AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #21 Skrevet 6. mars 2011 Men hvor mange behandler egentlig barna sine som prinsesser? Da handler det om dårlig oppdragelse, ikke "prinsesseproblemet" som TS tar opp. Ingen av de barna jeg kjenner blir oppdratt som bortskjemte prinsesser/prinser, selv om de er foreldrenes lille prinsesse eller prins. Beklager om innlegget mitt var en avsporing, jeg tenkte på det trådstarter sa om hva som skjer når prinsessene blir større.
Sunshine Skrevet 6. mars 2011 #22 Skrevet 6. mars 2011 Jeg så det ikke som en avsporing heller. Jeg bare mener at selv om barna liker prinsesser og foreldrene kaller dem prinsesser trenger de ikke bli ufordragelige og bortskjemte av den grunn. Det er ikke prinsessetemaet som er et problem, det er heller de foreldrene som gir barna dårlig oppdragelse 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #23 Skrevet 6. mars 2011 Ganske interessant at det å være prinsesse er noe å hige etter. Sikkert en Disney-greie ja. Forstå det den som kan. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #24 Skrevet 6. mars 2011 Jeg synes det er litt trist at forelskede foreldre omtaler barnet sitt som prins eller prinsesse, jeg. Akkurat som det gjør ungen mer spesiell. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #25 Skrevet 6. mars 2011 Jeg synes det er litt trist at forelskede foreldre omtaler barnet sitt som prins eller prinsesse, jeg. Akkurat som det gjør ungen mer spesiell. Hva mener du, egentlig? De fleste barn er vel de mest spesielle i verden for deres foreldre. Jeg ser ikke noe galt i å kalle barna sine for prinser/prinsesser. Disse "titlene" har rett og slett bare blitt kosenavn. De fleste unger skjønner at de ikke er faktiske prinsesser, men mamma og pappas lille prinsesse - i hvertfall etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #26 Skrevet 6. mars 2011 Litt avsporing.. Min samboer har en søster på 24. Hun ble født altfor tidlig og lå på sykehus i flere uker, stor fare for at hun aldri ville overleve. Hun vokste også opp med svakt hjerte som etterhvert ble medisinert og forsterket, men uansett. Hun vokste opp som en såkalt "ekte" prinsesse, foreldrene hennes husket hvordan det var å nesten miste sin kjære datter. Dermed brukte de flere år på å skjemme henne bort, gi henne det beste i livet, overøse henne med gaver, generellt gjøre alt. Samboeren min er 8 år eldre enn henne, og selv om det er litt forskjell i alder så var det klare forskjeller i behandling. Søsteren fikk en ponni til 10 årsdagen mens samboeren min fikk et gavekort på dressmann da han fylte 13. Ponnien ble selvsagt fort solgt, for den var bare interessant i rundt en måned. Tusenvis av kroner i lommepenger, oppdragelsen kom helt ut av kontroll. Som 17 åring ble hun lagt inn for OD, avruset som 18 og 20 åring. Kasta ut av alle leiligheter hun har leid, bodd hos meg og samboer der hun endte opp med å stjele og selge ting for penger til alkohol og fest. Er helt ute av kontroll hva livet angår, hadde rundt 150 000 kr i "tullegjeld" kredittkort, forbrukslån, gjeld hos venner, dopgjeld, ALT. Grunnen til at jeg kom på å nevne dette er fordi at når hun var liten, så kallte virkelig familien henne "lille prinsessen vår" med fullt alvor, og behandlet henne deretter.
Gjest pysepusen Skrevet 6. mars 2011 #27 Skrevet 6. mars 2011 En ting er jo å kalle barna sine for prins/prinsesse og å behandle dem deretter Selv om vi kaller lillegutt for prinseliten så betyr ikke det at han kommer til å få det han peker på eller få lov til å gjøre som han vil. Det er et av kose/kalle-navnene vi har til ham
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #28 Skrevet 6. mars 2011 En ting er jo å kalle barna sine for prins/prinsesse og å behandle dem deretter Selv om vi kaller lillegutt for prinseliten så betyr ikke det at han kommer til å få det han peker på eller få lov til å gjøre som han vil. Det er et av kose/kalle-navnene vi har til ham Men han er jo ikke en prins, så hvorfor skal du kalle ham det? Det er like tåpelig som å kalle ham en høyesterettsjustitiarius. 7
Gjest pysepusen Skrevet 6. mars 2011 #29 Skrevet 6. mars 2011 Men han er jo ikke en prins, så hvorfor skal du kalle ham det? Det er like tåpelig som å kalle ham en høyesterettsjustitiarius. Det er en historie som ikke kommer ut her i hvert fall, men det er en historie bak det som betyr noe for oss
Gjest imli Skrevet 6. mars 2011 #30 Skrevet 6. mars 2011 Eg er heilt einig med TS. Er for øvrig generelt lei av stereotypiske klær/leiker til både gutar og jenter. Til jenter det det nesten berre rosa (og litt lilla og rødt ) og prinsessegreier, og til gutar er det klær i triste, mørke fargar (blå, grå, svart), og "Biler", Supermann, Spidermann og hovudskallar. Sjarmerande Eg handlar kun på nett (merkeklær på sal) eller syr sjølv til mine gutar. Guteklær no for tida er så stygge og nitriste at det er til å grine av. Jenteklærne er stereotypiske og latterlige, men dei er i alle fall ikkje så deprimerande som gutetøyet. Ynskjar meg meir kjønnsnøytralt tøy i kjedebutikkane, barnevennlege klær - altså ikkje berre stive olabukser og skjørt, men behagelege, "leikevennlege" klær i glade fargar og mønster. Spidermann og hovudskallar kan dra til helvete. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #31 Skrevet 6. mars 2011 Prinser og prinsesser finnes i eventyr og for meg er livet med barna et fantastisk eventyr, og de er min prins og min prinsesse De får normal oppdragelse for det, hehe
Sunshine Skrevet 6. mars 2011 #32 Skrevet 6. mars 2011 Det er vel uansett ikke alle som er det kosenavnet de får? Mannen min er i allefall ingen pus Jeg vet om menn som har "prinsessa mi" som kallenavn på damene sine så det gjelder ikke bare barn. Jeg synes man kan bruke de kosenavnene man vil uten at noen andre skal bry seg om det. 2
lille katt Skrevet 6. mars 2011 #33 Skrevet 6. mars 2011 Jeg synes man kan bruke de kosenavnene man vil uten at noen andre skal bry seg om det. Helt enig. Jeg kaller jentene mine for alle mulige slags ting - alt fra "lillejenta mi/storejenta mi", "kosejenta", "prinsessen min". Og gud forby - jeg kaller dem ofte (fiktive navn) "Karimor" og "Evamor". Hjeeelp - de kommer sikkert til å bli unge mødre. 1
nickless Skrevet 6. mars 2011 #34 Skrevet 6. mars 2011 Mine yngste på 4 år er rosa rosa rosa,storesøster på 7 var det tideligere,nå er det definitivt slutt på den fargen for hennes del,blått og gult er nye stor favoritter. Minsta klatrer og bygger i prinsesse kjolene sine , og tiaraen kan godt toppes med caps! Det ene utelukker ikke det andre,og jeg tror nok at også lillesøster oppdager at ikke alt som er vakkert er rosa... Jeg har bekymringer som mor,prinsesse intresse er ikke en av dem!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #35 Skrevet 6. mars 2011 Jeg synes man kan bruke de kosenavnene man vil uten at noen andre skal bry seg om det. Så lenge resten av oss må høre på det, så må du regne med at vi har meninger om det også. 2
Sunshine Skrevet 6. mars 2011 #36 Skrevet 6. mars 2011 Så lenge resten av oss må høre på det, så må du regne med at vi har meninger om det også. Det må dere gjerne ha, men det betyr ikke at jenta vår blir en ufordragelig drittunge, eller at mannen min blir en meningsløs dott av å få kallenavn
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #37 Skrevet 6. mars 2011 Ingen som har skikkelig spenstige navn på ungene sine? Som...tja, lillelord, minimajesteten eller gullgrevinnen? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #39 Skrevet 6. mars 2011 Da jeg var liten så lekte jeg også prinsesse, men takk og lov falt det ikke foreldrene mine inn å kalle meg det. Og hvorfor i alle dager skulle de ønske å assosiere meg med jenter født uten stemmerett og religionsfrihet?
Chiyo Skrevet 6. mars 2011 #40 Skrevet 6. mars 2011 Jeg elsket rosa, glitter og kroner da jeg var liten. Jeg følte meg pen. Hva er det som er gale med det? Skulle ønske noen hadde gitt meg en tiara i dag. De er så pene. Min jente skal i alle fall få kle seg i rosa osv om hun vil det. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå