Gå til innhold

Lære å drikke kaffe :p

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg vil lære meg å drikke kaffe. Har prøvd vanlig svart og latte mens syns ettersmaken er grusom. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å forsøke kaffe moccha?

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du lære deg å drikke kaffe? Det er dyrt og avhengigdannende. Heller er det ikke så bra for kroppen å få i seg for mye kaffe.

Skrevet

Hehe, kjenner meg litt igjen i denne. Var heller ikke spesielt glad i kaffe tidligere, men er nå (som så mange andre) avhengig...

Som med andre ting man ikke liker med det første, f.eks. øl og oliven, må det bare smakes mange ganger. Jeg brukte en del sukker i starten, synes det hjalp. Men om du synes ettersmaken av latte er forferdelig, tror jeg dessverre du har en lang vei å gå. Det er jo omtrent bare melk ;)

Nå er det jo på ingen måte en nødvendighet å drikke kaffe, da. Drikk te heller! Utvalget har jo blitt enormt mye bedre de siste årene.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du lære deg å drikke kaffe? Det er dyrt og avhengigdannende. Heller er det ikke så bra for kroppen å få i seg for mye kaffe.

Dyrt er det vel ikke akkurat. Med mindre en kjøper all kaffen på 7eleven. De fleste får vel gratis kaffe på jobb.

Grunnen min til å lære meg å drikke kaffe er at det er sosialt. Nå synes jeg jo det er veldig godt, så er glad jeg "tvang" meg igjennom noen kopper da jeg var yngre. Null kalorier, noe å varme seg på, kos, sosialt.

Kaffe er heller ikke helseskadelig i moderate mengder. Store mengder (mer enn 6 kopper tror jeg at jeg har lest) KOKEkaffe kan gi en liten økt risiko for hjertesykdommer pga kaffefett. I filterkaffe blir dette fettet sittende igjen i filteret.

Skrevet

Jeg lærte meg å like kaffe ved å drikke de iskaffene fra Tine i sommer. Jeg begynte med IsKaffe Mocca, og så avanserte jeg videre til den sterkeste, som er den brasilianske utgaven, eller noe. :P

Men nå lager jeg min egen kaffe. KAFFE ER DYRT, spess om du er litt kresen.

Skrevet

Nå kom jeg på at jeg må kjøpe oppmalt på Stockfleths. :) Får besøk av hu mor i dag. Thanks to TS.

Skrevet

Eksperimentér med forskjellig kaffe og tilberedingsmåte.

Du kan for eksempel velge en lysere blent kaffe, som du presser med en AeroPress. Lite av bitterheten følger med, som jeg vil anta er det du kjenner som ettersmak.

Melk, sukker, siruper, o.l. gir også en annen smak.

Skrevet (endret)

start med dobbel mocca hos Stockfleths i Lille Grensen.

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://stockfleths.as/filestore/drikk_mocha.jpg%3Fsize%3D470x600&imgrefurl=http://stockfleths.as/DRIKKER/&usg=__35Fl4C5LYHaNTotZX5qSeb4Wcfs=&h=100&w=100&sz=5&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=UULlAvK_aAIv_M:&tbnh=80&tbnw=80&ei=c0heTef3FYOZOtLD0OQN&prev=/images%3Fq%3Ddobbel%2Bmocca%2Bhos%2BStockfleths%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D993%26bih%3D801%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=788&vpy=147&dur=1063&hovh=82&hovw=82&tx=100&ty=64&oei=aUheTfeGJcfn4gbh4JjbCQ&page=1&ndsp=19&ved=1t:429,r:4,s:0

Jeg liker ikke den hos

7 eleven

Deli de Luca

Kaffebrenneriet

Narvesen

Nespresso inni kjøpesenteret Eger kan du også smake forskjellig kaffe, gratis :goodbye:http://www.google.no/imgres?imgurl=http://oslopuls.aftenposten.no/multimedia/archive/00058/_hovland_jpg_58845b.jpg&imgrefurl=http://oslopuls.aftenposten.no/shopping/article140075.ece&usg=__rlzC4ZVrHZKuXnWfLStjM9KVq1A=&h=352&w=528&sz=30&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=ou4wMdx8RmsJyM:&tbnh=91&tbnw=137&ei=vkheTbHuGpCSOtCX1a8N&prev=/images%3Fq%3DNespresso%2Binne%2Bi%2Bkj%25C3%25B8pesenteret%2BEger%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dwzi%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26nfpr%3D1%26biw%3D993%26bih%3D801%26tbs%3Disch:10%2C379&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=577&oei=sEheTfqBO8qI5AaBsdXqCQ&page=1&ndsp=16&ved=1t:429,r:8,s:0&tx=68&ty=59&biw=993&bih=801

Starbucks har fryktelig gode frapper og mocca, men må ikke forvelskes med skvipet solgt i kjøledisker i Norge. Gå innom en SB på ferie å sjekk det ut.

Har smakt med

eggedosis-smak,

pepperkake-smak,

creme brulee-smak osv...

NAM, men jeg er ikke glad i karamell-smak... I norge er det ikke slike steder som lager slik kaffe :tristbla::kjefte:

Klarer ikke svart kaffe, kokekaffe/trakterkaffe, det er sterkt og tynnt.

Liker tykk tykk melk og kako-smak.

Endret av Wonders
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg begynte med iskaffe, så over til kaffe mocca. Nå drikker jeg "vanlig" kaffe også :)

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg i fjor.

Jeg syns kaffe smakte forferdelig, og spesielt med melk! Det syns jeg fortsatt. Kaffe med melk gir en grusom ettersmak!

Jeg bruker sukker i kaffen og det var det eneste som gjorde at jeg likte det. Bruker fortsatt sukker i kaffen når jeg er hjemme, for da er det ekstra godt, men ellers drikker jeg bare svart kaffe.

Skrevet (endret)

Magne drikker jo bare latte, den er helt forferdelig for meg. Den smaker jo skikkelig kaffe.

Mocca er mye mykere og rundere. Det er som å tørke seg med hånkle som har deilig tøymykner. Latte er som et håndkle uten tøymykner, skarpt, stivt og som rasper huden...

smaken som baken. En mocca kopp koster ca 50 kr, så det koster ja.

Stockfleths i Lille Grensen er den beste, den i horestrøket nr 2, Oslo city sin nr 3 og den ved tinghuset bruker jeg aldri igjen.

Chaii latte derimot :rodmer: Det er indisk te, med urter. Der er Boccata ved klingenberg og Kaffe fuglen ved St. Olavsplass/Fagforbundet/Hammersborgstunellen best i Oslo

Endret av Wonders
Skrevet (endret)

Sukketter 3-7 og en liten "dash" melk.

Jeg klarer fint å drikke dette, selv om jeg ikke kan fordra smaken av sort, ren kaffe.

MEN jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil drikke kaffe likevel. Jeg var hos tannlegen i dag og har fremdeles null hull.

Kaffe er som kjent synderen når det kommer til gulning av tenner. Så ja, tennene mine skal jeg beholde hullfri og hvite resten av livet. Derfor blir det uaktuelt å gjøre seg avhengig av kaffe.

Endret av Skorpion_21
Skrevet

Kaffe i moderate mengder kan være bra det. Dessuten er det ikkje så dyrt, med mindre man kjøper ferdiglagd kaffe fleire ganger for dagen. Eg vil lage min egen.

At det er avhengigdannende tenker eg ikkje så mye på, eg må like det for å klare å komme til det stadiet og eg har vært borti fleire ting som skal være avhengighetsdannende uten å bli avhengig :) Bl.a røyk.

Over til hvorfor; fordi eg sliter med å våkne om morningene om eg tidlig opp og ikkje har fått sovet "lenge" nok, fordi eg snart skal ut i jobb og trenger noe som holder meg våken. Det ser ikkje så veldig proffesjonelt ut om eg sitter der og gjesper som ein tulling mens tårene triller (som det gjør på meg om eg er veldig trøtt eller gjesper mye) halve tida eg er på jobb.

Såg noen nevne te, men det hjelper ikkje akkurat mot trøtthet. Snarere tvert i mot.

Takker resten for tips.

TS.

Skrevet

noen typer te inneholder både koffein og garvesyresyre så kanskje gå innom en tebutikk å forhør deg om du ikke liker kaffi

Skrevet

Jeg kommer aldri til å skjønne hvorfor folk har slik trang til å lære seg å like noe de i utgangspunktet ikke liker. Og sosialt? Den skjønner jeg ikke helt, for hvis det gjelder "kaffepause" så får vel alle pause? Ergo er det bare å ta seg et glass vann mens de andre drikker kaffe?

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Kaffe mocca, latte ovs er IKKE kaffe i mine øyner, det er en dæsj espresso med masse h-melk og søt sirup av ymse smak oppi, også tilsetter folk MER sukker?? Kaffesmaken forsvinner jo helt. Drikker kankje 3 stk i året.. De er skikkelig mektige. Gi meg skikkelig kokekaffe fra kjel slik bestefar laget den med ekte kaffeskum på toppen og litt krut i bunn av koppen...glemmer aldri lukta. MMMMMMmmmmm

• Liker 2
Skrevet

Jeg bestemte meg i fjor for at jeg SKULLE lære meg å drikke kaffe og jaggu klarte jeg det!

Jeg begynte med å presse ned en halv kopp kaffe hver morgen, fordi jeg måtte klare å våkne kjapt og etter 3-4 dager begynte jeg å like det.

Nå elsker jeg kaffe, men den må være svart, ikke noe sukker- og melkedill, da får jeg noia. :fnise:

Skrevet

Jeg kommer aldri til å skjønne hvorfor folk har slik trang til å lære seg å like noe de i utgangspunktet ikke liker.

Det er mange matretter og råvarer som er typisk såkalt "acquired taste", dvs som man må prøve flere ganger og venne seg til over tid før man virkelig lærer seg å sette pris på smaken.

Selv har jeg hatt det sånn med feks oliven, kapers, salt ansjos, frisk koriander, spisskummen, enkelte lagrede oster, og ikke minst med vin og kaffe. Mange har garantert samme erfaring.

Hvis jeg ikke hadde gitt disse smakene flere sjanser, ville jeg gått glipp av mange fantastiske matopplevelser! For meg har det å øve opp smaksløkene til å bli mer sofistikerte en stor egenverdi, rett og slett.

Mht det sosiale er det jo også en åpenbar fordel å være så altetende som mulig. Å uanstrengt kunne spise det man blir servert, og komme med positive kommentarer om maten, er feks en veldig viktig del av arbeidslivet i mange sammenhenger - rett og slett en del av det å være voksen. Har man for mange "liker ikke", tiltrekker man seg dessverre negativ oppmerksomhet i mange sosiale sammenhenger. Å like det meste er derimot smidig og praktisk, rett og slett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...