Gjest nobilian Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Ble akkurat klar over at det fra nyttår ikke lenger øremerkes statlige midler til barnehager, men at disse inngår i rammetilskuddene til kommunene. I tillegg har det kommet nye kriterier for tildelingen, gjennomsnittlig utdanningsnivå hos kommunenes innbyggere avgjør størrelsen på tilskuddet. Dette er fordi mennesker uten høyere utdanning ikke har like stort behov for barnehageplass, i følge regjeringen. Link 1 Link 2 Du som jobber i primærnæring eller foredling, du som jobber på butikk eller i logistikk, på verksted eller i renovasjon eller i andre yrker hvor du ikke trenger høyere utdanning - du har blitt et tapsprosjekt for kommunen din. Jeg er sjokkert, haka henger. Trodde ikke slik rangering av innbyggere var noe jeg noensinne ville oppleve. Hva mener du, du som tar de tunge og skitne takene, har du mindre behov for barnehageplass til ungene dine? 6
Gjest pysepusen Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Det er det verste jeg har hørt At det går an! 2
Gjest nobilian Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Det er det verste jeg har hørt At det går an! *** Jeg tror dessverre få er klar over at dette skjedde, fant det ut ved en tilfeldighet selv.
Gjest Bjørn82 Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Fantastisk, enda en bekreftelse på at de som kommer inn på stortinget blir lobotomert og hugget føttene av i det de tråkker over dørterskelen. For det kan jo ikke være noen med hjernen i behold som har funnet ut av dette? Å bakkekontakten må de jo ha mistet for lenge siden. Kanskje våre politikere er forsøkspersoner for nye medikamenter, jeg vet jo at de bruker offentligansatte til dette i andre land. AKA militær.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #6 Skrevet 3. mars 2011 Ble akkurat klar over at det fra nyttår ikke lenger øremerkes statlige midler til barnehager, men at disse inngår i rammetilskuddene til kommunene. I tillegg har det kommet nye kriterier for tildelingen, gjennomsnittlig utdanningsnivå hos kommunenes innbyggere avgjør størrelsen på tilskuddet. Dette er fordi mennesker uten høyere utdanning ikke har like stort behov for barnehageplass, i følge regjeringen. Link 1 Link 2 Du som jobber i primærnæring eller foredling, du som jobber på butikk eller i logistikk, på verksted eller i renovasjon eller i andre yrker hvor du ikke trenger høyere utdanning - du har blitt et tapsprosjekt for kommunen din. Jeg er sjokkert, haka henger. Trodde ikke slik rangering av innbyggere var noe jeg noensinne ville oppleve. Hva mener du, du som tar de tunge og skitne takene, har du mindre behov for barnehageplass til ungene dine? Det som skremmer meg,er alle på Stortinget som aldri har vert ute i vanlig arbeide. Er nabo med en barnehage,og 90% av foreldrene er arb.folk. Det er en skremmende utvikling i Norge. Vi får de politikerne vi fortjener, så jeg lurer på hva folk finner seg i. Hva skal til før folk demonstrerer her i landet? Nei,her trykker vi nisseluen enda lengre ned,og sier at ved neste valg skal de stemme noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #7 Skrevet 3. mars 2011 Folk som jobber i helsevesen (sykepleiere, hjelpepleiere, assistenter), industriarbeidere, håndtverkere osv har vel like mye behov for barnehageplass som doktorer og proffessorer? 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #8 Skrevet 3. mars 2011 Folk som jobber i helsevesen (sykepleiere, hjelpepleiere, assistenter), industriarbeidere, håndtverkere osv har vel like mye behov for barnehageplass som doktorer og proffessorer? Kanskje også mer siden de ikke kan bestemme arbeidstiden sin mer selv, ha hjemmekontor innimellom etc. 1
~white lady~ Skrevet 3. mars 2011 #9 Skrevet 3. mars 2011 Og hvor går grensen ved høyere utdanning? Er en høyskoleutdannelse på 3 år innenfor? Eller hva med oss som har fagbrev innenfor et felt? Gudene skal vite at jeg trenger barnehageplassen for alt den er verdt. Jeg har ikke råd til å være hjemme og leve på min samboers inntekt. Men det har kanskje kona til den høyt utdannede professoren i Bærum? 2
Tabris Skrevet 3. mars 2011 #10 Skrevet 3. mars 2011 Wow, dette er... jeg hadde ikke trodd det om jeg ikke hadde lest det med egne øyne. De tenker ikke over at hvis det finnes en slik korrelasjon mellom høy utdanning og etterspørsel etter barnehage så vil en slik fordeling bare forsterke et slikt skille? Noe som igjen vil forsterke klasseskillene. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #11 Skrevet 3. mars 2011 Dette var i nyhetene for en tid tilbake, og da med Sarpsborg og Bærum som eksempel opp mot hverandre, og hvilke forskjeller det vil utgjøre for kommunene. Helt enorme summer, sett i barnehagesammenheng. (Edit: så ikke på linkene i startinnlegget før nå, ser det er samme komunene som trekkes frem der og at sakene er fra den tiden jeg så det på Dagsrevyen). Jeg bor i Sarpsborg, og kan ikke annet enn å riste på hodet. En kommune som har jobbet hardt for å klare å tilby full barnehagedekning, og nå går flere barnehager en uviss tid i møte siden tilskuddene vil bli så mye mindre. Jeg kan ikke forstå tankegangen bak dette i det hele tatt. Om man i det hele tatt skal starte en vurdering av "behov for barnehage" VS "utdanning" kunne det like gjerne vært motsatt; ressurssterke foreldre har større muligheter for å gi barna sine alternativ til barnehage. Sier ikke det er slik, men bare for å sette tankegangen om sammenhengen på spissen.
Gjest Anders, SV Skrevet 3. mars 2011 #12 Skrevet 3. mars 2011 Ble akkurat klar over at det fra nyttår ikke lenger øremerkes statlige midler til barnehager, men at disse inngår i rammetilskuddene til kommunene. I tillegg har det kommet nye kriterier for tildelingen, gjennomsnittlig utdanningsnivå hos kommunenes innbyggere avgjør størrelsen på tilskuddet. Dette er fordi mennesker uten høyere utdanning ikke har like stort behov for barnehageplass, i følge regjeringen. Link 1 Link 2 Du som jobber i primærnæring eller foredling, du som jobber på butikk eller i logistikk, på verksted eller i renovasjon eller i andre yrker hvor du ikke trenger høyere utdanning - du har blitt et tapsprosjekt for kommunen din. Jeg er sjokkert, haka henger. Trodde ikke slik rangering av innbyggere var noe jeg noensinne ville oppleve. Hva mener du, du som tar de tunge og skitne takene, har du mindre behov for barnehageplass til ungene dine? Visste du ikke at i industrisamfunn, som det er mye av i Østfold, der er det høy andel av folk uten utdanning - og dermed mindre bruk av barnehager. Hvorfor skal det satses mer på barnehagestøtte til Østfold, om det kun er mødre som går hjemme uten å ha jobb i slike fylker? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #13 Skrevet 3. mars 2011 Ble akkurat klar over at det fra nyttår ikke lenger øremerkes statlige midler til barnehager, men at disse inngår i rammetilskuddene til kommunene. I tillegg har det kommet nye kriterier for tildelingen, gjennomsnittlig utdanningsnivå hos kommunenes innbyggere avgjør størrelsen på tilskuddet. Dette er fordi mennesker uten høyere utdanning ikke har like stort behov for barnehageplass, i følge regjeringen. Link 1 Link 2 Du som jobber i primærnæring eller foredling, du som jobber på butikk eller i logistikk, på verksted eller i renovasjon eller i andre yrker hvor du ikke trenger høyere utdanning - du har blitt et tapsprosjekt for kommunen din. Jeg er sjokkert, haka henger. Trodde ikke slik rangering av innbyggere var noe jeg noensinne ville oppleve. Hva mener du, du som tar de tunge og skitne takene, har du mindre behov for barnehageplass til ungene dine? Merkelig folk i Norge. Siden dette har vert på Tv,så er det ingen som protesterer? hvorfor sender ikke ale småbarnsforeldre,blivende foreldre,de som ikke liker klasseskille en mail til Jensemann? Bare lurer på en ting,hvordan skal de finne ut hvem som har høyere utd? Ingen som vet hva jeg har gjort de siste årene.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #14 Skrevet 3. mars 2011 Visste du ikke at i industrisamfunn, som det er mye av i Østfold, der er det høy andel av folk uten utdanning - og dermed mindre bruk av barnehager. Hvorfor skal det satses mer på barnehagestøtte til Østfold, om det kun er mødre som går hjemme uten å ha jobb i slike fylker? Selv om flere har lavere utdanning i Østfold, så jobber de fordet. Det er ikke alltid så lett å ta med seg barna på jobb når en jobber på fabrikk, lager, på sykehjem, i butikk osv. 2
Personlig12 Skrevet 3. mars 2011 #15 Skrevet 3. mars 2011 Folk som jobber i helsevesen (sykepleiere, hjelpepleiere, assistenter), industriarbeidere, håndtverkere osv har vel like mye behov for barnehageplass som doktorer og proffessorer? Sykepleie er høyere utdanning. De burde heller sett på arbeidsledigheten i kommunene? Hvor mange mottar arbeidsledighetstrygd ol. Dette var jeg virkelig ikke klar over.
Kråkesaks Skrevet 3. mars 2011 #16 Skrevet 3. mars 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #17 Skrevet 3. mars 2011 Jeg som trodde at behovet for barnehageplass hang sammen med antall barn i barnehagealder. Så feil kan man ta. Selvfølgelig kan man se på andelen som er hjemme med barna også. Men er de hjemme fordi de har tatt et bevisst valg eller fordi de ikke har noe valg? De med høyere utdanning har vel oftere fleksitid enn de som jobber "på gulvet", så jeg ser virkelig ikke logikken! 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #18 Skrevet 3. mars 2011 Hvordan vet de hvor mange som har høyere utdanning i en kommmune? Har de et register over dette som er knyttet opp mot bosted?
Gjest nobilian Skrevet 3. mars 2011 #19 Skrevet 3. mars 2011 Visste du ikke at i industrisamfunn, som det er mye av i Østfold, der er det høy andel av folk uten utdanning - og dermed mindre bruk av barnehager. Hvorfor skal det satses mer på barnehagestøtte til Østfold, om det kun er mødre som går hjemme uten å ha jobb i slike fylker? *** Hva er det du sauser om? Høy andel av folk uten utdanning? Det er faktisk temmelig stor forskjell på å være uten utdanning og å være uten høyere utdanning. Og hva mener du med dermed? Har ikke folk uten høyere utdanning jobb? Følger det ikke med det et behov for barnehageplass? Ser at de har kalt dette et "objektivt kriterium". Er nok mange lavt-utdannede som har vært med å lure gjennom dette, ja. Objektivt, my ass.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2011 #20 Skrevet 4. mars 2011 Fy f... glad jeg har skoleunger... Så lurt å ta barnehageplassen fra "alle de uutdannede idiotene som avler frem nye trygdesnyltere" også da... om man skal bruke deres egen retorikk... Oppriktig medfølelse for unge par som skal etablere seg i dette landet. Enten de er lagerarbeidere eller akademikere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå