Gå til innhold

Lavkarbo


Auroressa

Anbefalte innlegg

Hei :goodbye:

Jeg skal begynne på Lavkarbo , "prøve" hvertfall, og forandre livet med et godt kosthold. Samtidig kanskje gå noe ned i vekt. Vil helst ned 20 kilo, men vet slikt kan ta tid. Litt om meg : 19 år- 174 cm høy - 70-75 kilo- spiser -usunt- . Nettopp begynt og spise "normalt og fast mat igjen" etter 5 år hvor jeg har levd på suppe/youghurt/mat uten biter grunnet angst for og sette det i halsen. Jeg har vel derfor gått opp 20 kilo, for jeg vet ikke hva jeg tørr/kan spise. Men nå har jeg lest litt om Lavkarbo , og lest at noen har blitt i bedre form,slankere og generelt sunnere. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gå fram. Så om dere som lever på lavkarbo kan komme med tips alt fra A-Å , hadde vært kjempe snilt :klemmer:

Tusen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har allerede lest der inne, og lest om hva som kan spises osv. Men spørsmålet var mer om hvordan man går fra spise hva man vil til og spise lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO????!!!!

Hun er 19 år, 174 cm høy og veier 70-75 kg, som faktisk er en grei vekt. 75 kg er riktignok i den øvre delen av normalområdet, men allikevel. Og hun vil gå ned 20 kg, og ingen av dere protesterer???!!! Hvis hun skal ned 20 kg fra 70 kg vil det si ned til 50 kg. Det gir en BMI på 16,5 som uansett om hun er spinkelt bygd vil innebære at hun er sykelig undervektig.

En av grunnene til at du har økt i vekt de siste årene, trådstarter, er at du har gått fra å ha en barnekropp til en voksen kvinnekropp. Hvis du ikke spiste mat med substans er det ikke rart du var tynn, det er vanskelig å få i seg tilstrekkelig næring hvis man ikke får i seg fast føde.

Hvorfor i all verden tror du at lavkarbo vil løse alle dine problemer? Lavkarbo er i all hovedsak en motegreie som har kommet uten særlig vitenskapelig fundament de senere årene, i hvertfall her i Norge. Jeg har noen mye bedre tips til deg. Begynn å spise normal sunn kost som grovbrød, fisk, grønnsaker og frukt. Sunt pålegg til grovbrødet kan være makrell i tomat, mager gulost, kokt skinke, fiskepudding, kaviar etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Har allerede lest der inne, og lest om hva som kan spises osv. Men spørsmålet var mer om hvordan man går fra spise hva man vil til og spise lavkarbo.

Alt det der finner du svar på i det forumet. Les startråd for begynnere på lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

HALLO????!!!!

Hun er 19 år, 174 cm høy og veier 70-75 kg, som faktisk er en grei vekt. 75 kg er riktignok i den øvre delen av normalområdet, men allikevel. Og hun vil gå ned 20 kg, og ingen av dere protesterer???!!! Hvis hun skal ned 20 kg fra 70 kg vil det si ned til 50 kg. Det gir en BMI på 16,5 som uansett om hun er spinkelt bygd vil innebære at hun er sykelig undervektig.

En av grunnene til at du har økt i vekt de siste årene, trådstarter, er at du har gått fra å ha en barnekropp til en voksen kvinnekropp. Hvis du ikke spiste mat med substans er det ikke rart du var tynn, det er vanskelig å få i seg tilstrekkelig næring hvis man ikke får i seg fast føde.

Hvorfor i all verden tror du at lavkarbo vil løse alle dine problemer? Lavkarbo er i all hovedsak en motegreie som har kommet uten særlig vitenskapelig fundament de senere årene, i hvertfall her i Norge. Jeg har noen mye bedre tips til deg. Begynn å spise normal sunn kost som grovbrød, fisk, grønnsaker og frukt. Sunt pålegg til grovbrødet kan være makrell i tomat, mager gulost, kokt skinke, fiskepudding, kaviar etc.

Du er ekspert på trening og kosthold i forhold til den livsstilen du lever, og det har jeg full respekt for, og legger meg ikke borti noe av det.

Vil bare protestere på at lavkarbo er en motegreie. Hvor har du det fra? Fedon Lindberg har hjulpet mange mennesker til et sunnere liv i mange år allerede. Hva er galt med å la være å spise sukker, hvitt mel, ferdigmat og annet som kroppen ikke har godt av? Men i stedet spise ren, fersk mat.

Lavkarbo er ikke synonymt med ketose, vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn82

Hei :goodbye:

Jeg skal begynne på Lavkarbo , "prøve" hvertfall, og forandre livet med et godt kosthold. Samtidig kanskje gå noe ned i vekt. Vil helst ned 20 kilo, men vet slikt kan ta tid. Litt om meg : 19 år- 174 cm høy - 70-75 kilo- spiser -usunt- . Nettopp begynt og spise "normalt og fast mat igjen" etter 5 år hvor jeg har levd på suppe/youghurt/mat uten biter grunnet angst for og sette det i halsen. Jeg har vel derfor gått opp 20 kilo, for jeg vet ikke hva jeg tørr/kan spise. Men nå har jeg lest litt om Lavkarbo , og lest at noen har blitt i bedre form,slankere og generelt sunnere. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gå fram. Så om dere som lever på lavkarbo kan komme med tips alt fra A-Å , hadde vært kjempe snilt :klemmer:

Tusen tusen takk!

Lavkarbo betyr ofte at man istedet spiser proteinrik mat. Et slikt kosthold sammen med litt trening vil føre til en økt forbrenning relativt fort. En grønnsak som anbefales til "slankere" er pepperfrukter. Paprika og chillipepper. Pepperfuktene er med på å øke forbrenningen, samtidig så er brokkoli anbefalt å spises fordi den inneholder viktige mineraler samt at kroppen ofte bruker mer energi på å fordøye den enn hva kroppen får ut av den. Trim: Trim er jo viktig for at kroppen skal få både bedre utholdenhet og immunforsvar. Trening: Da man trener i forhold til en slik diett ville det vært smart å trene styrke. Styrketrening i forhold til trim er fint fordi kroppens forbrenning vil fortsette en god stund etter du er ferdig å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ekspert på trening og kosthold i forhold til den livsstilen du lever, og det har jeg full respekt for, og legger meg ikke borti noe av det.

Vil bare protestere på at lavkarbo er en motegreie. Hvor har du det fra? Fedon Lindberg har hjulpet mange mennesker til et sunnere liv i mange år allerede. Hva er galt med å la være å spise sukker, hvitt mel, ferdigmat og annet som kroppen ikke har godt av? Men i stedet spise ren, fersk mat.

Lavkarbo er ikke synonymt med ketose, vet du :)

Det er mulig jeg begynner å ikke bli gammel, men ikke være helt ung lenger, men jeg synes ikke Fedon har hold på så lenge. Å spise lite sukker og hvitt mel har da stått i retningslinjene fra norske ernæringsmyndigheter i mangfoldige tiår. Derimot så har Fedon Lindberg og hans likesinnede rådet folk til å få i seg langt mer fett og proteiner og mye mindre karbohydrater enn det som har vært offisielle myndigheters råd. Poteten ble en symbolsak da Fedon begynte å få oppmerksomhet i avisene for noen år siden, da ble han kraftig imøtegått av Kåre Norum, som da hadde en toppstilling i Staten Ernæringsråd eller hva det nå het/heter. Selvsamme Norum fikk noen år senere smake sukkerindustriens vrede da han som en del av FNs kostholdsutvalg foreslo å redusere anbefalt daglig maksimal mengde av rent sukker.

