AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #1 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg skal forsøke å forklare fotosyntesen for en 12-åring, og er helt blank. Min mentale rullegardin trekkes ned når jeg prøver å lese forklaringer på nett som omhandler slikt, så jeg trenger ei nettside som 12-åringen kan se på selv eller der jeg får det forklart enkelt og greit på et nivå som passer en på 12. Jeg klarer ikke å lese meg til det, rett og slett. Hjelp??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oliven Skrevet 27. februar 2011 #2 Del Skrevet 27. februar 2011 engelsk tekst, men den er ganske grei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tundike Skrevet 1. mars 2011 #3 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Hei! Ikke fortvil... det går an å forklare dette uten å gjøre det så vanskelig som mange kilder vil gjøre det! På kvinneguidensjargong: + + blir til og frisk luft! Nivået for en 12-åring avhenger litt av lærebok og lærer, men slik jeg skriver det nedenfor er hvertfall kurant for åttendeklasse - jeg har prøvd Fotosyntese betyr "å bygge opp ved hjelp av lys". Det som trengs er: *vann (H2O) - som planten henter fra jorda *karbondioksid (CO2) - som planten henter fra lufta (dette kan være fra lufta vi puster ut, eller fra utslipp fra biler, eller fra røyken fra vedovner) *i tillegg trengs lys, gjerne fra sola Det som blir resultatet, er: *sukker (C6H12O6) - bygger opp planten, kalles også glukose (stivelse er også en form sukker) *oksygen (O2) - sendes ut til lufta fra planten (derfor kan vi si at planter og trær renser lufta) Her er noen lenker til gode figurer: *Figur og formel sammen *Figur av hva som går inn og hva som går ut (NB! sukker mangler, men lagres inne i planten) *Samme innhold som ovenfor, men enklere figur edit: bla deg ca 2/3 ned på sida, hvor overskriften er "Økt fotosyntese" Endret 1. mars 2011 av tundike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå