AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #21 Skrevet 17. februar 2011 Jeg har tenkt litt på dette,hvis samboeren min dør hvem skal arve? Jeg eller moren? Jeg og samboeren min har akkurat kjøpt oss hus,å moren hans vil at de skal skrive kontrakt på at hvis Han dør,så skal hun arve alt.. Er dette riktig? Hva med meg? Vi har ikke samboer kontrakt,men skal ordne det. Vi har vært sammen i 3 år og bodd sammen i 2. Jeg jobber ikke (student) så han betaler jo så og si alt.. Men har jeg virkelig ikke krav på noe? Hvilken ordning har dere? Uten samboerkontrakt arver du ikke ham, og har ikke dere/han barn, arver foreldrene hans alt. Står dere begge som lånetakere og eiere av huset? Hvis dere gjør det, vil det være rimelig at dere skriver et gjensidig testamente slik at dere arver hverandre hvis en av dere skulle falle fra. I tillegg er det vanlig å ha livsforsikring på ca. halve lånesummen som tilfaller den andre hvis en av dere skulle dø, slik at den som sitter igjen, kun sitte med "sin" del av lånet igjen. Hvis huset/lånet bare er hans, er det vel opp til samboeren din hvem han vil skal arve, men synes jo det er rart om han vil at moren skal arve fremfor deg, hvis dere har planlagt fremtiden sammen 1
Lulilelu Skrevet 17. februar 2011 #22 Skrevet 17. februar 2011 (endret) Når man har vært samboere i 5 år får man de samme rettinghetene som når man er gift, altså samoeren arver alt. Før de 5 årene så MÅ man skrive gjensidig testament som sier at hvis den ene skulle gå bort så arver den andre alt. Gjør man ikke dette så er det foreldrene som arver. Den største driten med det er at man må enten selge boligen og gi foreldrene til samboeren sin del, eller så man må kjøpe ut foreldrene. Så skaff dere gjensidig testament. Det hjelper ikke med forsikring, det er en tillegsting som gjør at den som sitter igjen får penger til å betale samboers del av lån osv slik man ikke blir nødt til å selge. Edit: Samboerkontrakt har ingenting med dødsfall å gjøre. Der skriver man under på hvilken avtaler man har gjort økonomisk, hvem som eier hva osv. Den er der hvis man skulle gå fra hverandre. Endret 17. februar 2011 av Lulilelu
^littletoomuch Skrevet 17. februar 2011 #23 Skrevet 17. februar 2011 Når man har vært samboere i 5 år får man de samme rettinghetene som når man er gift, altså samoeren arver alt. Før de 5 årene så MÅ man skrive gjensidig testament som sier at hvis den ene skulle gå bort så arver den andre alt. Gjør man ikke dette så er det foreldrene som arver. Den største driten med det er at man må enten selge boligen og gi foreldrene til samboeren sin del, eller så man må kjøpe ut foreldrene. Så skaff dere gjensidig testament. Det hjelper ikke med forsikring, det er en tillegsting som gjør at den som sitter igjen får penger til å betale samboers del av lån osv slik man ikke blir nødt til å selge. Edit: Samboerkontrakt har ingenting med dødsfall å gjøre. Der skriver man under på hvilken avtaler man har gjort økonomisk, hvem som eier hva osv. Den er der hvis man skulle gå fra hverandre. Kan jeg spørre hvor du tar det fra? Rettspraksis? For om det er det så er det bare restitusjonskrav o.l som man kan ha rett på. Om man har vært samboere i 2 år MED felles barn har man rett på å arve 4G om noe skulle skje. 4G er ca 300 000. Ergo meget lite. 1
Zzyzx Skrevet 17. februar 2011 #24 Skrevet 17. februar 2011 Når man har vært samboere i 5 år får man de samme rettinghetene som når man er gift, altså samoeren arver alt. Nei, det er feil. Man kan testamentere 4G til samboer dersom man har bodd sammen i fem år. Men det må testamenteres. Arvelova: § 28b. Den som var sambuar med den avdøde ved dødsfallet og har, har hatt eller ventar barn med den avdøde, har rett til arv svarande til 4 gonger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet, jamvel om det er livsarvingar etter arvelataren. Same retten til arv utan omsyn til livsarvingar har også den som har vore sambuar med den avdøde i minst dei siste fem åra før dødsfallet, dersom den avdøde har fastsett det i testament. Min utheving. Jeg tror rett og slett at det er mange av de som har svart i denne tråden som må sette seg ordentlig inn i hva arveloven faktisk sier, for det er mye feil her. 1
Lulilelu Skrevet 17. februar 2011 #25 Skrevet 17. februar 2011 Kan jeg spørre hvor du tar det fra? Rettspraksis? For om det er det så er det bare restitusjonskrav o.l som man kan ha rett på. Om man har vært samboere i 2 år MED felles barn har man rett på å arve 4G om noe skulle skje. 4G er ca 300 000. Ergo meget lite. Jeg styrte med det samme for flere år siden og da leste jeg det forskjellige plasser. Hvis det ikke stemmer (kanskje nye regler nå) så beklager jeg feilinformering.
