Gå til innhold

Skole og skitur

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hihi... synes uansett det er et godt tips å selge etter hvert. Har ikke vært flink til det selv, så fint å bli minnet på det.

Aner ikke hvor det er mere jeg :) Er en del år siden for å si det mildt. hehe

Men er glad typen min hadde snowboard et sitt fra ungdomskolen. For jeg skal prøve det om noen uker :P

Endret av mirandaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting jeg reagerer på, barnet mitt liker ikke å gå på ski, jeg liker ikke å gå på ski.... Av å til må man gjøre ting man ikke liker. Man kan også finne ut at man liker noe alikevell, når man blir flinkere.

Viktig å delta på slike aktiviteter, ellers kan barnet bli sett på som en særing, fattig, lat.... er da vell ikke slike ting man som foreldre ønsker at barnet sitt blir tenkt på av sine klassekamerater.

• Liker 2
Skrevet

Alt jeg kan si er at skolens obligatoriske skiturer ødela min skiglede for alltid. Jeg var aldri flink til å gå på ski, og en annen tilnærming enn tvang kunne kanskje ha hjulpet meg.

Gjest hermine
Skrevet

Skolen kan muligens ikke tvinge noen til å kjøpe ski, men jeg forundrer meg mer over foreldre som IKKE kjøper ski til barna sine jeg da. Vi bor i Norge, ett land med flere mnd. med snø - og da syntes jeg det er merkelig at ikke barn lærer seg å gå på ski.

(De som ikke syntes det er gøy, er vel helst de som ikke har lært det... Er man ungdom/voksen og ikke har gått på ski, vil det jo ikke være gøy.)

Dessuten er ikke ski så store utgiften akkurat heller. Ei helt ny skipakke for barn koster fra 500/600 kr. Overalt selges også brukt utstyr.

Skolen her har ski de låner ut til de som ikke har, men de oppfordrer foreldre til å lære barna sine til å gå på ski selv.

Må si meg enig i alt denne personen sier.

Syns også det er merkelig å ikke ha ski til barna sine. Her oppfordres det til å sende med ski selv i bhg, og det har barna mine hatt siden de var 2-3 år. Alle barna i årsklubben til 4 -åringen har ski der nå, kunne ikke drømt om at han skulle være den eneste uten, eller at han ikke skulle lært seg dette.

Vi har akkurat vært 3,5 timer i lysløypa nå, og kost oss med masse folk, grilling og aking. Stor stas for alle å gå på ski:)

Skrevet

jeg har aldri vært noe flink å gå på ski, så da jeg gikk på barneskolen fikk jeg fri den dagen vi skulle på skitur. Mamma skrev i meldingsboken om at jeg ikke skulle være med på den turen, og dette var greit for alle parter.

Da jeg gikk på videregående fikk vi tre valg; 1. skibakken, 2; gå på langrennstur eller 3; akebakke. Da var det ingen problem for meg å være med på tur. Jeg valgte selvsagt akebakken og fikk være med å delta på det sosiale, som da disse skiturene er ment som..!

vet ikke hvordan det er nå.. men kanskje barneskolen også burde ha 3 slike alternativer?

Skrevet

På barneskolen min var det alltid to alternativer på skidagen - gå på skitur eller akebakke. På ungdomsskolen og videregående var skibakken alternativ nr. tre. Altså ikke noe problem for de som av en eller annen grunn ikke kunne/ville gå/stå på ski.

Skrevet

Vi hadde trang økonomi,jeg og mamma,og måtte på sosialen fordi lærerne tvang på oss ski i gymmen osv. Har enda ikke kommet over hatet til ski, tjue år etter.

Skrevet

Skolen kan muligens ikke tvinge noen til å kjøpe ski, men jeg forundrer meg mer over foreldre som IKKE kjøper ski til barna sine jeg da. Vi bor i Norge, ett land med flere mnd. med snø - og da syntes jeg det er merkelig at ikke barn lærer seg å gå på ski.

(De som ikke syntes det er gøy, er vel helst de som ikke har lært det... Er man ungdom/voksen og ikke har gått på ski, vil det jo ikke være gøy.)

Dessuten er ikke ski så store utgiften akkurat heller. Ei helt ny skipakke for barn koster fra 500/600 kr. Overalt selges også brukt utstyr.

Skolen her har ski de låner ut til de som ikke har, men de oppfordrer foreldre til å lære barna sine til å gå på ski selv.

Jeg har gått mye på ski når jeg var liten, men nå er jeg "voksen", 30år og har ikke gått på ski verken bortover eller nedover på over ti år. Det er ikke alle som synes det er morro selv om vi har aldri så lang vinter. Foreldrene mine liker å gå på ski, så man skal ikke se bortifra at hvis jeg får egne barn så får de ski likevel, men for meg er det ikke så naturlig.

Når det gjelder spm til TS, så skal grunnskolen i Norge være gratis. Dvs at skolen ikke kan pålegge foreldre noen utgifter i forbindelse med skolen. Det gjelder alt fra ski, leirskole og andre ting.

På skolen min brukte de som ikke hadde utstyr (ski, skøyter, sykkel, badedrakt?) å få låne, ellers så var det satt opp alternative aktiviteter for de som ikke hadde utstyr. Det hente jo vi skulle ta buss ett stykke unna for å stå slalåm, og det var ganske mange som ikke hadde sånt utstyr.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bare gjentar som mange har sagt: Skolen kan ikke tvinge dere til å kjøpe skiutstyr.

Når det gjelder den andre diskusjonen som dukket opp her, jeg hadde ski fra jeg var liten, jeg fikk det aldri til. Skidager i regi av skolen var et forbaska mareritt, og jeg misunte de få elevene som ikke hadde ski og dermed kunne troppe opp med akebrett istedet. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Nå var ikke jeg 1.5 år og hvorfor spør du MEG om hvorfor ikke jeg solgte skiene mine? Jeg var ett BARN!

Du får ha din teori..Jeg vet selv hva jeg mente om ski.

Det var vel nettopp litt av poenget mitt, nemlig at du ble introdusert for skigåing for sent. Det må skje så tidlig at barnet ikke vet hva "kjedelig" er. (et ord som forøvrig er "forbudt" er i huset :lur: , vi må lære ungene at alt kan snus til noe positivt...)

Og det var du som skrev at 500/600 kr var veldig dyrt, derfor skrev jeg bare et spørsmål om hvorfor den skipakka da ikke ble solgt. Hvem som kjøpte eller evt. solgte skipakken - spiller da ingen rolle.

Gjest En mann
Skrevet

Barnet mitt hat ikke ski, og læreren sier til han at de kan "tvinge oss" til å kjøpe ski siden det står i læringsmålet el.

Er det virkelig mulig?? Jeg bir helt stum!

Vet ikke hva som står i forskjellige regelverk,en vet det skal legges til rette for alle.

Aldri hørt noen blitt tvunget til dette. Mange bruker akebrett, og en del skoler låner ut ski.

Mulig du kan få lånt ski av idrettslag noen plasser.

Uansett høres dette urimelig ut.

Ville tatt en tlf til rektor og fortalt at han aldri går på ski og at å kjøpe ski til den ene dagen er en helt urimelig kostnad.

Tror dette må løse seg.

Gjest annemor30
Skrevet

Dette er ting du kunne ta opp med FAU feks, slik at skolen har alternativ til de som ikke går på ski. Her gir jeg bort ski og utstyr til skole/barnehage slik at de kan låne det bort til trengende:) Ikke for at vi har så god råd, men det er for galt å kaste:)

Skrevet

Det var vel nettopp litt av poenget mitt, nemlig at du ble introdusert for skigåing for sent. Det må skje så tidlig at barnet ikke vet hva "kjedelig" er. (et ord som forøvrig er "forbudt" er i huset :lur: , vi må lære ungene at alt kan snus til noe positivt...)

Og det var du som skrev at 500/600 kr var veldig dyrt, derfor skrev jeg bare et spørsmål om hvorfor den skipakka da ikke ble solgt. Hvem som kjøpte eller evt. solgte skipakken - spiller da ingen rolle.

Så alt etter 1,5år er for seint for deg? Beklager men den teorien der tror jeg ikke på. Vi har nok forskjellig mening ang ski og det å ikke like.

Skrevet

Så alt etter 1,5år er for seint for deg? Beklager men den teorien der tror jeg ikke på. Vi har nok forskjellig mening ang ski og det å ikke like.

Hvis man har med en trassen og vrang unge å gjøre, er det viktig å introdusere ting FØR denne trassen begynner. Men det har også mye med foreldrene å gjøre, så noen aldersgrense kan jo ikke jeg sette...

Er foreldrene positive og får barna til å se på skigåing som noe artig og positivt - vil dette smitte over på barna. Sånn er det jo med alt her i livet. Jeg er inger "racer" på ski, og jeg kan tryne - men jeg har evnen til å le med ungene når slike uhell inntreffer. Da har ungene også lært seg å le når de selv har slike uhell...Vi legger oss ikke ned og sutrer... :lur:

Men har du satt deg i hodet at skigåing er pyton skal ikke jeg sitte her og prøve å forandre dine holdninger. Jeg mener bare at man lett kunne fått inn andre holdninger fra tidlig barndom.

Syntes det er veldig positivt at skoler har mye skigåing på vinteren. Her har ungene hatt med seg ski iallefall en gang i uka, siden jul. De går også endel på skøyter. De som ikke har ski og skøyter får låne på skolen.

Spør lærer om de har en slik ordning på deres skolen også TS.

• Liker 1
Skrevet

Syntes barn skal få muligheten til å kunne velge å gå tur jeg. Å tvinge folk til å gå på ski forde vi bor i Norge er bare lattelig for meg. Så lenge de røre på seg burde ikke folk klage på hvordan de rører på seg.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man har med en trassen og vrang unge å gjøre, er det viktig å introdusere ting FØR denne trassen begynner. Men det har også mye med foreldrene å gjøre, så noen aldersgrense kan jo ikke jeg sette...

Er foreldrene positive og får barna til å se på skigåing som noe artig og positivt - vil dette smitte over på barna. Sånn er det jo med alt her i livet. Jeg er inger "racer" på ski, og jeg kan tryne - men jeg har evnen til å le med ungene når slike uhell inntreffer. Da har ungene også lært seg å le når de selv har slike uhell...Vi legger oss ikke ned og sutrer... :lur:

Men har du satt deg i hodet at skigåing er pyton skal ikke jeg sitte her og prøve å forandre dine holdninger. Jeg mener bare at man lett kunne fått inn andre holdninger fra tidlig barndom.

Syntes det er veldig positivt at skoler har mye skigåing på vinteren. Her har ungene hatt med seg ski iallefall en gang i uka, siden jul. De går også endel på skøyter. De som ikke har ski og skøyter får låne på skolen.

Spør lærer om de har en slik ordning på deres skolen også TS.

Vet du hva? Noe liker man og noe liker man ikke. Vi er bare forskjellige sånn. Hvorfor skal akkurat ski være så annerledes enn andre ting? Nå har jo folk i tråden her brukt seg selv som eksempler for å belyse at det ikke alltid går an å lære seg å like ski. Det er ikke nødvendigvis noe man "har satt seg i hodet." Jeg gikk på ski fra jeg var liten, men jeg liker det ikke nå uansett. Datteren min har også gått på ski fra hun var liten, for hun har en far som elsker å gå på ski. Og nei, jeg har aldri uttrykt noe skihat overfor henne, bare så det er sagt. Men hun liker ikke langrenn nå hun heller. Slalåm derimot, det elsker hun. Hverken hun eller jeg var trassige unger. Og det handler ikke om å være redd for å tryne, jeg synes rett og slett det er gørr kjedelig å gå på ski.

Jeg skulle ønske de som liker å gå på ski kunne akseptere at det finnes andre måter å bruke vinteren på enn å spenne fast et par planker under føttene. Og som jeg sa angående skoler, de har drept mang en potensiell skiglede ved å bruke tvang.

Skrevet

ski er gymutstyr på lik linje med gymsko eller sykkel. Så dersom man ønsker at ungene skal kunne delta i undervsísningen, får man skaffe utstyret. Skiutstyr kan man fint få tak i brukt omtrent gratis.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si meg enig med Myrthel her jeg altså.

unger kommer til å ha mer eller mindre obligatoriske skidager gjennom hele grunnskolen, så det er sikkert like greit å skaffe seg ski først som sist. Har man ikke råd får man ønske seg til jul, eller lete på finn. Det er mulig å være litt føre var.

Gjennom barneskolen har man obligatoriske sykkelturer og sykkelprøver også, bla i forbindelse med trafikkopplæring? Skal man ikke kjøpe ungene sykler heller, men forvente at alle kan låne av skolen?

• Liker 1
Skrevet

Vet du hva? Noe liker man og noe liker man ikke. Vi er bare forskjellige sånn. Hvorfor skal akkurat ski være så annerledes enn andre ting? Nå har jo folk i tråden her brukt seg selv som eksempler for å belyse at det ikke alltid går an å lære seg å like ski. Det er ikke nødvendigvis noe man "har satt seg i hodet." Jeg gikk på ski fra jeg var liten, men jeg liker det ikke nå uansett. Datteren min har også gått på ski fra hun var liten, for hun har en far som elsker å gå på ski. Og nei, jeg har aldri uttrykt noe skihat overfor henne, bare så det er sagt. Men hun liker ikke langrenn nå hun heller. Slalåm derimot, det elsker hun. Hverken hun eller jeg var trassige unger. Og det handler ikke om å være redd for å tryne, jeg synes rett og slett det er gørr kjedelig å gå på ski.

Jeg skulle ønske de som liker å gå på ski kunne akseptere at det finnes andre måter å bruke vinteren på enn å spenne fast et par planker under føttene. Og som jeg sa angående skoler, de har drept mang en potensiell skiglede ved å bruke tvang.

Tror ikke helt du forsto hva jeg skrev. Forstår at mange barn ikke liker å gå på ski når de er små - fordi det ikke blir noe lystbetont. Jeg prøvde å forklare hva som kanskje måtte til for å finne gleden ved ski. (finnes jo også 1000 grunner for å ødelegge skigleden)

Uansett om du tror du ikke overfører motviljen mot ski til ditt barn, vil ditt barn merke at du ikke liker det. Du overfører ikke noen glede - og det merker barnet ditt.

Jeg er ikke ute etter å få alle til å elske å gå på ski. Det jeg ville få frem var at det er foreldrene og måten de gir barn skiglede på - som er avgjørende.

Når vi vet at barna "må" gå på ski mange ganger gjennom skolealder, syntes jeg vi bør prøve å få de til å like det. Så kan de jo heller som voksne velge å aldri gå på ski mer....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...