Gå til innhold

Gratulerer med kvinnedagen!


siv i vinden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor skal menn ha en dag, egentlig? Det er vel strengt tatt kvinnefrigjøringsdag og ikke kvinnedag.

Hva er det kvinner skal frigjøres fra egentlig? Mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:

Klippet og limt fra en arbeiderpartiartikkel i anledning kvinnedagen:

*Mange kvinner jobber ufrivillig deltid. 44 % av yrkesaktive kvinner jobber deltid, for menn er andelen 14 %. De fleste undersysselsatte kvinner jobber i helse- og sosialtjenester og varehandel.

*Kvinner har i gjennomsnitt 15 % lavere timebetaling enn menn. Disse tallene har vært stabile siden 1985.

*Ni av ti minstepensjonister er kvinner

Det er altså fremdeles mange områder der kvinner har dårlige kår.

Er det lov å svare i denne tråden i dag også. For jeg gikk i tog i går, men ikke pga de tingene som listes opp over her.

Jeg er for likt lønn for likt arbeid, og like utdanningsmuligheter og det har vi i dag. Det er ingen grunn, utover personlig valg, at jenter fortsetter å utdanner seg til helse- og sosialtjenester, på tross av at de vet nøyaktig hva de går til. Jeg mener absolutt at det burde være mindre ufrivillig deltid, og bedre lønn i disse yrkene, men i mitt hode er dette ikke en kvinnesak. Mannlige sykepleiere tjener jo nøyaktig like dårlig som de kvinnelige.

Jeg er heller ikke for kjønnskvotering, og kan ikke tenke meg noe verre enn å få en jobb fordi jeg er kvinne. Hvis jeg får en jobb, så skal det være fordi jeg er best kvalifisert for denne jobben.

Når jeg markerer kvinnedagen, så er det i solidaritet med alle de kvinnene i verden som ikke har det som vi har det. Jeg trenger ikke stå på barikadene for min egen del, fordi min mors genersjon gjorde dette (og tusen takk for det). Men det er mange her i verden, og også i noen miljøer her i Norge, som fortsatt har en kamp og ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanelsnurr: Siden vi har et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i verden, blir dette i aller høyeste grad en kvinnesak. Utover det er jeg enig i at dagen ikke skal handle om å karre til

seg, men om solidaritet.

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanelsnurr: Siden vi har et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i verden, blir dette i aller høyeste grad en kvinnesak. Utover det er jeg enig i at dagen ikke skal handle om å karre til

seg, men om solidaritet.

Det er sant, men da er jo ikke spørsmålet etter min mening hva vi kan gjøre med "kvinneyrkene," men heller hvorfor vi oppdrar jentene og guttene våre så forskjellig i forhold til hv de velger etter (og ja nå kommer argumentet om at vi har forskjellige interesser, blabla, men så lenge det er omtrent 50-50 på medisinstudiet, så kjøper jeg ikke den.)

Jeg har et par kompiser fra studietida, som har uttalt at de ville bli lege, men ikke hadde gode nok karakterer. Sykepleier var utelukket pga lønn/status (Det er et ganske langt hopp fra å ville bli lege, til å bli siv.ing.) Når gutter skal velge hva de skal studere, så velger de å vektlegge status og lønn. Jenter gjør ikke det. Dessuten tror jenter generelt mye mindre på seg selv i forhold til faglige prestasjoner (jeg kan da ikke velge den vannskeligste matten på vgs, det klarer jeg aldri... men en gutt som har 2 i mattet, glatt velger å gå vidre med det likevel).

dette ble veldig OT da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...