AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Jeg mener vennen min skylder meg ca. 2000 kroner, han mener han ikke gjør det. Her er historien. Han anbefalte meg å ta opp eksamen igjen i et fag han mente var enkelt. Jeg gjorde som han sa, men det viste seg at det ikke var lett i det hele tatt og nå vil jeg ha pengene jeg betalte for kontinuasjonseksamen tilbake (890 kroner). Jeg mener også han skylder meg 1070 kroner for å ha fortalt meg at man kan miste karakteren sin dersom man ber om karakterbegrunnelse (noe jeg hadde gjort før han fortalte meg det). Poenget hans er at de kan oppdage at de har gitt meg en annen persons karakter når de skriver begrunnelsen. Jeg har nå meldt meg opp i dette faget igjen i tilfelle det er som han sier. Men dersom jeg ikke mister karakteren min føler jeg at han skal betale tilbake eksamensavgiften i dette faget også. Hva mener dere? Jeg har mast om pengene i over en uke nå men han nekter og betale.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Han skylder deg da virkelig ikke penger for noe du selv har valgt å gjøre. At han anbefalte deg å gjøre det, gjør han ikke ansvarlig. Du valgte det selv. Dine valg dine penger. Han er ikke ansvarlig for at du ikke sjekka nøyere på forhånd. 19
Gjest Normalfordeling Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Selvfølgelig nekter han å betale. Det får da være måte på ansvarsfraskrivelse. Du har bl.a. undersøkelseplikt selv samt å skjønne hva du klarer.
sequin Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 hæh? Om venninna mi sier at en kjole ser bra ut på meg, og sier jeg burde kjøpe den, jeg kjøper den og syns den ser ræv ut når jeg kommer hjem, krever jeg ikke penger av henne... 6
Chiyo Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 Han har kanskje gitt deg dårlige råde, men det er du som har gjort dårlige valg. Du er nødt til å undersøke slike ting selv og ikke ta alt andre sier som sant. Han tvang deg ikke til å gjøre noe. At du ikke besto et privatist fag er virkelig ikke hans feil. Ta ansvar for dine egne handlinger.
nella123 Skrevet 4. mars 2011 #6 Skrevet 4. mars 2011 Han har da virkelig ikke noe som helst ansvar for dette! Hvis jeg sier til deg at det mest sannsynlig vil være lurt for deg å hoppe fra en bro, ville du da gjort det og så holdt meg ansvarlig når du knekker nakken? Helt på trynet.
Tears.of.the.Sun Skrevet 4. mars 2011 #8 Skrevet 4. mars 2011 Da skylder Rema 1000 meg ca. 50 kroner for en ost jeg kjøpte i dag, men som jeg syns smakte dritt..... 1
Gjest shirleys-secret Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 Oi, hvis man kan kreve penger etter å ha fått "feile" råd om slike ting har jeg noen jeg skulle ha snakket med!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 Han har da virkelig ikke noe som helst ansvar for dette! Hvis jeg sier til deg at det mest sannsynlig vil være lurt for deg å hoppe fra en bro, ville du da gjort det og så holdt meg ansvarlig når du knekker nakken? Helt på trynet. Dette er ikke det samme som å hoppe i fra en bro. Mer som om å ta en lege sitt råd og kreve ersttning når du taper på det. Jeg stolte på ham fordi han går i klassen over meg på høyskolen og derfor har mer erfaring enn meg. Det er ikke som om jeg tar råd fra hvem som helst.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Herregud, når du skriver ett innlegg som dette er det ikke vanskelig å fatte hvorfor du ikke stod på eksamen.. 11
Gjest shirleys-secret Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 Dette er ikke det samme som å hoppe i fra en bro. Mer som om å ta en lege sitt råd og kreve ersttning når du taper på det. Jeg stolte på ham fordi han går i klassen over meg på høyskolen og derfor har mer erfaring enn meg. Det er ikke som om jeg tar råd fra hvem som helst. Han ga deg et råd, men det var du som valgte å følge det. Dermed må du ta konsekvensene av det. Han skylder deg ikke noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #13 Skrevet 5. mars 2011 Han ga deg et råd, men det var du som valgte å følge det. Dermed må du ta konsekvensene av det. Han skylder deg ikke noe som helst. Så hvis en lege sier du bør amputere bort en arm, og det viser seg at han tok feil. Vil du ikke da kreve erstatning?
feuerstein Skrevet 5. mars 2011 #14 Skrevet 5. mars 2011 Mer som om å ta en lege sitt råd og kreve ersttning når du taper på det. Jeg stolte på ham fordi han går i klassen over meg på høyskolen og derfor har mer erfaring enn meg. Det er ikke som om jeg tar råd fra hvem som helst. Legen har ørten års utdanning samt en autorisasjon og gir sine råd ut fra dette, og selv en leges råd skal det godt gjøres å få erstatning for om det ikke virker. At denne studenten har gått ett år mer enn deg på samme studie kan overhode ikke sammenlignes med det som ligger bak et legeråd. Ville du stolt på enhver student i klassen hans? Kikket du på eldre eksamener i faget før du meldte deg opp? Snakket du med andre som har hatt faget om hva de synes om vanskelighetsgraden? 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 5. mars 2011 #15 Skrevet 5. mars 2011 (endret) Så hvis en lege sier du bør amputere bort en arm, og det viser seg at han tok feil. Vil du ikke da kreve erstatning? Dette er en HEEEELT annen situasjon! Og det kan ikke sammenlignes med et råd fra en venn, og en avgjørelse basert på det rådet. Vet du forresten definisjonen på et råd? Et råd er et tips, et forslag på hvordan du kan takle en situasjon eller hva man skal gjøre. Et råd er ikke en bestemt avgjørelse, ergo tok i kompisen din ikke valget for deg. Han prøvde å hjelpe deg med å gi deg et råd, men han på langt nær tvinget deg. DU er en selvstendig person, du kan tenke selv. Kompisen din mente det sikkert godt, men det kom ikke deg til beste. Sånn er livet!! Endret 5. mars 2011 av Tears.of.the.Sun 1
Gjest Footloose Skrevet 5. mars 2011 #16 Skrevet 5. mars 2011 Må si meg enig med absolutt alle over her. Man kan ikke kreve erstatning for et råd man selv valgte å følge.
mars-mamma Skrevet 5. mars 2011 #17 Skrevet 5. mars 2011 NEI, han skylder deg ikke penger. Sånn btw så tror jeg du skal være glad om han fortsatt tenker på DEG som en venn etter at du har krevd penger fra han ;-) 2
Gjest Kim Skrevet 5. mars 2011 #18 Skrevet 5. mars 2011 Trådstarter må enten kødde eller være en komplett idiot...
Fluffe Skrevet 5. mars 2011 #19 Skrevet 5. mars 2011 (endret) TS, les hva du selv skriver. Du syntes ikke det virker en smule idiotisk ut? Kanskje jeg skal saksøke noen på kg for at jeg kjøpte ett produkt de anbefalte? Kom deg ned på jorda igjen TS. Men du er 99% ett troll. Endret 5. mars 2011 av mirandaa
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #20 Skrevet 5. mars 2011 Må si meg enig med absolutt alle over her. Man kan ikke kreve erstatning for et råd man selv valgte å følge. Så hvorfor fikk denne mannen erstatning for å ha fulgt dårlige aksjeRÅD? http://www.vg.no/nyheter/okonomi/artikkel.php?artid=246559
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå