Gå til innhold

Skylder han meg penger?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvorfor fikk denne mannen erstatning for å ha fulgt dårlige aksjeRÅD?

http://www.vg.no/nyheter/okonomi/artikkel.php?artid=246559

I denne saken er det en rådgiver i Storebrand Bank som har gitt råd til en person. Det vil jeg også si er en litt annerledes sak enn ts sitt problem. Det står i denne saken du linker til, at mannen nesten mistet hus og hjemme sitt pga. at gamblet med aksjer etter at han fikk det rådet fra banken.

Som i tilfellet lenger opp med legen som har gjort feil, så er det relativt stor forskjell. En person med utdanning, erfaring, og som har en bestemt stilling eller posisjon til å gi sånne råd vil gi råd som har betydelig større fallhøyde enn tilfellet TS nevner. Legen og banken har den kompetansen som trengs for å gi et riktig råd, skal i hvert fall på papiret ha det.

En KOMPIS eller en venn, har naturligvis ikke den kompetansen. På samme måte som at et studiet kan være enkelt for noen, så kan det være vanskelig for noen. Kompisen din syns kanskje at studiet var lett, men det betyr ikke at du syns det! Det går på interesser også, læringsstrategier, motivasjon og mange andre ting som spiller inn.

Skrevet (endret)

Han skylder deg da virkelig ikke penger for noe du selv har valgt å gjøre. At han anbefalte deg å gjøre det, gjør han ikke ansvarlig. Du valgte det selv. Dine valg dine penger. Han er ikke ansvarlig for at du ikke sjekka nøyere på forhånd.

-signerer denne-

når det gjelder artikkelen du linker til; la du merke til at det stod mannen var hodeskadd? det betyr at han IKKE hadde egen evne til å vurdere rådene han fikk.

at en oppegående person faktisk vil la sin egen situasjon bli sammenlignet med en som har hodeskade er meg en gåte :klo:

Endret av Tingeling1983
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å ta TS seriøst på det grunnlag av at h*n har relativt godt språk med få skrivefeil - og likevel fremstår som hjernedød. Spesielt tilfelle.

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke det samme som å hoppe i fra en bro. Mer som om å ta en lege sitt råd og kreve ersttning når du taper på det. Jeg stolte på ham fordi han går i klassen over meg på høyskolen og derfor har mer erfaring enn meg.

Det er ikke som om jeg tar råd fra hvem som helst.

Ta deg en bolle, du.

Skrevet

Dette er ikke det samme som å hoppe i fra en bro. Mer som om å ta en lege sitt råd og kreve ersttning når du taper på det. Jeg stolte på ham fordi han går i klassen over meg på høyskolen og derfor har mer erfaring enn meg.

Det er ikke som om jeg tar råd fra hvem som helst.

Selv om vedkommende går året over deg på en høgskole og tar samme fag, betyr ikke det at dere har de samme forutsetningene for å lykkes med de samme tingene. Noe du synes er lett, er kanskje ikke like lett for ham -og omvendt. Hadde alle mestret alt like lett, hadde vel en karakterskala vært unødvendig, all den tid alle ville fått A i alt ...

Jeg synes du fraskriver deg et hvert ansvar for valg du selv har tatt. Du fremstår (for meg) gjennom innleggene dine i denne tråden som et typisk eksempel på "curling-generasjonen", en generasjon som forventer at de bare skal kunne skli enkelt og elegant gjennom en hver hindring, fordi andre feier og koster vekk ujevnheter for dem.

Det eneste du potensielt kommer til å oppnå ved å "mase" om disse pengene du mener du har krav på, er å miste en venn. Du har ingen som helst rett til eller krav på å få noen som helst form for erstatning fra ham. Stå til ansvar for dine egne valg, og bruk heller mer tid på å lese til konten du skal ta, slik at du kan forbedre karakteren din og på den måten føle at du får noe igjen for pengene.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Siden du er student, så er du nok såpass voksen at du må ta ansvar for ditt eget liv og dine handlinger. Det er ingen andres feil når du tar en gal avgjørelse. Den er din og bare din alene.

Dette blir som å pisse i buksa og skylde på nabo'n :gjeiper:

PS: TS - har du lagt merke til at ingen mener du har rett i denne saken?

Skrevet

Jeg ble syk på eksamensdagen min og vurderte å ikke møte opp og få legeerklæring. Da ville jeg fått ny eksamen gratis fremfor å betale på nytt ved stryk.

Min far sa at jeg skulle gjøre mitt beste, og strøyk jeg, skulle han betale ny eksamen.

Om jeg hadde strøket, hadde far "skyldt" meg penger.

Din venn skylder ikke deg penger. Du har heller ikke betalt han for en konsulenttjeneste han står ansvarlig for, du har valgt å lytte til en "hvemsomhelst" uten videre research. Ditt ansvar.

• Liker 1
Skrevet

Om en skolerådgiver hadde gitt deg gale råd, kunne du kanskje ha vurdert å be om pengene tilbake.

For h*n sitter har som jobb å gi deg gode råd om skolegang.

Det har ikke kameraten din.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener vennen min skylder meg ca. 2000 kroner, han mener han ikke gjør det. Her er historien. Han anbefalte meg å ta opp eksamen igjen i et fag han mente var enkelt. Jeg gjorde som han sa, men det viste seg at det ikke var lett i det hele tatt og nå vil jeg ha pengene jeg betalte for kontinuasjonseksamen tilbake (890 kroner).

Jeg mener også han skylder meg 1070 kroner for å ha fortalt meg at man kan miste karakteren sin dersom man ber om karakterbegrunnelse (noe jeg hadde gjort før han fortalte meg det). Poenget hans er at de kan oppdage at de har gitt meg en annen persons karakter når de skriver begrunnelsen. Jeg har nå meldt meg opp i dette faget igjen i tilfelle det er som han sier. Men dersom jeg ikke mister karakteren min føler jeg at han skal betale tilbake eksamensavgiften i dette faget også.

Hva mener dere? Jeg har mast om pengene i over en uke nå men han nekter og betale.

Nei,han skylder deg ingen penger.

Får da være måte på.

Egentlig skulle du ha fått betalt for Ukas dummeste spørsmål.

Skrevet

Så hvorfor fikk denne mannen erstatning for å ha fulgt dårlige aksjeRÅD?

http://www.vg.no/nyheter/okonomi/artikkel.php?artid=246559

Denne personen fikk erstatning fordi at selgeren som gav rådene var en profesjonell aktør, og mannen med hjerneskade hadde neppe den nødvendige kompetansen til å vurdere de rådene han fikk. Litt som når selgere fra Acta kjører salgsstunt på eldrehjem.

Hadde mannen som er omtalt i VG fått de samme rådene fra en venn, hadde han vel ikke hatt noen sak (men sannsynligvis en venn mindre).

Dermed er vi tilbake igjen til trådstarter, som vel burde ha sjekket ting litt mer nøye. Det er vel til syvende og sist ens eget ansvar å undersøke konsekvenser før man tar sine egne valg.

Og ja, jeg er litt enig i at det er god "Trolling-Faktor" i denne tråden

Gjest Silvermist
Skrevet

Ta deg en bolle, du.

Forsiktig forsiktig...du kan bli holdt ansvarlig for evt. mageknipe som denne bollen gir henne :opplyser:

• Liker 3
Skrevet

Forsiktig forsiktig...du kan bli holdt ansvarlig for evt. mageknipe som denne bollen gir henne :opplyser:

Hahaha, det var dagens :fnise:

Skrevet

:rulle:

Gjest shirleys-secret
Skrevet

Så hvis en lege sier du bør amputere bort en arm, og det viser seg at han tok feil. Vil du ikke da kreve erstatning?

Det blir jo en helt annen sak. Og den sammenlignina der er jo helt borti natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...