Tilbake til mitt hovedargument: Her er det en person som åpenbart har usunne tanker rundt kosthold og vekt, og du protesterer ikke det minste på at hun ønsker å gå ned til det som vil være en sykelig lav vekt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ekspert på trening og kosthold i forhold til den livsstilen du lever, og det har jeg full respekt for, og legger meg ikke borti noe av det.

Vil bare protestere på at lavkarbo er en motegreie. Hvor har du det fra? Fedon Lindberg har hjulpet mange mennesker til et sunnere liv i mange år allerede. Hva er galt med å la være å spise sukker, hvitt mel, ferdigmat og annet som kroppen ikke har godt av? Men i stedet spise ren, fersk mat.

Lavkarbo er ikke synonymt med ketose, vet du :)

Lance har helt rett. Kan ikke fatte og begripe at dere synes det er ok at denne unge jenta har sykelig undervektig (og dermed underernæring) som mål, noe som en KNI på under 17 er. Hadde TS vært 10-15 cm lavere så hadde jeg ikke reagert.

Og dette med å kute ut raffinert mel og sukker, samt ferdigmat har ingenting med lavkarbo eller kostholdsmote å gjøre. Det kalles sunn fornuft. Ingen har patent på det, men at det mangler i befolkningen generelt er en sannhet uten modifikasjoner.

Endret av bergans
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, "lavkarbo" er mote. Men hvorfor begynne å suttre når man et at det er en variant som FUNGERER. Eneste som er "nytt" er at fettet har blitt friskmeldt, som gjør MYE det lettere å spise lavkarbo uten å føle seg som en kanin.

Tips: kutt alle "tradisjonelle" middagstilbehør. Potet pasta osv. Kutt ut brødskiva.

Er egentlig ikke så vanskelig. Lett å tro at man ikke har lov til å spise noe som helst med det samme, men lavkarbo er egentlig ikke så vanskelig å følge.

Lavkarbo.no ftw. Og man kommer LANGT uten alle de rare spesialproduktene de skriver om der inne :)

Det er vel strengt tatt ingen her som har sagt at det var OK å gå ned 20 kilo for henne. Lavkarbo er ikke det samme som å sulte seg til beinrangel, jeg opplever det heller som tvert imot. Vektnedgang uten å måtte sulte!

TS ber om hjelp og tips, er det meningen at vi skal angripe alle som ber om hjelp her inne på kvinneguiden bare fordi at vedkommende kansje har en urealistisk målsettning ? Eneste som er her nå er ett tall, og er langt unna. TS oppdager helt sikkert underveis at 20 kilo kansje var litt mye :)

Og ikke si at 75 er direkte slankt, greit nok at man vil skåne unge mennesker. Men TS er ikke så tynn at det er usunt for henne å gå ned litt. Så la henne gjøre det som skal til for at hun føler det bedre med seg selv uten unødvendige ramaskrik.

Endret av Tulling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo betyr ofte at man istedet spiser proteinrik mat. Et slikt kosthold sammen med litt trening vil føre til en økt forbrenning relativt fort. En grønnsak som anbefales til "slankere" er pepperfrukter. Paprika og chillipepper. Pepperfuktene er med på å øke forbrenningen, samtidig så er brokkoli anbefalt å spises fordi den inneholder viktige mineraler samt at kroppen ofte bruker mer energi på å fordøye den enn hva kroppen får ut av den. Trim: Trim er jo viktig for at kroppen skal få både bedre utholdenhet og immunforsvar. Trening: Da man trener i forhold til en slik diett ville det vært smart å trene styrke. Styrketrening i forhold til trim er fint fordi kroppens forbrenning vil fortsette en god stund etter du er ferdig å trene.

Min utheving; det er feil at kostholdet i seg selv, ei heller chili (mer spesifikt capsaicin), øker forbrenningen. Det er en seigliva myte, men utallige forsøk viser at økningen er ubetydelig, da du forbruker mer energi på å ta fem armhevinger kvar dag kontra å spise chili til kvart eit måltid.

Trening har heller ingenting med å "fortsette" forbrenningen. Metabolismen har aldri stoppet opp, det gjør den kun når du tar ditt siste åndedrag. Den trenger dermed heller ingenting for å "komme i gang", da den starter i det første vræl hyles ut. Det økt muskelmasse gjør, være seg type I eller type II muskelfibre, er å øke andelen av metabolsk aktivt vev. Dette, sammen med forhøyet energiforbruk, sørger for en restitusjonsperiode som er gunstig for kroppen og for energibalansen totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Tilbake til mitt hovedargument: Her er det en person som åpenbart har usunne tanker rundt kosthold og vekt, og du protesterer ikke det minste på at hun ønsker å gå ned til det som vil være en sykelig lav vekt?

Jeg velger å kun svare på dette, da jeg ikke orker forsvare mine matvaner overfor deg og bergans. Jeg spiser sunt, og det som kroppen min trenger, og gidder ikke forholde meg til svar som fra noen som ikke aner noe om meg. Jeg er 43 år gammel, og har funnet ut hva som er best for meg. Lev og la leve ;)

Poenget med å lede TS inn på lavkarbo.no, er at hun da kanskje kan få et sunnere forhold til mat og spising. Om hun har vært sykelig undervektig, trenger hun å lære å spise mat - og det må man på lavkarbo.

Dessuten kommer hun ikke til å rase ned i vekt på lavkarbo. Lavkarbo er vektregulerende, og for en som er normalvektig vil det ikke gi noe vektras.

Veldig mange har hørt om eller lest om mennesker som raser ned i vekt på lavkarbo (og ja, det skjer, men da helst med de som er kraftig overvektige), og tenker at dette er et quick-fix - en snarvei til å bli veldig slank. Vel, de fleste gir opp etter en liten stund, for de får ikke ønsket resultat. Som sagt, for å oppleve et vektras, må man i utgangspunktet være svært overvektig.

En på 75 kilo vil ikke rase ned 20 kilo på lavkarbo.

Derfor tar jeg dette med knusende ro. Mulig TS kan lære seg å spise seg mett, få et sunnere forhold til mat og spise det kroppen hennes trenger, om hun prøver seg på lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å kun svare på dette, da jeg ikke orker forsvare mine matvaner overfor deg og bergans. Jeg spiser sunt, og det som kroppen min trenger, og gidder ikke forholde meg til svar som fra noen som ikke aner noe om meg. Jeg er 43 år gammel, og har funnet ut hva som er best for meg. Lev og la leve ;)

Poenget med å lede TS inn på lavkarbo.no, er at hun da kanskje kan få et sunnere forhold til mat og spising. Om hun har vært sykelig undervektig, trenger hun å lære å spise mat - og det må man på lavkarbo.

Dessuten kommer hun ikke til å rase ned i vekt på lavkarbo. Lavkarbo er vektregulerende, og for en som er normalvektig vil det ikke gi noe vektras.

Veldig mange har hørt om eller lest om mennesker som raser ned i vekt på lavkarbo (og ja, det skjer, men da helst med de som er kraftig overvektige), og tenker at dette er et quick-fix - en snarvei til å bli veldig slank. Vel, de fleste gir opp etter en liten stund, for de får ikke ønsket resultat. Som sagt, for å oppleve et vektras, må man i utgangspunktet være svært overvektig.

En på 75 kilo vil ikke rase ned 20 kilo på lavkarbo.

Derfor tar jeg dette med knusende ro. Mulig TS kan lære seg å spise seg mett, få et sunnere forhold til mat og spise det kroppen hennes trenger, om hun prøver seg på lavkarbo.

Du misforstår hele poenget og problemstillingen her synes jeg.

Jeg, og antakeligvis andre som er skeptiske til TS sin vrudering av kroppsideal, ville ha reagert like mye hvis TS sa at hun ville bruke suppedietter eller vitamin C-overdoser for å nå målet sitt på 20 kg minus. Ønsket om sykelig undervekt er det samme, og da hjelper det ikke å generalisere (helt feil) ut ifra ens egen kropp og filosofi. Jeg har aldri skjønt hvorfor enkelte er så hårsåre når det påminnes om at det som fungerer for en, ikke automatisk fungerer for 10 000 andre. Det hjelper heller ikke at jeg da ber henne om å melde seg inn i suppediett.no, i den tro at det vil fikse alt.

Og absolutt ingen diett er selvregulerende mtp på utslag på kroppsvekt. Det er til syvende og sist mennesket som regulerer kostholdet, ikke omvendt.

Og jeg ønsker fortsatt å vite hvorfor lavkarbo visstnok har patent på det å kutte ut raffinerte produkter og ferdigmat.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp det, lavkarbo fikk meg til å få et sunt og normalt forhold til mat. Før telte jeg kalorier og var sykelig opptatt av hva jeg fikk i meg. Nå har jeg et mye mer avslappet forhold til mat. Jeg har aldri drevet med lavkarbo for å slanke meg, men for å nettopp ha et godt forhold til egen kropp. Lavkarbo er en livsstil, som selvsagt også kan være en slankekur, men for veldig mange er det faktisk ikke det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Nettopp, Yvonne :) For meg er det ikke en diett, men en livsstil.

Bergans: jeg har null interesse av å diskutere med deg. Du fremstår for meg som fordømmende, latterliggjørende og sneversynt med den eneste rette fasiten. Og du bedriver en heksejakt på det jeg lever etter. Ergo syns jeg det er bortkastet tid å diskutere med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, Yvonne :) For meg er det ikke en diett, men en livsstil.

Bergans: jeg har null interesse av å diskutere med deg. Du fremstår for meg som fordømmende, latterliggjørende og sneversynt med den eneste rette fasiten. Og du bedriver en heksejakt på det jeg lever etter. Ergo syns jeg det er bortkastet tid å diskutere med deg.

Helt i orden for meg, til det er et liv med god mat, trening og fjell for viktig :)

Men, at det å stille relevante, stort sett faglige om enn kritiske spørsmål, oppfordre til vitenskapelige begrunnelser og forskning, sidestilles med fordømmende, sneversynt og latterliggjørende, synes jeg er kjempeinteressant. Spesielt når det ikke gies forsøk på svar engang. Er ikke dette et diskusjonsforum?

Jeg ønsker TS det beste, men håper at hun ikke ender opp med en KMI på 16-noenting, uansett hva slags kostholdsvei hun velger å følge. At hun er sunn, frisk og har det kurant med egen kropp bør uansett være det ultimate mål, for enhver av oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lizette

Hvis det hadde vært mulig å gi deg 100 plusser for det innlegget hadde jeg gjort det, Bergans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO????!!!!

Hun er 19 år, 174 cm høy og veier 70-75 kg, som faktisk er en grei vekt. 75 kg er riktignok i den øvre delen av normalområdet, men allikevel. Og hun vil gå ned 20 kg, og ingen av dere protesterer???!!! Hvis hun skal ned 20 kg fra 70 kg vil det si ned til 50 kg. Det gir en BMI på 16,5 som uansett om hun er spinkelt bygd vil innebære at hun er sykelig undervektig.

En av grunnene til at du har økt i vekt de siste årene, trådstarter, er at du har gått fra å ha en barnekropp til en voksen kvinnekropp. Hvis du ikke spiste mat med substans er det ikke rart du var tynn, det er vanskelig å få i seg tilstrekkelig næring hvis man ikke får i seg fast føde.

Hvorfor i all verden tror du at lavkarbo vil løse alle dine problemer? Lavkarbo er i all hovedsak en motegreie som har kommet uten særlig vitenskapelig fundament de senere årene, i hvertfall her i Norge. Jeg har noen mye bedre tips til deg. Begynn å spise normal sunn kost som grovbrød, fisk, grønnsaker og frukt. Sunt pålegg til grovbrødet kan være makrell i tomat, mager gulost, kokt skinke, fiskepudding, kaviar etc.

Jeg vil ikke selv påstå at jeg er "normal" vektig, det er ikke "normalt" og ha mage som "henger" er "oppblåst" og er generelt for stor til kroppen, store lår, ikke mellomrom mellom lårene. Jeg er stor benbygd og, 20 kilo tror jeg personlig er et godt mål for meg. Har flere venniner på min høyde som veier 50-55 kilo, og dem er alle sunne flotte jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må si at jeg ikke fikk så mye ut av disse svarene. Dere kranglet mer mellom dere enn og gi meg tips om livsstilen Lavkarbo. Men det er ok, jeg finner vel ut av det. Men som en av dere skrev, er det riktig at man ikke raser raskt ned i vekt? Vist jeg kutter alt av sukker, og prøve og holde meg under 10 kalorier dagen, samtidig går en times tur/rask gange dagen, vil jeg ikke nå mitt mål om å gå ned 20 kilo? Kan jeg isåfall holde meg til 2 måltid om dagen? Og dette med hva jeg kan spise, noen som kan være litt mer konkrete på det? Har skrivd ned noe, men er elendig på og lage mat.. Og omelett daglig med skine og kylling/laks med litt rømme på toppet og ellers kunn vann kan bli litt vanskelig. Da blir jeg vel matlei etterhvert og ender opp med å få i meg ingenting, for det er jo ikke bra, for jeg må jo være i ketylose? for og ha forbrenningen oppe? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må si at jeg ikke fikk så mye ut av disse svarene. Dere kranglet mer mellom dere enn og gi meg tips om livsstilen Lavkarbo. Men det er ok, jeg finner vel ut av det. Men som en av dere skrev, er det riktig at man ikke raser raskt ned i vekt? Vist jeg kutter alt av sukker, og prøve og holde meg under 10 kalorier dagen, samtidig går en times tur/rask gange dagen, vil jeg ikke nå mitt mål om å gå ned 20 kilo? Kan jeg isåfall holde meg til 2 måltid om dagen?

Jeg håper virkelig at dette er en skrivefeil. 10 kalorier er ikke en brødsmule en gang.

Det er en viss forskjell på å veie 75 kg og å veie 70 kg. Jeg sa at med 75 kg så er du fremdeles å regne som normalvektig, men i øvre delen av normalområdet. OG: 20 kg ned er IKKE på noen måte gunstig for deg. Det er aldri naturlig eller sunt for et voksent menneske å ha en BMI på 16,5.

Du gjør en feil som veldig mange jenter og kvinner gjør. For litt siden leste jeg at menn som slanker seg lykkes i mye større grad enn kvinner med å gå ned varig. Kvinner klarer gjerne å gå ned til et eller annet mål, som f. eks. bryllup eller lignende, men så raser de opp igjen.

Årsaken er at menn begynner med en treningsform de synes er gøy å drive med, mens kvinner ofte velger treningsformen de tror er mest effektig for å gå ned i vekt. Dermed er de ytre motivert for trening, mens mennene har indre motivasjon, og den varer som regel lenger.

Jeg vil råde deg til å spise normal sunn mat som grovbrød med påleggene jeg nevnte, kjøtt fra fugl eller svin og mye fisk, grønnsaker og frukt. Derimot bør du spise lite storfekjøtt. Storfekjøtt øker beviselig sjansen for tykktarmskreft betydelig og har diverse andre negative bivirkninger. I tillegg bør du trene, ikke primært for å gå ned i vekt, men fordi det er sunt på så mange måter: Det bidrar til å holde en passelig vekt, reduserer sjansene for diabetes, hjerte- og karsykdommer, flere kreftformer osv. Finn deg en treningsform du liker, ikke velg noe fordi det visstnok skal være så effektivt i følge en reklame på TV-shop eller et ukeblad. Alt som får opp pulsen gir mosjon, enten det er ballspill, dans, jogging, sykling, svømming, tennis etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...