Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man unngår strengt tatt ikke hele problemet. Hvis man er gift og barnløs vil foreldrene til den avdøde arve 50%. av dennes eiendeler. Har man barn kan derimot svigers fra helvete holde seg langt unna.

Dette nekter jeg å tro på, har du noen link eller lov som forklarer hvorfor det er slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette nekter jeg å tro på, har du noen link eller lov som forklarer hvorfor det er slik?

"Kapittel II. Arv på grunnlag av ekteskap. § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet.

Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt.

I høve til arvingar som nemnt i første ledd har ektemaken rett til uskifte etter reglane i kap. III.

Har ektemaken nytta denne retten, blir det ikkje rekna med arv frå førstavdøde til lengstlevande ektemake etter første ledd dersom buet først blir skift med dei andre arvingane til arvelataren etter at lengstlevande ektemake er død."

http://lovdata.no/all/hl-19720303-005.html

Nå står det ikke så ofte hvorfor reglene er slik de er i en lov, men kort sagt kan man si at reglene er et resultat av kryssende hensyn. Her har man vurdert ektefellens arverett mot foreldres og søsken og kommet til et kompromiss der man deler arven i to. Dog slik at ektefellen arver først og med en mistesum tilsvarende 6 G.

Skrevet

Slik jeg leser informasjon fra regjeringen, så kan man fritt testamentere til samboeren, hvis man ikke er bunden av "barnas pliktdelsarv".

Fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/sporsmal-og-svar-for-samboere.html?id=568157

"Spørsmål: Er det noen mulighet for å sikre hverandre arv?

Svar: Har man ikke barn, har man full testasjonsfrihet. Det betyr at man står fritt til å bestemme over sin formue i testament. Man kan dermed også bestemme i testament at samboeren skal ha rett til arv.

Har man barn, er man bundet av pliktdelsreglene. Men om dere har vært samboere i minst fem år, er det adgang til å testamentere opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp til den andre samboeren uavhengig av barnets rett til pliktdelsarv. Retten til å testamentere dette beløpet til samboeren går altså foran barnets rett til arv. ".

Hvis man har barn (og er bunden av pliktdelsarv), så finnes det unntak der man kan testamentere mer enn 4 x G:

Spørsmål: Jeg synes en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp er lite. Jeg vil gjerne at samboeren min skal arve mer etter meg. Kan jeg sørge for det?

Svar: Ja, du kan utvide din samboerens rett til arv ved å bruke testament. Men for arv over fire ganger folketrygdens grunnbeløp er du bundet av barnas pliktdelsarv. Det betyr i praksis at det maksimale du kan bestemme at samboeren din skal arve, er en tredel av det du etterlater deg. Men er formuen din så stor at hvert barn kan arve en million kroner hver, og det likevel er mer igjen, så kan du testamentere det overskytende til fordel for samboeren din om du ønsker det.

Skrevet

vi har ikke noe felles vi, så familien hans får alt. Og jeg må finne nytt hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...