Gå til innhold

Kroniske smerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en ryggskade - forårsaket av sykehuset- og har derfor store smerter hver eneste dag. Enkelte dager må jeg til og med ha hjelp for å ta på meg sokker.

Det eneste som har hjulpet meg er Paralgin Forte - men jeg synes legen min er ganske urettferdig.

Jeg har kun fått 10 stykker hver 3-4 måned, og når jeg må ta to stykker for å få noen virkning, så sier det seg selv at det ikke er nok.

Så nå får jeg ikke flere, og har fått en resept på Ibux i stedet.

Må jeg rett og slett bare bytte fastlege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og klage denne du har nå inn for manglende smertebehandling.

• Liker 2
Skrevet

Pinex forte er feil type medisin når det kommer til kroniske smerter.

Du vil med PF få en rask topp som du er litt på,så daler kurven fort.Å unngå slike topper og raske daler er et must ved kroniske smerter.

Hverken Pinex forte eller ibux gir god nok virkning normalt sett,men om det virker på deg er du heldig.Ibux har betennelsesdempendes effekt og kan derfor hjelpe litt om du har vevskade /væske osv som gir irritasjon i ryggen og betennelse.

Nå vet jeg ikke hva du har av skade,men

be (krev) at legen sender deg til en smerteklinikk.

Disse vil ikke diagnosere deg (noe særlig)men ha som fagemne å kunne redusere smerter så langt som mulig.

Har selv erfaring fra SM og fikk der div tilbud,fysio,tens apparat

nerverotblokkeringer og medisiner.

Du har krav på å bli hørt!

Legger ved noen ting som kan være nyttig

http://www.rygginfo.no/index.php/behandling/hovedside/

div.ting en kan prøve ved ryggsmerter.

http://sunshine35446.yuku.com/

forum for folk med kroniske smerter

http://www.norsksmerteforening.no/?s=13

norsk smerteforening ,smerteklinikker

http://www.läkarhandboken.se/aspx/document.aspx?id=11482

lister opp fleste grunner til ryggskade/smerter

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Jeg synes Paralgin Forte hjelper på mine smerter, siden de som regel er verst noen timer på ettermiddagen/kvelden - uten at jeg vet hvorfor - kanskje fordi jeg har brukt kroppen i løpet av dagen.

Kan f.eks ikke stå i ro oppreist lenger en maks et minutt - så uansett hvor jeg er så må jeg alltid ha en mulighet til å sitte på en stol eller noe.

Skaden oppsto etter en mislykket epidural som skadet blant annet nervene, og dette må jeg nok leve med resten av livet.

Det føles litt urettferdig at helsevesenet ikke kan gi meg det jeg trenger når det er deres skyld at dette har skjedd..

Og jeg vet da om mange med lignende smerter, til og med mindre - som får opptil 100 tabletter i måneden. Ikke at jeg trenger så mange - men litt mer enn 10 stykker på 4 måneder kunne jeg virkelig trengt.

Det er utrolig trist å ikke kunne være med på aktiviteter sammen med ungene de dagene jeg har fryktelig vondt - og i tillegg må jeg ha hjelp til å løfte dem, dusje/bade dem og så videre..

Jeg kommer til å bytte fastlege, og i tillegg klage - for dette kan jeg bare ikke godta.

Skrevet

Trist å høre, TS :(

Har du blitt informert om muligheten for å få et TENS-apparat for smertelindring? Jeg er fysioterapeut og har sett at det spesielt hjelper hos kronikere med nerveskade.

• Liker 1
Skrevet

Paragil forte og pinex forte bør overhode ikke brukes på nerveskader og du bør henvises til smertepoliklinikk på sykehuset.

Det finnes gode smertestillende som ikke påvirker hodet på samme måte som forte-medikamentene og som stopper smertene i ryggmargen, man blir da smertefri og ikke ruset.

• Liker 2
Skrevet

Har selv nerveskade og bruker i dag Neurontin mot disse smertene.Lite effektivt til å begynne med,men sammen med morfin fikk jeg det sån at jeg holdt ut dagen.

Nå i dag har neurontinen "fått" tak og mine nervesmerter er under kontroll og på et helt levbart nivå.

Det finnes en del ting,som jeg nevnte bl.a Tens apparat ,nerverotblokader og medisiner som er mer rettet mot nervesmerter,men dette må du få testet ut på en smerteklinikk.

Skrevet

Men kan leger egentlig nekte å skrive ut medisiner på den måten?

Høres litt rart ut..

Skrevet

Men kan leger egentlig nekte å skrive ut medisiner på den måten?

Høres litt rart ut..

Legen er ikke forpliktet til å skrive ut medisiner om h*n mener det ikke trengs.

Men om pasienten mener det trengs så kan man få en second opinion. Man har bla. rett på en henvisning til en spesialist.

• Liker 2
Skrevet

at legen i dette tilfellet ikke skriver ut mer PF skjønner jeg godt ,MEN og det er et stort MEN

hvorfor denne legene ikke henviser til kvalifisert klinikk/smerteklinikk forstår jeg ikke.

her må nok pasienten selv bli staere enn geita og ikke gi seg. En skal ikke gå rundt med smerter,da smerte avler smerte.Nerver som lærer seg å sende signaler selv om det ikke er behov,så har du en evig runddans av smerter. En ting legene vet (eller burde!! ) er at det er viktig å stoppe smertesignalene før de har hengt seg opp.

Høres ut som TS muligens har Nevropatisk smerte,legger ved litt lesestoff

http://www.pfizer.no/templates/Page____845.aspx

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1267151

http://nevro.legehandboka.no/sykdommer-og-tilstander/nevropatisk-smerte-33835.html

• Liker 2
  • 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Og så kan jeg kanskje nevne at paralgin forte er reseptfritt i UK..

Gjest Chevy
Skrevet

Og så kan jeg kanskje nevne at paralgin forte er reseptfritt i UK..

Finnes det noe side på nettet man kan bestille det fra? trenger det ikke selv men ble nysjerrig.. Er det lov?

Gjest Gjest
Skrevet

Finnes det noe side på nettet man kan bestille det fra? trenger det ikke selv men ble nysjerrig.. Er det lov?

Er usikker på om det er lov å importere, men jeg tar med meg en pakke hver gang jeg er i UK. Tviler på noe verre skjer enn at den blir indratt.

Bruker lave doser (1-3 tabletter pr mensperiode) selv, og legen skriver ikke ut pga at jeg ikke ønsker å ta hormonprevensjon. Så for meg har dette berget jobben min i perioder.

Gjest Chevy
Skrevet

Det var noen her inne som linket til en UK side der jeg så det ble solgt en kombinasjonspille som inneholdt kodein.. Husker ikke hva siden het.

Men er det sånn i UK at man faktisk går an å kjøpe så mye man bare vil, liksom? Uten resept?

Ikke meningen å kuppe tråden, men det fascinerer meg hvor forskjellige reglene kan være fra land til land.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var noen her inne som linket til en UK side der jeg så det ble solgt en kombinasjonspille som inneholdt kodein.. Husker ikke hva siden het.

Men er det sånn i UK at man faktisk går an å kjøpe så mye man bare vil, liksom? Uten resept?

Ikke meningen å kuppe tråden, men det fascinerer meg hvor forskjellige reglene kan være fra land til land.

Apotekvare, 24 tabletter i en pakke. Jeg tror en kun får kjøpt en om gangen. Er i UK 2-3 ganger i året uansett, så jeg stikker bare innom et apotek når jeg er der, og tar med meg i sekken.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke mer PF fra legen fordi det er stor fare for å bli avhengig av det. Det betyr derimot ikke at du ikke skal ha adekvat smertelindring. Vil anbefale deg, som tidligere nevnt her, å be om henvisning til smerteklinikk. De er kjempeflinke til å skreddersy et behandlingsopplegg som passer akkurat deg.

Ang. import så står kodein på narkotikalisten, men det er fritak for noen preparater, kommer litt an på styrken på de. Og man kan ikke importere mer enn 3 mnds forbruk, tror jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen er ikke forpliktet til å skrive ut medisiner om h*n mener det ikke trengs.

Men om pasienten mener det trengs så kan man få en second opinion. Man har bla. rett på en henvisning til en spesialist.

Du har krav på second opinion, men ikke henvisning til spesialist.

Skrevet

Jeg har en ryggskade - forårsaket av sykehuset- og har derfor store smerter hver eneste dag. Enkelte dager må jeg til og med ha hjelp for å ta på meg sokker.

Det eneste som har hjulpet meg er Paralgin Forte - men jeg synes legen min er ganske urettferdig.

Jeg har kun fått 10 stykker hver 3-4 måned, og når jeg må ta to stykker for å få noen virkning, så sier det seg selv at det ikke er nok.

Så nå får jeg ikke flere, og har fått en resept på Ibux i stedet.

Må jeg rett og slett bare bytte fastlege?

Hei på deg!

Som du sikkert vet så er Paralgin Forte en sterk medisin som kan gi mange bivirkninger som bla forstoppelse, svimmelhet mm. Man kan også bli avhengig av disse, kanske er det derfor legen ikke vil skrive ut mer. Jeg har selv slitt med store smerter i rygg, bekken og nakke og er helt avhengig av smertelindring for å fungere i hverdagen. Det er viktig at du snakker med legen din om dette, det finnes mange alternativer og du kan også be om å bli henvist til en smerteklinikk. Psykomotorisk fysioterapi er også å anbefale, det har hjulpet meg mye. Det kan være svært vanskelig å leve med store smerter, og ofte sliter man med å bli trodd. Bud nr 1 er å snakke med legen om problemene. Dersom legen din ikke kan hjelpe deg er det kanskje lurt å bytte lege.

Husk å leve i de gode øyeblikkene og lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...