MsZ Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Tenkte jeg skulle skrive litt om det, og høre om det var flere unge mennesker der ute som har opplevd det samme? jeg fikk for tre mnd siden blodpropp i leggen.. Det hele begynte med sterke smerter, og jeg var bombesikker på at jeg hadde dratt på meg en lei beteneldse i beinet pga trening. Til slutt ble smertene så ille at min kjære far shuschet meg avgårde på legevakta (det var en lørdag) Han måtte omtrent beordre meg å dra dit, for man drar da ikke til legen for noe så pysete som litt vondt i beinet?! Men okke som, på legevakta sendte de meg direkte videre til sykehuset, hvor det ble tatt prøver, og ultralyd, og det var et faktum at jeg hadde en svær blodpropp i leggen (baksiden av kneet). Alvoret gikk ikke helt opp akkurat der og da, men det kom snikende inn etter hvert hvor heldig jeg var som "bare" hadde fått den i beinet.. Det kunne gått så mye værre. Jeg ble straks satt på blodfortynnende behandling (meg og bestemor lissom..) og første uka måtte jeg sette sprøyter på meg selv, noe jeg syntes var kjempestas! (Jeg får en drøy galgenhumor i sånne situasjoner, så det falt seg helt naturlig å glede seg over å kunne sette sprøyter.. Jada, er litt gal ) Nå har jeg gått på blodfortynnende i tre mnd, og har gått til jevnlig kontroller hos lege nesten hver uke, for de får ikke stabelisert blodtykkelsen min. Litt vanskelig skal man jo være.. Jeg har valgt å bare se positivt på det hele, og ta det med en stykke humor. Jeg flirer når jeg må fortelle kollegaer at jeg er bløder i noen mnd, så hvis det skjer noe på jobben (har en jobb hvor man er utsatt for skader) så må de passe på meg, for jeg kan blø i hjel og at de må si til ambulansefolka at jeg går på blodfortynnende. Ansikstutrykkene de får da er jo bare til å daue av.. hihi.. Jeg velger også å smile av at jeg lettere blir syk enn vanlig fordi medisinene svekker imunforsvaret, og tenker hele tiden at "jaja.. Nå er det ikke sååå lenge til jeg er ferdig med de.." Enden på visa for min del er at det gikk bra, og jeg er snart ferdig med medisineringen, og kan da forhåpentligvis vende tilbake til et helt normalt liv.. (dog uten bruk av p- piller..) Det er nemlig den eneste årsaken legene kan komme frem til kan være grunnen til at jeg har fått det.. enten det eller at jeg er litt sånn genetisk defekt.. Legene ble nesten litt forfæra da jeg kom inn med blodpropp, for ikke nok med at jeg er ung, jeg trener også ganske mye, røyker ikke, drikker lite og har et normalt kosthold. I tillegg til dette er det ingen i familien min som har hatt blodpropp tidligere.. jeg hadde gått på Yasmin p-piller en stund før jeg bytta til p-ring 4 uker før jeg fikk proppen.. legene skylder på dette, og det er kanskje en liten tankevekker for oss jenter som ukritisk bruker prevensjon som dette.. Mitt råd til dere er i hvertfall å ha det i bakhodet om man plutselig får vond i bein, armer eller man får pusteproblemer eller hodepine.. Jeg var heldig, mye takket være at folk rundt meg beordret meg til å gå til legen, så jeg håper alle andre der ute heller går en gang for mye enn en gang for lite når det gjelder sånne ting..
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Takk for at du delte historien din med oss. Godt å høre at det gikk bra med deg. Jeg har alltid vært skeptisk til p-piller, blant annet p.g.a. økt risiko for blodpropp.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Venninna mi hadde blodpropp nå nettopp, 20 år! Men det var ikke pga. p-piller. Heldigvis gikk det bra! skumle greier.
Gjest Heloise Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Jeg bruker p-ring når jeg er med kjæresten min, og er livredd blodpropp Takk for at du delte historien din, og det er godt å høre at det har gått bra med deg!
Antlers Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Skumle greier... Du har ikke skadet leggen på noe vis, da? Jeg kjenner en som fikk blodpropp i benet etter at han ble sparket der. Det gikk et par dager før han gikk til legen med det, og han gikk kun for å få litt sterkere smertestillende, ikke fordi han var bekymret - han endte opp på sykehuset hvor han fikk konstatert at det var blodpropp gitt.
Gjest Iah Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Jeg bruker p-ring når jeg er med kjæresten min, og er livredd blodpropp Takk for at du delte historien din, og det er godt å høre at det har gått bra med deg! Du bruker p-ring når du er sammen med kjæresten? Du vet du må bruke den hele tiden??
runekki Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 (endret) . Endret 7. mars 2011 av runekki
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Det lønner seg ihvertfall ikke å slutte på p-piller av frykt for å få blodpropp - faren for det er nemlig mye, mye større om man blir gravid!
Gjest Heloise Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Du bruker p-ring når du er sammen med kjæresten? Du vet du må bruke den hele tiden?? Vi sees hver 4 måned ca., så jeg bruker den ikke når vi er fra hverandre
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 Det lønner seg ihvertfall ikke å slutte på p-piller av frykt for å få blodpropp - faren for det er nemlig mye, mye større om man blir gravid! Det finnes andre alternativer, hormonfri prevensjon.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #11 Skrevet 23. februar 2011 Vi sees hver 4 måned ca., så jeg bruker den ikke når vi er fra hverandre Det er ved oppstart at risikoen for blodpropp er høyest så hvis du er redd for det er det bedre å ha ringen inne kontinuerlig enn av og på. 1
Gjest Heloise Skrevet 23. februar 2011 #12 Skrevet 23. februar 2011 Ja. Nå skal vi flytte sammen i neste etappe så da blir det permanent uansett. Holder alltid et nøye øye med kroppen når jeg går på p-ringen, men har hatt mye færre plager med den enn med piller.
MsZ Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 23. februar 2011 Skumle greier... Du har ikke skadet leggen på noe vis, da? Jeg kjenner en som fikk blodpropp i benet etter at han ble sparket der. Det gikk et par dager før han gikk til legen med det, og han gikk kun for å få litt sterkere smertestillende, ikke fordi han var bekymret - han endte opp på sykehuset hvor han fikk konstatert at det var blodpropp gitt. Nei, har ikke skadet leggen.. De funderte på det på sykehuset også, men eneste jeg har gjort er å kjøre knebøy.. Sønnen min på 8 fikk blodpropp og brukte Marevan 5mg, men siden han ikke har nyrefunksjon så var det svært vanskelig å kontrollere dosen han hadde selv med hyppige kontroller flere ggr i uken. Han fikk hjernehinneblødning med såkalt "centennial/thunderclap headache" og sov stort sett hele dagen, dvs delvis koma. Nå er han helt symptomfri og det er ganske fint. Opptil 15% dør nemlig de første timene, og rundt halvparten i månedene etterpå. Skjer jo mest med eldre folk, slike blødninger - men likevel ... Sjekk elektrolyttbalansen din fremover uansett, og ting som gir blodfortykning som kalsiumnivå etc. EPO og mye røde blodlegemer gir jo også muligheter for blodpropper. Det farlige er jo aneurismer der blodproppen har løsnet med påfølgende infarkter der det blokkeres, eller nekrose av kroppsdelen, organet ... Ville fulgt opp med en del komplette check ups også i tiden fremover, og være observant likevel. Nå fungerer jo en halv dispril/aas godt som blodfortynnende. Det samme gjelder 1-2 enheter alkohol om dagen eller rundt der, f.eks et glass vin til mat. Cheers! -runekki ;-) Så bra at det gikk fin t med sønnen din! Men var han syk i tillegg til blodpropp, eller ble han syk av blodproppen? Skal ta en sånn gensjekk og noe flere tester når behandlingen er avsluttet slik at de forhåpentligvis finner en årsak til at jeg har fått det, eventuelt noe som har fått prevensjonen til å utløse en propp.. Vi sees hver 4 måned ca., så jeg bruker den ikke når vi er fra hverandre Trodde ikke det var bra og drive og ta den ut og inn hele tiden jeg..? Mins og huske at jeg leste et sted at det kan "forvirre" kroppen ennå mer om den blir påført hormoner sånn titt og ofte, at det da var bedre å bare gå på det hele tiden? mulig jeg er helt på vidda altså.. Det lønner seg ihvertfall ikke å slutte på p-piller av frykt for å få blodpropp - faren for det er nemlig mye, mye større om man blir gravid! Er det større fare for blodpropp om man blir gravid..? Hvorfor det?
Gjest Heloise Skrevet 23. februar 2011 #14 Skrevet 23. februar 2011 Trodde ikke det var bra og drive og ta den ut og inn hele tiden jeg..? Mins og huske at jeg leste et sted at det kan "forvirre" kroppen ennå mer om den blir påført hormoner sånn titt og ofte, at det da var bedre å bare gå på det hele tiden? mulig jeg er helt på vidda altså.. Nei det er det ikke Men må jo si for å få detaljene på plass at jeg ikke putter den inn og river den ut i hytt og pine heller, følger syklusen - Og hvis den skal være inne i 2 uker etter jeg har dratt hjem igjen fra han, så er den inne de 2 ukene. Tar den inn/ut på kl. slettet og er veldig nøye sånn sett.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #15 Skrevet 23. februar 2011 Er det større fare for blodpropp om man blir gravid..? Hvorfor det? Gravide har en tendens til hyperkoagulering av blodet, sannsynligvis for å minske blodtap under fødsel. Dette er naturlig og ikke farlig i seg selv, men har man enkelte andre diagnoser eller hatt blodpropp tidligere har man økt risiko for blodpropp i svangerskapet.
runekki Skrevet 23. februar 2011 #16 Skrevet 23. februar 2011 (endret) . Endret 7. mars 2011 av runekki
Pingting Skrevet 23. februar 2011 #17 Skrevet 23. februar 2011 Er det større fare for blodpropp om man blir gravid..? Hvorfor det? Fordi blodet levrer seg lettere når man er gravid For kvinner under 35 som er sunne, normalvektige og ikke-røykere anslår man at sjansen for å få blodpropp øker med 0,01% når de bruker p-piller. Til sammenligning øker den med 0,03% når man er gravid. En økning i risiko på 0,01% er utrolig lite, så det er absolutt ingen grunn til at man skal gå rundt og være konstant bekymra for det om man er ung og sunn. Likevel så tror jeg det er fint at folk som deg forteller historien sin TS, for mens noen er litt for bekymret så er det nok flere som er litt for lite bevisste på dette.
Gjest Iah Skrevet 23. februar 2011 #18 Skrevet 23. februar 2011 Nei det er det ikke Men må jo si for å få detaljene på plass at jeg ikke putter den inn og river den ut i hytt og pine heller, følger syklusen - Og hvis den skal være inne i 2 uker etter jeg har dratt hjem igjen fra han, så er den inne de 2 ukene. Tar den inn/ut på kl. slettet og er veldig nøye sånn sett. Det er vel og bra, men det er allikevel ikke gunstig for kroppen. Som en over her nevner er det ved oppstart faren for alvorlige bivirkninger er størst. Kan jeg få spørre om hvorfor du velger å gjøre det på denne måten?
Gjest Heloise Skrevet 23. februar 2011 #19 Skrevet 23. februar 2011 Grunnen er : Jeg tåler ikke latex, og er ikke glad i kondomer ellers heller. Kaster opp når jeg prøver å svelge p-piller pga. En uheldig hendelse tidligere. Er redd sprøyter (ergo ikke p-sprøyte) og har ikke fått barn enda (så ingen spiral). Velger å ikke gå på ringen hele tiden de månedene vi er fra hverandre fordi jeg vil være uten hormonpreparatene hvis jeg kan. Det kan jeg jo ikke lenger snart riktig nok Sånn er det. Blitt en måned av gangen ca. 3-4 ganger nå. Gudskjelov snart over.
pantora Skrevet 24. februar 2011 #20 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har to venninner som fikk blodpropp, da de var rundt 19 år, ene i beinet og andre i lungen, sansynligvis pga p-pille! Skumle greier...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå