Gå til innhold

Lavkarbo


Auroressa

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørn82

Min utheving; det er feil at kostholdet i seg selv, ei heller chili (mer spesifikt capsaicin), øker forbrenningen. Det er en seigliva myte, men utallige forsøk viser at økningen er ubetydelig, da du forbruker mer energi på å ta fem armhevinger kvar dag kontra å spise chili til kvart eit måltid.

Trening har heller ingenting med å "fortsette" forbrenningen. Metabolismen har aldri stoppet opp, det gjør den kun når du tar ditt siste åndedrag. Den trenger dermed heller ingenting for å "komme i gang", da den starter i det første vræl hyles ut. Det økt muskelmasse gjør, være seg type I eller type II muskelfibre, er å øke andelen av metabolsk aktivt vev. Dette, sammen med forhøyet energiforbruk, sørger for en restitusjonsperiode som er gunstig for kroppen og for energibalansen totalt.

På enkel forståelig norsk, så fortsetter kroppen å bruke mer energi etter at man har avsluttet en styrketrening enn hva kroppen gjør på samme tidsrom dersom du har tilbragt de siste to timene på sofaen.

At du kommer med en påstand som strider mot min respekterer jeg, men jeg betviler den fortsatt, dog den var fremlagt på måte som kanskje kan være mer "overtalende"

At man forbrenner ifra man er født til man er død er jeg inneforstått med. Men at påkjenninger mellom kroppens fødsel og død påvirker forbrenningen er ubetvilsomt. Ergo er jeg fortsatt tilhenger av mitt eget innlegg, som på en lettforståelig måte sier at enkelte typer mat er med på å øke forbrenningen, og at man vil forbrenne mer i en periode etter styrketrening enn hvis man ikke trener er jeg overbevist om er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er galt med å la være å spise sukker, hvitt mel, ferdigmat og annet som kroppen ikke har godt av? Men i stedet spise ren, fersk mat.

Lavkarbo er ikke synonymt med ketose, vet du :)

Så lenge kroppen får de mineralene/vitaminene den trenger og ikke for mye søppel så er det til slutt bare kalorier inn vs kalorier ut som teller. De som mener noe annet er vel de samme som mener at slankepiller fungerer. :)

Oppsummert: Spis hva du vil, bare begrens hvor mye energi du får i deg.

Bjørn: Og ikke minst vil styrketrening medføre økt muskelmasse som igjen krever mer energi å vedlikedholde :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at dette er en skrivefeil. 10 kalorier er ikke en brødsmule en gang.

Det er en viss forskjell på å veie 75 kg og å veie 70 kg. Jeg sa at med 75 kg så er du fremdeles å regne som normalvektig, men i øvre delen av normalområdet. OG: 20 kg ned er IKKE på noen måte gunstig for deg. Det er aldri naturlig eller sunt for et voksent menneske å ha en BMI på 16,5.

Du gjør en feil som veldig mange jenter og kvinner gjør. For litt siden leste jeg at menn som slanker seg lykkes i mye større grad enn kvinner med å gå ned varig. Kvinner klarer gjerne å gå ned til et eller annet mål, som f. eks. bryllup eller lignende, men så raser de opp igjen.

Årsaken er at menn begynner med en treningsform de synes er gøy å drive med, mens kvinner ofte velger treningsformen de tror er mest effektig for å gå ned i vekt. Dermed er de ytre motivert for trening, mens mennene har indre motivasjon, og den varer som regel lenger.

Jeg vil råde deg til å spise normal sunn mat som grovbrød med påleggene jeg nevnte, kjøtt fra fugl eller svin og mye fisk, grønnsaker og frukt. Derimot bør du spise lite storfekjøtt. Storfekjøtt øker beviselig sjansen for tykktarmskreft betydelig og har diverse andre negative bivirkninger. I tillegg bør du trene, ikke primært for å gå ned i vekt, men fordi det er sunt på så mange måter: Det bidrar til å holde en passelig vekt, reduserer sjansene for diabetes, hjerte- og karsykdommer, flere kreftformer osv. Finn deg en treningsform du liker, ikke velg noe fordi det visstnok skal være så effektivt i følge en reklame på TV-shop eller et ukeblad. Alt som får opp pulsen gir mosjon, enten det er ballspill, dans, jogging, sykling, svømming, tennis etc.

Var ingen skrivefeil nei, for og komme i Ketolyse? "Fettforbrenning" så skal du helst ikke ha noe inntak av kalorier idet hele tatt, tror det er det jeg har lest hvertfall. Men siden jeg skal gå rett fra junk-godis og brus dagen lang så blir det nok noe pepsi max osv, hvor det er noe sukkertilsettninger.. Men går seg nok til, men blir nok ikke og følge det du sier. Kan ikke ha brødmat i lavkarbo kur. Men likevel, takk for svar :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ingen skrivefeil nei, for og komme i Ketolyse? "Fettforbrenning" så skal du helst ikke ha noe inntak av kalorier idet hele tatt, tror det er det jeg har lest hvertfall. Men siden jeg skal gå rett fra junk-godis og brus dagen lang så blir det nok noe pepsi max osv, hvor det er noe sukkertilsettninger.. Men går seg nok til, men blir nok ikke og følge det du sier. Kan ikke ha brødmat i lavkarbo kur. Men likevel, takk for svar :klemmer:

Det er karbohydrater du skal ha lite av, ikke kalorier. Stor forskjell.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ingen skrivefeil nei, for og komme i Ketolyse? "Fettforbrenning" så skal du helst ikke ha noe inntak av kalorier idet hele tatt, tror det er det jeg har lest hvertfall. Men siden jeg skal gå rett fra junk-godis og brus dagen lang så blir det nok noe pepsi max osv, hvor det er noe sukkertilsettninger.. Men går seg nok til, men blir nok ikke og følge det du sier. Kan ikke ha brødmat i lavkarbo kur. Men likevel, takk for svar :klemmer:

Jeg håper inderlig at slike svar som bl.a Lance gir deg får deg til å tenke ti ganger til på hvorfor det har blitt så viktig for deg dette med mat og kropp. Tror du virkelig at en drastisk, unødvendig stor og potensielt farlig vektnedgang er det som vil løse alle problemer og gjøre deg lykkelig? Du er bare 19, og nesten alle unge jenter i den alderen blir i perioder ekstremt sårbare mtp at de definerer alt ut i fra utseende og klesstørrelse. Det er jo flott at du vil passe på helsa, få overskudd, være sterk og ta vare på kroppen din, men 20 kilo minus gjør ingenting av det. Det sender deg inn i en ulykkelig spiral som for mange ender opp i ødelagte og bortkasta år. Hev deg over kroppshysteriet, og vær stolt over at du får ryggrad nok til å selv definere hva som er verdt å bruke livet på. Å sulte seg eller trene seg tynnslitt er ikke løsningen, uansett problemet.

Du har også misforstått på hva som er energi (kilokalorier/kiloJoule), og på det som er karbohydrater. Uten energi så stopper alt, og en høy jente som deg trenger ihvertfall 1600-1800 kcal/ ca 7000 kJ kvar dag for å bare gjøre vanlige ting (lese, sove, gå, vaske, handle mat etc). Det lavkarbo foreslår, er å begrense inntaket av karbohydrater, som er en egen næringsgruppe. Fett og proteiner utgjør de to andre hovedgruppene. Vi trenger alle tre grupper, men i ulike mengder og kvaliteter. Poenget er likevel ikke å totalt kutte ut energien fra karbohydrater, men å erstatte dem ved å øke på inntaket fra de to andre næringsgruppene.

Når det er sagt så er ikke karbohydrater farlig, ei heller er protein og fett det, så lenge du velger riktige typer, tenker på kroppen din og tilpasser kostholdet ditt til alder, kjønn og aktivitetsnivå. For å finne en god balanse så må en prøve seg fram litt, men lov meg at kunnskapen ikke kommer fra blogger, "selvhjelpsbøker" eller ukeblader. Vær lur og les i bøker som forklarer hvordan kroppen fungerer, og lytt til helsepersonell som har den riktige bakgrunnen.

Det du ikke bør kutte ut er karbohydrater som kommer fra bær, nøtter, frukt, bønner, linser, fullkorn og grønnsaker. Disse matvarene er de viktigste kildene til mineraler, vitaminer og ikke minst fiber. Uten fiber så lider tarmene dine, og det kan gi deg alvorlig sykdom over tid. Velg fett fra plantekilder, nøtter og fisk fortrinnsvis, og proteiner fra bønner, kvitt kjøtt, fisk, quinoa, linser og melkeprodukter.

Jenter lar ofte kroppen få lide når det er topplokket som ikke har det så bra. Hvis det er tilfelle hos deg, så ville jeg heller ha snakket med noen om det (foreldre, eldre søsken, IKS, profesjonelle behandlere).

Ikke nekt kroppen din å ha det bra; den fortjener det beste vi kan gi den, uavhengig av hva realityserier, venninner, søppelblader og rosabloggere måtte (helt feilaktig) mene :)

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :goodbye:

Jeg skal begynne på Lavkarbo , "prøve" hvertfall, og forandre livet med et godt kosthold. Samtidig kanskje gå noe ned i vekt. Vil helst ned 20 kilo, men vet slikt kan ta tid. Litt om meg : 19 år- 174 cm høy - 70-75 kilo- spiser -usunt- . Nettopp begynt og spise "normalt og fast mat igjen" etter 5 år hvor jeg har levd på suppe/youghurt/mat uten biter grunnet angst for og sette det i halsen. Jeg har vel derfor gått opp 20 kilo, for jeg vet ikke hva jeg tørr/kan spise. Men nå har jeg lest litt om Lavkarbo , og lest at noen har blitt i bedre form,slankere og generelt sunnere. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gå fram. Så om dere som lever på lavkarbo kan komme med tips alt fra A-Å , hadde vært kjempe snilt :klemmer:

Tusen tusen takk!

Lavkarbo er vektregulerende og det er ikke sikkert kroppen din og du er enig i hva som er riktig vekt for deg.

Du må sette det inn i hva lavkarbo er og ikke bare kaste deg på uten kunnskap.

Les noen bøker, meld deg inn i lavkarbo.no og sjekke ut blogger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig jeg begynner å ikke bli gammel, men ikke være helt ung lenger, men jeg synes ikke Fedon har hold på så lenge. Å spise lite sukker og hvitt mel har da stått i retningslinjene fra norske ernæringsmyndigheter i mangfoldige tiår. Derimot så har Fedon Lindberg og hans likesinnede rådet folk til å få i seg langt mer fett og proteiner og mye mindre karbohydrater enn det som har vært offisielle myndigheters råd. Poteten ble en symbolsak da Fedon begynte å få oppmerksomhet i avisene for noen år siden, da ble han kraftig imøtegått av Kåre Norum, som da hadde en toppstilling i Staten Ernæringsråd eller hva det nå het/heter. Selvsamme Norum fikk noen år senere smake sukkerindustriens vrede da han som en del av FNs kostholdsutvalg foreslo å redusere anbefalt daglig maksimal mengde av rent sukker.

Tilbake til mitt hovedargument: Her er det en person som åpenbart har usunne tanker rundt kosthold og vekt, og du protesterer ikke det minste på at hun ønsker å gå ned til det som vil være en sykelig lav vekt?

Den første boken om lavkarbo kom i 1829 så å kalle det en motediett er å ta i gitt.

Og til orientering så bruker undervektige lavkarbo for å få normal kroppsvekt så at TS skal greie å slanke seg sykelig tynn på lavkarbo vil neppe skje om hun spiser ordentlig lakarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første boken om lavkarbo kom i 1829 så å kalle det en motediett er å ta i gitt.

Og til orientering så bruker undervektige lavkarbo for å få normal kroppsvekt så at TS skal greie å slanke seg sykelig tynn på lavkarbo vil neppe skje om hun spiser ordentlig lakarbo.

Det er fullt mulig å få en sykelig lav kroppsvekt med både "normalt" kosthold og lavkarbo. Hva får deg til å tro at en som har slike forskrudde tanker som trådstarter automatisk vil få en fornuftig holdning til kropp, mat og vekt ved å gå over til lavkarbo?

Jeg kjenner ikke til at den første boken om lavkarbo ble gitt ut for såpass lenge siden, men jeg mener at jeg har min påstand i behold. Lavkarbo har nok vært et kjent begrep for en begrenset gruppe i en del tiår, men det har ikke vært allment kjent her i landet før de siste 10-11 årene, og da mener jeg at jeg fremdeles kan kalle det en moteting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskrudd ekstremisme som ofte gjør at folk blir feite. Deretter retter de oppmerksomheten mot en annen ekstrem tilnærming til livsstil, nemlig lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ingen skrivefeil nei, for og komme i Ketolyse? "Fettforbrenning" så skal du helst ikke ha noe inntak av kalorier idet hele tatt, tror det er det jeg har lest hvertfall. Men siden jeg skal gå rett fra junk-godis og brus dagen lang så blir det nok noe pepsi max osv, hvor det er noe sukkertilsettninger.. Men går seg nok til, men blir nok ikke og følge det du sier. Kan ikke ha brødmat i lavkarbo kur. Men likevel, takk for svar :klemmer:

Selv tilhengere av lavkarbo-kosthold som har svart deg har påpekt at det er forskjell på lavkarbo og ketolyse.

Ketolyse er en ekstremtilstand som evolusjonen har gjort mulig for at vi skal klare oss gjennom tider med dårlig tilgang på mat. Det betyr ikke at det er en gunstig tilstand å ha til daglig.

Mange som prøver det opplever at de går ned 2-3 kg med en gang og tenker "hurra!", men det skyldes bare at de har mistet glykogenlageret. For å bedrive trening på middels og høyere intensitet er det ugunstig å ikke ha glykogenlager. Du vil føle deg lite energisk, og det blir vanskelig å motviere seg for å trene.

En annen ting er at når kroppen bryter ned proteiner for å få energi dannes restproduktet ketoner, som er det samme som den stramme lukten av neglelakkfjerner. Urinen vil lukte av dette og mange feiltolker det som at kroppen kvitter seg med avfallsstoffer. I tillegg vil ketonene skilles ut i lungeblærene, slik at du får acetonånde. Å tygge tyggegummi eller bruke munnskyllevann hjelper kun midlertidig, du vil alltid lukte neglelakkfjerner så lenge du er i ketose.

Du skrev 10 kalorier, og det er faktisk mindre energi enn du får fra en middels brødsmule. Hvis det er alt du spiser i løpet av en dag vil du dø i løpet av 2-3 uker. Nå virker det som om du mente 10 gram karbohydrater, som er noe annet. Det er veldig lite karbohydrater, og vil sannsynligvis bringe deg i ketose.

Et typisk ketosekosthold inneholder lite fiber, og du får stor sjanse for forstoppelse.

Det virker på meg som om du har fått det for deg, muligens via historier på diverse fora, blogger og ukeblader, at ketose er et mirakelmiddel for å gå ned i vekt. Det du ikke tenker på er at de aller fleste slankere går opp igjen. Grunnen er at de har gått ned gjennom en livsstil de ikke klarer å opprettholde. Jeg tror de færreste vil klare å opprettholde en ketosetilstand over tid, dessuten har det potensielle farlige langtidsvirkninger, blant annet p.g.a. for lite fiber for tarmene.

Hvorfor ikke gå inn for en livsstil som det er enkelt å opprettholde over tid, nemlig normalt sunt kosthold i passelige mengder og rikelig med mosjon? Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å ta to harde økter per uke. Norske helsemyndigheter foreskriver minst en halvtime per dag for voksne og en time for barn, men en halvtime er det absolutte minimum. Alle burde egentlig ligge på minst en time. Til dette regnes alt som får opp pulsen: Gå i trapper, sykle til skole/jobb, rask gange etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at man kan klare seg uten mat i opptil 70 dager, mer hvis man er kraftig overvektig. Vann derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å få en sykelig lav kroppsvekt med både "normalt" kosthold og lavkarbo. Hva får deg til å tro at en som har slike forskrudde tanker som trådstarter automatisk vil få en fornuftig holdning til kropp, mat og vekt ved å gå over til lavkarbo?

Jeg kjenner ikke til at den første boken om lavkarbo ble gitt ut for såpass lenge siden, men jeg mener at jeg har min påstand i behold. Lavkarbo har nok vært et kjent begrep for en begrenset gruppe i en del tiår, men det har ikke vært allment kjent her i landet før de siste 10-11 årene, og da mener jeg at jeg fremdeles kan kalle det en moteting.

Lavkarbo inneholder mye fett. Dersom TS dropper både karbohydrater og kalorier så er det ikke lavkarbo lenger og man kan ikke legge skylda på maten. Når det er sagt er det mange med spiseforstyrrelse som får det bedre på lavkarbo, blant annet meg.

Jeg kjenner personlig flere som har levd etter Wolfgang Lutz optimal ernæring siden begynnelsen av 80-tallet og mange har levd slik uten at det har hatt noe spesielt navn. Det er faktisk statens ernæringsråd som er de nyeste rådene i og med at menneskene har levd naturlig lavkarbo i tusenvis av år, så det er nok en bred feiloppfatning om hva som er motedietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at man kan klare seg uten mat i opptil 70 dager, mer hvis man er kraftig overvektig. Vann derimot..

Enkelte ekstremt overvektige har blitt satt på kurer som inkluderer null mat på 1år++ så alt er mulig. (Da selvsagt med heftig kontroll av leger og ørten vitamintilskudd etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper inderlig at slike svar som bl.a Lance gir deg får deg til å tenke ti ganger til på hvorfor det har blitt så viktig for deg dette med mat og kropp. Tror du virkelig at en drastisk, unødvendig stor og potensielt farlig vektnedgang er det som vil løse alle problemer og gjøre deg lykkelig? Du er bare 19, og nesten alle unge jenter i den alderen blir i perioder ekstremt sårbare mtp at de definerer alt ut i fra utseende og klesstørrelse. Det er jo flott at du vil passe på helsa, få overskudd, være sterk og ta vare på kroppen din, men 20 kilo minus gjør ingenting av det. Det sender deg inn i en ulykkelig spiral som for mange ender opp i ødelagte og bortkasta år. Hev deg over kroppshysteriet, og vær stolt over at du får ryggrad nok til å selv definere hva som er verdt å bruke livet på. Å sulte seg eller trene seg tynnslitt er ikke løsningen, uansett problemet.

Du har også misforstått på hva som er energi (kilokalorier/kiloJoule), og på det som er karbohydrater. Uten energi så stopper alt, og en høy jente som deg trenger ihvertfall 1600-1800 kcal/ ca 7000 kJ kvar dag for å bare gjøre vanlige ting (lese, sove, gå, vaske, handle mat etc). Det lavkarbo foreslår, er å begrense inntaket av karbohydrater, som er en egen næringsgruppe. Fett og proteiner utgjør de to andre hovedgruppene. Vi trenger alle tre grupper, men i ulike mengder og kvaliteter. Poenget er likevel ikke å totalt kutte ut energien fra karbohydrater, men å erstatte dem ved å øke på inntaket fra de to andre næringsgruppene.

Når det er sagt så er ikke karbohydrater farlig, ei heller er protein og fett det, så lenge du velger riktige typer, tenker på kroppen din og tilpasser kostholdet ditt til alder, kjønn og aktivitetsnivå. For å finne en god balanse så må en prøve seg fram litt, men lov meg at kunnskapen ikke kommer fra blogger, "selvhjelpsbøker" eller ukeblader. Vær lur og les i bøker som forklarer hvordan kroppen fungerer, og lytt til helsepersonell som har den riktige bakgrunnen.

Det du ikke bør kutte ut er karbohydrater som kommer fra bær, nøtter, frukt, bønner, linser, fullkorn og grønnsaker. Disse matvarene er de viktigste kildene til mineraler, vitaminer og ikke minst fiber. Uten fiber så lider tarmene dine, og det kan gi deg alvorlig sykdom over tid. Velg fett fra plantekilder, nøtter og fisk fortrinnsvis, og proteiner fra bønner, kvitt kjøtt, fisk, quinoa, linser og melkeprodukter.

Jenter lar ofte kroppen få lide når det er topplokket som ikke har det så bra. Hvis det er tilfelle hos deg, så ville jeg heller ha snakket med noen om det (foreldre, eldre søsken, IKS, profesjonelle behandlere).

Ikke nekt kroppen din å ha det bra; den fortjener det beste vi kan gi den, uavhengig av hva realityserier, venninner, søppelblader og rosabloggere måtte (helt feilaktig) mene :)

Riktig det du sier, men likevel, man skal ha lite av karbohydrater, ikke mer enn 10-15 gram om dagen. Man skal spise rent kjøtt, visse grønnsaker. Det som skal bli kuttet ut er , sukker,brød,ris, osvosv. Og nei jeg tror ikke jeg raser ned 20 kilo, men jeg håper jeg kan komme ditt. Og lavkarbo omdreier seg ikke rundt og sulte seg. Man spiser til man er mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nok med all kritiseringen , er det noen som kan dele noen opplevelser/matoppskrifter ol? Er det i det hele tatt noen her som lever på lavkarbo og er i ketolyse? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men nok med all kritiseringen , er det noen som kan dele noen opplevelser/matoppskrifter ol? Er det i det hele tatt noen her som lever på lavkarbo og er i ketolyse? :sjenert:

Det er ikke kritikk, men du burde sette deg inn i livsstilen før du hiver deg på den. Det kan være lite heldig om du begynner å spise lavkarbo, men ikke har kunnskap om hva du skal spise osv. Det letteste og beste vil jeg tro er at du forstår hva lavkarbo går ut på, da vil det bli enklere for deg å vite hva du burde spise, hva du trenger, hva du burde holde deg unna osv. Les masse, masse på lavkarbo.no og/eller kjøp/låne noen bøker, finn den aktuelle filosofien du føler passer for deg/vil prøve før du forsøker deg helt på egen hånd uten å vite hva du driver med.

Forresten heter det å være i ketose, ikke ketolyse - det er en filosofi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nok med all kritiseringen , er det noen som kan dele noen opplevelser/matoppskrifter ol? Er det i det hele tatt noen her som lever på lavkarbo og er i ketolyse? :sjenert:

Jeg har vært periodevis i ketose siden 2006.. og burde nok vært død i følge mange her inne. Jeg trenger på ingen måte å slanke meg, men trives best i ketose og kroppen min storkoser seg.

Men oppskrifter finner du på lavkarbo.no eller i blogger. Da kan du kopiere og skrive rett ut. Du bør absolutt kjøpe eller låne bøker på biblioteket og. Lavkarbo dreier seg ikke bare å kutte karbohydrater, men du skal ha riktig sammensetning til hvert måltid og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så velbevandret innen medisinen at du kategorisk kan uttale deg om hva kroppen din stortrives med og ikke? Selv over perioder lenger enn et par år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så velbevandret innen medisinen at du kategorisk kan uttale deg om hva kroppen din stortrives med og ikke? Selv over perioder lenger enn et par år?

Nei men legen min er og han støtter lavkarbo fullt ut og anbefaler dette til sine pasienter med stort hell, spesielt de som lider av diabetes og overvekt.

Også kjenner jeg jo at jeg er friskere på lavkarbo og i ketose, jeg er aldri syk, jeg sover godt og jeg slipper magesmerter etter å ha spist hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...