kaprifolen Skrevet 17. februar 2011 #26 Skrevet 17. februar 2011 Kan noen fotelle meg litt om livsforsikring? Er ikke så klok på dette.. Synes du skal ta kontakt med banken din for å få de til å forklare dette skikkelig ut ifra din livssituasjon. Men kan jo fortelle deg litt om hva vi har... Da vi kjøpte huset og tok opp lån sammen, tok vi lån på 1,7 millioner. Samtidig skrev vi livsforsikring, hvilket betyr at hvis en av oss dør, får den andre 1,7 millioner i "erstatning". Dette for å dekke lånet osv. Summen kan man vel bestemme selv, men jeg har en bakgrunn som har gjort meg veldig oppmerksom på at man vet ALDRI hvor lenge man har livet i behold, så vi forsikret på full sum av boligen. Kort fortalt, hvis en av oss dør, får den andre mulighet til å betale ut huslånet. Samtidig kan man også vurdere en uføreforsikring. Dette er det dessverre ikke alle som får, noen får bare delvis, og grunnlaget kan være alt fra kronisk sykdom, til kneskade, tidligere sykdom, sykehusopphold, matvareintoleranse etc. Men man bør uansett sjekke ut mulighetene. Dette betyr at hvis du skulle bli ufør, så får du en fast erstatningssum i måneden resten av din tid som ufør, som skal erstatte inntektstap. Hvis man er ung og blir ufør, risikerer man å ende opp med ca 10 000kr i måneden. Samtidig kan man også forsikre seg mot alvorlig eller langvarig økonomisk tap grunnet sykdom. F.eks at man blir midlertidig ufør, og må vente på erstatningspenger fra arbeidsplass, man må bygge rullestolrampe, ha store utgifter til sykdomsbehandling osv. Ta kontakt med banken din, og eventuellt en advokat for å få skikkelig informasjon om hva dere må gjøre. Er du medlem i LO har de veldig gunstige ordninger for både forsikring og juridisk bistand. Kanskje han tjener bra, eller har mange verdier hun sikler på? Finnes mange grådige mennesker der ute som tenker på slikt før det meste annet. Sier ikke at hun er slik, men det er det første jeg tenker. Men nok trolling fra meg Jepp, man vet aldri. Ei jeg kjenner opplevde å bli enke etter 16 dagers ekteskap, med en liten pikebaby (alvorlig sykdom hos ektefellen). Svigermor kom på døren 2 dager etter begravelsen for å hente sin sønns klokke som hun påstod hun hadde rett på. "For de hadde jo ikke akkurat en sønn han kunne gi den videre til". De giftet seg delvis for å forhindre at slike ting skjedde, og sikre datteren i fremtiden. Men at datteren kanskje ville arve sin fars klokke for å gi den til SIN eventuelle sønn i fremtiden, og at ingen andre i familien hadde krav på den, DET slo ikke svigermor.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #27 Skrevet 17. februar 2011 Jeg har tenkt litt på dette,hvis samboeren min dør hvem skal arve? Jeg eller moren? Jeg og samboeren min har akkurat kjøpt oss hus,å moren hans vil at de skal skrive kontrakt på at hvis Han dør,så skal hun arve alt.. Er dette riktig? Hva med meg? Vi har ikke samboer kontrakt,men skal ordne det. Vi har vært sammen i 3 år og bodd sammen i 2. Jeg jobber ikke (student) så han betaler jo så og si alt.. Men har jeg virkelig ikke krav på noe? Hvilken ordning har dere? Du har ikke krav på en dritt for å si det rett ut. Kommer du deg ikke ut av huset da arvingen vil så kan de kreve husleie av deg også.(markedspris) Om han ikke har barn, så trenger ikke han og mor skrive kontrakt. Hun er arvingen 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #28 Skrevet 17. februar 2011 Syns Ikke det er tidlig å tenke på,siden vi har kjøpt hus sammen. Halvpartebe av tingene våres har jo jeg kjøpt også,kan hun komme å ta alt? Så lenge vi ikke har kontrakt. Hva med bilen? Å alt dette.. Tror ikke han vil dø på 100 år men det er jo greit å vite litt.. Bilen går til arvingen(mor) Du kan være nødt til å legge frem kvitteringer på det du har kjøpt og betalt. Mor kan jo si du har vert student og uten inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #29 Skrevet 17. februar 2011 Når man har vært samboere i 5 år får man de samme rettinghetene som når man er gift, altså samoeren arver alt. Før de 5 årene så MÅ man skrive gjensidig testament som sier at hvis den ene skulle gå bort så arver den andre alt. Gjør man ikke dette så er det foreldrene som arver. Den største driten med det er at man må enten selge boligen og gi foreldrene til samboeren sin del, eller så man må kjøpe ut foreldrene. Så skaff dere gjensidig testament. Det hjelper ikke med forsikring, det er en tillegsting som gjør at den som sitter igjen får penger til å betale samboers del av lån osv slik man ikke blir nødt til å selge. Edit: Samboerkontrakt har ingenting med dødsfall å gjøre. Der skriver man under på hvilken avtaler man har gjort økonomisk, hvem som eier hva osv. Den er der hvis man skulle gå fra hverandre. Nå tar du feil. Om du så har vert samboere i 20 år så hjelper ikke det. Det må være barn med i bildet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #30 Skrevet 17. februar 2011 Hvis jeg dør håper jeg foreldrene mine har viktigere ting å tenke på en arven min. Merkelig av en mor å tenke sånn, man sitter da ikke å tenker på at barna sine skal dø.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #31 Skrevet 18. februar 2011 For en mor han har. Er vel slike mødre som kan kalles svigermor fra H....Dere bør fort som fy skrive gjensidig testamente gjerne i samråd med advokat for å få det helt riktig. Og så rydde opp i kvitteringer for å kartlegge hva som tilhører hvem. Er du medlånetager på huset så eier du det også.
regine Skrevet 18. februar 2011 #32 Skrevet 18. februar 2011 Sikkert stygt av meg - men du verden så oppgitt jeg blir over sånne tråder. Når man kjøper bolig sammen, låner penger sammen og gjør den typen investeringer - hvorfor setter man seg ikke inn i lover og regler som gjelder??? Det burde være en selvfølge at man i en sånn situasjon skriver en ordentlig samboerkontrakt, hvor det spesifiseres hvem som eier hva, og et testament som ivaretar arv. Man har INGEN arverettigheter etter hverandre når man bare er samboere uten barn. Om man så har bodd sammen i 100 år - så er det likevel den andres foreldre/søsken som er arvinger. Det hjelper ikke å komme med moralske anfektelser om hvor "fæl" denne moren er - hun har retten på sin side. Dersom ikke ts og samboeren selv aktivt gjør noe for å sikre hverandre, ja da er det moren (foreldrene) som arver han. så ts og samboeren bør sette seg ned umiddelbart og snakke gjennom dette, finne ut av det med livs/uføreforsikringer (sjekk og hva dere har gjennom jobben) og skrive testament. Og - bruk gjerne noen kroner på juridisk hjelp for at det skal bli riktig, kan være veldig lønnsomt på sikt. 2
gjest31 Skrevet 18. februar 2011 #33 Skrevet 18. februar 2011 (endret) slettet Endret 18. februar 2011 av gjest31
regine Skrevet 18. februar 2011 #34 Skrevet 18. februar 2011 gjest 31 - tror du skal se på det utklippet fra arveloven som Zzyzx har klipt inn lengre opp i tråden. det er KUN der det er barn med i bildet at dette med arv på inntil 4g kommer inn, eller det er fastsatt ved testament at samboere arver noe fra hverandre. Et samoberskap som har vart i 2 år er ikke i seg selv arvgivende - hvis ikke dette er nedskrevet i testament. Sånn er det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #35 Skrevet 18. februar 2011 Det høres nesten ut som om du har planer om å myrde samboeren din. Det er sånne folk som deg man skulle tatt en kampestein og bundet rundt foten og spent på sjøen!
Zzyzx Skrevet 18. februar 2011 #36 Skrevet 18. februar 2011 (endret) Hallo folkens. Her er det jævelig mye bullshit. Hold for faen kjeft om dere ikke har det grann peiling på det som diskuteres. Det er helt riktig, ditt innlegg inkludert. For dette er ikke riktig. I følge arveloven: Samboer 2 år, ELLER felles barn. Det vil si har man felles barn eller har hatt samme adresse i mer enn 2 år er man samboere å regne. Samboer arver 1/4 min 4 G (74000*4= 296000). Deretter kommer livsarvinger/pliktdelsarv (barn). Mor får i dette tilfelle ikke en dritt. Dette er ikke riktig. Som jeg poengterte tidligere finnes det ikke noen to-årsregel når det gjelder arv, det står klart og tydelig at det er fem år som gjelder når man ikke har, eller venter barn sammen. Og at det likevel ikke gjelder med mindre det stadfestes i testamente. Samboer kan arve 4G i henhold til disse reglene, men maks 4G. Alt overskytende går til livsarvinger. Dersom avdøde ikke har barn eller venter barn sammen med samboeren vil denne arven da gå til foreldre, dersom de fremdeles er i live. Så jo, i dette tilfellet får mor en dritt, den dritten er nærmere bestemt alt som overstiger 4G, dersom paret har vært samboere i fem år eller mer og har testamente. Mindre enn fem år, eller uten testamente så er dritten mor får sånn ca alt. Når det gjelder ting som er ervervet i fellesskap så kan dette nedtegnes i samboeravtale. Så lenge det foreligger en slik avtale vil mor få det en del vanskeligere med å hevde at innbo og annen løsøre tilhører hennes sønn og ikke hans samboer. Endret 18. februar 2011 av Zzyzx 1
gjest31 Skrevet 18. februar 2011 #37 Skrevet 18. februar 2011 Det er helt riktig, ditt innlegg inkludert. For dette er ikke riktig. Dette er ikke riktig. Som jeg poengterte tidligere finnes det ikke noen to-årsregel når det gjelder arv, det står klart og tydelig at det er fem år som gjelder når man ikke har, eller venter barn sammen. Og at det likevel ikke gjelder med mindre det stadfestes i testamente. Samboer kan arve 4G i henhold til disse reglene, men maks 4G. Alt overskytende går til livsarvinger. Dersom samboerparet ikke har barn eller venter barn sammen vil denne arven da gå til foreldre, dersom de fremdeles er i live. Så jo, i dette tilfellet får mor en dritt, den dritten er nærmere bestemt alt som overstiger 4G, dersom paret har vært samboere i fem år eller mer og har testamente. Mindre enn fem år, eller uten testamente så er dritten mor får sånn ca alt. Når det gjelder ting som er ervervet i fellesskap så kan dette nedtegnes i samboeravtale. Så lenge det foreligger en slik avtale vil mor få det en del vanskeligere med å hevde at innbo og annen løsøre tilhører hennes sønn og ikke hans samboer. ja, jeg gir meg. Har hatt dette på skolen for lenge siden. Helt tydelig. Har sett over loven nå og støtter det du sier. Kun en oppfordring til samboere: Få felles barn eller skriv gjensidig testament. 1
Zzyzx Skrevet 18. februar 2011 #38 Skrevet 18. februar 2011 ja, jeg gir meg. Har hatt dette på skolen for lenge siden. Helt tydelig. Har sett over loven nå og støtter det du sier. Kun en oppfordring til samboere: Få felles barn eller skriv gjensidig testament. Eller så kan man gifte seg, og dermed unngå hele problemet. 1
LukaFrost Skrevet 20. februar 2011 #39 Skrevet 20. februar 2011 Eller så kan man gifte seg, og dermed unngå hele problemet. Man unngår strengt tatt ikke hele problemet. Hvis man er gift og barnløs vil foreldrene til den avdøde arve 50%. av dennes eiendeler. Har man barn kan derimot svigers fra helvete holde seg langt unna.
Zzyzx Skrevet 20. februar 2011 #40 Skrevet 20. februar 2011 Vil ikke den gjenlevende ektefellen kunne sitte i uskiftet bo uavhengig av livsarvinger? Dvs hvis det ikke er barn med i bildet i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå