AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Er det flere enn meg som har tenkt over at det er et vanvittig prinsessehysteri nå om dagen? Småjenter kler seg omtrent ikke i annet enn rosa, og det er tiaraer, kroner og glitter på alt. For ikke å snakke om at de blir omtalt som prinsesser av foreldrene. Må si jeg blir litt kvalm av hele greia... Og lurer på hvordan det blir når prinsessene blir større 14
Sunshine Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 Det var da sånn da vi var små også? Jeg husker jeg drømte om å være prinseesse og elsket å lese alle prinsessehistoriene i eventyrbøkene. Forskjellen er nok tilgangen på prinsesseutstyr i butikkene, og tegnefilmer som sendes på tv. Vi leide for det meste sånne tegnefilmer når jeg hadde bursdag husker jeg. 3
Gjest pysepusen Skrevet 6. mars 2011 #3 Skrevet 6. mars 2011 Det var da sånn da vi var små også? Jeg husker jeg drømte om å være prinseesse og elsket å lese alle prinsessehistoriene i eventyrbøkene. Forskjellen er nok tilgangen på prinsesseutstyr i butikkene, og tegnefilmer som sendes på tv. Vi leide for det meste sånne tegnefilmer når jeg hadde bursdag husker jeg. Enig! hihi, her kaller vi lillegutt for prinseliten
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 Ser ikke probelmet. Og lurer på hvordan det blir når prinsessene blir større Da blir de dronninger. 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 Enig! hihi, her kaller vi lillegutt for prinseliten hehehehehehe
lille katt Skrevet 6. mars 2011 #6 Skrevet 6. mars 2011 Hver sin smak, TS . Du liker ikke prinsessestæsj, mens de fleste småjenter gjør det. Hva skjer når prinsessene blir større? Da vokser de ut av prinsessefasen, og går inn i kul og storkjeftet fjortis-fasen. Lav prinsessefaktor på ungdomsskolen, gitt. Og foreldrene lengter tilbake til de var små, søte prinsesser. 5
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 Jeg elsker fortsatt rosa, tiaraer og sånt, og jeg er 29! Husker jeg var sånn da jeg var liten også. De fleste barn får jo ulike interesser etterhvert og dette med barbier og prinsesser og slikt pleier å gå over når de blir større.
kaprifolen Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Jeg var ikke noen rosa prinsesse da jeg var liten, men hadde nok innerst inne ganske lyst... Har påpekt for mine foreldre ironien i at jeg knapt nok kan huske en eneste rosa ting fra jeg var liten, mens de kjøper prinsessekjoler, -glass, -sekker og -kofferter til min niese over en lav sko... I dag er jeg heller ikke noen rosa prinsesse, men har faktisk et eget rosa jenterom! Og hadde det vært opp til meg skulle det være rekke på rad med tiraraer der! Synes forøvrig ikke noe om voksne damer som innreder hele huset sukkersøt og rosemønstrete, som om det ikke eksisterte en mann der i det hele tatt. Endret 6. mars 2011 av kaprifolen
missLynch Skrevet 6. mars 2011 #9 Skrevet 6. mars 2011 Jeg kan ikke huske at det var noe prinsessehysteri og rosa-overdose da jeg vokste opp. Heldigvis. Vi lekte ute, klatra i trær, bygde hytter og slikt. Jenter og gutter lekte sammen. Nå venter jeg en gutt, så da slipper jeg å forholde meg til det. Har hørt en del venninner som har jenter si at de er lei av rosa og prinsesse-ting, så det må jo være flere enn TS der ute som er lei av det. 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #10 Skrevet 6. mars 2011 Er det bedre med gutta og Cars da eller? DET er jeg lei av 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #11 Skrevet 6. mars 2011 Når jeg var lita var det aldri noe rosa prinsesse greier, var til nød barbier og barbieHESTER. Ellers gikk det i å være ute, ballspill, treklatring, ridning, stallen, venner osv osv. 2
Gjest Annaires Skrevet 6. mars 2011 #12 Skrevet 6. mars 2011 Når jeg var lita var det aldri noe rosa prinsesse greier, var til nød barbier og barbieHESTER. Ellers gikk det i å være ute, ballspill, treklatring, ridning, stallen, venner osv osv. Slik er det jo fortsatt. Prinsesse eller ikke... Eller mener dere at alle jenter som liker prinsesser og rosa bare sitter rolig inne?
Pimp Skrevet 6. mars 2011 #13 Skrevet 6. mars 2011 det er noen som liker prinsesse-greier, og andre som ikke gjør det. Jeg kjenner 2 jenter (nå er de 8, ikke søsken), som aldri har brydd seg om prinsesseting. Den ene nekter å gå i rosa klær, faktisk. Smak og behag Jeg hadde ikke noe som helst rosa da jeg var liten, og alle vennene mine var gutter. Fikk en voldsom "pink period" da jeg var 30. xP
Mary Poppins Skrevet 6. mars 2011 #14 Skrevet 6. mars 2011 Er enig med majoriteten her om at prinsesse-fasen er noe de fleste småjenter går igjennom, og at det er ganske normalt. Når det er sagt er jeg faktisk enig med TS om at det er litt vel mange foreldre som konsekvent kaller barnet for prinsessen/prinsen. Litt i overkant dullete spør du meg... Men det er godt vi er forskjellige da 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #15 Skrevet 6. mars 2011 Slik er det jo fortsatt. Prinsesse eller ikke... Eller mener dere at alle jenter som liker prinsesser og rosa bare sitter rolig inne? Da jeg vokste opp var aldri prinsessene med oss ut å spille fotball på enga, eller klatre i trær, finne skjell på stranda, sitte ute og leke i regnvær, og slike ting. Vi ble hardføre jenter som aldri ble redde for å brekke negler, skade oss eller noe. Prinsessene fikk som regel ikke være med på slikt i fare for at de ødela klær, ble syke og slikt. Med en gang leken ble litt sølete eller vi klatra i treet, gikk prinsessene hjem til hverandre, kledde seg ut og slikt. Slik var det alltid. 3
Sunshine Skrevet 6. mars 2011 #16 Skrevet 6. mars 2011 Jeg kan ikke skjønne hvorfor man enten må være prinsesse eller guttejente? Jeg var like mye ute som alle andre, klatret i trær, hoppet i gjørma og lekte med biler med bestekompisen min, men jeg elsket likevel å leke prinsesse med venninnene mine og kle opp Barbiedukkene i fine kjoler. Det må ikke være enten eller. 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #17 Skrevet 6. mars 2011 Jeg kan ikke skjønne hvorfor man enten må være prinsesse eller guttejente? Jeg var like mye ute som alle andre, klatret i trær, hoppet i gjørma og lekte med biler med bestekompisen min, men jeg elsket likevel å leke prinsesse med venninnene mine og kle opp Barbiedukkene i fine kjoler. Det må ikke være enten eller. Det har jeg ikke sagt, jeg sa bare hvordan det var da jeg vokste opp.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #18 Skrevet 6. mars 2011 Jeg ser ikke helt koblingen mellom "prinsessene" og hvordan man leka ute "før i tiden" (det gjør vel de fleste unger i dag også?). Niesa mi på fire er i hvertfall inne i en prinsesseperiode, men det betyr ikke noe annet enn at hun liker rosa klær, prinsessetiara og rosa bursdagskake. Hun oppfører seg jo ikke akkurat som en prinsesse, og er ute å leker med vennene sine og gjør de samme tingene som jeg gjorde da jeg var fire, og som foreldrene mine gjorde da de var fire. Da jeg spurte henne hva hun ønska seg i bursdagsgave, svarte hun: "Prinsesseting og biler". Jeg vet ikke om dette er et godt poeng, men det viser bare hva hun er interessert i. Prinsesseting og biler, to ganske vidt forskjellige ting. Det viser i hvertfall at hun ikke akkurat går rundt og tror at hun faktisk er en prinsesse (selvom hele familien kaller henne for prinsessa vår). Skyld på Disney, hvis dere synes det er så fælt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #19 Skrevet 6. mars 2011 Interessant tema du tar opp her. Jeg kan huske da jeg vokste opp på åttitallet at Barbie var den store tingen, ikke helt ulikt prinsessene i dag. Jeg elsket å kle henne i all slags klær, men spesielt ballkjoler. Jeg var egentlig ikke særlig jentete av meg, jeg hadde mange guttevenner og lekte like mye med biler. Det jeg synes er bekymringsfullt er de som kaller barna sine prinsesser, og behandler de deretter. Det skaper selvsetrerte individer som tror alt dreier seg om dem selv i voksen alder. Det er heldigvis ikke like vanlig i Norge som i enkelte andre land, heldigvis.
Sunshine Skrevet 6. mars 2011 #20 Skrevet 6. mars 2011 Men hvor mange behandler egentlig barna sine som prinsesser? Da handler det om dårlig oppdragelse, ikke "prinsesseproblemet" som TS tar opp. Ingen av de barna jeg kjenner blir oppdratt som bortskjemte prinsesser/prinser, selv om de er foreldrenes lille prinsesse eller prins.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå