Gå til innhold

Fastelavnsboller

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Fastelavnsøndag 6.mars - tid for en bolletråd! :hoppe:

Mine favorittboller til fastelavn er boller fylt med eggekrem og makronfyll (samtidig!). Hva er din favoritt? Har du en super oppskrift eller andre tips du vil dele?

Endret av Frk. Belle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mmmmm..... :spise:

Bruker den bolleoppskriften jeg vanligvis bruker da. Og fyller som beskrevet i linken :)

Skrevet

Psst: Fastelavn, ikke fastelaven.

Ups... :sjenert:

Skrevet

Fastelavnsøndag 6.mars - tid for en bolletråd! :hoppe:

Mine favorittboller til fastelavn er boller fylt med eggekrem og makronfyll (samtidig!). Hva er din favoritt? Har du en super oppskrift eller andre tips du vil dele?

Har du oppskrift på fyllet ditt? :)

Skrevet

Eg bruker vanlegvis denne bolleoppskrifta, den gjev veldig saftige bollar.

Som fyll synest eg det er godt med vaniljekrem. Eller Nugatti, er litt (les: veldig) svak for sjokolade!

Skrevet

Fyller alltid med krem, masse krem, og litt melis på toppen av bollene.. Mmm.. Og nå har jeg fått min mor til å sende meg bolleoppskriften hennes, så skal ta en prøvebaking i kveld :danser: Satser på at det blir en suksess!

AnonymBruker
Skrevet

Min favoritt er svenske "Semlor". Siden jeg er født og til dels oppvokst der så er norske boller ikke en gang i nærheten av så gode for meg som de svenske.

De skal ha melis drøsset på toppen, kremfyll og et lite stykke marsipanfyll i midten.

Åh, svenske "semlor" er bare av en helt annen verden! :)

Skrevet

Kan ikke huske om jeg har smakt på det... :sjenert: Er det godt? Vanskelig å bake?

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske om jeg har smakt på det... :sjenert: Er det godt? Vanskelig å bake?

Det er en svensk skikk, så det er ikke så rart. Akkurat som lussekatter.

Og akkurat som lussekatter som bakes her i Norge uten safran og dermed smaker vanlig bolledeig så er norske fastelavnsboller bare vanlige boller med litt krem og smaker ikke så veldig spesielt egentlig.

Dere nordmenn er bare så dårlige til å kopiere andres skikker og kultur. :-/

Skrevet

Luftige hveteboller med bringebærsyltetøy og vaniljekrem her i gården :) Og melisdryss på toppen av bollen, det er obligatorisk!

Gjest Naenia
Skrevet

Har noen et tips for å få bollene skikkelig luftige?

AnonymBruker
Skrevet

Har noen et tips for å få bollene skikkelig luftige?

Luftiga semlor.

Skrevet

Har du oppskrift på fyllet ditt? :)

Makronfyll:

100 g mandler (malt i kvern eller hurtigmixer)

1 dl melis el sukker

1 eggehvite

Blandes! Fant ikke min egen oppskrift så denne er googla jeg, men ser riktig ut så..

Eggekrem:

5dl melk

3 eggeplommer (evnt 4)

125g sukker

55g maisena

Kok først opp melka. Bland egg, sukker og maizena sammen. Tilsett den varme melka og kok opp igjen.

Det skal sies at jeg ikke har prøvd denne eggekremen i fastelavensboller før, men den er himelsk god så går for denne i år..

Når jeg baker ut bollene kjevler jeg ut en stor deig, setter klatter av makronfyll og eggekrem på halvparten, brer over deigen og trykker ut boller med et glass (i år skal jeg prøve "kutter" fra Tupperware..)

Gjest petre
Skrevet

Det er en svensk skikk, så det er ikke så rart. Akkurat som lussekatter.

Og akkurat som lussekatter som bakes her i Norge uten safran og dermed smaker vanlig bolledeig så er norske fastelavnsboller bare vanlige boller med litt krem og smaker ikke så veldig spesielt egentlig.

Dere nordmenn er bare så dårlige til å kopiere andres skikker og kultur. :-/

Fastelavn svensk skikk plutselig nå..

Vi har alltid hatt både marsipan, krem og syltetøy i fastelavnsbollene. Da snakker vi generasjoner.

Og hvem prøver å kopiere 17. mai?

Skrevet

Makronfyll:

1 dl melis el sukker

1 eggehvite

Blandes! Fant ikke min egen oppskrift så denne er googla jeg, men ser riktig ut så..

Eggekrem:

5dl melk

3 eggeplommer (evnt 4)

125g sukker

55g maisena

Kok først opp melka. Bland egg, sukker og maizena sammen. Tilsett den varme melka og kok opp igjen.

Det skal sies at jeg ikke har prøvd denne eggekremen i fastelavensboller før, men den er himelsk god så går for denne i år..

Når jeg baker ut bollene kjevler jeg ut en stor deig, setter klatter av makronfyll og eggekrem på halvparten, brer over deigen og trykker ut boller med et glass (i år skal jeg prøve "kutter" fra Tupperware..)

Ååhh, den vil jeg prøve!

Hørtes kjempegodt ut jo! :jepp:

Skrevet

Her er det alltid vanlige, saftige hveteboller som deles i to, krem i mellom og et melisdryss på toppen. Nam nam :)

AnonymBruker
Skrevet

Makronfyll:

1 dl melis el sukker

1 eggehvite

Eggekrem:

5dl melk

3 eggeplommer (evnt 4)

125g sukker

55g maisena

Hvis man koker opp denne blandingen antar jeg at eggene vil stivne og blir til en ekkel smørje. Varm opp til kokepunktet, men det må ikke koke.

Skrevet

Makronfyll:

1 dl melis el sukker

1 eggehvite

Eggekrem:

5dl melk

3 eggeplommer (evnt 4)

125g sukker

55g maisena

Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...