Gå til innhold

Innvandrerbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker ofte å handle inn til middag og diverse etter jobb og henting i barnehage. Da er guttungen med og sitter enten i handlevogna eller går ved siden av. Han maser ikke, for han vet at når vi har handlet ferdig er det rett hjem til middagen.

Mange andre med unger gjør det samme.

Likevel blir jeg like sjokkert hver gang jeg ser en smårolling med innvandrerbakgrunn gumlende på sjokolade/chips/godteripose- og da snakker vi ikke om små mengder, men gjerne en 250 grams pose! Eventuelle søsken kommer diltende etter, med sine godteriposer, i følge med moren/foreldrene.

Jeg skjønner det ikke helt. Hvordan skal de få i ungene skikkelig mat når de har stappet i seg en hel Maarud pose? Er dette noe de får hver dag? Er ikke foreldrene opplyste nok til å vite hvor forferdelig usunt og helsefarlig det er? Er det foreldrenes måte å få "fred og ro" på?

Stakkars unger...(og tennene deres!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at unger generelt spiser mye godteri til hverdags. Jeg tror ikke det er et innvandrerfenomen.

• Liker 15
Skrevet

Hva vet ikke du om det var tilfeldig at de fikk den ene dagen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg som barn flyttet til Norge fra et annet europeisk land ble jeg overrasket over at mange spiste godteri bare på lørdager.

Skrevet

Det er vel et forholdsvis kjent fenomen at innvandrerbarn spiser mye godteri.

Særlig bra er det ikke, nei.. Men jeg aner ikke hva det skyldes.

Skrevet

Jeg bruker ofte å handle inn til middag og diverse etter jobb og henting i barnehage. Da er guttungen med og sitter enten i handlevogna eller går ved siden av. Han maser ikke, for han vet at når vi har handlet ferdig er det rett hjem til middagen.

Mange andre med unger gjør det samme.

Likevel blir jeg like sjokkert hver gang jeg ser en smårolling med innvandrerbakgrunn gumlende på sjokolade/chips/godteripose- og da snakker vi ikke om små mengder, men gjerne en 250 grams pose! Eventuelle søsken kommer diltende etter, med sine godteriposer, i følge med moren/foreldrene.

Jeg skjønner det ikke helt. Hvordan skal de få i ungene skikkelig mat når de har stappet i seg en hel Maarud pose? Er dette noe de får hver dag? Er ikke foreldrene opplyste nok til å vite hvor forferdelig usunt og helsefarlig det er? Er det foreldrenes måte å få "fred og ro" på?

Stakkars unger...(og tennene deres!)

Blir du mindre sjokkert når du ser norsketniske barn med godteposen i hånda? :sarkasme:

For noen holdninger innlegget ditt vitner om...

• Liker 11
Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er en ganske kjent sak at mennesker fra andre strøk av verden enn oss har et annet forhold til søtsaker enn vi nordmenn har. Og matvaner, for den del.

Jeg jobber i barnehage, og barn med innvandrerbakgrunn har gjerne med boller med sjokoladepålegg i matboksen. Kaker og søtsaker er dagligdags hos de fleste, og de koser seg med det.

De har jo ikke den vanen med brødmat som vi har, og har rett og slett andre spisevaner.

Aner ikke hvorfor de er så ivrige på det søte, men jeg tror mange av dem, mener vi er hysteriske. De hadde hvert fall liten forståelse når vi ba om litt annen mat i matpakka.

Bare for å ha sagt det, jeg er ikke fordomsfull. Jeg bare konstaterer at dette er noe jeg har observert alle plasser jeg har jobbet.

Gjest Anuket
Skrevet

Har foreldre fra Sør Amerika, og der er det vanlig med noe godt til helgen, eksempelvis en hjemmelagde boller, kake, pannekaker etc. men det var kun i helgene vi fikk det - og hvis vi hadde noen rester igjen kunne vi få det med i matpakken på skolen eller til kvelds. Men da måtte jeg og søskene mine velge, enten et stykke kake på skolen eller til kvelds.

Ble aldri noe usunt menneske, selv om jeg har mine dager :fnise:

Vi spiste som regel kvelds rundt kl 21, noen brødskiver eventuelt et lite kakestykke (eplekake, banankake etc.) og en kopp te før vi fikk lese en halvtime på sengen.

Andre pleide å gjøre det samme, av de få bekjente jeg har med innvandrer foreldre. Vet ikke om det gjelder for alle, men for meg fikk jeg sjeldent snop eller chips før lørdagen - da sparte jeg som regel slik at jeg hadde noe igjen på søndagen.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at unger generelt spiser mye godteri til hverdags. Jeg tror ikke det er et innvandrerfenomen.

Det vanlige er vel at unger får litt godteri på lørdager, og i bursdager/høytider. Sånn er det iallefall hos oss. Og da er det snakk om f.eks ett kinderegg og ei slikkepinne, eller en liten sjokolade og ei eske smurfedrops.

Jeg har inntrykk av at det er et innvandrerfenomen, men så har de vel andre spisevaner der de kommer ifra...

AnonymBruker
Skrevet

Butikken jeg jobber i ligger rett ved Europris.

Jeg kan skrive under med STORE BOKSTAVER på at dette ikke gjelder bare innvandrerbarn du!

SJOKKERT over hvor mange barn (spesiellt SMÅ barn, gjerne 2-3 åringer!!!) som kommer ut fra Europris med godteposen i hånda på hverdager! De kommer da inn til oss og blir plassert i sofaen ved inngangen mens foreldrene handler!!!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kommer det altså fram at andre kulturer (særlig ikke-vestlige antar jeg) har et mer avslappet forhold til søtsaker og slikt enn nordmenn. Samtidig så fremheves det i medier og over alt at nordmenn/vestlige har et så usunt kosthold at vi blir feite. Hm. Paradoksalt? Kanskje vårt hysteriske forhold til godterier og kaker er med på å gjøre oss feite?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er født og delvis oppvokst i utlandet. Jeg var 8 år da jeg smakte brus første gang, men spytta det ut igjen for jeg hatet smaken :spy: Potetgull, cheesedoodles etc fikk jeg første gang smaken på da jeg ankom Norge som 10-åring. Dette fikk jeg hos en norsk dame. Mine foreldre hadde nemlig aldri potetgull og sjokolade liggende hjemme.

Kaker er greit å kose seg med, så lenge det er hjemmelaget mener nå jeg. Og i små mengder, ikke minst! For mengden har veldig mye å si omtrent på alt man får i seg. Men selvsagt, 250 grams poser er altfor mye for små barn!

Skrevet

Jeg syns det er en merkelig vinkling av teamet du har ts. For du kunne vel heller fokuser på godterispising i ukedagene uten å hatt overskriften "innvandrerbarn"? Ikke at jeg ikke tror innvandrerbarn spiser godteri i ukedagene, men jeg er ganske sikker på at også mange nordiske barn spiser masse godis på onsdager og torsdager.

• Liker 3
Skrevet

Her kommer det altså fram at andre kulturer (særlig ikke-vestlige antar jeg) har et mer avslappet forhold til søtsaker og slikt enn nordmenn. Samtidig så fremheves det i medier og over alt at nordmenn/vestlige har et så usunt kosthold at vi blir feite. Hm. Paradoksalt? Kanskje vårt hysteriske forhold til godterier og kaker er med på å gjøre oss feite?

yupp.

Samme gjelder alkohol, synes jeg. Men jeg er vokst opp i et land hvor foreldre og besteforeldre drikker foran barna (les: tar seg et glass vin til maten hver dag), og synes ikke dette har skadet meg på noen måte

Skrevet (endret)

yupp.

Samme gjelder alkohol, synes jeg. Men jeg er vokst opp i et land hvor foreldre og besteforeldre drikker foran barna (les: tar seg et glass vin til maten hver dag), og synes ikke dette har skadet meg på noen måte

Alkohol i seg selv er OK i små doser, uten at dette går utover barna. Jeg er selv oppvokst i en familie som hadde et avslappet forhold til alkohol. Det eneste som plaget meg, var alle alkoholikerne rundt som drakk seg fulle dag inn og dag ut på åpen gate, samt i bygården hvor jeg lekte om sommeren da jeg var liten... Poenget er, at det kommer ikke an på når man spiser godteri eller drikker alkohol, men det avgjørende faktum her er mengden av dette :nei: Så lenge man ikke gjør det hver dag da, vel å merke... Men om man tar en pils på en onsdag og dropper å ta det på lørdagen, er vel det like så bra? Det samme gjelder forsåvidt godteri. Om barnet får litt på en tirsdag, kan jo ikke en utenforstående vite om barnet får det igjen i helga? Her er det rom for spekulasjoner... :forvirret:

Endret av genacvale
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også oppvokst med voksne som drikker alkohol rundt barna i sosiale sammenkomster, men jeg kan ikke huske at noen ble så fulle at det ble ubehagelig. Det jeg husker er et avslappet forhold til alkohol. Godteri også forsåvidt. Det er vanlig å få servert godteri eller kaker når man kommer på besøk til noen, og ofte et glass vin også hvis det passer seg.

Skrevet

Jeg syns det er en merkelig vinkling av teamet du har ts. For du kunne vel heller fokuser på godterispising i ukedagene uten å hatt overskriften "innvandrerbarn"? Ikke at jeg ikke tror innvandrerbarn spiser godteri i ukedagene, men jeg er ganske sikker på at også mange nordiske barn spiser masse godis på onsdager og torsdager.

Jeg kunne vel i utgangsgspunktet det, men når jeg er på ett av de lokale kjøpesentrene her, er det i 99% av tilfellene barn av utenlandske foreldre (Pakistan/Iran/Tyrkia, osv.) som jeg ser gumlende på søtsaker rundt middagstider.

Kanskje bare et fenomen her jeg bor? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne vel i utgangsgspunktet det, men når jeg er på ett av de lokale kjøpesentrene her, er det i 99% av tilfellene barn av utenlandske foreldre (Pakistan/Iran/Tyrkia, osv.) som jeg ser gumlende på søtsaker rundt middagstider.

Kanskje bare et fenomen her jeg bor? :klo:

Spørs hvor mange utenlandske som bor i området. Bor du i et multikulturelt område hvor etniske nordmenn er i mindretall er det kanskje ikke overraskende at du ser mange barn av utenlandsk opprinnelse spise godteri?

Skrevet

Vet nå om mange norske barn så får dette også, så sjønner ikke hvorfor du nevner kunn ivandrere sine barn!!

Gjest D.O.A.
Skrevet

Matvaner er nok forskjellige avhengig av kulturell bakgrunn, men innlegget ditt er jo nesten rasistisk TS!

Du vet da ingenting om hva disse barna får til middag og du vet heller ikke om dette var pga en spesiell annledning eller ei!

Både barn, unge og voksne spiser idag som regel mye mer godteri enn de har godt av, men det er ikke noe som er spesielt for "innvandrerbarn" og gjelder like mye etnisk norske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...