Raviella Skrevet 5. mars 2011 #1 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg har flyttet til København, og har oppdaget at folk her er litt annerledes enn jeg er vant med hjemmefra nor det gjelder avtaler /vennskap. Jeg mener at når man lager en avtale så prøver man sitt beste på å overholde den, men her har jeg merket at folk nesten alltid avlyser eller utsetter en avtale, eller at de sier "vi må snart sees, vi må snart ta en kaffe," osv, men det ikke blir til noe konkret. Dette har jeg begynt å bli lei av, og jeg syns det er litt uhøflig også, og jeg kan derfor tenke meg å bli kjent med noe nordmenn som jeg vet er litt mere pålitelige. Så hvis du er tilflyttet nordmann her i "Kongens by" mellom 20-40 år (jeg er 33), og vil ha en venninne å gå på kafè, konsert eller i byen med; gi lyd så møtes vi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #2 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg bor ikke i København, men min mor bor der, så jeg er der ofte. Hva slags musikk liker du? Hvis du har samme musikksmak som meg blir jeg gjerne med på konsert en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raviella Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 5. mars 2011 Hmm jeg har en ganske bred musikksmak tror jeg. Av dansk musikk er jeg stor fan av Mew og Kashmir, og andre band i den sjangeren. Av utenlandsk går det mest i Foo figthers, Kings of Leon, U2... ja, jeg husker slett ikke mer i farta. Jeg behøver ikke være stor fan for å gå på konsert, jeg syns det er en stor opplevelse uansett. det eneste musikk jeg ikke gidder er rap, det synes jeg er dørgende kjedelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katrin Skrevet 5. mars 2011 #4 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg har flyttet til København, og har oppdaget at folk her er litt annerledes enn jeg er vant med hjemmefra nor det gjelder avtaler /vennskap. Jeg mener at når man lager en avtale så prøver man sitt beste på å overholde den, men her har jeg merket at folk nesten alltid avlyser eller utsetter en avtale, eller at de sier "vi må snart sees, vi må snart ta en kaffe," osv, men det ikke blir til noe konkret. Dette har jeg begynt å bli lei av, og jeg syns det er litt uhøflig også, og jeg kan derfor tenke meg å bli kjent med noe nordmenn som jeg vet er litt mere pålitelige. Så hvis du er tilflyttet nordmann her i "Kongens by" mellom 20-40 år (jeg er 33), og vil ha en venninne å gå på kafè, konsert eller i byen med; gi lyd så møtes vi! Hey! :o) Trivelig å høre en annen ha det samme problem i Kbh Savner også påliteligheten og den ekte ærligheten hos nordmenn! Hehe.. Hadde som mål da jeg kom hit for å bli mest mulig kjent med andre dansker, men det gikk ikke helt etter planene. Har bodd her en stund nå og de få jeg har blitt kjent med her har tilknytning til Norge eller Sverige. Grunnen til at det er litt "svært" med disse danskene kan også ha en god del med språket. De krever på mange måter at du lærer deg dansk nokså flytende.. Men det er lettere sagt enn gjort for oss nordmenn :D Etter endel erfaring har jeg funnet ut at det beste nøkkelordet for danskene er uforutsigbare, noe som du også var inne på.. Anyways, er åpen for å møte andre nordmenn for å danne et bedre nettverk Liker musikk av nesten alle sjangere og liker å gå ut på både cafeer, konserter og utesteder. ..Er forresten 25 og studerer :o) Så håper vi kan ses i nærmere fremtid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raviella Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 5. mars 2011 Hey! :o) Trivelig å høre en annen ha det samme problem i Kbh Savner også påliteligheten og den ekte ærligheten hos nordmenn! Hehe.. Hadde som mål da jeg kom hit for å bli mest mulig kjent med andre dansker, men det gikk ikke helt etter planene. Har bodd her en stund nå og de få jeg har blitt kjent med her har tilknytning til Norge eller Sverige. Grunnen til at det er litt "svært" med disse danskene kan også ha en god del med språket. De krever på mange måter at du lærer deg dansk nokså flytende.. Men det er lettere sagt enn gjort for oss nordmenn :D Etter endel erfaring har jeg funnet ut at det beste nøkkelordet for danskene er uforutsigbare, noe som du også var inne på.. Anyways, er åpen for å møte andre nordmenn for å danne et bedre nettverk Liker musikk av nesten alle sjangere og liker å gå ut på både cafeer, konserter og utesteder. ..Er forresten 25 og studerer :o) Så håper vi kan ses i nærmere fremtid! Hei, så hyggelig å få svar så fort Godt å høre at flere har samme oppfatning som meg, og at det ikke bare er meg som er "sær" hehe.. Jeg har også prøvd å bli kjent med flest mulig dansker, ikke minst for å få øvet meg i å snakke dansk (vi snakker kun engelsk på jobb) Det har lykkes meg å få to venninner, men de avlyser 50% av avtalene våre, så det går lang tid mellom hver gang vi sees,og siden jeg ikke har kjæreste eller familie så blir det litt for mye tid hjemme alene syns jeg! Hvor lenge har du vært her, og hvor i byen bor du? Selv har jeg vært her siden august, og jeg bor for tiden på Frederiksberg. Håper også vi kan møtes snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2011 #6 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg har flyttet til København, og har oppdaget at folk her er litt annerledes enn jeg er vant med hjemmefra nor det gjelder avtaler /vennskap. Lær deg å easen up a bit, og go with the flow! Det er slik i London, Stockhold, Amsterdam, Paris og New York også! Typisk slitsomt norsk å skulle være så redelig, ordentlig og direkte hele tiden. Lær deg å bli mer overfladisk...det er ikke så gale som nordmenn tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #7 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei! Jeg bor selv i Jylland, og har en litt annen oppfattelse av danskene enn dere, tydeligvis. (Men så er det jo ganske stor forskjell på Jyder og Sjællendere:P) Danskene her er meget forutsigbare, dog litt trege - ting tar tid. Språket har heller ikke voldt de store problemene. De fleste synes bare det er gøy å skulle brife med noen norske setninger (som merkelig nok alltid blir svensk:P) Har egentlig ikke noe vettig å komme med i denne tråden, men synes bare det er artig å se hvor stor forskjell det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2011 #8 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei, så hyggelig å få svar så fort Godt å høre at flere har samme oppfatning som meg, og at det ikke bare er meg som er "sær" hehe.. Jeg har også prøvd å bli kjent med flest mulig dansker, ikke minst for å få øvet meg i å snakke dansk (vi snakker kun engelsk på jobb) Det har lykkes meg å få to venninner, men de avlyser 50% av avtalene våre, så det går lang tid mellom hver gang vi sees,og siden jeg ikke har kjæreste eller familie så blir det litt for mye tid hjemme alene syns jeg! Hvor lenge har du vært her, og hvor i byen bor du? Selv har jeg vært her siden august, og jeg bor for tiden på Frederiksberg. Håper også vi kan møtes snart Det kan man si Uttrykket "Det er deilig å være norsk i Danmark" tror jeg stemmer til en viss grad i form av å være her på ferieturer og kortere besøk, men å bo her fast må jeg si har ikke bare har vært så deilig.. Selv har jeg ikke klart noe særlig av å snakke dansk, da det bare har gjort at jeg har blitt enda mindre forstått. Men skriftlig har jeg begynt å få teken.-. Helt enig med deg i at de er ofte "formelt høflige" her.. De kan smile, le og si søte ting, men om de virkelig mener er en helt annen sak. Det er nok derfor de ikke kjenner til den brutale norske ærlige råskapen ;D Til å være naboer og ha et såpass likt språk, skulle man tro vi var ganske like, men langt ifra.. Har vært her i ca 1 1/2 års tid og bor nå på "lorteøen" Amager Morsomt å høre at vi har ganske lik musikksmak! Mye skrald av musikk her, men Mew og Kashmir er også mine favoritter :o) Hvorhen i Norge er du fra? Østlandet her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2011 #9 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei! Jeg bor selv i Jylland, og har en litt annen oppfattelse av danskene enn dere, tydeligvis. (Men så er det jo ganske stor forskjell på Jyder og Sjællendere:P) Danskene her er meget forutsigbare, dog litt trege - ting tar tid. Språket har heller ikke voldt de store problemene. De fleste synes bare det er gøy å skulle brife med noen norske setninger (som merkelig nok alltid blir svensk:P) Har egentlig ikke noe vettig å komme med i denne tråden, men synes bare det er artig å se hvor stor forskjell det er. Hehe Det har også hørt.. Det er nok ganske stor forskjell mellom de. Mange har sagt at det er bedre å studere og bo i f.eks Aarhus. Og at jydene generelt er mer omgjengelige. Til felles har de stakkarene ikke særlig språkøre.. Hører aldri forskjell på norsk og svensk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #10 Del Skrevet 6. mars 2011 Hehe Det har også hørt.. Det er nok ganske stor forskjell mellom de. Mange har sagt at det er bedre å studere og bo i f.eks Aarhus. Og at jydene generelt er mer omgjengelige. Til felles har de stakkarene ikke særlig språkøre.. Hører aldri forskjell på norsk og svensk Ja, det er nok ganske stor forskjell. Jeg stortrives i hvert fall, og har ikke hatt problemer med å komme i kontakt med folk. Men nei, språkøre kan man ikke beskylde danskene for å ha. Jeg får ofte høre "jättebra", "hej då" og andre svenske fraser. De er nå søte, eller gulliga, danskene. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raviella Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 6. mars 2011 Det kan man si Uttrykket "Det er deilig å være norsk i Danmark" tror jeg stemmer til en viss grad i form av å være her på ferieturer og kortere besøk, men å bo her fast må jeg si har ikke bare har vært så deilig.. Selv har jeg ikke klart noe særlig av å snakke dansk, da det bare har gjort at jeg har blitt enda mindre forstått. Men skriftlig har jeg begynt å få teken.-. Helt enig med deg i at de er ofte "formelt høflige" her.. De kan smile, le og si søte ting, men om de virkelig mener er en helt annen sak. Det er nok derfor de ikke kjenner til den brutale norske ærlige råskapen ;D Til å være naboer og ha et såpass likt språk, skulle man tro vi var ganske like, men langt ifra.. Har vært her i ca 1 1/2 års tid og bor nå på "lorteøen" Amager Morsomt å høre at vi har ganske lik musikksmak! Mye skrald av musikk her, men Mew og Kashmir er også mine favoritter :o) Hvorhen i Norge er du fra? Østlandet her Jeg syns Danmark er et dejlig land å bo i, men det har bare vært vanskelig å bli kjent med folk. Det er grenser for hvor lenge det er "deijlig" å gå glipp av alt mulig gøy bare fordi man ikke har noen å dra sammen med. Jeg kommer fra Møre og Romsdal, så jeg har vært nødt til å lære dansk siden det er umulig for dem å skjønne min dialekt :D Jeg har også hørt at Jyder er ganske annerledes enn de fra Fyn og Sjelland, men jeg har litt større problemer med å forstå hva de sier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 6. mars 2011 #12 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg elsker Fyn!! Beste stedet! Særlig Odense. =P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raviella Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg elsker Fyn!! Beste stedet! Særlig Odense. =P Tror jeg har skrevet med deg en gang før, er det ikke du som bor i, og har kjæreste fra Odense? Jeg har vært der en gang, var på et utested som het noe med Boogie tror jeg, og et sted hvor der hang en haj i taket...? Ringer det noen bjelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 6. mars 2011 #14 Del Skrevet 6. mars 2011 Næ, ringer ingenting her. =P Vi er fryktelig hjemmekjære, både jeg og ham, så vi holder oss mest for oss selv. Men vi har en koselig liten gammel dame i leiligheten under oss, og flere av naboene hilser når de ser oss, selv om vi stort sett bare har sett dem i forbifarten. =P Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg flyttet hit, finner Danmark langt mer avslappet og "laid back" enn Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raviella Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Det er ikke tillatt å identifisere seg selv gjennom fullt navn. Kråkesaks, moderator. Endret 6. mars 2011 av Kråkesaks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raviella Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 9. mars 2011 Men dere som svarte, feks Katrin, er du intressert i å møtes til en kaffe en dag? Jeg vet ikke hvordan vi kan få kontakt utenfor KG hvis vi ikke får lov å gi noe personlige opplysninger, men vi kan da bare møtes et sted i byen Bare gi lyd, så avtaler vi noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 9. mars 2011 #17 Del Skrevet 9. mars 2011 Vi skal på konsert i Køben i april, mulig vi kunne fått til å reise tidlig nok til å treffe deg, om du har lyst? =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raviella Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 10. mars 2011 Vi skal på konsert i Køben i april, mulig vi kunne fått til å reise tidlig nok til å treffe deg, om du har lyst? =) Ja det hadde sikkert vært gøy Hvilken konsert skal dere på, noe spennende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 10. mars 2011 #19 Del Skrevet 10. mars 2011 Ja det hadde sikkert vært gøy Hvilken konsert skal dere på, noe spennende? The 69 Eyes. =) Gleder meg masse! ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unasia Skrevet 21. mars 2011 #20 Del Skrevet 21. mars 2011 Men dere som svarte, feks Katrin, er du intressert i å møtes til en kaffe en dag? Jeg vet ikke hvordan vi kan få kontakt utenfor KG hvis vi ikke får lov å gi noe personlige opplysninger, men vi kan da bare møtes et sted i byen Bare gi lyd, så avtaler vi noe Hei igjen, Katrin her Beklager det tok litt lang tid før jeg svarte tilbake.. Men jeg er med på treff i april også Er litt opptatt helt i førsten av måneden, men etter den 5 vil jeg være fri. Veldig dumt at man ikke kan legge ut opplysninger her.. Men vi får evt skrive det i debatten? Noe annet nytt som har skjedd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå