Gjest regine Skrevet 5. mars 2011 #21 Skrevet 5. mars 2011 Det vanlige er vel at unger får litt godteri på lørdager, og i bursdager/høytider. Sånn er det iallefall hos oss. Og da er det snakk om f.eks ett kinderegg og ei slikkepinne, eller en liten sjokolade og ei eske smurfedrops. Unnskyld at jeg sier det - men du framstår rimelig naiv hvis du tror at det ovennvte er "vanlig" dose for norske barn. Min erfaring er at norske barn får MYE mer godterier enn det der - og det også på hverdager/diverse anledninger som gjør at det totale forbruket av søtt blir langt høyere enn kun lørdagsgodt. Jeg har også vært på diverse foreldremøter - med stor overvekt av etnisk norske foreldre - hvor det har vært liten forståelse for at barna ikke bør ha med sjokoladepålegg/annet søtt til hverdags. Så dette er nok ikke noe "innvandrerfenomen" - tror nok det er mye mer av et generelt samfunnsproblem enn det. Dessuten vet vel ikke du at de du ser i butikken skal hjem til middag sånn med en gang heller, det er ikke alle som spiser middag kl. 17..... 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2011 #22 Skrevet 5. mars 2011 Jeg bruker ofte å handle inn til middag og diverse etter jobb og henting i barnehage. Da er guttungen med og sitter enten i handlevogna eller går ved siden av. Han maser ikke, for han vet at når vi har handlet ferdig er det rett hjem til middagen. Mange andre med unger gjør det samme. Likevel blir jeg like sjokkert hver gang jeg ser en smårolling med innvandrerbakgrunn gumlende på sjokolade/chips/godteripose- og da snakker vi ikke om små mengder, men gjerne en 250 grams pose! Eventuelle søsken kommer diltende etter, med sine godteriposer, i følge med moren/foreldrene. Jeg skjønner det ikke helt. Hvordan skal de få i ungene skikkelig mat når de har stappet i seg en hel Maarud pose? Er dette noe de får hver dag? Er ikke foreldrene opplyste nok til å vite hvor forferdelig usunt og helsefarlig det er? Er det foreldrenes måte å få "fred og ro" på? Stakkars unger...(og tennene deres!) Dette er ikke noe innvandrerfenomen. Generelt så spiser Norske barn altfor mye sukker. De ligger vel i verdenstoppen forbruket. Så spiser de i tillegg veldig mye ferdigmat. mat med E-stoffer,altfor mye salt,og mye farlig fett. norske barn blir fetere og fetere. Så er de lite i aktivitet. de blir kjørt hit og dit. Sitter veldig mye. Så denne generasjonen blir vel en stor gruppe ryggpasienter,diabetespasienter,og veldig tidlig hjertekarsyk.pasienter. At innvandrerbarn er mere usunn enn Norske barn er vel tull. De har et annet kosthold med veldig mye grønnsaker,linser,bønner osv
Pimp Skrevet 5. mars 2011 #23 Skrevet 5. mars 2011 Dette er ikke noe innvandrerfenomen. Generelt så spiser Norske barn altfor mye sukker. De ligger vel i verdenstoppen forbruket. Så spiser de i tillegg veldig mye ferdigmat. mat med E-stoffer,altfor mye salt,og mye farlig fett. norske barn blir fetere og fetere. Så er de lite i aktivitet. de blir kjørt hit og dit. Sitter veldig mye. Så denne generasjonen blir vel en stor gruppe ryggpasienter,diabetespasienter,og veldig tidlig hjertekarsyk.pasienter. At innvandrerbarn er mere usunn enn Norske barn er vel tull. De har et annet kosthold med veldig mye grønnsaker,linser,bønner osv signerer. På avdelingen til min sønn er det 50% utenlandske barn. De har ofte avocado, ris, fylte tortilla, frukt, osv i matpakkene. Og generelt mye mer grønnsaker og frukt enn de norske barna (dette er en barnehage i Bærum) Vet ikke om det stemmer for andre barnehager da 1
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2011 #24 Skrevet 5. mars 2011 Jeg bruker ofte å handle inn til middag og diverse etter jobb og henting i barnehage. Da er guttungen med og sitter enten i handlevogna eller går ved siden av. Han maser ikke, for han vet at når vi har handlet ferdig er det rett hjem til middagen. Mange andre med unger gjør det samme. Likevel blir jeg like sjokkert hver gang jeg ser en smårolling med innvandrerbakgrunn gumlende på sjokolade/chips/godteripose- og da snakker vi ikke om små mengder, men gjerne en 250 grams pose! Eventuelle søsken kommer diltende etter, med sine godteriposer, i følge med moren/foreldrene. Jeg skjønner det ikke helt. Hvordan skal de få i ungene skikkelig mat når de har stappet i seg en hel Maarud pose? Er dette noe de får hver dag? Er ikke foreldrene opplyste nok til å vite hvor forferdelig usunt og helsefarlig det er? Er det foreldrenes måte å få "fred og ro" på? Stakkars unger...(og tennene deres!) På hvilken måte går det de gjør utover deg? Har aldri irritert meg slik du gjør over norske unger som legger seg flate på butikkgulvet og sparker i hyllene til foreldrene gir etter - det er tross alt deres problem hvordan oppdragelsen fungerer hos de, ikke mitt. Ikke minst ser jeg like mange, om ikke flere, norske unger på Burger King og MacDonalds på en hverdag. Vil si det er minst like ille å putte i barna sine som en godteripose fra Rema1000. Hva foreldre lar ungene sine putte i seg er deres problem, ikke ditt. Så du får fortsette å la deg sjokkere, jeg bare rister på hodet av slike som deg som følger med på hva andre mennesker putter på rullebåndet på den lokale matbutikken.
~white lady~ Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #25 Skrevet 5. mars 2011 For noen frekke svar! Jeg er en av de medlemmene som har vært her lengst, og må si det var en mye hyggeligere tone her for et par år tilbake, da jeg var mest aktiv som forumsbruker. For å svare på spørsmålene; nei, jeg bor ikke i et multikulturelt område, men i barnehagen til guttungen er 2/3 av barna innvandrere eller barn av innvandrere. Mange av disse treffer jeg på butikken etter henting, så jeg vet hvem de er. Jeg synes ikke jeg er spesielt naiv. I min omgangskrets får ikke ungene godteri til hverdags. Ikke får de stappet i seg McDonalds mat heller- det er snakk om barnehageunger her, ikke trettenåringer som stikker over til burgersjappa i fritimen. Og for alle del---jeg er ikke rasistisk i innlegget! 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #26 Skrevet 6. mars 2011 For noen frekke svar! Jeg er en av de medlemmene som har vært her lengst, og må si det var en mye hyggeligere tone her for et par år tilbake, da jeg var mest aktiv som forumsbruker. For å svare på spørsmålene; nei, jeg bor ikke i et multikulturelt område, men i barnehagen til guttungen er 2/3 av barna innvandrere eller barn av innvandrere. Mange av disse treffer jeg på butikken etter henting, så jeg vet hvem de er. Jeg synes ikke jeg er spesielt naiv. I min omgangskrets får ikke ungene godteri til hverdags. Ikke får de stappet i seg McDonalds mat heller- det er snakk om barnehageunger her, ikke trettenåringer som stikker over til burgersjappa i fritimen. Og for alle del---jeg er ikke rasistisk i innlegget! Jeg tror din beskrivelse av barn oppleves som stigmatiserende i denne sammenheng, derfor har du fått mange krasse svar. Hvis to av tre barn, altså flertallet, i barnehagen er av utenlandsk opprinnelse bør det ikke komme som noen overraskelse at flertallet av barna du legger merke til i området vil være nettopp disse. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #27 Skrevet 6. mars 2011 For noen frekke svar! Jeg er en av de medlemmene som har vært her lengst, og må si det var en mye hyggeligere tone her for et par år tilbake, da jeg var mest aktiv som forumsbruker. For å svare på spørsmålene; nei, jeg bor ikke i et multikulturelt område, men i barnehagen til guttungen er 2/3 av barna innvandrere eller barn av innvandrere. Mange av disse treffer jeg på butikken etter henting, så jeg vet hvem de er. Jeg synes ikke jeg er spesielt naiv. I min omgangskrets får ikke ungene godteri til hverdags. Ikke får de stappet i seg McDonalds mat heller- det er snakk om