Gå til innhold

Fastelavnsboller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man koker opp denne blandingen antar jeg at eggene vil stivne og blir til en ekkel smørje. Varm opp til kokepunktet, men det må ikke koke.

I oppskriften står det faktisk "kok opp igjen", men nå er det en stund siden jeg har laget den så kan hende den bare skal varmes opp til den tykner... :sjenert: I en sitronkrem jeg laget forleden med egg, sitronsaft og sukker kokte jeg det faktisk opp, men mulig det blir anderledels med maizena og melk.. :klo:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en svensk skikk, så det er ikke så rart. Akkurat som lussekatter.

Og akkurat som lussekatter som bakes her i Norge uten safran og dermed smaker vanlig bolledeig så er norske fastelavnsboller bare vanlige boller med litt krem og smaker ikke så veldig spesielt egentlig.

Dere nordmenn er bare så dårlige til å kopiere andres skikker og kultur. :-/

Seriøst?

Lussekatter lages først og fremst med safran i Norge og (tenk), men grunnen til mange bare lager det uten er fordi safran er et dyrt krydder. Noe jeg tviler på er et problem kun i Norge.

Fastelavnboller er en søt deig, både i Norge og Sverige fyllt med masse fett. Fastelavn er jo en sammenslått dag av tre dager. De første to hvor man spiste fet mat (kremen i bollen), og siste dagen hvor man spiste hvit mat (mel, sukker, melk (bollen)).

Når det er sagt så har jeg alltid laget bollene mine med mandelmasse, krem og søt bolledeig. Da jeg vokste opp var det krem og bringebærsyltetøy som var fyllet. Og nå skal jeg lage min egen tradisjon etter jeg har spist disse bollene, faste i 3 dager! Føles teit å hive innpå med masse søte og feite boller for og så fortsette som før.

AnonymBruker
Skrevet

Og nå skal jeg lage min egen tradisjon etter jeg har spist disse bollene, faste i 3 dager! Føles teit å hive innpå med masse søte og feite boller for og så fortsette som før.

Hva med å bare spise én så slipper du tre dagers faste?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare spise én så slipper du tre dagers faste?

Fordi de tre dagene var for å fete seg opp for og så faste i 40 dager. Spiser man bare feit mat, så spiser man bare feit mat. Tenker ikke kalorier jeg.

Skrevet

Vi har kun vanlig bolledeig med krem inni. Og slik har det også vært i generasjoner i vår familie. Vi har ikke tradisjon for makronfyll, og bruker heller ikke dette. Mye mulig skikken kommer fra Sverige langt tilbake, men vi har ihvertfall gjort det på den måten i generasjoner. Og det er som en nevner her, jeg bruker sjelden safran i lussekattene fordi krydderet er så dyrt. Ikke synes jeg egentlig det smaker så godt med safran i heller, men det er en annen diskusjon.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest margrit
Skrevet

Det er en svensk skikk, så det er ikke så rart. Akkurat som lussekatter.

Og akkurat som lussekatter som bakes her i Norge uten safran og dermed smaker vanlig bolledeig så er norske fastelavnsboller bare vanlige boller med litt krem og smaker ikke så veldig spesielt egentlig.

Dere nordmenn er bare så dårlige til å kopiere andres skikker og kultur. :-/

Nå er vel ikke akkurat de norske bollene en kopi av de svenske;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...