AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #21 Skrevet 3. mars 2011 Men heter det aap når man får omskolering da? AAP dekker tidligere rehabilitering, attføring og midlertidig ufør, så ja, det heter AAP når man omskoleres i regi av Nav.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #22 Skrevet 3. mars 2011 så hvis man står på eksamen, blir ingeting omgjort til stipend? det finnes vel andre utdanningsmuligheter enn omskolering hos nav(dette er vel hvis du må bytte helt yrke), kurs, videreutdanning ol?
Humleblomst Skrevet 4. mars 2011 #23 Skrevet 4. mars 2011 Her handler det ikke om hva som lønner seg eller ikke. Om jeg ville omskoleres så hadde jeg ikke hatt noe problem med å sitte igjen med 200k i studielån. Min situasjon er at jeg har utdannet meg til det jeg ønsket å jobbe med, og hele mitt materielle liv de neste årene er basert på lønn fra 100% jobb i min stilling. Og nå viser det seg etter utallige legebeøk og behandlinger at jeg ikke lengre kan gjøre jobben min, og må ha omskolering. Her er jeg selvfølgelig evig takknemlig for all hjelp jeg får hos NAV, men stiller meg kritisk til om jeg faktisk får all info om hva jeg har krav på. Dette fordi så veldig mange sitter igjen etter opplevelser med NAV og føler seg lurt... Jeg har 3 år på meg til å utdanne meg med hjelp fra NAV, men all min utdanning må tilrettelegges og vil komme til å ta dobbelt så lang tid enn det skulle. Så sånn sett sitter jeg igjen etter 3 år uten noe fullført utdanning og stemplet som arbeidsledig hos NAV uten rett på dagpenger. Så om jeg kan jobbe en dag i uka så har jeg mulighet til å spare opp litt penger til jeg den dagen sitter arbeidsledig. Så kall det gratis om du vil, men det er langt ifra gratis i min situasjon, desverre... Nei, nei, nei, misforståelse som må ryddes opp i! På AAP har du rett på utdanning tilsvarende 3 år på videregående nivå og tilsvarende 3 år på høyskolenivå eller lignende. Det betyr at om du for eksempel klarer å ta 50% av gangen vil du utdanne deg på høyskolenivå med støtte fra NAV i 6 år. Men jeg er ganske sikker på at det kreves at du satser alt du har for at du skal få APP, dvs at du ikke kan jobbe ved siden av. Den muligheten du har er å ha gradert utdannelse på APP og så å være gradert i arbeid ved siden av, men det tror jeg må være med begrunnelsen at det er helsemessig fornuftig, og ikke fordi du vil tjene penger på det. NAV vil da bare utbetale for det du ikke er i arbeid, og alt i alt vil det mest sansynlig ikke lønne seg. Og om du har en jobb som du blir syk av eller ikke klarer på grunn av helsen kan jeg ikke i mine villeste fantasier se for meg at du får lov til å fortsette i den mens du driver med omskolering. Tror jeg. Men jeg er ingen ekspert.
Steinnesa Skrevet 15. mars 2011 #24 Skrevet 15. mars 2011 Det er akkurat det jeg mener. Man blir ikke informert om alle rettighetene man har fra NAV, enten fordi de aktivt praktiserer tilbakeholdenhet av info, eller fordi de ansatte rett og slett ikke vet bedre. Derfor jeg ønsker å høre om andres erfaring, for det virker jo som om man må lete seg frem til sine egne krav og rettigheter... Har også hatt problemer med å finne ut hva man faktisk har krav på fra NAV. Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å finne ut og i tillegg bli sett på som hovedperson i eget liv. Nå er heldigvis ting i ferd med å endre seg i forhold til NAV, men etter alt for lang tid. Ikke rart folk er motløse og "velger" ulike former for trygd, når man føler man ikke blir tatt på alvor og veien tilbake til jobb føles milelang. Har jo ikke verdens største selvtillit heller...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå