Gå til innhold

Aarrgh! Ting som dama lærer på KG

Gjest sint og sulten

Anbefalte innlegg

Fjordland sin er jo kjempegod. Har ikke laget grøt på "vanligmåten" siden jeg oppdaget den :)

Men hvis du vil lære deg å lage grøt slik HUN vil ha den, så be henne vise deg det, slik at den blir helt perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis folk bare kunne latt vær å informere på KG at de skulker unna husarbeidet med å vaske ullklær på 90grader og skure parketten med jif og zalo, så slapp jeg å bli mistenkt for å kødde med grøtkokinga...

Veldig kjedelig å få sånne mistanker, når man faksisk gjør sin beste innsats...

Hehe, jeg trengte vel ikke akkurat å lese på KG for å finne ut at mannen saboterte husarbeiedet. Visste du for eksempel at acrylklær som kjøres i tørketrommelen blir seende ut som et rosettmarsvin som har blitt utsatt for statisk elektrisitet? Heldigvis har mannen etterhvert tatt poenget og vokst fra slike barnslige fakter. Men det er jo litt synd om kjæresten din tror du saboterer bare på grunnlag av at du ikke mester grøtkoking. Kan det kanskje være at det er noe mer som ligger til grunn også? Men jeg skal ikke spekulere så mye i det. ;)

Men så "grøtkoketips": Ha med deg ipod eller lignende, liker du lydbøker er det midt i blinken! Det krever veldig mye tålmodighet å stå og røre i grøt uten underholdning, men underholdningen må ikke være så fengende at du glemmer å røre. Ellers vil jeg og nevne at min erfaring med teflongryte og grøt er at teflongryten blir for tynnbunnet, grøten svir seg, teflonbelegget gjør at det som er svidd ikke fester seg og voila så har du grøt med sorte flak av vond smak i. Så slipper du å gjøre den tabben selv ihvertfall. Gå heller for en god gammeldags aluminiumsgryte, de selges for en slikk og ingenting på fretex og har god og tykk bunn. Lykke til med neste forsøk! :klemmer:

Edit: Ville bare legge til at jeg synes du er tapper som virkelig prøver!

Endret av Humleblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars deg. Skjønner godt at du blir frustrert altså.

Jeg har hatt akkurat det samme problemet. Jeg prøvde alt, og alle varianter, og enten kokte det ikke opp i det hele tatt, eller så ble grøten brent.

For litt over ett år siden flyttet vi, og fikk ny komfyr.. Og vips, så ble grøten perfekt!

Så det er ikke alltid kokken det er noe galt med. :fnise:

Jeg har dessuten funnet ut at den brune posen med risgrøt fra Toro, tar under halve tiden å koke, og smaker MINST like godt som 'ordentlig grøt'!

Synes forøvrig du har gjort nok forsøk, nå er det dama di sin tur å koke grøt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruke Geisha sin langkokeris...... Da jeg hadde tømt risgrynene i litermålet oppdaget jeg med skrekk og gru (og en viss kvalme og panikk), at det krydde av LARVER i grøten!!!! Så det blir lenge til neste grøtkoking her i heimen..

Kanskje du skal fortelle det til samboeren din, så slipper du å koke grøt?

Uansett; tidligere, før larvene, brukte jeg Geisha sin. Brukte en teflonkjele. Kokte opp vann og salt etter anvisning (og etter min erfaring, en klatt smør, så det ikke brenner seg..). Deretter hadde jeg oppi grøtrisen, og lot det koke inn, mens jeg rørte jevnlig. Så hadde jeg oppi melken (lettmelk), og lot alt koke opp mens jeg konstant rørte (utrolig kjedelig, men det hjelper på å ha en radio på kjøkkenet). Når det kokte opp så skrudde jeg ned varmen til det minste hakket på bryteren, og tok på et lokk på kjelen. Hele sulamitten skulle da koke i ca 45min. Var innom kjøkkenet med jevne mellomrom og rørte i gryta. På slutten av koketiden hadde jeg oppi noen skjeer med rømme....

(legg merke til at jeg skriver i fortid her.....ved nærmere ettertanke tror jeg aldri jeg kommer til å koke grøt igjen etter ekle-krypende-larve-opplevelsen....grøss...)

Uansett; du er en super mann som legger deg så i selen for din kjære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Fjordland er helt ok. Knitcat nevnte dynegrøt. God idè, men dama di får seg vel en stor overrakelse dersom hun rer opp senga, og grøten velter utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo lage dynegrøten i kald ovn også. Sette inn oppkokt grøt i kald ovn før man drar fra jobb, for så å koke den opp når man kommer hjem igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke koke grøt? Herregud, stakkars fyr. Hadde du aldri mat og helse på ungdomsskolen?

Det hadde vi, men vi lærte ikke å koke grøt for det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Det hadde vi, men vi lærte ikke å koke grøt for det.

Jeg som er så glad i grøt. Hadde blitt ganske snurt om jeg brant det hele tiden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke koke grøt? Herregud, stakkars fyr. Hadde du aldri mat og helse på ungdomsskolen?

Jeg tror ikke det er særlig mange som har lært å koke grøt på skolen, ihvertfall ikke grøt som Skal koke i en time. Ser for meg den stakkaren av en lærer som skal prøve å holde orden på klassen mens en elev av hver gruppe på fire skal stå og røre i grøten uten å gi opp fordi de heller vil ta del i kaoset til resten av klassen. Neidu, jeg lærte ihvertfall ikke å koke grøt på skolen nei. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dynegrøt faktisk noe man kan spise? Jeg trodde det var pulings jeg... :sjenert:

Sikkert fordi jeg ikke kan fordra grøt, og veldig gjerne heller ville pult enn spist grøt....

Men seriøst, HVORFOR skal du lage grøt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok brent grøten noen ganger, men det er bare fordi jeg ikke har fulgt med. Har også glemt at jeg i det hele tatt satte på risen og gikk ut i hagen... Sånn skal det IKKE gjøres!

Jeg bruker Geisha sin grøtris, ikke noe hurtigkoking her, det blir ikke det samme. Bruker oppskriften på pakken, har oppi ris og vann (har lært av mamma og ha en liten slant sukker oppi), lar det koke opp, har så oppi en del av melken, koker opp og har så oppi resten. Har oppi sukker til slutt. Har man en god teflonpanne så skal ikke dette være noe stort problem (hvis du da ikke skal gjøre tusen ting i mellomtiden). Håper du får det til for det er ikke noe hokus pokus å lage grøt :-)

Hvis det er lørdager der jeg ser at jeg får litt lite tid til å lage grøt (skal f.eks på byen å handle) så koker jeg den opp før jeg går til byen, setter den i ovnen (uten varme på), så er det bare å ta den frem, koke den opp (helst ikke på full varme her) og så er den ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, nå måtte jeg google. Dynegrøt må jeg si at er veld et ekleste jeg har hørt om i mitt liv. Mat pakket inn i DYNER også tar det NI timer før den er klar?

Så langt i denne tråden heier jeg VELDIG på Fjordland, merker jeg... :nigo:

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Har svidd grøten massevis av ganger, til tross for iherdig røring i gryta! Sykt irriterende. Hele middagen blir jo ødelagt..

Det jeg gjør nå er at jeg alltid bruker en svart panne. Bruker jeg sånne sølvfarga blir grøten svidd uansett. Har ikke så mye varme på (har på 2 av 3 mulige) og rører konstant. Skrur ned varmen når det koker. Jeg bruker skumma melk da, men det er pga jeg syns grøten blir så feit med lett eller helmelk..

Lykke til :)

Er forresten imponert over pågangsmotet ditt. Jeg hadde nok gitt opp for lenge siden hadde jeg vært deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lage dynegrøten i kald ovn også. Sette inn oppkokt grøt i kald ovn før man drar fra jobb, for så å koke den opp når man kommer hjem igjen. :)

Det er mange måter å gjøre det på. Koke opp og sette inn i kald ovn, koke opp og sette inn i varmere ovn. Forskjellen er at det tar raskere tid om ovnen har litt varme på.

Det er for øvrig direkte feil, slik det står i linken til millas mat på side en eller to - at ovnen ikke må settes på mer enn 60 grader. Det går helt fint å øke temperaturen noe. Poenget med å sette gryten inn i ovnen er at man slipper at den brenner seg i bunnen. :) Det er ikke sånn at man ødelegger grøten dersom man setter den inn i varmere ovn, slik man får inntrykk av hos milla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men poenget med dynegrøt i ovn er vel at du ikke skal sette gryten inn i en ovn som er varmere enn det ville blitt om kjelen stod pakket inn i en svær dyne, da er vel egentlig 60 grader helt riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men poenget med dynegrøt i ovn er vel at du ikke skal sette gryten inn i en ovn som er varmere enn det ville blitt om kjelen stod pakket inn i en svær dyne, da er vel egentlig 60 grader helt riktig?

Hvorfor ikke det? Jeg kaller det forresten ikke dynegrøt - problem solved....

Du ødelegger ingenting ved å ha litt ovnen på litt høyere temperatur, A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Du vet at om du klarer det så kommer hun bare til å fortelle deg at hun viste at du bare har lurt henne hele tiden ??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...spøk til side: jeg husker et råd som kun kan brukes på de gamle typene kokeplater. Man bruker et slikt gryteunderlag som er av stålblankt materiale, som ser ut til at det kunne ha vært strikket (men er det ikke). Et slikt et settes på kokeplaten som du skal ha gryten på (kok som vanlig) og dermed blir det nok varme til å lage grøt, men luft nok til at det ikke svir seg. (må nok fremdeles være der og røre ja) Var det forståelig? De fleste har vel ikke gammelkomfyrer i våre dager, men... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...