Gå til innhold

Når er man for gammel til å få barn?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg synes man bør få barn ei god stund før man fyller 40 år, av hensyn til barnet.

Jeg sier ikke at man er en bedre forelder før man har fyllt 40 år, men det er noe med at det ikke er så veldig allright for en på 15 med en pappa som nærmer seg 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er noen som virkelig er i stand til å ta en riktig beslutning om å få barn må det jo nettopp være de som er over 40 år og allerede har mer eller mindre voksne barn. De vet hva de går til. Jeg mener helt klart det er andre aldersgrupper som bør tenke mer på om det er riktig og få barn nå enn de over 40. Selvfølgelig finnes risikoen for at man får et barn med misdannelser, men denne muligheten finnes jo alltid, selv om den riktignok øker med alderen.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Så i avisa i dag at Paul Mcartny (feil stavet jeg vet...) nettopp har blitt pappa igjen - han er 61. Har ikke akkurat sett noen negative reaksjoner der, ei heller i tilfelle Arve Tellefsen (som SS påpeker). Mao: er det "bedre" med kjente (rike??) gamle menn som blir fedre, enn vanlige kvinner på noe over 40?

Syns det lukter litt dobbeltmoral her, bl.a fordi mannens alder i så liten grad tas med i debatten om når man er for gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det lukter litt dobbeltmoral her, bl.a fordi mannens alder i så liten grad tas med i debatten om når man er for gammel

Det har sikkert litt med at det er kvinnens alder som øker risikoen for å få barn med Downs syndrom.

Personlig synes jeg ikke det er bedre/verre med "gamle" fedre enn mødre. (For øvrig synes jeg det er galskap at Arve Tellefsen og Macca har fått barn nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke det er bedre/verre med "gamle" fedre enn mødre. (For øvrig synes jeg det er galskap at Arve Tellefsen og Macca har fått barn nå.)

Helt enig! Ikke fordi jeg ikke tror de er for gamle til å ta seg av barna, men rett og slett fordi de dør snart. Ungene rekker neppe å bli særlig over 20 før de blir farløse. Ufattelig egoistisk! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Jeg mener å ha lest nylig at forskning viser at også sædcellenes kvalitet forringes med alderen, og at også mannens alder er med å å avgjøre evt. misdannelser el. på fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Kjenner ei på 38 år som går første gang gravid nå og hun er alene med maven; hun burde definitivt ha funnet på noe annet enn å bli mamma.

Hun er i totalt psykisk ubalanse og har blitt ei sytende gammel kjerring. Men generellt har jeg overhodet ingen problemer med gamle foreldre, men tror man burde ha hatt barn fra før slik at man vet hva man går til.

Synes synd på denne damen og lurer på hvordan d skal bli når barnet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss....

jeg kjenner på meg at frysningene kommer snikende...

Nå er jeg førtifire - førtifem om noen få uker faktisk, og har en sekstenåring i huset som krever energi og fasthet så det holder og enda litt til. Takk og pris for at jeg ikke er seksti og skal håndtere det!!!

Det ville vært realiteten om jeg fikk en baby i dag!

:o :-? :roll::sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indianlady

Nå nyter jeg livet med barnbarn,gjør det jeg vil og farter her og der.

De med små barn er misunnelig på oss som har friheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen og tanten min traff og giftet seg med hverandre seint. De fikk tvillinger når de begge var godt over 40, og de fikk dem på naturlig måte. De satt begge godt i det økonomisk, og er svært gode foreldre. Begge er veldig ungdommelige, og tar seg svært god tid til ungene. Tro dette er veldig individuelt.

Men venninnen min derimot.. Ho mista faren sin når han var 81 år. Han dde av alderdom. Selv var ho 19.. Det syns jeg er litt trist. Syns vel ikke at man skal få barn, når det er en reel sjanse for at man kommer til å dø av alderdom mens ungen er i tenåra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa

Personlig har jeg satt grensen ved 35, da synes jeg man bør ha fått de barna man skal ha. Og dette gjelder for både menn og kvinner. Mine foreldre var 32 og 42 da de fikk meg, jeg synes nok det var i eldste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... har en sekstenåring i huset som krever energi og fasthet så det holder og enda litt til. Takk og pris for at jeg ikke er seksti og skal håndtere det!!!

Det ville vært realiteten om jeg fikk en baby i dag!

:o  :-?  :roll:  :sprettoy:

Hei Mysan! Kjenner meg igjen - er 41, har to tenåringen i huset. Er veldig glad for at jeg fikk dem tidlig - har kunnet være med dem på så mye! Tror neppe jeg ville tort å være med på Japp Space Shot på Tusenfryd i sekstiårsalderen :wink:

Jeg hadde en spontanabort for fire år siden, det var ikke en planlagt graviditet, men jeg var veldig glad likevel. Det ble veldig trist da det gikk galt. Men, når jeg ser på livet mitt idag, er det helt annerledes enn om jeg hadde vært småbarnsmor (næh....really??? :o ) Jeg vet hva det vil si å ha små barn, og er faktisk veldig glad for at jeg ikke har det nå. Det er stor forskjell å være tenåringsmamma når du er 37 og når du er 53. Jeg vil heller nyte friheten nå, og håpe at jeg får barnebarn mens jeg er ung nok til å ha glede av dem (og sprek nok til å bli en "nyttig" bestemor!)

Jeg ser mange av mine venner få barn i voksen alder. Det er masse kos, absolutt, men det er jamen mye jobb også! Jeg synes det virker som om man blir fortere sliten av småbarnskjøret når man er nærmere 40 enn 20. Det er noe med toleransen for lite søvn og mye støy. Dessuten: Har du blitt 40 uten å ha hatt barn, har du ihvertfall hatt muligheten til å leve et egoistisk liv. Å få barn er å gi avkall på masse vi tar som en selvfølge: kunne lese avisen i fred, gå på do alene :lol: , stikke i butikken på mindre enn tre timer og to bleeiskift, gå på kafe, gå på kino, sove lenger enn kl. 06.30 på lørdags morran.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det må være opp til hver enkelt å velge når man er for gammel til å få barn. Syns ikke det er verre å se en 40-åring gravid enn en 20-åring, jeg for min del.

Om man føler at man ønsker barn, og er i en situasjon som gjør det mulig - hvorfor ikke? Syns ikke alder spiller noen stor rolle oppi dette.

Om foreldrene mine hadde vært godt over 60 nå, så syns jeg ikke det hadde spilt noen rolle. De er jo faktisk mamman og pappan min. Alder betyr ingenting i den sammenheng.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa
Om foreldrene mine hadde vært godt over 60 nå, så syns jeg ikke det hadde spilt noen rolle. De er jo faktisk mamman og pappan min. Alder betyr ingenting i den sammenheng.

Jeg er på en måte enig med deg i dette. Likevel, hvis man får barn i en alder av, la oss si 40, er det større sannsynlighet for at man dør/blir syk før barnet er ordentlig voksent enn det er om man får barn når man er 20. Tenker f.eks på tidlig Alzheimer, som kan oppstå så tidlig som i slutten av 40-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle syntes jo d var så flott at Arve Tellefsen fikk sitt første barn som 64 åring

Det var vel sikkert fordi de var så inderlig glade over at ryktene ikke var sanne allikevel... :blunke:

64 år er for gammelt, UANSETT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Brunhilde
Mange sier at er en over 40 så bør en tenke seg om - det synes jeg gjelder alle som vurderer å få barn.

Det er jeg helt enig i!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kroppen er i stand til å bære fram et barn, må det jo være helt greit for kvinner over 40 å få barn. Har selv vokst opp med gamle foreldre, og har aldri syntes det har vært negativt. Kommer sikkert til å være over 35 før jeg får noen selv også (ser det ut til).

Man har da aldri noen garanti for hvordan lenge man kommer til å leve, så det er et dårlig argument mot å bli foreldre sent. Dessuten lever man lengre nå enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da aldri noen garanti for hvordan lenge man kommer til å leve, så det er et dårlig argument mot å bli foreldre sent..

Jeg synes ikke det er noe dårlig argument. Det er mer sannsynlig at du får se barnet vokse opp dersom man f eks får barn som 25-åring enn som 55-åring. Og det er jo ikke bare det å leve mens barnet vokser opp som er viktig, de fleste vil jo beholde foreldrene sine lengst mulig.

Da vi døpte barnet vårt var det en førstegangspappa som var like gammel som bestemoren min der, som også skulle døpe barnet sitt. :-? Den synes jeg var litt drøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var 40 og pappa 45 da de fikk meg.

Ikke var det planlagt,men var aldri noe snakk om abort.

Jeg tror det er omgivelsene rundt den enkelte som ofte er negative,familie of venner osv...Jeg personlig ser ikke noe galt i det så lenge enn selv føler at enn kan klare det,rett og slett orke det..:)

Rundt 30 år syns jeg er en grei alder å få unger på,ikke for ung,men har alikevel levd livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...