Gjest strykebrett Skrevet 8. mars 2011 #1 Skrevet 8. mars 2011 Da jeg leste i tråden om at klesvask forurenser kom jeg til å lure å en ting. Jeg bruker aldri tøymykner.. Bør jeg begynne å bruke det? I så fall hvorfor? Jeg syns klærne blir rene og fine selv om jeg bare bruker vaskemiddel, men kanskje det er feil? Sikkert verdens teiteste sprøsmål fra en voksen person det her, men la gå
Fanta Exotic Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 Mamma bruker aldri tøymykner og da jeg bodde hjemme så syns jeg klærne mine var veldig stive. Særlig hettegensere, joggebukser og håndkler. Nå som jeg bor for meg selv bruker jeg tøymykner og jeg syns håndkler, hettegenserne og joggebuksene er mye bedre! Merker ikke forskjell på de andre klærne mine
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #3 Skrevet 8. mars 2011 Da jeg leste i tråden om at klesvask forurenser kom jeg til å lure å en ting. Jeg bruker aldri tøymykner.. Bør jeg begynne å bruke det? I så fall hvorfor? Jeg syns klærne blir rene og fine selv om jeg bare bruker vaskemiddel, men kanskje det er feil? Sikkert verdens teiteste sprøsmål fra en voksen person det her, men la gå Jeg aner ikke. Jeg bruker det for da blir klesvasken mykere. Og det lukter godt av dem etterpå. Men jeg bruker ikke så mye at det lukter kjempemye, men litt lukt setter det seg. Men du sier jo noe ja, så jeg også håper at noen har noen gode grunner å komme med for å bruke det. Er det andre ting enn at klærne holder seg mykere og få god lukt? I mange år brukte ikke jeg det heller, og merket spesielt på håndklær og vaskekluter at de ble litt mykere etterpå. Jeg fant ut at jeg ville begynne å bruke det for å få klesvasken til å lukte renere.
FantasDick Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 Jeg bruker det for å holde grovere tekstiler som håndklær o.l myke(re), også lukter det jo som regel veldig godt, da!
Djungelvrål Skrevet 8. mars 2011 #5 Skrevet 8. mars 2011 Hvis man bruker tørketrommel er det vel overflødig fordi klærne blir myke uansett og lukta forsvinner, men har hørt at hvis man bruker det slites klærne mindre. Jeg har ikke tørketrommel og kunne ikke klart meg uten mykemiddel, bruker myyye (1-2 korker pr vask. Hvis ikke blir jo håndklær som papp!
Fluffe Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Godt spørsmål. Er rett og slett en vane jeg har hatt siden jeg begynte å vaske klær. Mye mulig dette er noe overfødige greier butikkene lurer oss til å kjøpe.
Gjest strykebrett Skrevet 8. mars 2011 #7 Skrevet 8. mars 2011 Jeg liker at hånddukene er sånn stive, syns liksom de suger til seg vannet bedre da, er sikkert bare innbilling. Men da trenger jeg kanskje ikke å starte med tøymykner heller, det var jo bra
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #8 Skrevet 8. mars 2011 Ellers ser t-skjortene mine ut som de er tredd på en kartong først 1
LukaFrost Skrevet 8. mars 2011 #9 Skrevet 8. mars 2011 Jeg bruker tøymykner på plagg som ikke skal i tørketrommelen. Det er unødvendig med tøymykner når klar skal i tørketrommelen.
Gjest Consensio Skrevet 8. mars 2011 #10 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har ikke tørketrommel og jeg hater, virkelig HATER, stive håndklær og klær. Samtidig så elsker jeg duften av klærne når jeg har brukt tøymykner 1
*appifany* Skrevet 8. mars 2011 #11 Skrevet 8. mars 2011 Tøymykner bruker jeg til alle klær utenom mine sateng- og damasksengetøysett(disse skal ikke ha tøymykner) og grunnen til at jeg bruker det er for at klærne blir myke, ikke statisk og dufter godt.
Lykkelitenen Skrevet 8. mars 2011 #12 Skrevet 8. mars 2011 Veldig greit om vinteren om man er plaget med statiske klær
Gjest Spinell Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 Jeg bruker tøymykner bare til bomullsklær, og stort sett bare på vinterstid for å forebygge støt pga statisk elektrisitet. Klær med stretch blir ødelagt av tøymykner, og håndklær tørker kjempedårlig når de har blitt vasket (impregnert) med tøymykner. Hvor stive klærne blir etter vask handler nok mye om hvor mye og hva slags vaskemiddel en bruker, samt vannkvaliteten. Hardt vann gir visstnok stivere klesvask, men det er ikke noe problem hos oss. Klær vasket med for mye tøymykner lukter bare intenst sterkt! Jeg liker ikke den lukta, verken på meg selv eller andre.
Seroquel Skrevet 9. mars 2011 #14 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har sluttet å bruke tøymykner. Det slo meg en dag for 1 års tid siden når jeg hengte opp tøy: Jeg følte alltid en trang til å skylle hendene etter å ha hengt opp tøy, fordi det føltes som jeg fikk et lag med "krem" på hendene. (Nei, brukte ikke litervis med tøymykner pr. vask)Og tenkte som så at det "laget" må jo resten av kroppen min få på seg også, når jeg bruker klærne! NEI TAKK!! I tillegg holder jeansen seg bedre når en kun bruker vaskemiddel PS: Klærne tørker raskere uten tøymykner 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Tøymykner ødelegger elastikken i tøy med elastikk, og forurenser naturen veldig. Det er godt med mykere håndklær og evt. sengetøy. Men for myknereffekt kan man da bruke en dæsj edikk i stedet. 2
chikako Skrevet 9. mars 2011 #16 Skrevet 9. mars 2011 Det er mye som kan brukes i stedet for tøymykner. Eddik og natron fungerer for eksempel bra, og er billigere og mildt mot huden.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #17 Skrevet 9. mars 2011 Jeg bruker aldri tøymykner på noe. Klærne mine er myke og fine, og jeg har ingen problemer med håndklærne eller sengetøyet heller. Forsøkte noen ganger med tøymykner til håndklær, men jeg synes ikke de suger vann da. Det er akkurat som om det er et lag utenpå fibrene.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #18 Skrevet 9. mars 2011 Hvor mye eddik og vilken type? (%?) Evt. hvor mye natron?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #19 Skrevet 9. mars 2011 Hvor mye eddik og vilken type? (%?) Evt. hvor mye natron? *hvilken
Gjest Heloise Skrevet 9. mars 2011 #20 Skrevet 9. mars 2011 Jeg bruker tøymykner slik at jeg skal slippe å skjære meg og skrape meg opp på ellers mykt tøy Vi har alltid brukt tøymykner hos oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå