AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Barnet mitt hat ikke ski, og læreren sier til han at de kan "tvinge oss" til å kjøpe ski siden det står i læringsmålet el. Er det virkelig mulig?? Jeg bir helt stum!
Fluffe Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Skal ikke være nævendig å må kjøpe ski. Jeg har aldri blitt tvunget til å stå på ski på skolen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Vel - her er lærerne veldig aktive og det er kultur for overnattingsturer til fjells. Ungene kan ikke spasere dit. Hva med folk som ikke har så god råd. Kan skolen pålegge foreldre å kjøpe dyrt utstyr?
Aftensol Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 Med tanke på at grunnskolen skal være gratis, så kan de vel ikke pålegge foreldre til å kjøpe ski? På lik linje med at de ikke kan tvinge foreldre til å kjøpe bøker eller at ungene skal være med på klassetur... 3
Gjest Raindrops Skrevet 20. februar 2011 #5 Skrevet 20. februar 2011 Da jeg gikk på barneskolen hadde vi anledning til å låne ski av skolen, siden de av en eller annen grunn hadde veldig mange ski stående. Det var jo heller ikke noen drømmesotuasjon, siden de barna som gikk med lånte ski fort ble mål for snøballer og snøsprut for å si det slik. Men de tvang iallefall ingen til å kjøpe nytt utstyr hvis de ikke hadde det fra før. Jeg skjønner ikke helt hvordan skolen kan pålegge deg å kjøpe skiutstyr, har du ikke råd så har du ikke råd.
Sola^ Skrevet 20. februar 2011 #6 Skrevet 20. februar 2011 Prøv å få lånt ski. Eventuelt sjekk finn.no om nokon selger rimelig. 3
Votten Skrevet 20. februar 2011 #7 Skrevet 20. februar 2011 Har ikke skolen ski de kan låne ut? Det pleier å være normalt hhvis elevene "må" gå på ski..
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #8 Skrevet 20. februar 2011 Det finnes da helt sikkert noen dere kan låne ski av. Ellers så er jo ikke ski en så voldsomt stor utgift heller da. Skiene duger jo i flere år. Skisko er ofte det som må byttes fra år til år. Men ser jo at f.eks naboene våre ikke "har råd" til å kjøpe ski til barna, men at mor røyker som en skorstein har de jo råd til da... 1
Frøken Smilla Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 Det er gratisprinsipp i grunnskolene i Norge, så med mindre rådmannen i den aktuelle kommunen har gitt en annen beskjed, kan ikke skolen kreve at barna _kjøper_ ski. At de krever at de får lånt eller låner skolens utlånsutstyr er noe annet, og de kan også kreve at barna faktisk går på ski i regi av skolen. For ja, det står i læreverket (som læreren er forpliktet å følge).
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Dummeste jeg har hørt. Hva om ikke ungene liker å gå på ski, skal de da tvinges til å påføre foreldrene den utgiften fordi skolen krever det? Ikke pokker om jeg ville tvunget foreldrene mine til å kjøpe ski til meg i en slik situasjon. Da hadde jeg heller skulket. 1
Frøken Smilla Skrevet 20. februar 2011 #11 Skrevet 20. februar 2011 Da hadde jeg heller skulket. Og da hadde du risikert (på ungdomsskolen) å ikke få karakter i gym. Hva skal du gjøre hvis dere har geometri i matematikk og du hater å bruke passer? Bare la være å oppfylle det kompetansemålet i Kunnskapsløftet? Igjen: ingen kan tvinge en grunnskoleelevs foresatte til å _kjøpe_ ski (eller annet utstyr), men man kan ikke nekte å låne noens utstyr fordi man ikke "vil gå" eller "hater å gjøre". 2
Myrthel Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Skolen kan muligens ikke tvinge noen til å kjøpe ski, men jeg forundrer meg mer over foreldre som IKKE kjøper ski til barna sine jeg da. Vi bor i Norge, ett land med flere mnd. med snø - og da syntes jeg det er merkelig at ikke barn lærer seg å gå på ski. (De som ikke syntes det er gøy, er vel helst de som ikke har lært det... Er man ungdom/voksen og ikke har gått på ski, vil det jo ikke være gøy.) Dessuten er ikke ski så store utgiften akkurat heller. Ei helt ny skipakke for barn koster fra 500/600 kr. Overalt selges også brukt utstyr. Skolen her har ski de låner ut til de som ikke har, men de oppfordrer foreldre til å lære barna sine til å gå på ski selv. 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #13 Skrevet 20. februar 2011 Og da hadde du risikert (på ungdomsskolen) å ikke få karakter i gym. Hva skal du gjøre hvis dere har geometri i matematikk og du hater å bruke passer? Bare la være å oppfylle det kompetansemålet i Kunnskapsløftet? Igjen: ingen kan tvinge en grunnskoleelevs foresatte til å _kjøpe_ ski (eller annet utstyr), men man kan ikke nekte å låne noens utstyr fordi man ikke "vil gå" eller "hater å gjøre". Jeg ville ikke skulket fordi jeg ikke liker å gå på ski, men fordi jeg nekter å KJØPE ski. Viktig å få med seg den presiseringen. Hadde skolen hatt utstyr til utlån måtte jeg blitt med - jeg ville ikke likt det, men jeg ville gjort det. Hadde derimot skolen krevd at mine foreldre kjøpte ski, ville det påført mine foreldres allerede anstrengte økonomi en altfor stor utgift, i tillegg til at skiutstyr tar plass. Og hos mine foreldre er det trangt nok fra før. Geometri og passer- kommentaren din er irrelevant. Passer er billig og tar minimalt med plass. Du ser vel selv at den sammenligningen ikke passer helt inn.
Havbris Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Lån ski - eller kjøp brukt. Det finnes mange muligheter som ikke trenger å koste så mye. Du ville vel ikke unnlatt å kjøpe badedrakt/badebukse/badehette hvis det var snakk om svømming på skolen? Selvfølgelig kan ikke skolen tvinge deg til å kjøpe ski - det kan hende dere kan låne ski også? Og ikke lag dette til noe negativt. Jeg synes det er flott at skolen drar ungene ut på vinteraktiviteter. 2
Fluffe Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Skolen kan muligens ikke tvinge noen til å kjøpe ski, men jeg forundrer meg mer over foreldre som IKKE kjøper ski til barna sine jeg da. Vi bor i Norge, ett land med flere mnd. med snø - og da syntes jeg det er merkelig at ikke barn lærer seg å gå på ski. (De som ikke syntes det er gøy, er vel helst de som ikke har lært det... Er man ungdom/voksen og ikke har gått på ski, vil det jo ikke være gøy.) Dessuten er ikke ski så store utgiften akkurat heller. Ei helt ny skipakke for barn koster fra 500/600 kr. Overalt selges også brukt utstyr. Skolen her har ski de låner ut til de som ikke har, men de oppfordrer foreldre til å lære barna sine til å gå på ski selv. Jeg hadde ski,de ble brukt EN gang. Jeg hatet ski. Bare forde vi lever i ett land der man såkalt er født med ski på beina, så betyr ikke det at de må tvinge på folk ski. 500-600 kr er faktisk mye penger, spessielt for en gangs bruk 5
Gjest mortiltosmå Skrevet 20. februar 2011 #16 Skrevet 20. februar 2011 Man hører mange slike historier, der skolen bryter med prinsippet om gratis skole. En alenemor jeg kjenner har datter på ungdomsskole i nærheten av oss. Hun fikk beskjed om å kjøpe GITAR, holdt ikke med blokkfløyte på den skolen. Kan nevne at skolen er i et "fint" nabolag, men betyr da ikke at man har råd til alt mulig, når man bor dyrt?? Tror det er en viktig debatt hva man skal kunne bli krevd å kjøpe barna når de går på skole... Men til TS, går ann å sette inn annonse i lokalavisa, er sikkert mange som har ski mm å kvitte seg med. Tror det er viktig å delta på skoleaktiviteter, barn risikerer å bli holdt utenfor og mobbet også ved senere anledninger om de ikke deltar. Har noe med å skape gode minner sammen, som knytter barn sterkere sammen. Håper dere finner en løsning!
Sulosi Skrevet 20. februar 2011 #17 Skrevet 20. februar 2011 Billigste skipakke jeg klarte å oppdrive kostet over 700,- men de hadde ikke skostørrelser igjen og nest billigste alternativ kostet 14-1500,- Så ganges prisen med to barn og jeg er oppe i et månedsbudsjett mat..Fosøkte å lete på finn.no og spurte også på faceb med ski var ikke å oppdrive bortsett fra rosa da, men det kom ikke på tale å gå med. Det ble ski til slutt, på opphørssalg 5 mil fra der vi bor. Over til poenget, skolen kan ikke kreve at du kjøper ski. Enten skal de ordne låneski eller barna kan bruke akebrett i stede. Her på skolen hvor mine barn går har de låneski, men ikke ubegrenset så man er ikke garantert å få låne. Skolen har alternativ skidag for de som ikke har ski. De drar i akebakken i stede sammen med 1,2,3 trinn.
Myrthel Skrevet 20. februar 2011 #18 Skrevet 20. februar 2011 Jeg hadde ski,de ble brukt EN gang. Jeg hatet ski. Bare forde vi lever i ett land der man såkalt er født med ski på beina, så betyr ikke det at de må tvinge på folk ski. 500-600 kr er faktisk mye penger, spessielt for en gangs bruk Jeg tror fortsatt det med å hate ski etter engangs bruk, kommer av NÅR du ble introdusert for skigåing. Tviler på at det er mange 1,5 åringer som vet hva det er å "hate ski". Jeg tror også det har mye å si med hvordan du lærer deg kunsten. Her begynte de å stabbe rundt huset som 1,5 åringer - så ble små bakker en artig utfordring. Etterhvert gikk vi små turer, i enkelt terreng. Aldri noen tvang. Ble ungane slitne, så fikk de hvile i pulken. Nå som de er store, får de være med på å bestemme ruta selv. Vi koser oss, har med niste og nyter å være ute. Skjønner heller ikke hvorfor du ikke solgte skiene dine når du kun brukte de èn gang. Her selger vi alltid unna det som er for lite, og bruker de pengene på å kjøpe nytt utstyr. På den måten klarer vi fint å ha bra utstyr til alle 3 jentene (både langrenn og slalom) UTEN at det koster så mye. 1
Fluffe Skrevet 20. februar 2011 #19 Skrevet 20. februar 2011 Jeg tror fortsatt det med å hate ski etter engangs bruk, kommer av NÅR du ble introdusert for skigåing. Tviler på at det er mange 1,5 åringer som vet hva det er å "hate ski". Jeg tror også det har mye å si med hvordan du lærer deg kunsten. Her begynte de å stabbe rundt huset som 1,5 åringer - så ble små bakker en artig utfordring. Etterhvert gikk vi små turer, i enkelt terreng. Aldri noen tvang. Ble ungane slitne, så fikk de hvile i pulken. Nå som de er store, får de være med på å bestemme ruta selv. Vi koser oss, har med niste og nyter å være ute. Skjønner heller ikke hvorfor du ikke solgte skiene dine når du kun brukte de èn gang. Her selger vi alltid unna det som er for lite, og bruker de pengene på å kjøpe nytt utstyr. På den måten klarer vi fint å ha bra utstyr til alle 3 jentene (både langrenn og slalom) UTEN at det koster så mye. Nå var ikke jeg 1.5 år og hvorfor spør du MEG om hvorfor ikke jeg solgte skiene mine? Jeg var ett BARN! Du får ha din teori..Jeg vet selv hva jeg mente om ski.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #20 Skrevet 20. februar 2011 Nå var ikke jeg 1.5 år og hvorfor spør du MEG om hvorfor ikke jeg solgte skiene mine? Jeg var ett BARN! Du får ha din teori..Jeg vet selv hva jeg mente om ski. Hihi... synes uansett det er et godt tips å selge etter hvert. Har ikke vært flink til det selv, så fint å bli minnet på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå