AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Fikk idag beskjed om at jeg ikke kan spise hvetemel, speltmel eller glutenfrittmel. Heller ikke smør, melk eller laktosefrimelk.. Hva kan man egentlig spise da? hva er alternativer for disse tingene? Fikk også høre jeg ikke burde spise hvitt sukker. vil det da også si drikke? feks brus? Om noen vet..
Vulpes Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 Oi, hvis du ikke kan spise glutenfritt mel heller blir det jo vanskelig. Vet ikke hva annet du kan bruke som mel-erstatning da, dessverre. Men smør og melk er det derimot enklere å erstatte! Jeg bruker det blå smøret fra Soft Flora, det inneholder ikke melk, også bruker jeg havremelk som erstatning for vanlig melk. Kjøp ICA sin havremelk, den er den billigste. De har også havrefløte og andre produkter som erstatter meieriprodukter. Sukker er det lett å kutte ut. Lag mat fra bunnen av (ettersom mange ferdigprodukter inneholder sukker), og kutt ut brus og godteri. Lykke til
Barcelone Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Legen din må vel være den rette til å hjelpe deg med dette. Evntuelt en ernæringsfysiolog.
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. februar 2011 #4 Skrevet 19. februar 2011 Jeg vil også anbefale deg ernæringsfysiolog. Da får du svar på ALLE dine spørsmål med konkrethet og du kan få masse gode alternativer i bytte mot de du ikke kan spise.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 Rugmel, byggmel, havremel. Det er bare hvetemel, spelt og gluteinfritt du skal unngå. Og melk klarer du deg fint uten når du har vendt deg til det. Jeg erstatter ikke melk med soya/havreprodukter. Jeg har rett og slett kuttet melk fra kosten.
SmallTalk Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 Fikk idag beskjed om at jeg ikke kan spise hvetemel, speltmel eller glutenfrittmel. Heller ikke smør, melk eller laktosefrimelk.. Hva kan man egentlig spise da? hva er alternativer for disse tingene? Fikk også høre jeg ikke burde spise hvitt sukker. vil det da også si drikke? feks brus? Om noen vet.. Du skal altså holde deg unna melkeproteiner? Da kan du isåfall spise blå Soft-margarin, drikke ris- og soyamelk og bruke soyaprotein til å bake med. Det finnes mange bød- og knekkebrødoppskrifter uten vanlig mel på lavkarbo.no, og disse inneholder blant annet massevis av frø og korn. Du kan belage deg på å måtte lager mer eller mindre all mat fra bunn av selv, med rene ingredisenser som du selv har kontroll på. Ang. drikke så blir det vel light brus og saft uten sukker som du kan drikke. Du får også kjøpt sukkerfri sjokolade. Sukker kan du ellers bytte ut med sukrin. Jeg håper du har vært hos en spesialist og fått en "godkjent" diagnose på dette? For du kan belage deg på at det kommer til å bli relativt dyr kost på deg fremover, og dersom du har en "gyldig" diagnose så vil du få støtte fra NAV.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Du skal altså holde deg unna melkeproteiner? Da kan du isåfall spise blå Soft-margarin, drikke ris- og soyamelk og bruke soyaprotein til å bake med. Det finnes mange bød- og knekkebrødoppskrifter uten vanlig mel på lavkarbo.no, og disse inneholder blant annet massevis av frø og korn. Du kan belage deg på å måtte lager mer eller mindre all mat fra bunn av selv, med rene ingredisenser som du selv har kontroll på. Ang. drikke så blir det vel light brus og saft uten sukker som du kan drikke. Du får også kjøpt sukkerfri sjokolade. Sukker kan du ellers bytte ut med sukrin. Jeg håper du har vært hos en spesialist og fått en "godkjent" diagnose på dette? For du kan belage deg på at det kommer til å bli relativt dyr kost på deg fremover, og dersom du har en "gyldig" diagnose så vil du få støtte fra NAV. Takk for svar alle sammen! vil vel ikke si jeg har vært til spesialist, var å tok håranalyse og fikk tilbakemelding om dette, så regner med det ikke teller som noen spesialist nei.. :/
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Har forresten ME diagnose fra før da, om det skulle ha noen betydning for om jeg skulle få noe dekt?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 Rugmel, byggmel, havremel. Det er bare hvetemel, spelt og gluteinfritt du skal unngå. Det er hvetemel i alle de typene du lister opp.. dessverre.. Finnes spor i alle. Jeg har selv hveteallergi, og kan ikke spise noe av det. Jeg må gå på glutenfritt. TS: Er du sikker på at du ikke kan spise glutenfritt?
Vulpes Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Har forresten ME diagnose fra før da, om det skulle ha noen betydning for om jeg skulle få noe dekt? Jeg har også ME, tok matintoleransetest med blodprøver (via Meirleir), og måtte blant annet holde meg unna melk og gluten. Fikk igjen for dette på skatten når jeg søkte om det, la ved kvitteringer, skriv fra Meirleir, test-resultatene og skriv fra fastlegen, om jeg husker riktig Fikk også igjen for flere av de dyre medisinene jeg hadde gått på via Meirleir.
Gjest navnelapp Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 Å legge opp til eit så ekstremt kosthald på grunnlag av ei håranalyse er i beste fall humbug, i verste fall bedrageri. Gå til ein lege, det du vil utsette deg for no er langt over grensa for det forsvarlege. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Det er hvetemel i alle de typene du lister opp.. dessverre.. Finnes spor i alle. Jeg har selv hveteallergi, og kan ikke spise noe av det. Jeg må gå på glutenfritt. TS: Er du sikker på at du ikke kan spise glutenfritt? Jeg har også ME, tok matintoleransetest med blodprøver (via Meirleir), og måtte blant annet holde meg unna melk og gluten. Fikk igjen for dette på skatten når jeg søkte om det, la ved kvitteringer, skriv fra Meirleir, test-resultatene og skriv fra fastlegen, om jeg husker riktig Fikk også igjen for flere av de dyre medisinene jeg hadde gått på via Meirleir. Aaaah.. Er visst veldig vanlig å være intolerant for det når man har ME, har jeg hørt :/ Blir skikkelig endring i kostholdet iallefall.. Har også tenkt å gå til Meirleir, men det er jo så sinnsykt dyrt, og i tillegg i Oslo! Var det mye du ikke kan spise eller? Har du blitt noe bedre etter du slutta på diverse produkter da? Å legge opp til eit så ekstremt kosthald på grunnlag av ei håranalyse er i beste fall humbug, i verste fall bedrageri. Gå til ein lege, det du vil utsette deg for no er langt over grensa for det forsvarlege. Som jeg skrev over så er det veldig vanlig å være intolerant for disse tingene når man har ME, så jeg velger å tro på det ja Var mye annet som jeg fikk tilbakemelding på og, som det er utrolig at man finner ut via håranalyse! Så det funker nok bedre enn man tror Men skal uansett prate med legen min ang tilbakemeldingene på håranalysen da, og høre hva han mener
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #13 Skrevet 20. februar 2011 Det er hvetemel i alle de typene du lister opp.. dessverre.. Finnes spor i alle. Jeg har selv hveteallergi, og kan ikke spise noe av det. Jeg må gå på glutenfritt. TS: Er du sikker på at du ikke kan spise glutenfritt? Glemte visst å svare deg Var det jeg fikk tilbakemelding om ja, så regner med at det stemmer
Vulpes Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Å legge opp til eit så ekstremt kosthald på grunnlag av ei håranalyse er i beste fall humbug, i verste fall bedrageri. Gå til ein lege, det du vil utsette deg for no er langt over grensa for det forsvarlege. Jeg vet ingenting om disse håranalysene, men at mange med ME kan bli litt bedre av å kutte ut blant annet melk, sukker og gluten er ikke noe nytt for min del i hvert fall
Vulpes Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Aaaah.. Er visst veldig vanlig å være intolerant for det når man har ME, har jeg hørt :/ Blir skikkelig endring i kostholdet iallefall.. Har også tenkt å gå til Meirleir, men det er jo så sinnsykt dyrt, og i tillegg i Oslo! Var det mye du ikke kan spise eller? Har du blitt noe bedre etter du slutta på diverse produkter da? Jeg ble bedre av å gå på diett, ja. Magekrampene forsvant, og formen ble generelt litt bedre. Nå går jeg ikke på så streng diett lenger, og merker at det ikke er like bra for meg. Men det er dyrt og krevende i lengden... :\
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #16 Skrevet 20. februar 2011 TS: Ville i første omgang prøvd meg på glutenfri diett. Om du ser du får bedring, så kan du kutte ut glutenfritt også, og da ser du kjapt om dette er noe du tåler eller ei. Det blir veldig mye enklere for deg selv om du kan spise glutenfritt. Om man har allergi så kan man få tilskudd av nav, fast sum i mnd. Det er dyrt å gå på diett, og er det noe man helsemessig behøver, så har man jo ikke noe valg. Man må til allergilege og få godkjennelse. Holder ikke med disse testene dere viser til. men ejg vet om at personer har fått det godkjent likevel. Altså at personene i samarbeid med allergilege har startet på diett, og at allergilegen bekrefter diettens virkning osv. Mat intoleranse slår oftest ikke ut på blodprøver og allergitester, dessverre. Kun allergi som slår ut. Og kan være like ille å leve med intoleranse. Selv er jeg (som nevnt tidligere) allergisk mot hvete (og må da følge glutenfri diett). Jeg er også allergisk mot eggehvite og kumelk. Fortiden er jeg ikke på diett, da jeg ikke har råd, og jeg ikke har fått summet meg til å ta allergitesten hos allergilege. Ganske tåpelig, jeg må altså ta nøyaktig samme blodprøve enda en gang, men nå hos allergilege. Først da blir resultatet gyldig hos nav. Har slått ut på tester alle gangene jeg har vært testet, og mine foreldre har tidligere betalt ekstra kostnader i forhold til mat, nå har jeg flyttet ut, så nå er det ikke lengre naturlig at de betaler ekstra. Jeg reagerer ikke likt som en del andre på allergien, mtp magesmerter og slikt. Jeg får utslett i hodebunnen, pluss klør over kroppen hele tiden, svakt. I tillegg er ikke avføringen bra (beklager detaljer). Melk er det jeg er minst allergisk mot, men drikker jeg et glass melk så blir jeg veldig kvalm. Spiser jeg noe som inneholder litt melk reagerer jeg ikke noe særlig.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #17 Skrevet 20. februar 2011 Samme som over,. Glemte å si at jeg også blir slappere/får mindre energi når jeg ikke er på diett.
Mixelite Skrevet 20. februar 2011 #18 Skrevet 20. februar 2011 Det er hvetemel i alle de typene du lister opp.. dessverre.. Finnes spor i alle. Jeg har selv hveteallergi, og kan ikke spise noe av det. Jeg må gå på glutenfritt. TS: Er du sikker på at du ikke kan spise glutenfritt? Det er ikke hvete i rug, bygg og havre. Men det er gluten! Dvs. havre er i utgangspunktet glutenfritt, men det kan fort være spor av hvete i det pga produksjonsmetoder. Det finnes glutenfritt havregryn. Har du hveteallergi eller glutenallergi? Har du det første, burde det jo være nok å unngå hvete, ville jeg trodd. Har du glutenallergi, må du unngå alle korntyper med gluten.
AnonymN Skrevet 20. februar 2011 #19 Skrevet 20. februar 2011 Det er ikke hvete i rug, bygg og havre. Men det er gluten! Dvs. havre er i utgangspunktet glutenfritt, men det kan fort være spor av hvete i det pga produksjonsmetoder. Det finnes glutenfritt havregryn. Har du hveteallergi eller glutenallergi? Har du det første, burde det jo være nok å unngå hvete, ville jeg trodd. Har du glutenallergi, må du unngå alle korntyper med gluten. Hei! Det høres ut som om de har diagnosert deg med hveteallergi. Vanlig hveteallergikere kan ikke spise vanlig glutenfritt fordi noen "skarpe" hjerner har funnet en måte å fjerne det meste av glutenet fra hveten, og kaller det hvetestivelse. Ingen med glutenallergi har spesielt godt av dette, og det er like mye hvete i det som før. Jeg vil tro at du kan spise det som kalles "naturlig glutenfritt" da det er uten hvetestivelse. Der bruker man f.eks. mais- eller potetsmel istedet. Jeg har cøliaki (diagnosert ved blodprøve og gastroskopi) og velger å leve naturlig glutenfritt (uten hvetestivelse) da jeg synes det er logisk at det er best for meg. Jeg anbefaler deg å se om du kan få diagnosen din godkjent via offentlig helsevesen. Stønad for fordyret kosthold kommer godt med ved cøliakidiagnose. Dessverre har ikke hveteallergikere samme rett til stønad, men de kan også stort sett spise spelt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #20 Skrevet 20. februar 2011 Ifølge denne siden inneholder rugmel i norge hvete. Vanlig havre inneholder hvete, men såkalt ren havre er gluten og hvetefritt. Men det virker rett og slett absurd at du skal være intolerant mot "glutenfritt mel", det må isåfall være glutenfritt hvetemel det er snakk om. Glutenfritt mel kan jo være alt mulig, produsert av mais, ris, forskjellige frøsorter som f.eks. teff, bokhvete (helt glutenfritt mel av en nøttetype som har ingenting med hvete å gjøre) osv. Så om du ikke tåler noe glutenfritt mel, da er det mye annet du bør holde deg unna også. Når det er sagt har jeg også mange år med utmattelse bak meg, og jeg har gått på nok av helsedietter, inkludert både glutenfritt, hvetefritt, hvete og speltfritt, melkefritt, sukkerfritt og store mengder andre varianter, gjerne kombinert. Det som til slutt hjalp meg var å lære meg hva en normal menneskekropp trenger av næring og kaloriinntak, presse meg til å få i meg disse kaloriene og næringstoffene sunt spredt i løpet av dagen, for så å sakte trene opp kroppen igjen. Om du ikke merker umiddelbare endringer om du kutter ut matvarer evt tar de inn igjen i kosten, så bør du slutte å tulle og jobbe for å spise nok til å bli frisk fremfor å nære sykdommen enda mer. Om du ikke kjenner deg igjen i noe av det jeg skriver beklager jeg forstyrrelsen, jeg er bare så forferdelig lei av folk som i løpet av en dag spiser mindre enn det kroppen trenger av kalorier for å kunne sove natta gjennom, og så mener de at de ikke kan noe for at de er utmattet.. Jeg vet at det er vanskelig å ta tak i og snu den dårlige matlysten (jeg har jo selv vært der og jobber med det hver eneste dag), men det er ingen unnskyldning i verden for ikke å prøve!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå