Gå til innhold

Fotosyntese for barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke å forklare fotosyntesen for en 12-åring, og er helt blank. Min mentale rullegardin trekkes ned når jeg prøver å lese forklaringer på nett som omhandler slikt, så jeg trenger ei nettside som 12-åringen kan se på selv eller der jeg får det forklart enkelt og greit på et nivå som passer en på 12. Jeg klarer ikke å lese meg til det, rett og slett. Hjelp??? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ikke fortvil... det går an å forklare dette uten å gjøre det så vanskelig som mange kilder vil gjøre det!

På kvinneguidensjargong:

:regn: + :fise: + :sol: blir til :sjokolade: og frisk luft!

Nivået for en 12-åring avhenger litt av lærebok og lærer, men slik jeg skriver det nedenfor er hvertfall kurant for åttendeklasse - jeg har prøvd :)

Fotosyntese betyr "å bygge opp ved hjelp av lys".

Det som trengs er:

*vann (H2O) - som planten henter fra jorda

*karbondioksid (CO2) - som planten henter fra lufta (dette kan være fra lufta vi puster ut, eller fra utslipp fra biler, eller fra røyken fra vedovner)

*i tillegg trengs lys, gjerne fra sola

Det som blir resultatet, er:

*sukker (C6H12O6) - bygger opp planten, kalles også glukose (stivelse er også en form sukker)

*oksygen (O2) - sendes ut til lufta fra planten (derfor kan vi si at planter og trær renser lufta)

Her er noen lenker til gode figurer:

*Figur og formel sammen

*Figur av hva som går inn og hva som går ut (NB! sukker mangler, men lagres inne i planten)

*Samme innhold som ovenfor, men enklere figur edit: bla deg ca 2/3 ned på sida, hvor overskriften er "Økt fotosyntese"

Endret av tundike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...