barnehageunger her, ikke trettenåringer som stikker over til burgersjappa i fritimen. Og for alle del---jeg er ikke rasistisk i innlegget! At du har vert her lengst betyr ikke at folk kan være uenig med deg. Du kaller det frekk. Dette får du akseptere, at flk påpeker din naivitet. I din mgangskrets,skriver du....vet du hva....unger får i seg altfor mye sukker. Det er mengden sukker sm teller,ikke hvilken ukedag. Det er vel vi som foreldre som har laget denne lørdagsregelen. da er det fri,og vi skal kose. Man er slepphendt både med mat og sukker. Ja,kjenner flere foreldre som holder seg til lørdagsregelen. Samtidig har de et slapt forhold til matlaging. Det går eks i mye blandingsprodukter,ferigmat,poser. Skal de være sunne,så er det fiskepinner til middag. Bare yougerten ungene blir stappet i, er det for mye sukker i. Her er det masse finske,svenske og danske barn,jeg ser da ikke forskjell på de og norske barn når det gjelder sukker og andre godtteriinntak. Du hadde ikke fått så mye "frekke" svar om du hadde formulert deg annerledes. Dette har ikke noe med innvandrerbarn å gjøre. Dette har noe med deg selv å gjøre. Ps. så har jeg vert her inne mye lengre enn deg. Jeg har vert medlem siden KG kom,har bare skiftet navn 1
Piggsvin Skrevet 6. mars 2011 #28 Skrevet 6. mars 2011 I England er det ganske vanlig at barna får en liten pose potetgull eller en liten sjokolade til lunsjen. I butikkene der selges det jo store poser potetgull som inneholder mange småposer, og barna får da med seg en sånn liten pose på skolen hver dag. Har besøkt mange skoler i England og både barn og voksne var sjokkert over at vi bare spiste sånn på lørdager. De syns et glass melk og en brødskive med ost hørtes ut som et fengselsmåltid
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #29 Skrevet 6. mars 2011 En bekjent jobber på leirskole hvor skoleklasser kommer og bor en uke. En av dagene drar de på tur inn til sentrum, og ungene får lov å innom butikken. Det er svært vanlig at foreldrene sender med ungene 4-500 kr å bruke på godis den uken de er på leirskole. Min bekjent er sjokkert og synes foreldrene er riv ruskende gale. Klassene burde heller avtalt hvor mye penger hvert barn skal få ha med max, så setter man en grense på 50 kr eller noe sånt. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2011 #30 Skrevet 6. mars 2011 For noen frekke svar! Jeg er en av de medlemmene som har vært her lengst, og må si det var en mye hyggeligere tone her for et par år tilbake, da jeg var mest aktiv som forumsbruker. For å svare på spørsmålene; nei, jeg bor ikke i et multikulturelt område, men i barnehagen til guttungen er 2/3 av barna innvandrere eller barn av innvandrere. Mange av disse treffer jeg på butikken etter henting, så jeg vet hvem de er. Jeg synes ikke jeg er spesielt naiv. I min omgangskrets får ikke ungene godteri til hverdags. Ikke får de stappet i seg McDonalds mat heller- det er snakk om barnehageunger her, ikke trettenåringer som stikker over til burgersjappa i fritimen. Og for alle del---jeg er ikke rasistisk i innlegget! Du virker veldig krass mot innvandrere i innlegget ditt. Min første tanke var ikke rasist, men heller fordomsfull iom at du fokuserer slik på at de er innvandrere når det samme fenomenet finnes hos mange norske familier. Hadde du formulert deg mindre krasst så hadde du fått mindre krasse svar i retur. Ser for meg du er en av de gamle tantene som ser skrått på ungene og foreldrene og rynker på nesa når de står og slikker på en is på Rema en onsdags ettermiddag. Latterlig. Og her jeg bor er det mange norske familier med unger på barnehagealder og barneskolealder som sitter på MacDonalds på en ukedag. Det derimot du ikke nevner som hadde hjulpet deg med å formulere innlegget mer saklig er om du la med en kilde som viser at innvandrerbarn har dårligere tannhygiene enn norske barn. Her har du den: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article307095.ece Videre, som en nevnte ovenfor her, så er det mengden sukker som avgjør og ikke hvilken ukedag det er. Dvs, om ungne får i seg nok grønnsaker,frukt og annen sunn mat hjemme så skader ikke en godtepose. Alt handler om balanse i kostholdet. Og hvorvidt barna du snakker om får i seg nok grønnsaker hjemme kan du fortsette å spekulere i og kaste bort tiden din på å bry deg om. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #31 Skrevet 6. mars 2011 Jeg bruker ofte å handle inn til middag og diverse etter jobb og henting i barnehage. Da er guttungen med og sitter enten i handlevogna eller går ved siden av. Han maser ikke, for han vet at når vi har handlet ferdig er det rett hjem til middagen. Mange andre med unger gjør det samme. Likevel blir jeg like sjokkert hver gang jeg ser en smårolling med innvandrerbakgrunn gumlende på sjokolade/chips/godteripose- og da snakker vi ikke om små mengder, men gjerne en 250 grams pose! Eventuelle søsken kommer diltende etter, med sine godteriposer, i følge med moren/foreldrene. Jeg skjønner det ikke helt. Hvordan skal de få i ungene skikkelig mat når de har stappet i seg en hel Maarud pose? Er dette noe de får hver dag? Er ikke foreldrene opplyste nok til å vite hvor forferdelig usunt og helsefarlig det er? Er det foreldrenes måte å få "fred og ro" på? Stakkars unger...(og tennene deres!) http://www.dnms.no/index.php?seks_id=77580&a=1 (her kan du lese at de spiser NESTEN like mye sukker som oss
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #32 Skrevet 6. mars 2011 Jeg jobber i butikk og belive me - det er norske barn jeg er bekymret for. Ofte er de med foreldre som handler inn mest mulig dritt, men som regel kommer de alene fra 8-9 års alderen og oppover. De panter flasker eller har med småpenger og kjøper seg KUN drittmat. Før hadde vi en tjukk unge som hver ENESTE dag stod utenfor butikken og ventet på at vi skulle åpne så han kunne kjøpe seg hveteboller, godteri og brus før skoletid. Har hatt litt dårlig samvittighet fordi jeg ikke har tatt kontakt med foreldrene, for er rimelig sikker på at pengene er stjålet, men samtidig er jeg usikker på hvor grensen for hvor mye vi skal følge med på hva kundene kjøper går... Innvandrerbarn som handler i butikken min handler derimot mer prisbevisst og er mye mer på frukt og bær om de vil ha noe søtt, men dette kan jo variere. Folk er forskjellige. Det viktigste er at ALLE foreldre tar barnas helse på alvor. En 10-åring som er tjukk er ikke selv skyldig i det.
~white lady~ Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #33 Skrevet 6. mars 2011 At du har vert her lengst betyr ikke at folk kan være uenig med deg. Du kaller det frekk. Dette får du akseptere, at flk påpeker din naivitet. I din mgangskrets,skriver du....vet du hva....unger får i seg altfor mye sukker. Det er mengden sukker sm teller,ikke hvilken ukedag. Det er vel vi som foreldre som har laget denne lørdagsregelen. da er det fri,og vi skal kose. Man er slepphendt både med mat og sukker. Ja,kjenner flere foreldre som holder seg til lørdagsregelen. Samtidig har de et slapt forhold til matlaging. Det går eks i mye blandingsprodukter,ferigmat,poser. Skal de være sunne,så er det fiskepinner til middag. Bare yougerten ungene blir stappet i, er det for mye sukker i. Her er det masse finske,svenske og danske barn,jeg ser da ikke forskjell på de og norske barn når det gjelder sukker og andre godtteriinntak. Du hadde ikke fått så mye "frekke" svar om du hadde formulert deg annerledes. Dette har ikke noe med innvandrerbarn å gjøre. Dette har noe med deg selv å gjøre. Ps. så har jeg vert her inne mye lengre enn deg. Jeg har vert medlem siden KG kom,har bare skiftet navn ...til anonym bruker? Og om jeg "bare får akseptere" at jeg blir kalt naiv, så kan godt du akseptere at jeg synes du skriver på en nedlatende måte.
~white lady~ Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #34 Skrevet 6. mars 2011 http://www.dnms.no/index.php?seks_id=77580&a=1 (her kan du lese at de spiser NESTEN like mye sukker som oss Interessant artikkel, men NESTEN like mye sukker som oss? Klippet ifra artikkelen; Inntak av sukker ble funnet å være lavt i kostholdsintervjuet, men mye tyder på at inntaket er underrapportert. Har vært innom pakistanske konditorier- og kakene der er så søte at jeg blir kvalm...
Gjest D.O.A. Skrevet 6. mars 2011 #35 Skrevet 6. mars 2011 Nå vet jeg ikke om det var mitt innlegg du siktet til, men jeg vet jeg var krass i mitt svar til deg, rett og slett fordi rasistiske holdninger (uavhengig om det er med vilje eller ei) er noe jeg ikke tollerer og derfor reagerer jeg deretter. 1
~white lady~ Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #36 Skrevet 6. mars 2011 Nå vet jeg ikke om det var mitt innlegg du siktet til, men jeg vet jeg var krass i mitt svar til deg, rett og slett fordi rasistiske holdninger (uavhengig om det er med vilje eller ei) er noe jeg ikke tollerer og derfor reagerer jeg deretter. Jeg bryr meg nada om folk er hvite, brune, gule, røde, lilla eller rosa- men det må gå an å kommentere ting som man opplever som annerledes (og urovekkende?) ved andre kulturer...
Gjest rabrabara Skrevet 6. mars 2011 #37 Skrevet 6. mars 2011 TS, jeg opplever deg ikke som rasistisk og jeg har bakgrunn som aktivt medlem i SOS Rasisme, har hatt kjærester fra alt fra Kenya til India, men det har blitt så overfarlig å observere forskjeller at til og med jeg syns folk er i ferd med å bli hysteriske. Jeg hadde en veldig nær kollega i et par år som var fra India og han sa at det var veldig mye sukkersyke i India og Pakistan fordi de spiser mye søtt og veeeldig søte deserter osv. Så det er godt mulig du er inne på noe. Kan også tenkes at for enkelte innvandrere har ikke tilgangen vært så god på luksusartikler som søtsaker. Helsestasjonene kommer jo med kostholdsråd osv. men det er ikke mye man kan gjøre, spesielt da det ofte er en språk- og en kultur barriere. Min mann er dessuten fra UK og selv der er det mer av det usunne. Fikk litt bakoversveis da vi tok en tur i barnehagen der moren hans jobber og ungene hadde kjeks, chips og søt drikke, hvitt brød m skinke osv til lunsj. Det hadde jo faktisk ikke vært LOV i barnehagen til ungene våre. Og i UK mangler det ikke på opplysninger om viktigheten av et godt kosthold.
Amra Skrevet 6. mars 2011 #38 Skrevet 6. mars 2011 Nå får du gi deg white lady! Du er så fordommsfull som det går ann. Hva andre spiser av søtsaker kjønner ikke jeg hvorfor skulle være ditt problem. Jeg har pakistanske foreldre, er selv født og oppvokst her, mine barn er vel fortsatt invandrere for deg. Her hjemme hos oss er det lørdagsgodt, jeg får vel legge ut om livet mitt, hvis vi kjøper noe en hverdag så spares det til helgen. Hjemme laget kake til dessert setter vi stor pris på, det er mengden det kommer ann på totalt. De Pakistanske kakene er kvalmende søte, og en sånn deles ofte i flere biter, til te. Man hiver de ikke i seg. Og alle har desverre ikke lik mat kultur som deg.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #39 Skrevet 6. mars 2011 Hvor vanlig var/er det ikke at norske barn drikker saft hver dag?
LeJardinSecret Skrevet 6. mars 2011 #40 Skrevet 6. mars 2011 Nå vet jeg ikke om det var mitt innlegg du siktet til, men jeg vet jeg var krass i mitt svar til deg, rett og slett fordi rasistiske holdninger (uavhengig om det er med vilje eller ei) er noe jeg ikke tollerer og derfor reagerer jeg deretter. Nå er du ikke bare helt på viddene, du er på feil vidde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå