil jeg bare si at jeg syns du skyver for mye ansvar over på andre. Jeg vil ikke drømme om å spørre om hvorfor noen ikke drikker, ei heller presse noen til å drikke. Jeg tilbyr alkohol og alkoholfritt til mennesker som komemr på besøk i mitt hjem, det er opp til den enkelte å velge hva de vil takke ja til. Årsaken til hvorfor de velger som de gjør bryr meg mindre. Mener du at vennen din ville feiret med vennene (med barn, hva nå det har med saken å gjøre) hvis de ikke drakk alkohol?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #29 Skrevet 12. mars 2011 Jeg synes det som går igjen blant nordmenn er det å være full. Du sier i startinnlegget " liker ikke fulle folk" etc. Når man blir litt voksen så slutter man å synes det er gøy å være full. Alle på min alder tar seg kun 2-3 glass vin i løpet av en hyggelig kveld, eller 3 øl. Det er ikke lenger gøy å være full, men det virker som at for nordmenn kan man ikke drikke uten å forbinde det med å bli dritings. Man kan liksom ikke bare kose seg, og derfor, i motsetningen til andre land der hvor det å nyte alkohol er sett på noe sosialt og hyggelig til en god samtale, så blir det til noe negativ i Norge. Jeg hadde ikke denne opfatningen av alkohol før jeg selv ble voksen. Nå elsker jeg bare å kose meg med et glass vin på torsdag f.eks, eller 2 glass på lørdag med min samboer eller hans familie, mens vi ser på noe på tv f.eks. Det er altså ikke lenger assosiert med fyll, og det synes jeg er trist at det virker som det er i Norge.
Humleblomst Skrevet 12. mars 2011 #30 Skrevet 12. mars 2011 Jeg er ikke direkte avholdsmenneske, men drikker veldig lite. Jeg har erfaring med at de som drikker mye gjerne kaster seg over folk om de sier de er "avholds", jeg lurer på om det er noe med ordet som trigger dem eller noe. :gjeiper: Jeg er selv slik at jeg gjør så lite som overhode mulig ut av om jeg drikker eller ikke, og de jeg er med aksepterer det mer og mer. Jeg sørger forsåvidt alltid for å ha noe å drikke på (tar med alkoholfritt om jeg skal på fest der man bringer egen drikke), for om jeg sitter tomhendt kaster de seg over meg og tilbyr og spør og graver. Da hjelper det å ha et glass med appelsinjus mellom henda, og om noen av en eller annen grunn spør om jeg vil ha noe å drikke sier jeg bare at "jeg har". Jeg sørger også for at det ikke blir gjort for mye ut av om jeg av en eller annen grunn har lyst på et glass vin. Spør de, svarer jeg kort og avvisende. Om glasset mitt inneholder alkohol eller ikke er ikke noe samtaletema, hadde det blitt det hadde jeg faktisk dratt hjem igjen så fort anledningen bød seg. Så "kjedelig" er jeg faktisk at jeg er ute med folk for å ha det gøy, ikke for å diskutere alkoholvaner og fyllatabber. Kan de ikke snakke om noe annet har jeg det bedre hjemme.
Chiyo Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #31 Skrevet 12. mars 2011 (endret) Jeg synes det som går igjen blant nordmenn er det å være full. Du sier i startinnlegget " liker ikke fulle folk" etc. Når man blir litt voksen så slutter man å synes det er gøy å være full. Alle på min alder tar seg kun 2-3 glass vin i løpet av en hyggelig kveld, eller 3 øl. Det er ikke lenger gøy å være full, men det virker som at for nordmenn kan man ikke drikke uten å forbinde det med å bli dritings. Man kan liksom ikke bare kose seg, og derfor, i motsetningen til andre land der hvor det å nyte alkohol er sett på noe sosialt og hyggelig til en god samtale, så blir det til noe negativ i Norge. Jeg hadde ikke denne opfatningen av alkohol før jeg selv ble voksen. Nå elsker jeg bare å kose meg med et glass vin på torsdag f.eks, eller 2 glass på lørdag med min samboer eller hans familie, mens vi ser på noe på tv f.eks. Det er altså ikke lenger assosiert med fyll, og det synes jeg er trist at det virker som det er i Norge. Men jeg er jo voksen. Vennene mine er voksen. Men de syns fremdeles det er gøy å være full. Endret 12. mars 2011 av Chiyo
Lillemeg25 Skrevet 12. mars 2011 #32 Skrevet 12. mars 2011 Jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk drikker eller ikke. Enig.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 12. mars 2011 #33 Skrevet 12. mars 2011 Fornuftig jeg bestemte meg for og aldri røre alkohol da jeg var 10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #34 Skrevet 12. mars 2011 Men jeg er jo voksen. Vennene mine er voksen. Men de syns fremdeles det er gøy å være full. Å være gammel nok til å drikke alkohol betyr ikke at man automatisk er blitt voksen.
Chiyo Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #35 Skrevet 12. mars 2011 (endret) Å være gammel nok til å drikke alkohol betyr ikke at man automatisk er blitt voksen. Men jeg er 21 år gammel. Når skal jeg få være voksen da? Endret 12. mars 2011 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #36 Skrevet 12. mars 2011 Til AnonymBruker over vil jeg bare si at jeg syns du skyver for mye ansvar over på andre. Jeg vil ikke drømme om å spørre om hvorfor noen ikke drikker, ei heller presse noen til å drikke. Jeg tilbyr alkohol og alkoholfritt til mennesker som komemr på besøk i mitt hjem, det er opp til den enkelte å velge hva de vil takke ja til. Årsaken til hvorfor de velger som de gjør bryr meg mindre. Mener du at vennen din ville feiret med vennene (med barn, hva nå det har med saken å gjøre) hvis de ikke drakk alkohol? Han ville sikkert feiret sammen med dem, men de tør ikke invitere fordi de er redd for at han kan sprekke. De har hatt mange hytteturer sammen og vært godt i farta mange ganger. Men nei, han er ikke bitter. De møtes ofte ellers når det ikke er alkohol tilstede. Vet om tørrlagte alkoholikere som takler å omgi seg med andre som drikker, men de må ha en retrettmulighet, noen ganger kan det bli for tungt og de kjenner at de står i fare for å drikke. Grunnen til at jeg nevnte barna er fordi jeg ikke liker alkohol i kombinasjon med barn, som et prinsipp. Har sett litt for mye, og det er forskjell på et glass vin og ren rus selv om ingen krangler. Men så lenge de bare koser seg, ser jeg ingen grunn til å si noe. Problemet med å invitere en alkoholiker er at mange ikke vet hva de skal si, kommentarer som det er vin til maten men du må ikke drikke, er sårende. Virker som du har et avslappet forhold til det, men mange har ikke det dessverre.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 12. mars 2011 #37 Skrevet 12. mars 2011 Men jeg er 21 år gammel. Når skal jeg få være voksen da? Når du er 76
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #38 Skrevet 12. mars 2011 Jeg synes det som går igjen blant nordmenn er det å være full. Du sier i startinnlegget " liker ikke fulle folk" etc. Når man blir litt voksen så slutter man å synes det er gøy å være full. Alle på min alder tar seg kun 2-3 glass vin i løpet av en hyggelig kveld, eller 3 øl. Det er ikke lenger gøy å være full, men det virker som at for nordmenn kan man ikke drikke uten å forbinde det med å bli dritings. Man kan liksom ikke bare kose seg, og derfor, i motsetningen til andre land der hvor det å nyte alkohol er sett på noe sosialt og hyggelig til en god samtale, så blir det til noe negativ i Norge. Jeg hadde ikke denne opfatningen av alkohol før jeg selv ble voksen. Nå elsker jeg bare å kose meg med et glass vin på torsdag f.eks, eller 2 glass på lørdag med min samboer eller hans familie, mens vi ser på noe på tv f.eks. Det er altså ikke lenger assosiert med fyll, og det synes jeg er trist at det virker som det er i Norge. Det tror jeg ikke noe på. En tur på byen avslører drita fulle folk i nær sagt alle aldersgrupper. Kjempeflott at det ikke er fyll i din omgangskrets, men jeg tror ikke det er det gjengse i samfunnet. Og ts nevner studentmiljøet spesielt. At hun da ønsker å bli avholds, er prisverdig i et miljø med stort drikkepress og mye fyll. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #39 Skrevet 12. mars 2011 Men jeg er 21 år gammel. Når skal jeg få være voksen da? Sa jeg at ingen er voksne når de er gamle nok til å drikke alkohol? "Voksen" er ikke sort-hvitt, enten voksen eller ikke voksen. Det handler om grad av modenhet. De umodne er absolutt i flertall i tidlig tjueår, kontra 30-40-->. Og noen får aldri et voksent forhold til alkohol uansett hvor gamle de blir.
Chiyo Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #40 Skrevet 12. mars 2011 Sa jeg at ingen er voksne når de er gamle nok til å drikke alkohol? "Voksen" er ikke sort-hvitt, enten voksen eller ikke voksen. Det handler om grad av modenhet. De umodne er absolutt i flertall i tidlig tjueår, kontra 30-40-->. Og noen får aldri et voksent forhold til alkohol uansett hvor gamle de blir. O'vise AB, nå skjønner jeg alt. Men skal innrømme at jeg ikke føler meg helt voksen enda.... selv om jeg begynner å ta på årene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå