Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2011 #21 Skrevet 20. februar 2011 Jeg vet ingenting om disse håranalysene, men at mange med ME kan bli litt bedre av å kutte ut blant annet melk, sukker og gluten er ikke noe nytt for min del i hvert fall Det er stor forskjell på å kutte ut melk, sukker og gluten og absolutt alle andre melsorter.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #22 Skrevet 20. februar 2011 Ifølge denne siden inneholder rugmel i norge hvete. Vanlig havre inneholder hvete, men såkalt ren havre er gluten og hvetefritt. Men det virker rett og slett absurd at du skal være intolerant mot "glutenfritt mel", det må isåfall være glutenfritt hvetemel det er snakk om. Glutenfritt mel kan jo være alt mulig, produsert av mais, ris, forskjellige frøsorter som f.eks. teff, bokhvete (helt glutenfritt mel av en nøttetype som har ingenting med hvete å gjøre) osv. Så om du ikke tåler noe glutenfritt mel, da er det mye annet du bør holde deg unna også. Når det er sagt har jeg også mange år med utmattelse bak meg, og jeg har gått på nok av helsedietter, inkludert både glutenfritt, hvetefritt, hvete og speltfritt, melkefritt, sukkerfritt og store mengder andre varianter, gjerne kombinert. Det som til slutt hjalp meg var å lære meg hva en normal menneskekropp trenger av næring og kaloriinntak, presse meg til å få i meg disse kaloriene og næringstoffene sunt spredt i løpet av dagen, for så å sakte trene opp kroppen igjen. Om du ikke merker umiddelbare endringer om du kutter ut matvarer evt tar de inn igjen i kosten, så bør du slutte å tulle og jobbe for å spise nok til å bli frisk fremfor å nære sykdommen enda mer. Om du ikke kjenner deg igjen i noe av det jeg skriver beklager jeg forstyrrelsen, jeg er bare så forferdelig lei av folk som i løpet av en dag spiser mindre enn det kroppen trenger av kalorier for å kunne sove natta gjennom, og så mener de at de ikke kan noe for at de er utmattet.. Jeg vet at det er vanskelig å ta tak i og snu den dårlige matlysten (jeg har jo selv vært der og jobber med det hver eneste dag), men det er ingen unnskyldning i verden for ikke å prøve! Må si meg enig i dette innlegget Jeg synes du bør få spesifisert hva glutenfritt mel betyr og hvorfor du skal holde deg unna det. Det er en forskjell mellom glutenfritt (hvor man inkluderer produkter hvor glutenet er fjernet) og naturlig glutenfritt kosthold, og du bør få en begrunnelse på hvorfor du må velge det ene eller andre. I tillegg til at du bør få vite om du kan spise maismel og andre typer mel som ikke er basert på hvete, rug og bygg (og evt havre). Eller om du faktisk KAN spise rug, bygg og havre hvis det ikke er gluten du reagerer på. Det er ikke skadelig å leve glutenfritt, men det krever endel kunnskap og innsats, og er fort dyrere enn vanlig kosthold. Og som brukeren over sier, det er viktig at en får i seg nok mat pr dag. Derfor bør du også høre med det vanlige helsevesenet om diagnostisering, slik at du kanskje kan få økonomisk støtte. For ikke å snakke om at jeg også er skeptisk til håranalyse som eneste diagnostiseringsverktøy... jeg har heller aldri hørt om noen som har vært innom en alternativ behandler og IKKE fått beskjed om at man er intolerant mot hvete og sukker. For all del, mange har det bedre uten eller med sterkt redusert inntak av disse produktene (særlig i raffinert form), men prøv som frisk å få en test hos en alternativ behandler, så får du samme beskjed.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #23 Skrevet 20. februar 2011 Det er ikke hvete i rug, bygg og havre. Men det er gluten! Dvs. havre er i utgangspunktet glutenfritt, men det kan fort være spor av hvete i det pga produksjonsmetoder. Det finnes glutenfritt havregryn. Har du hveteallergi eller glutenallergi? Har du det første, burde det jo være nok å unngå hvete, ville jeg trodd. Har du glutenallergi, må du unngå alle korntyper med gluten. Som sakt tidligere, så kan jeg ikke spise noe norskt mel, med mindre det er gluenfritt. Ikke rug, bygg eller havre. Dessverre. Jeg har HVETEallergi, ikke glutenallergi, men dietten blir likevel lik. Derfor får alle med hveteallergi samme tilskudd som dem med glutenallergi, de ekstra matutgiftene blir helt like. Det inneholder hvetemel, altså spor av hvetemel (på lik linje med at det ofte er spor av gluten i mel som i teorien burde være glutenfritt, og man derfor må kjøpe produkter der det står at er glutenfritt). Veldig synd at det er slik, men sånn er det altså.
Gjest navnelapp Skrevet 20. februar 2011 #24 Skrevet 20. februar 2011 Som sakt tidligere, så kan jeg ikke spise noe norskt mel, med mindre det er gluenfritt. Ikke rug, bygg eller havre. Dessverre. Jeg har HVETEallergi, ikke glutenallergi, men dietten blir likevel lik. Derfor får alle med hveteallergi samme tilskudd som dem med glutenallergi, de ekstra matutgiftene blir helt like. Det inneholder hvetemel, altså spor av hvetemel (på lik linje med at det ofte er spor av gluten i mel som i teorien burde være glutenfritt, og man derfor må kjøpe produkter der det står at er glutenfritt). Veldig synd at det er slik, men sånn er det altså. Og dette er fastslått ved ei håranalyse? Det er noko godt tøv. Ingen allergiar kan konstaterast ved hjelp av håranalyse.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #25 Skrevet 20. februar 2011 Nei, jeg har fått konstatert vha allergitest hos lege. Jeg burde brukt et nick, slik at det ble kjent igjen, er ny her så tenkte ikke på det.
bente_i Skrevet 20. februar 2011 #26 Skrevet 20. februar 2011 Tips til trådstarter: Silje på siljesreise.com har også ME og har ekskludert melk, gluten, gjær og sukker fra kostholdet sitt. Kanskje du finner litt mattips der? Ellers kan jeg tipse om naturlige, alternative søtninger kjøpt på utenlandske nettbutikker. Mye sunnere enn sukker og billigere enn i norske helsekostbutikker. Vet ikke om det anses som spam/reklame å legge ut link, men du kan jo sende meg en privat mld dersom du er interessert
Mixelite Skrevet 20. februar 2011 #27 Skrevet 20. februar 2011 Som sakt tidligere, så kan jeg ikke spise noe norskt mel, med mindre det er gluenfritt. Ikke rug, bygg eller havre. Dessverre. Jeg har HVETEallergi, ikke glutenallergi, men dietten blir likevel lik. Derfor får alle med hveteallergi samme tilskudd som dem med glutenallergi, de ekstra matutgiftene blir helt like. Det inneholder hvetemel, altså spor av hvetemel (på lik linje med at det ofte er spor av gluten i mel som i teorien burde være glutenfritt, og man derfor må kjøpe produkter der det står at er glutenfritt). Veldig synd at det er slik, men sånn er det altså. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du må unngå all gluten hvis det er hvetallergi du har. Det føles litt som å la være å spise all frukt fordi man er allergisk mot epler, men det er jo det samme. Bare det funker for deg
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #28 Skrevet 20. februar 2011 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du må unngå all gluten hvis det er hvetallergi du har. Det føles litt som å la være å spise all frukt fordi man er allergisk mot epler, men det er jo det samme. Bare det funker for deg Jeg er ikke den som skrev det innlegget, men jeg kan svare likevel. Problemet er hvetesmitte under produksjonen. Det er ikke hvete i bygg, rug og havre, men det blir tilført hvetestøv under behandlingen/produksjon. Derfor blir dietten for hveteintolerante/hveteallergikere det samme som for glutenintolerante. Det blir som en godteskål med blandet godt. Hvis det ligger en peanøtt inntil en seigmann, kan ikke en nøtteallergiker spise seigmannen, fordi den har vært i kontakt med nøtter.
Mixelite Skrevet 20. februar 2011 #29 Skrevet 20. februar 2011 Jeg skjønner det med hvetestøv. Jeg skjønner bare ikke det med å ha hveteallergi og unngå alt med gluten. Å ikke spise rug fordi den inneholder spor av hvete skjønner jeg, men ikke å unngå den fordi den inneholder gluten. Det finnes forøvrig havregryn som er produsert hvetefritt. Kanskje det til og med finnes rug og bygg også? Det finnes annet mel enn det som er produsert på Norske møller(iom påstanden om at problemet er at omtrent alt mel produsert i Norge har hvetesmitte).
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #30 Skrevet 20. februar 2011 Det er ikke bare snakk om melstøv, hvete har gjerne tidligere grodd på åkeren der det dyrkes rug eller bygg, derfor er det hveteaks innimellom alt det andre. Dette er også grunnen til at havre som tåles av cøliakere og hveteallergikere kalles ren havre, fordi den er helt ren og garantert ikke blandet med hvete eller andre kornslag.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #31 Skrevet 20. februar 2011 Det har ingenting med gluten å gjøre, det har med at melet har hvetemel i seg. De melene man kan være helt sikker at ikke har spor etter hvetemel i seg er mel som tilfeldigvis også er glutenfritt. Er sikkert noe annet mel som er trygt også, men da gjerne til en høyere pris. Om man vil gjøre det enkelt, så kan man kjøpe glutenfritt. Det er dette de jeg har hatt kontakt med, med hveteallergi, har fått beskjed om. Spise som en med glutenallergi. Jeg har også fått samme beskjed selv, og fulgt dette fra jeg var ungdom og de fant det ut. Glutenfritt fører til hvetefritt. Nav behandler det også likt, dersom man får konstatert hveteallergi hos allergilege. Man får samme tilskudd som en med cøliaki, fordi merkostnadene som følge av dietten blir det samme. Så forresten at en lengre oppe skrev at en med hveteallergi kan spise spelt. Jeg kan ikke det, og ingen av de jeg har vært i kontakt med kan det heller.
Mixelite Skrevet 20. februar 2011 #32 Skrevet 20. februar 2011 Det er ikke bare snakk om melstøv, hvete har gjerne tidligere grodd på åkeren der det dyrkes rug eller bygg, derfor er det hveteaks innimellom alt det andre. Dette er også grunnen til at havre som tåles av cøliakere og hveteallergikere kalles ren havre, fordi den er helt ren og garantert ikke blandet med hvete eller andre kornslag. Jo, men da unngår man kornene fordi de inneholder spor av hvete, ikke fordi de inneholder gluten? Nå føler jeg meg som en kverrulant her, men jeg kan ikke hjelpe for det. Jeg leste innlegget som at en person med hveteallergi ikke tåler gluten heller. Det var det jeg ikke skjønte...
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #33 Skrevet 20. februar 2011 Jo, men da unngår man kornene fordi de inneholder spor av hvete, ikke fordi de inneholder gluten? Nå føler jeg meg som en kverrulant her, men jeg kan ikke hjelpe for det. Jeg leste innlegget som at en person med hveteallergi ikke tåler gluten heller. Det var det jeg ikke skjønte... Folk sier veldig mye rart når det gjelder allergi, intoleranse, overfølsomhet og div. Fåtallet av de som snakker om det har egentlig peiling på hva de snakker om, veldig mange "alternative behandlere" deler ut "allergier" i hytt og pine og mange folk stoler 100% på disse "diagnosene" uten å tenke fornuftig i det heletatt. Jeg fatter personlig ikke hvordan noen kan tåle spelt bedre enn de tåler hvete, det er jo nøyaktig det samme kornet (med unntak av at spelt ikke har blitt foredlet til å gro så tett og med så mye korn per aks, så det dermed er mer næringstoffer per korn). Og vi lever i et land der folk får bestemme over seg selv og alle har ytringsfrihet, også de som snakker om ting de ikke har peiling på. Heldigvis...
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2011 #34 Skrevet 21. februar 2011 Jo, men da unngår man kornene fordi de inneholder spor av hvete, ikke fordi de inneholder gluten? Nå føler jeg meg som en kverrulant her, men jeg kan ikke hjelpe for det. Jeg leste innlegget som at en person med hveteallergi ikke tåler gluten heller. Det var det jeg ikke skjønte... Lurer på om du har lest feil, men skal lese gjennom å se om noen har skrevet det. Jeg har i alle fall ikke lest noen som har skrevet det, har bare lest at folk har skrevet det har vært trygt å for hveteallergikere å spise glutenfritt. Altså ikke pga glutenet, men fordi glutenfritt ikke har spor eller inneholder hvete.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2011 #35 Skrevet 21. februar 2011 Jo, men da unngår man kornene fordi de inneholder spor av hvete, ikke fordi de inneholder gluten? Nå føler jeg meg som en kverrulant her, men jeg kan ikke hjelpe for det. Jeg leste innlegget som at en person med hveteallergi ikke tåler gluten heller. Det var det jeg ikke skjønte... Du er ikke kverulant. Helt teoretisk: hvis det blir dyrket rug på en åker hvor det ikke har blitt dyrket hvete før, og rugen blir behandlet i et rent produksjonslokale, hvor det ikke har blitt behandlet hvete før... så ja, da er rugen fri for hvete, og kan benyttes av hveteintolerante/hveteallergikere. Det har ingenting med gluten å gjøre, kun hvetesmitte. Men som noen her sier, det eneste som er garantert fritt for hvete er naturlig glutenfri produkter, da vanlige glutenfri produkter inneholder hvetestivelse... (ironisk nok har det vært tillatt å tilsette gluten i et glutenfritt produkt, men nye merkeregler skal heldigvis gjøre det lettere å vite hva som er glutenfritt, og hva som er glutenredusert)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå