Kelsier Skrevet 7. mars 2011 #41 Skrevet 7. mars 2011 Det er en godt dokumentert sak at barn av innvandrere har større problemer med tennene enn hva norske barn har. Dette kommer nok av flere ting, men også at de generelt får mer søtsaker. Jeg jobber selv på sfo, og der er det en mor (innvandrerbakgrunn) som har med seg søtsaker til barnet sitt hver dag hun henter. Det er dog ikke representativt for alle innvandrerforeldre. Men hvertfall; jeg syns det er ILLE å se småbarn med godteri.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #42 Skrevet 7. mars 2011 Jeg kan uttale meg utifra egen erfaring med innvandrergrupper fra sør-europa. Kom til Norge da jeg var 5, og jeg husker utrolig godt hvor sjokkerte foreldrene våre var da de så at en del norske familier til og med hadde hengelås på kjøleskap o.l. for at ikke barna skulle spise godteri og slikt i ukedager.Selvsagt ikke alle som hadde hengelås, men de var generelt strenge med lørdagsgodt regelen. Mens i hjemlandet mitt så er/var det helt vanlig med godterier når en måtte ønske det. Som påpekt av andre smaker de ofte utrolig søtt, og en orker ikke mer enn bare litt om gangen. Nå som årene har gått (bodd her i nesten 20år) så ser jeg likevel at det er de norske barna jeg har gått på skole med som har blitt overvektige, og urovekkende mange av dem faktisk. Og i farten nå kommer jeg ikke på en eneste av de innvandrerbarna som er blitt overvektig. Vi var ganske mange som kom til Norge på samme tiden, så jeg føler jeg kjenner nok folk til å dra litt konklusjoner på hva grunnen er. De norske barna hadde det strengt med lørdagsgodt, og gledet seg alltid til lørdagen kom, for da kunne de spise snop. Dette ble sett på som en belønning, og noe godt å unne seg. Da vi begynte å bli 12-13 år gamle, med lommepenger, og mindre kontroll fra foreldre ang. mat, så ble butikken et vanlig stoppested på vei til og fra skole, og også i lunsjen på ungd.skolen. Det er også i denne perioden at mange av de som er overvektige nå, begynte å legge på seg. En annen faktor er at damene fra de landene vi kom fra hadde som vane å lage hjemmelaget mat, og ikke pose- og frossenmat. (de har dessverre endret disse vanene etter hvert som de kom seg ut i arbeidslivet de også ) Men vi fikk hvertfall mye hjemmelagde supper/gryter o.l. under oppveksten, som jeg tror er ganske sunt å spise. Laget fra scratch, med mye grønnsaker/bønner/linser, osv. Jeg synes i utgangspunktet at idéen om lørdagsgodt er god, men at mange foreldre bruker den feil, og barna får et slags "hellig" bilde av snop. Noe godt og ulovlig, og det er ekstra stas når en selv kan unne seg det for tyveren en fikk for flaskepanten. 1
Gjest luri Skrevet 7. mars 2011 #43 Skrevet 7. mars 2011 Jobber på bensinstasjon, og norske barn handler utrolig mye godteri. Midt i uka. Alle prøver seg også på å kjøpe energidrikker (burn el.).. Det gjelder alle barn, enten innvandrer eller ikke. Men oftere norsk etniske barn enn barn med innvandrerbakgrunn. Pass heller på dine egne barn TS, når dem blir store nok til å gå på butikken selv.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #44 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har aldri sett en etnisk norsk ettåring med en diger pose potetgull i vogna, alle de jeg har sett har vært pakistanske. Dette femomenet kan observeres på 37-bussen i Oslo, østgående fra Stortorget.
cilja Skrevet 7. mars 2011 #45 Skrevet 7. mars 2011 Har ikke lest alle innleggene. Hadde jeg bodd i flykningeleir i årevis og kommet til Norge hadde sikkert jeg også kost meg ofte med god mat og selvfølgelig inkludert barna mine i denne kosen. Uansett, innvandrere har som regel en flott matkultur. De lager mye mat fra bunnen av, og mange er kanskje glade i søtt. Så lenge fedme ikke blir et problem og de ellers er sunne å friske, ser jeg ikke noe problem. Jeg tror norske barn spiser vel så mye snop som andre.
Gjest Anuket Skrevet 8. mars 2011 #46 Skrevet 8. mars 2011 Jeg tror at den grunnleggende forskjellen mellom innvandreres matlaging og nordmenn (generelt - gjelder ikke alle) er at innvandrer familier ofte lager maten helt fra bunnen av. Så da har man et sunnere kosthold enn ellers. Det har jeg vokst opp med, mine foreldre er fra Sør Amerika. Jeg fikk heller ikke noe snop før i helgene, men min mor var flink til å bake og pleide å lage pannekaker, eplekake etc. en lørdag og vi fikk restene med oss som kos i matpakken. Vil ikke si at jeg har lidd noen nød over det. Jeg tror generelt unger får mer snop idag enn før, og det går over alle nasjonaliteter.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2011 #47 Skrevet 8. mars 2011 Herregud, hver gang noen nevner noe "negativt" vedr innvandrere blir de stemplet som rasister. Det er jo sant som ts skriver, har sett det 100 ganger selv. Barn sent på kvelden med foreldrene i butikken, bærende på hver sin potetgullpose. Jeg reagerer ikke på det slik som ts skriver, men ts har rett i det h*n skriver. Men for all del, hvis de velger å gi dette til sine barn så er det vel dem sin business og ikke alle andres. Det er mange norske som gjør slikt også, men man trenger ikke være rasist selv om man legger merke til om det er innvandrere som gjør det. Her på KG må man absolutt blande seg i hva alle andre gjør, melde til barnevernet om man hører en mor kjefte på ungen sin. Jaja, meld dem til BV siden de gir ungene sine potetgull ! Er alle mødrene her på forumet mødre som aldri gjør noe galt? eller mødre som alltid vet best? Blir oppgitt av enkelte her..
~white lady~ Skrevet 8. mars 2011 Forfatter #48 Skrevet 8. mars 2011 Herregud, hver gang noen nevner noe "negativt" vedr innvandrere blir de stemplet som rasister. Det er jo sant som ts skriver, har sett det 100 ganger selv. Barn sent på kvelden med foreldrene i butikken, bærende på hver sin potetgullpose. Jeg reagerer ikke på det slik som ts skriver, men ts har rett i det h*n skriver. Men for all del, hvis de velger å gi dette til sine barn så er det vel dem sin business og ikke alle andres. Det er mange norske som gjør slikt også, men man trenger ikke være rasist selv om man legger merke til om det er innvandrere som gjør det. Her på KG må man absolutt blande seg i hva alle andre gjør, melde til barnevernet om man hører en mor kjefte på ungen sin. Jaja, meld dem til BV siden de gir ungene sine potetgull ! Er alle mødrene her på forumet mødre som aldri gjør noe galt? eller mødre som alltid vet best? Blir oppgitt av enkelte her.. Er nok mødre i alle varianter her på forumet, men man vil jo gjerne fremstå som tilnærmet perfekt Men det som er så greit med et forum som dette, er at her kan man poste tanker man har, og diskutere med andre, uten å nødvendigvis måtte sette disse tankene ut i livet. Det er (for meg) en lang vei å gå fra å observere smårollinger med snop og chips på en vanlig onsdag og tenke at det ikke er bra hverken for helsa eller tennene deres, til å kontakte barnevernet...!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #49 Skrevet 9. mars 2011 Er nok mødre i alle varianter her på forumet, men man vil jo gjerne fremstå som tilnærmet perfekt Men det som er så greit med et forum som dette, er at her kan man poste tanker man har, og diskutere med andre, uten å nødvendigvis måtte sette disse tankene ut i livet. Det er (for meg) en lang vei å gå fra å observere smårollinger med snop og chips på en vanlig onsdag og tenke at det ikke er bra hverken for helsa eller tennene deres, til å kontakte barnevernet...! hehe, neida jeg skjønner jo at du ikke kontakter barnevernet , men det er så mye sånt her på forumet så det var satt litt på spissen. Jeg er forøvrig enig med deg vedr startinnlegget ditt, så de får vel stemple meg også som rasistisk...selv om jeg har utenlandske foreldre og er vel utlending selv..:)Men det du skriver er sant. Jeg tror innvandrere tar med seg kulturen hit til Norge, og iallefall der hvor jeg kommer fra er det ikke begrenset til snop/chips på lørdager. Brus drikker de hver dag feks..men så har veeeldig mange av barna der svarte/rotne tenner også..
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #50 Skrevet 9. mars 2011 Kanskje endel folk fra andre strøk har annerledes forbrenning/opptak av enkelte stoffer i kroppen enn det mange nordmenn har? Kan nesten ikke huske å ha sett en fet/lubben innvandrer. Kanskje de tåler sukker bedre - og at de derfor ikke er vant til å måtte holde seg unna det? Eller at de ikke er vant til å fokusere på tannhelse i like stor grad som vi? Ellers er det en kjennsgjerning at det ER ulik barneoppdragelse i ulike kulturer. Det har ikke noe med rasisme å gjøre hvis man registrerer det. F.eks. er det mange barn fra andre kulturer som er oppe til sent på kvelden. Jeg har et par i vennekretsen der en er norsk og en er tyrkisk, og der er det OFTE diskusjoner/krangler om hva barn skal få lov til, og ikke. Blant annet det med å innføre faste leggetider tidlig på kvelden, er vanskelig å akseptere for den tyrkiske foreldren.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #51 Skrevet 9. mars 2011 Men TS, jeg skjønner ikke hva du blir fornærmet over, det ER naivt hvis du tror vanlig lørdagsgodt for norske barn består av et kinderegg og en liten eske med pastiller eller hva det skulle være. Jeg mistenker nesten at du går med skylapper for øynene i forhold til den norske kulturen, og bare observerer innvandrerkulturen? Norske barn spiser MASSE snop, og de som bare får snop på lørdager får som regel en haug med snop da og. Her snakker man gjerne 3 kinderegg og en haug med potetgull på toppen. Det _er_ realiteten, norske barn får i seg ALT FOR mye sukker, det er ikke vits å prøve å dekke over faktum ved å si at dine barn nøyer seg med et kinderegg. Dine barn representerer tydeligvis (og dessverre) ikke gjennomsnittet av norske barn. Jeg har selv jobbet på mange ulike matbutikker, og kan bekrefte at det er kjempevanlig at etnisk norske barn i 8 års alderen og oppover stikker innom nesten daglig og kjøper snop. Jada, innvandrerbarn kommer også innom, men de kjøper hvertfall ikke mer snop enn de norske. Og jeg fikk nesten vondt av å måtte selge skoleboller og cola til lunsj for de litt eldre barna. Det er realiteten for norske barn, selv om de vet at snop og boller er usunt, så er det det mange av de elsker å kjøpe så snart de får kontroll over egne penger. Men neida, innvandrere er ikke perfekte de heller, og det finnes MANGE overvektige innvandrere også. Jeg har selv bodd i Asia et år, og mange innbiller seg at asiatere er små og lette alle sammen. Det er feil, altfor feil. Jo rikere de er, jo feitere er de. McDonalds, Pizza Hut og Kentucky Fried Chicken tjener gress på asiatere som blir rikere og rikere og anser det som status å spise junk. Vi nordmenn har hvertfall den fordelen at vi ikke ser McDonalds og snop som status, de fleste av oss vet at kostholdet vårt er skadelig. Så lenge man vet det har man hvertfall mulighet til å endre på det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå