Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen vår er nå 2-3 uker gammel. Hun har innimellom skikkelig mageknip. Det kommer ikke hver dag, men kanskje annenhver dag. Noen ganger på natta og noen ganger på dagen. Hun blir illrød i ansiktet og skriker og vrir seg. Dette kan holde på i flere timer i strekk uten at vi klarer å hjelpe henne...

Noen tips? Tror ikke det kan være noe jeg har spist, holder meg unna alt som er anbefalt! Det kan være luft, for vi sliter ofte med å få henne til å rape etter måltidene, siden hun sovner i ammingen! Prøver jo en stund, men til slutt må vi ofte legge henne og la henne sove...

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold henne oppe og dask/stryk henne på ryggen til det kommer en rap eller tre :) bedre å bruke en time på det enn tre på skriking :)

Skrevet

Prøv å gi noen teskjeer med sukkervann når det er på det værste. Det lindrer veldig når det står på, og kan redde litt nattesøvn. Du har 12 g sukker (ca en ss) pr dl med vann. Kokes opp og avkjøles. Så gis 2 ml av dette over et halvt minutt med sprøyte eller skje. Kan gjentas hver time ved behov. Veldig effektivt.

Spiser du melkeprodukter bør du kutte ut dette helt i fjorten dager, for å se om det hjelper. Så kan du innføre det gradvis igjen. Ren melk drakk jeg ikke i det hele tatt de første fem månedene tror jeg. Sjokolade, ost, smør osv droppet jeg i et par måneder.

Fennikelte eller ammete fra helsekost er også fint. Gi noen ml med skje eller sprøyte før hver amming, og drikk resten selv. Da kommer luften veldig lett opp. Du blir litt lei av smaken, men det var veldig effektivt her. Og vår baby hadde mye magevondt!

Ellers så er det jo viktig å sørge for at hun får rapet skikkelig også mellom hvert bryst. Du kan også ta en pause for å rape underveis.

Skrevet

Eldstemann her reagerte hver gang jeg hadde spist epler eller drukket eplejuice!

Kan anbefale og legge babyen på ryggen, og stryke/massere nedover magen i en "s-form" mot venstre side. Etter å ha gjort det et par ganger, så "press" bena til babyen opp mot magen, da vil det komme masse luft fra tarmene. Fungerte veldig fint her! Sukkervann og ammete fungerte dårlig her, men Minifom dråper fungerte bra. Så er jo veldig individuelt da.

Lykke til!

Skrevet

Vi hadde også nytte av minifomdråper, men de skal man visst ikke bruke lenger.

Skrevet

Tror minifom er friskmeldt?

Frøkna hadde ikke magevondt, men vi fikk også ut masse luft ved å legge henne på rygg og forsiktig presse knærne mot magen!

Skrevet

Vi hadde også nytte av minifomdråper, men de skal man visst ikke bruke lenger.

Ble tipset om minifom på sykehuset i juni 2010. Da hadde de vært "fyfy" vet jeg, men var "friskmeldt". Hvordan det er nå vet jeg ikke:)

Skrevet

OK, så flott da, da er det jo bare å kjøre på! Vi kjøpte det på apoteket høsten 2009, og fikk beskjed om at jeg ikke skulle bruke det på helsestasjonen. Men da vet jeg at det er greit til nestemann kommer, og det er jo supert! :)

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva er miniform?

Anonym poster: 1e9e35da59643be695d7d6c8468b8b81

Gjest Clafoutis
Skrevet

Hva er miniform?

Anonym poster: 1e9e35da59643be695d7d6c8468b8b81

Det heter minifom, altså uten r (i tilfelle du ville google det, for eksempel :) )

Det er et legemiddel som skal bryte ned luftboblene i magen sånn at det gjør mindre vondt og blir enklere for baby å få ut luften. Det har imidlertid vært snakk om at det muligens kan ha skadelige bivirkninger, lurer på om det kunne være hormonforstyrrende :klo:

Det er også uvisst hvor mye virkning det egentlig har. Vi prøvde det på vår gutt siden han slet med kraftig kolikk, men vi så ingen bedring selv etter en ukes bruk.

AnonymBruker
Skrevet

"plag" henne under måltidet så hun ikke sovner. Det er nok luft ja, og veldig viktig at hun får rapt!! Med å plage mener jeg klyp litt i bena ol..

Anonym poster: 71e6c52fbcdaae4c776caef63a2d64d5

Skrevet

Det heter minifom, altså uten r (i tilfelle du ville google det, for eksempel :) )

Det er et legemiddel som skal bryte ned luftboblene i magen sånn at det gjør mindre vondt og blir enklere for baby å få ut luften. Det har imidlertid vært snakk om at det muligens kan ha skadelige bivirkninger, lurer på om det kunne være hormonforstyrrende :klo:

Det er også uvisst hvor mye virkning det egentlig har. Vi prøvde det på vår gutt siden han slet med kraftig kolikk, men vi så ingen bedring selv etter en ukes bruk.

Minifom tas ikke opp i kroppen så det er helt ufarlig. Vi hadde god effekt av det da vesla hadde tendenser til kolikk. Men minifom er litt enten eller etter hva jeg har hørt. Noen har ikke effekt i det hele tatt, andre har god effekt. Det er også viktig å gi det en uke før man kutter det ut.

Ts: drikker du mye juice? Det var det eneste jeg ble anbefalt å være forsiktig med på barsel. Brus kan vel også gi mageknip.

Det kan også være låsninger.

Gjest Clafoutis
Skrevet

Minifom tas ikke opp i kroppen så det er helt ufarlig. Vi hadde god effekt av det da vesla hadde tendenser til kolikk. Men minifom er litt enten eller etter hva jeg har hørt. Noen har ikke effekt i det hele tatt, andre har god effekt. Det er også viktig å gi det en uke før man kutter det ut.

Ts: drikker du mye juice? Det var det eneste jeg ble anbefalt å være forsiktig med på barsel. Brus kan vel også gi mageknip.

Det kan også være låsninger.

Jeg har lest at man fortsatt ikke er helt sikre på hvorvidt man kan være trygg på at minifom er helt ufarlig, og jeg spurte derfor helsesøster om dette. Hun sa også at man bør være litt forsiktig med bruken av det, altså helst prøve alle andre metoder for å få ut luften før man tyr til minifom.

Skrevet

Jeg har lest at man fortsatt ikke er helt sikre på hvorvidt man kan være trygg på at minifom er helt ufarlig, og jeg spurte derfor helsesøster om dette. Hun sa også at man bør være litt forsiktig med bruken av det, altså helst prøve alle andre metoder for å få ut luften før man tyr til minifom.

Ja, selvfølgelig er jo medisiner noe man prøver etter alt annet er prøvd. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...