Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2003 #1 Del Skrevet 28. oktober 2003 Nå enn før? Det virker sånn etter min mening også. Før om årene, kunne nesten alle barn knyte skolissene sine- før de begynte på skolen. De kunne strikke, sy ol. Og etter hva jeg ser, er det ikke mange av disse barna som gjør dette her nå. De kan rett og slett ikke knyte skolissene sine før de begynner på skolen, mange klarer ikke kle på seg sine egne klær når det er friminutt. De må ha hjelp. Joda, det kan hende parkdressene nå er mye mer "komplisert" nå, enn det de var før. Men nå er foreldrene mye mer stresset enn det de var før også, så jeg vet ikke. Er barn mye mer klønete nå, enn før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 28. oktober 2003 #2 Del Skrevet 28. oktober 2003 Jeg synes det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. oktober 2003 #3 Del Skrevet 28. oktober 2003 Mer bortskjemte kanskje? Nå har knotten hjemme bare sko enten med lisser som ikke skal knytes, eller med borrelås. Klart han ikke kan knyte skolisser da.... Men at skolebarn ikke kan kle på seg selv høres ikke bra ut..... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 28. oktober 2003 #4 Del Skrevet 28. oktober 2003 før var vi også 7 år når vi begynte på skolen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. oktober 2003 #5 Del Skrevet 28. oktober 2003 Borrelås på skoene gjør nok at ihvertfall mine barn har lært å knyte litt senere enn jeg gjorde selv. Men kle på seg selv? Klart de kan det når de begynner på skolen som 6-åringer! At barn har dårligere motorikk nå en "før" er jo hevdet i mange år, vet ikke om det finnes forskning som beviser dette. At enkelte barn er svak motorisk er vel ikke nødvendigvis nytt av i dag, men noe som helt sikkert forekom før også. Kanskje man ikke var så bevisst på det før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #6 Del Skrevet 30. oktober 2003 før var vi også 7 år når vi begynte på skolen.... Og før kunne man også knyte skolissene sine da man var 6. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 30. oktober 2003 #7 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jo, det finnes undersøkelser (uten at jeg dessverre akkurat nå kan istere hvor du finenr dem) som viser at barns motoriske evner er blitt dårligere, markant dårligere, bare sammenlignet med når "jeg var barn" (altså, siste 10-20 år sånn ca) Er det så rart? Når vi var barn klatret vi i trær, løp rundt ute og brukte kroppene våre når vi lekte med venner. Når barn nå leker med venner, så skjer det forran en pc... Når vi var barn var barnetvnoe som fantes i en halvtime, nå går det døgnet rundt. Unger sitter stille. Derfor blir de mer klønete, fordi de ikke lærer seg å bruke kroppen, eller fingrene (knytte skolisser er en ting. Hvor mange 3-4 åringer ser dere nå flette juletrekurver f.eks? Det er mang ting...) Ungene er nok blitt mer klønete ja. Pga den livsstilen de får. Stillesittende, innendørs.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå