Vulpes Skrevet 7. mars 2011 #61 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg bor i Bærum (vest for Oslo) og sier Russland og bronse uten sj-lyden, mens Oslo blir Oshlo. Kjenner svært få herifra som sier Ossslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #62 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg sier Russland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 7. mars 2011 #63 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg er forøvrig østlending og sier rusle, og nei, jeg mener ikke at Oshlo er en talefeil, siden en talefeil er manglende evne til å si noe på rett måte, men jeg mener det er slurv. Språkhistorisk er Osjlo den opprinnelige uttalen, så du bommer litt dersom du sorterer det under slurv. Byen Oslo var opprinnelig området øst for Vika, rundt der Gamlebyen ligger i dag, og når man sammenligner med moderne oslo-mål lå språket de snakket nærmest dagens østkantspråk. Og de uttalte altså navnet på byen Osjlo. Å uttale det med spiss s og l er en nyere konstruksjon, som jo er like gyldig, men det blir direkte fjollete når en som har valgt å bruke en senere form skal kalle det "slurv" når andre velger å bruke den opprinnelige formen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #64 Del Skrevet 9. mars 2011 Er vel sør/vest-landet og nordnorske dialektar som brukar "sliten" osv med markert s og tynn l. Nordnorske dialekter bruker sh i sliten o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 10. mars 2011 #65 Del Skrevet 10. mars 2011 Nordnorske dialekter bruker sh i sliten o.l. Ikkje alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 11. mars 2011 #66 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg sier Russland og retter på samtlige som sier Rusch-land. Høres ut som om de har munnen full av mat mens de prøver å si russland. Har konsekvent prøvd å "snu" gubben over til Russland, men nytter ikke. Skjærer i ørene mine hver gang jeg hører Rusch-land, SPESIELT på TV (F.eks melodi grand prix). Rette på de som har annen dialekt enn deg? Vedder på at du kommer fra Holmenkollen, Bærum eller noe sånt.. De som kommer fra Oppland, Hedmark etc. snakker dialekt, en litt "bred" en, og det er HELT unaturlig å si "Russland". Om en person fra Toten hadde uttalt "Russland" sånn som du gjør, hadde man lurt på om han/hun plutselig hadde begynt å snakke "pent". Hvordan man uttaler forskjellige bokstavkombinasjoner har ene og alene med dialekt å gjøre. Og heldigvis snakker ikke brorparten av Norges befolkning slik de fisefine vestkantfruene, som nærmest ser ned på de som kommer fra et annet sted i landet og snakker dialekt, gjør. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 11. mars 2011 #67 Del Skrevet 11. mars 2011 Rette på de som har annen dialekt enn deg? Vedder på at du kommer fra Holmenkollen, Bærum eller noe sånt.. De som kommer fra Oppland, Hedmark etc. snakker dialekt, en litt "bred" en, og det er HELT unaturlig å si "Russland". Om en person fra Toten hadde uttalt "Russland" sånn som du gjør, hadde man lurt på om han/hun plutselig hadde begynt å snakke "pent". Hvordan man uttaler forskjellige bokstavkombinasjoner har ene og alene med dialekt å gjøre. Og heldigvis snakker ikke brorparten av Norges befolkning slik de fisefine vestkantfruene, som nærmest ser ned på de som kommer fra et annet sted i landet og snakker dialekt, gjør. Hva er galt med deg? Dette innlegget stinker av fordommer og overgeneraliseringer, har det falt deg inn at slik som du snakker om folk fra Oslo vest/Bærum faktisk kan såre tilfeldige forbipasserende som ikke har sagt noe i denne diskusjonen, kun lest? Det burde være fult mulig for et voksent menneske å ha en diskusjon uten å begynne å slenge drit på folk som er av en annen oppfatning en deg. Ta deg sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 11. mars 2011 #68 Del Skrevet 11. mars 2011 Rette på de som har annen dialekt enn deg? Vedder på at du kommer fra Holmenkollen, Bærum eller noe sånt.. De som kommer fra Oppland, Hedmark etc. snakker dialekt, en litt "bred" en, og det er HELT unaturlig å si "Russland". Om en person fra Toten hadde uttalt "Russland" sånn som du gjør, hadde man lurt på om han/hun plutselig hadde begynt å snakke "pent". Hvordan man uttaler forskjellige bokstavkombinasjoner har ene og alene med dialekt å gjøre. Og heldigvis snakker ikke brorparten av Norges befolkning slik de fisefine vestkantfruene, som nærmest ser ned på de som kommer fra et annet sted i landet og snakker dialekt, gjør. Sett bort sett fra at du dømmer mennesker fra visse deler av Norge, er jeg enig med deg. Det er rett og slett dårlig gjort å prøve å "omvende" folk fra å snakke én dialekt til å snakke en annen, fordi man selv mener de snakker "feil". Dette uansett om man sier "Russland"/"Rusjland", "salami"/"salami" eller "banan/"bannan". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 11. mars 2011 #69 Del Skrevet 11. mars 2011 "Russjland" har litt feil klang i mine ører - jeg sier Russland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 11. mars 2011 #70 Del Skrevet 11. mars 2011 Hva er galt med deg? Dette innlegget stinker av fordommer og overgeneraliseringer, har det falt deg inn at slik som du snakker om folk fra Oslo vest/Bærum faktisk kan såre tilfeldige forbipasserende som ikke har sagt noe i denne diskusjonen, kun lest? Det burde være fult mulig for et voksent menneske å ha en diskusjon uten å begynne å slenge drit på folk som er av en annen oppfatning en deg. Ta deg sammen. Jeg burde kanskje formulert meg annerledes der, men jeg mente å sette ting veldig på spissen. Det er faktisk en del bedrevitere vest for Akerselva som mener dialekter er stygt, høres fælt ut, er feil etc. Jeg sier ikke alle, men det er flere enn det burde være. Og jeg tror det er svært få som blir såret av hva en tilfeldig person på et forum sier 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå