Fluffe Skrevet 6. mars 2011 #41 Skrevet 6. mars 2011 Å endelig en som tenker som meg. Jeg er direkte DRITLEI av mennesker som omtaler ungene sine som prinser og prinsesser. 4
Icicle Skrevet 7. mars 2011 #42 Skrevet 7. mars 2011 Jeg sier meg absolutt enig med Imli. I noen nettbutikker er klærne delt opp i kategoriene "jenteklær" og "gutteklær". Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor det skal være nødvendig? Jeg overhørte en ca 5 år gammel jente som sa til moren sin at lillebroren kunne få jakken hennes når den var for liten til henne. "Nei det går ikke, en gutt kan jo ikke ha rosa jakke hahaha". Hvorfor kan ikke en gutt få ha rosa jakke hvis han vil? Jeg synes det er trist at vi setter slike begrensninger på små barn. For mange er dette bagateller, men jeg synes det sier mye om hvordan vi (ubevisst?) overfører kjønnsstereotypier til barna våre. Gutter skal være aktive og prestere (være tøffe og kule superhelter), jenter skal være passive og se bra ut (søte og yndige prinsesser). 2
Redbull Skrevet 7. mars 2011 #43 Skrevet 7. mars 2011 Å endelig en som tenker som meg. Jeg er direkte DRITLEI av mennesker som omtaler ungene sine som prinser og prinsesser. Enig!! Og eg er møkklei av å kunn få rosa ting til jenta mi!! Her går det i brunt, hvitt og grått, å det går ikke EN dag uten at eg hører "ble det en gutt?"
lille katt Skrevet 7. mars 2011 #44 Skrevet 7. mars 2011 Jeg synes det er trist at vi setter slike begrensninger på små barn. For mange er dette bagateller, men jeg synes det sier mye om hvordan vi (ubevisst?) overfører kjønnsstereotypier til barna våre. Gutter skal være aktive og prestere (være tøffe og kule superhelter), jenter skal være passive og se bra ut (søte og yndige prinsesser). Enig i at morens kommentar ang. den rosa jakken var helt unødvendig. Men studier av små barn viser jo at det er enkelte iboende forskjeller også, hvis man tar store grupper gutter og jenter. Så interessen for biler vs. prinsesser kan fort presse seg igjennom fra barnas side selv om man som foreldre anstrenger seg for en mest mulig kjønnsnøytral oppdragelse . Jeg ser heller ingen automatikk i at rosakledte, prinsesse-elskende småjenter blir passive på noen måte. Det er det jo også mange som motsier i denne tråden her . 1
Icicle Skrevet 7. mars 2011 #45 Skrevet 7. mars 2011 Enig i at morens kommentar ang. den rosa jakken var helt unødvendig. Men studier av små barn viser jo at det er enkelte iboende forskjeller også, hvis man tar store grupper gutter og jenter. Så interessen for biler vs. prinsesser kan fort presse seg igjennom fra barnas side selv om man som foreldre anstrenger seg for en mest mulig kjønnsnøytral oppdragelse . Absolutt! Jeg vil bare presisere at jeg mener ikke det er feil at jenter kler seg i prinsesseklær hvis de ønsker det. Og for de aller fleste er jo dette bare en fase (selv om jeg kjenner noen "prinsesser" på over 30 år ). 1
Gjest Emma, 39 Skrevet 7. mars 2011 #46 Skrevet 7. mars 2011 Er det flere enn meg som har tenkt over at det er et vanvittig prinsessehysteri nå om dagen? Småjenter kler seg omtrent ikke i annet enn rosa, og det er tiaraer, kroner og glitter på alt. For ikke å snakke om at de blir omtalt som prinsesser av foreldrene. Må si jeg blir litt kvalm av hele greia... Og lurer på hvordan det blir når prinsessene blir større Jeg synes det er søtt! Prinsessene i dag må slite like mye som prinsessene den gang da: de må lære seg på den brutale måten at gutter ikke er like rosa og romantiske, og at verden dessverre ikke er som i Romantikk. Så går de på noen smeller når de finner ut av at det verken nytter med hint eller å virke uoppnåelig overfor gutter! Splah, bang og velkommen til virkeligheten, små prinsesser. Men gi meg heller små rosa prinsesser enn liksom-likestilte små Ottar-jentefigurer med kreftsveis.
Gjest imli Skrevet 7. mars 2011 #47 Skrevet 7. mars 2011 Jeg sier meg absolutt enig med Imli. I noen nettbutikker er klærne delt opp i kategoriene "jenteklær" og "gutteklær". Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor det skal være nødvendig? Jeg overhørte en ca 5 år gammel jente som sa til moren sin at lillebroren kunne få jakken hennes når den var for liten til henne. "Nei det går ikke, en gutt kan jo ikke ha rosa jakke hahaha". Hvorfor kan ikke en gutt få ha rosa jakke hvis han vil? Jeg synes det er trist at vi setter slike begrensninger på små barn. For mange er dette bagateller, men jeg synes det sier mye om hvordan vi (ubevisst?) overfører kjønnsstereotypier til barna våre. Gutter skal være aktive og prestere (være tøffe og kule superhelter), jenter skal være passive og se bra ut (søte og yndige prinsesser). Det er ille når foreldra set begrensingar, ja. Her om dagen overhøyrde eg ei mor i klesbutikken. Ho var ute og handla med ungane sine, ein gut og ei jente. Jenta ville ha rosa vottar, og det fekk ho. Då ville lillebroren og ha rosa vottar - småsysken vil jo ofte ha det dei store har! Men trur du ikkje mora sa at det kunne han ikkje få, for han var gut! Åh, eg blir så sinna når eg høyrer sånt - hadde skikkeleg lyst til å spørre dama kvifor i all verda sonen hennar ikkje kunne få rosa vottar når dottera fekk det. Når det er sagt - for meg er det heilt greit at jenter vil leike prinsesser eller gutar superheltar viss dei vil det sjølv, men eg meiner det idiotisk av foreldre å oppfordre til det! Mange kjøper prinsesse/superhelt-klær og ting til ungane, for så å påstå at ungen vil det sjølv - det blir litt feil. Ein 2-3-åring finn ikkje ut heilt av seg sjølv at han/ho vil vere prinsesse/superhelt utan påverkning. Min snart 3 år gamle gut han null interesse for superheltar. Eg prøver så godt eg kan ikkje å påverke ungane i noko som helst retning. Kler dei i så kjønnsnøytrale klær som mogleg og lar dei leike med dei leikene dei vil. 3-åringen leiker rett nok meir med bilar enn med dokker, men han har inga interesse for Spiderman og lignande tull. Ungane mine får heller ikkje valdsleiker (som sverd, pistol o.l). Ja, det er forskjell på gutar og jenter, men på lagt nær så stor som mange skal ha det til!
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #48 Skrevet 7. mars 2011 Jeg tåler prinsessseleker og prinsesseklær, men at tenåringer blir omtalt som prinsesser, synes jeg er kvalmt!
Caramba Skrevet 8. mars 2011 #49 Skrevet 8. mars 2011 (endret) Jeg leste en artig forskningsartikkel om akkurat dette nylig, men klarer ikke finne den. Det handlet om at jentene i dag ubevist blir oppdratt til å bli feks frisører og sykepleiere (lavtlønnsyrker) mens guttene blir oppdratt til å bli ingeniører og data-eksperter (høytlønnsyrker) på grunn av lekene man gir de forskjellige kjønnene. Endret 8. mars 2011 av Caramba
Gjest olivia Skrevet 6. februar 2013 #50 Skrevet 6. februar 2013 Det var da sånn da vi var små også? Jeg husker jeg drømte om å være prinseesse og elsket å lese alle prinsessehistoriene i eventyrbøkene. Forskjellen er nok tilgangen på prinsesseutstyr i butikkene, og tegnefilmer som sendes på tv. Vi leide for det meste sånne tegnefilmer når jeg hadde bursdag husker jeg. haha, også har du meg som drømte om å være batman eller kaptein sabeltann
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #51 Skrevet 7. februar 2013 Det var da sånn da vi var små også? Jeg husker jeg drømte om å være prinseesse og elsket å lese alle prinsessehistoriene i eventyrbøkene. Forskjellen er nok tilgangen på prinsesseutstyr i butikkene, og tegnefilmer som sendes på tv. Vi leide for det meste sånne tegnefilmer når jeg hadde bursdag husker jeg. Når vokste du opp da?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #52 Skrevet 7. februar 2013 Det er snart karneval i barnehagen, og alle jentene skal være nettopp PRINSESSER. De dåner av rosa, glitter og stas. Når de blir voksne så styler de vel huset sitt i bling bling og lysekroner, rosa puter og duftlys Anonym poster: 43202617f583052540b91b9539b10940
Fluffe Skrevet 15. februar 2013 #53 Skrevet 15. februar 2013 Jeg tåler prinsessseleker og prinsesseklær, men at tenåringer blir omtalt som prinsesser, synes jeg er kvalmt! Kjenner ei på 25år som omtaler seg selv som prinsesse
edderkoppdame Skrevet 15. februar 2013 #54 Skrevet 15. februar 2013 æsj, er så jævlig lei det prinze/prinzessemaset til foreldre nå for tiden - akkurat som det er så fordømt positivt å være prins eller prinsesse - det verste er at jeg tok meg selv i å nesten si: du ser ut som en prinsesse, selvom jeg synes det er så teit som det går an å bli. Har selv barn som var opphengt i prinsesseting - helt utenfor min kontroll, men har nå heldigvis begynt å åpne øynene for at det går an å leke med annet enn rosa og nussepussesøte ting, og det går an å kle seg ut som annet enn prinsesse selvom det er en jente. Gir etter på noe, men nekter også å kun kjøpe rosa ting, klart hun skal få være feminin og ha noe rosa, men hun trenger ikke se ut som en Disney princess-sponsor av den grunn. Sa til henne nylig at du er ingen prinsessse men du kan være den du vil utenom og det må jo telle for noe.
pingeline Skrevet 15. februar 2013 #55 Skrevet 15. februar 2013 Var sånn når jeg vokste opp på 80-tallet også. Jeg hadde en mor som var veldig bevist på dette med kjønnsroller og ville oppdra en tøff og selvstendig jente, ikke en rosa jente-jente. Hun forklarte meg hvorfor hun ikke likte barbiedukker, og rosa var vel fargen hun likte minst. Hun var vel den gamle typen feminist, egentlig. Tror dere dette hjalp? Nei. Jeg elsket å gå i kjoler og føle meg som en prinsesse! Smykker og ringer var veldig voksent og vakkert, jeg mente en jente var like vakker som lengden på håret hennes. Jeg drømte om å få hull i ørene, den rosa fargeblyanten ble alltid brukt opp mye raskere enn alle de andre, jeg fikk overtalt mamma til å kjøpe meg rosa skolesekk, joggesko med rosa på, rosa jakker, gensere, osv. I dag er jeg veldig glad for at mamma satt sin egen stolthet til side og lot meg ta egne valg (innenfor rimelighetens grenser) selv som barn. Barn har også behov for å vise sin identitet gjennom hvordan de kler seg, har håret, osv, og jeg tror at den friheten jeg fikk som barn på dette området har gjort at jeg i dag har et veldig avslappet forhold til hva andre mener om hvordan jeg går kledd. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 15. februar 2013 #56 Skrevet 15. februar 2013 Jeg kan ikke huske at det var slik da jeg vokste opp på 80-tallet. Selvfølgelig til en viss grad - husker da at jeg pynta meg med kjoler og lekte med dukker/barbie osv, men jeg lekte like mye med andre ting, og jeg ser av barndomsbilder av meg selv at jeg hadde klær i alle mulige farger, og ikke noe spesielt "feminint" snitt, slik mange jenteklær dessverre har i dag. Nå for tida er det stort sett bare rosa å få kjøpt til jenter, mens da jeg var baby, hadde visst alle babyer (uansett kjønn) babyskjorter med blondekrager
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå