Gå til innhold

Alltid soppinfeksjon...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei! Jeg har et kjempebroblem som jeg lurer på om noen har erfaring med... Det har seg nemlig sånn at jeg har omtrent kontinuerlig soppinfeksjon. Utfloden er tykk og hvitaktig og lukter vondt, og den samler seg rundt og inni skjeden. Jeg har forsøkt alle canesten-kurene, bader uten såpe i vannet, vasker meg med intimsåpe, går aldri med vått badetøy, osv. Infeksjonen blir borte en stund, men blusser fort opp igjen. Den pleier også å bli borte under mensen, merkelig nok, men kommer igjen så fort den er ferdig.

Jeg har lest et sted at man burde gå med helbomullsunderbukser, men jeg syns det er både ubehagelig og usexy, og trives ikke uten g-streng. Det bør også nevnes at jeg barberer alt nedentil.

Dette fører selvfølgelig til at jeg nekter kjæresten min å utføre oralsex på meg, er redd for ekkel lukt og smak. Dusjer nesten alltid før jeg vet at vi skal ha samleie, men er likevel redd for at han skal merke noe. Tør ikke fortelle ham om infeksjonen, og har ikke smittet ham.

Dette er et problem, jeg vil ha både oralsex og et "normalt" underliv, og jeg lurer på om noen har noen tips eller råd? Hadde blitt kjempeglad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vask deg daglig med noe som inneholder melkesyrebakterier, som yoghurt eller cultura.

Spøk tilslutt:

Velg smak etter behag ( :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gå til en homøopat (?). Har hørt om andre som har vært plaget med candida, og fått en egen diett som er lav på bl.a. sukker for å bekjempe det innenfra. Det har visst fungert veldig bra. Hvis du er mye plaget, er det å la være å spise sukker kanskje et greit offer for å føle seg litt mer frisk og delikat.

Prøv å la være å bruke intimsåpe. Selv om du kanskje synes det høres ekkelt ut til å begynne med, så har underlivet det bedre med bare varmt vann, og ingen såpe i det hele tatt. Kanskje du tar knekken på for mye bakterieflora? Litt bakterier og utflod skal det være, men ikke hvit saus, akkurat.

Og så kan du jo kjøpe g-strengtruser i bomull. De finnes på H&M. Det er jo en start. Og kanskje droppe de trangeste buksene noen måneder, og se om det bedrer seg. Tror ikke barbering skal ha noe med det å gjøre.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda! Barbering kan faktisk ha mye med saken å gjøre. (Så sier statistikken). Men mange mener at det kan skyldes at de som barberer seg, ofte er mer seksuelt aktive, og derfor er mer utsatt for infeksjoner.

Men du burde kutte ut karbad, også kan du kanskje gå med vanlig truse når ingen ser deg. Og skifte til G-streng når du skal "vise deg frem". Du kan også få en pille hos legen, som er langt mere effektiv enn det du får uten resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Byt omedelbart till bomullstrosor utan string sluta upp med att raka dig och överbehandla dig inte med Canesten för det kan göra att du utvecklar vestibulit eller liknande symptom. Gå till läkare och få något utskrivet som heter Diflucan. Det är dyrt men det hjälper. Vidare bör du undvika att använda tamponger vid mens utan övergå till bindor. Du bör helst också sluta tvätta dig med någon form av tvål. I stället för tvål kan man använda barnolja. Ännu bättre om man är känslig för att barnoljan också kan var uttorkande är en ren fet olja såsom exempelvis jordnötsolja. Man lägger på lite av oljan, sköljer lätt med ljummet vatten och tar sen på lite lite grann efteråt för att underhålla slemhinnorna. Tvätta definitivt inte underlivet mer än max en gång per dag om du inte behöver ta bort blod eller sådant vid mens. Förutom tätsittande kläder finns det en hel del åsikter om kostfaktorer vid återkommande svamp. Man kan ha hjälp av att exempelvis undvika alkohol och sötsaker i möjligaste mån. Har svårt att förstå att du över huvud taget orkar med någon penetrationssex med detta - det brukade inte jag göra. Hade eländet ständigt återkommande i 3, 5 år år så jag kan det dessvärre. Tycker du det låter hårt så tänk på att följdverkningarna är värre. Om det luktar illa utan att klia mycket så är det dock kanske inte svamp utan bara bakteriell obalans. Då är det bättre att köpa Laktal eller något annat som innehåller mjölksyrebakterier och stoppa in. Har du tur så kan du börja använda nylonkläder lite oftare igen när du mår bättre. Man kan ju också byta om till nylontrosor ifall man vill känna sig sexigare någon gång i stället för att gå med det jämt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå alltid på do og tiss etter sex.

Bruk ikke skyllemiddel når du vasker trusene dine.

Bruk bind i stedet for tampong.

Dette hjalp meg, det er ikke sikkert at man trenger å kutte ut alt, men det er vel verdt et forsøk.

Dessuten sluttet jeg med canesten kurer, brukte heller naturell youghurt på en sprøyte og sprøytet inn i skjeden når jeg skulle legge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Føler med deg!

Det kan ikke være at du har smittet kjæresten din da, og så overfører han det tilbake til deg?

Uansett: kom deg til lege!

Ikke verdt å gå rundt med slikt.

(selv er jeg for tiden på en måneds antibiotikakur mot urinveisbetennelse...)

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

I linken til Achmed står det at man BØR bruke tamponger, mens jeg ser andre her råder til å IKKE bruke det.

Hva blir da riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være p-pillene sin feil, hvis du bruker dette.

P-piller kan forstyrre kroppens naturlige bakterieflora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått på antibiotika? Gjør aldri det når du er plaget med dette. Gå heller til homeopat, de vil også hjelpe deg mot dette. Antibiotika dreper også de snille bakteriene og det blir ubalanse i underlivet.

Ikke vask deg mer enn en gang pr.dag og tørk deg godt etterpå.

Kutt ut sukker og gjær for en periode. Sopp elsker gjær og sukker.

Håper det hjelper. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for utrolig innholdsrike svar!!! Dere er kjempegreie, hadde aldri trodd at jeg kunne få så mange hjelpsomme svar. Nå skjønner jeg masse. En liten ting til, noen nevner melkesyre. Er det sant at man kan sprøyte inn/vaske seg med yoghurt for å lette plagene? Fins det eventuelt noen stikk/spisepiller man kan bruke, og som finnes reseptfritt på apotek? Hva heter evt disse?

Igjen, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Kutt ut sukker og gjær for en periode. Sopp elsker gjær og sukker.

Underlivssopp er faktisk en gjærsopp.

Er det sant at man kan sprøyte inn/vaske seg med yoghurt for å lette plagene?

Det er så sant som det er sagt. Bruk yoghurt naturell. Den er det ikke sukker/frukt i. Det vil du ikke fore soppen med.

Fins det eventuelt noen stikk/spisepiller man kan bruke, og som finnes reseptfritt på apotek? Hva heter evt disse?

Det finnes reseptfrie sjedestikkpiller. Jeg husker ikke navnet. Mulig det er flere typer. Du finner dem på apoteket, antakelig i samme hylla som Canesten o.l.

Dersom du også er plaget med gjærsopp i mage- tarmsystemet finnes det også melkesyrepiller til å spise. Jeg mener Ido.form er en av disse. Spør på apoteket eller i helsekostbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet som deg, sopp konstant. Til slutt dro jeg til legen og forklarte situsajonen, og at jeg hadde prøvd alt. Jeg sjekket meg samtidig for sykdommer.

Legen gav meg et nytt p-pille merke, og det hjalp! Nå er det 1 år siden, og jeg har kun hatt det 1 gang!! Hurra!! bruker vivag melkesyre stikkpiller en gang i blandt.

Lege kan også gi deg resept på Diflucan, og det funker bedre enn canesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest - mann

Fikk et råd fra homeopat om at man burde vaske seg i svakt eddikvann. Alt som er surt gjør at soppen ikke trives.

Og det er altså viktig at mannen også behandles selv om han ikke har symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

Yoghurt hjälpte inte mig det bara blev annan obalans av det. Däremot är det bra att äta youghurt med Acidophilu för att bibehålla balansen. Om man köper Acidophilus som kapslar så ska man kontrollera att de har förvarat kapslarna i kylskåp. Det finns en del mindre nogräknade hälsokostbutiker som inte gör det och då är de fullkomligt verkningslösa. Vivag är säkert bra för det brukar ofta vara slut på mitt apotek.... :-) det finns något om heter Laktal om gör en viss nytta , om man nu säljer det i Norge, men mot obalansen som kommer före svampen/soppen i så fall och inte mot själva svampen. Och....var försiktig med socker och alkohol vid första tecken på att det håller på att bli en svampattack. Äter man sånt då så blir det värre. Sen finns det väldigt mycket andra dietföreskrifter som man kan ha nytta av också om man bara gör sina egen bedömning för en del är förmodligen lite överdrivet. På norska finns Candidakuren av Erica White med recept och så finns det en bok av Peter Wilhelmsson som heter Candida - vår tids folksjukdom som jag tror att jag hittade även på ett norskt bibliotek - på norska eller svenska det minns jag inte. Jag brukade följa kostråd precis medan jag hade problem, och äta som vanligt annars, men de som är riktigt inne på det säger att så får man absolut inte göra. Men jag tycker dessa dieter var ganska extrema och var inte säker på att allt hjälpte. Men jag hoppas verkligen att du blev av med det där du också!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...