Gå til innhold

bidrag og konflikter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette er for tiden et hett tema.

Foreldre blir nå oppfordret til å inngå private avtaler basert på de individuelle situasjoner, klart det skaper konflikter, det er ikke lett å "gi fra seg" penger for hverken mor eller far. Alle ser sin egen situasjon best.

Slik er vår situasjon:

Vi har 3 barn å forsørge, mitt barn fra tidligere som bor hos oss, min manns barn fra tidligere som bor hos sin mor, og vårt felles barn.

Det vil si at 3 familier er innblandet, alle med nye partnere, det hele handler her om å "bytte" penger :blunke:

Jeg og min mann har felles økonomi, av våre barn er det hans barn som "koster" oss mest, da være seg bidrag og reiseutgifter. Jeg tar det som en selvfølge at jeg er med på å betale dette.

Jeg kan ikke se at samlivet ville bli godt ved at den ene har mer lommepenger enn den andre.

Når det gjelder mitt og vårt felles barn, så er det vi som kjøper de store tingene som sykler, skiutstyr og div. dette blir gitt som gaver til jul og fødselsdag, vi er rettferdige med pengesummene til gaver til alle barna, derfor blir det til at vi også kjøper dette til min manns barn.

Jeg og min ex har inngått privat avtale, han og hans kone tjener bedre enn meg og min mann, men de har 1 barn mer å forsørge. Vi har regnet ut sånn ca hva som går av penger til nødvendige ting til vårt felles barn , i tillegg har vi trukket bort en del kroner fordi besteforeldre og øvrige familie kjøper endel til barnet vårt. Av denne summen trekker vi bort barnetrygden og deler resten på 2. Boutgifter kommer utenom, alle må ha hus, og barnet har eget rom hos begge.

Min manns ex og hennes samboer har bare ett barn å forsørge. Når de har bodd sammen ett års tid, og/eller får felles barn, så blir min manns bidrag høyere fordi exen mister endel stønader. Hun mister jo dette fordi hun har noen å dele utgiftene med, denne regelen rimer ikke for oss..?

Særkullsbarna er like gamle, mitt barn driver med flere aktiviteter enn hans barn, og etter våre utregninger "koster" hans barn mindre. Til sammen tjener vi ca like mye. Min ex og min mann betaler pr i dag ca samme bidragsbeløp.

Hva er konflikten? Exen hans vil ikke se på helheten av økonomi, hvor mange barn vi har eller hva de faktiske utgiftene er. Vi er heller ikke enige i hva barna bør ha. I tillegg vil hun ikke innse at ting vi (utenom bidrag)og andre kjøper til barnet letter hennes utgifter. Hun mener bidraget i dag er for lite. Pr i dag føler vi at bidraget er rettferdig, men om en tid går det kraftig opp fordi hun er blitt samboer. Privat avtale er utelukket i dette tilfellet. Fordi våre oppfatninger er forskjellige.

Jeg skal være ærlig, jeg tror ikke at jeg hadde vært helt rettferdig mot min ex i bidragssaken hvis jeg ikke hadde hatt en mann med barn fra før :oops:

Man er seg selv nærmest :blunke:

Noen innspill?

Tidligere enslig forsørger, nå mor og stemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...