Gjest James Skrevet 5. mars 2011 #1 Del Skrevet 5. mars 2011 Så ble det min/vår tur, og skilsmissen er et faktum. Da blir det naturlig nok diskusjon om fordeling av verdier, og forsøk på å finne en rettferdig måte å gjøre dette på. Kjekt om noen kan komme med innspill, både i forhold til gjeldende regler og hva som kan oppfattes som rettferdig. Vi har hatt felles økonomi, og kona har tjent ca 2,5 ganger så mye som meg i nesten alle årene. Jeg tok med meg en eiendom som var verdt 1,1 millioner – og gjeld på ca 600.000 når vi giftet oss. Jeg hadde en stram nedbetalingsplan i forkant, og hadde lite igjen til vanlig forbruk. Men når vi giftet oss, så fikk vi det naturlig nok svært romslig. Vi har ikke spart på pengene, men hygget oss masse med ferier og andre opplevelser. Vi har også kjøpt en hytte som i dag har en antatt verdi på rett i overkant av en million. I tillegg så har hun kjøpt mc som står i garasjen, vi har en kostbar salong og andre ting som vi neppe hadde kjøpt eller hadde hatt råd til, om vi hadde hatt noenlunde lik inntekt. I dag har vi en gjeld på ca 550.000. Første spørsmål er eiendommen: Takstmann er på vei, men vi antar at verdien på den i dag er ca 2,5 millioner. Hvordan skal og hvordan bør verdistigningen fordeles. Skal vi dele denne, fratrukket min “inngangsbillett” på 500.000? En påsto at jeg også skulle ha verdistigningen på inngangsbilletten. Dvs, eiendommen har steget ca 127 % siden vi giftet oss. Skal jeg da trekke av 500.000 + 127% = 1.135.000 kroner og så deler vi likt resten? Når vi giftet oss, så hadde hun en bil med seg, en bil som er skiftet ut med en ny, som i dag har en verdi på ca 150.000,- Hun har også spart i aksjer, en verdi på ca 130.000,- En delingsmodell vi har skissert er at hun overtar hytta, bilen, aksjer, (130.000), mc (ca 80.000) og salong (ca 75.000) og vi holder dette utenfor delingen. Altså totalt 1.285.000 kroner som hun får direkte. Dette som en slags kompensasjon på at hun har bidratt mest med økonomien, og så deles resten sånn noenlunde likt. Jeg lurer på om dette er en riktig måte å dele på, og om det finnes noen tydelige bestemmelser for deling når den ene parten har hatt en såpass vesentlig høyere lønn enn den andre. For ordens skyld så må jeg nok ta med at begge har bidratt noenlunde likt i husarbeid, barnepass og slikt. Og for dem som måtte blande følelser inn i dette. Jeg har initiert bruddet. Ikke fordi jeg har vært utro, ikke fordi kona har vært en drittsekk, men kort forklart fordi kjærligheten bare forsvant etter hvert. Vi har en gutt på 11 som vi er enige om å dele likt på. Kona kjøper ny leilighet 1 km fra meg, og vi har ham annen hver uke. Da slipper han også å skifte skole og venner. Ønsker kommentarer og innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2011 #2 Del Skrevet 5. mars 2011 Da er mitt heteste tips å spørre en advokat og ikke folk på kvinneguiden. Her får du svar etter hvor du roper i skogen.. ikke noe å belage et så viktig spørsmål på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 5. mars 2011 #3 Del Skrevet 5. mars 2011 Syntes det hørtes ut som du kom svært dårlig ut av dette iforhold til kona. Slik jeg forsto det får hun alt utenom huset, som dere deler 50/50 på, noe som betyr at minus lånet på 500 000 får dere 1 mill hver på huset. Da sitter hun igjen med 1 285 000 + 1 mill for huset, og du sitter igjen med 1 mill, og halvparten av dette tok du med inn i forholdet til å starte med. Min tanke, men nå vet ikke jeg noe særlig om hvordan en slik deling foregår. Vil derfor anbefale deg å ta kontakt med en advokat for å høre etter hvordan dette rettferdig skal fordeles! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå