Gå til innhold

Etter hvor lang tid er det vanlig å flytte sammen?

slackerbitch

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år og har en kjæreste på snart 22 og vi har vært sammen et år. Jeg har veldig lyst til å flytte ut sammen med han men han mener vi burde vente. Og han snakker om at vi skal kjøpe sammen istedet for å leie. Jeg skjønner jo at det er det smarteste, men er usikker på om jeg orker å bo hjemme 2-3 år til.. Hvor lenge hadde dere vært sammen før dere flyttet sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke du flytte for deg selv alene da? Må jo ikke bo hjemme selv om han ikke vil flytte sammen ennå?

Min nåværende samboer og jeg flyttet sammen etter noen få måneder, men nå er jeg en del eldre enn deg, og vi bodde begge to for oss selv. Første samboer fikk jeg da jeg var 17 og da hadde vi vært sammen i halvannet år ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting; i utgangspunktet er det lurt å kjøpe istedet for å leie, hvis man har råd til det, og hvis man vet at man skal bo der over mange år, MEN jeg syns at det lureste er å leie en stund, ikke minst hvis man ikke har bodd for seg selv først, for forhold forandrer seg vanligvis ganske mye når man flytter sammen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min samboer flyttet sammen etter ett år. Vi hadde muligens flyttet sammen før det, også, men i og med at en av oss måtte flytte fra hjemlandet, drøyet vi det til vi hadde en klar formening om hvordan vi skulle gå frem.

Jeg vet ikke hvordan den økonomiske situasjonen din er, om du kan flytte på hybel for en periode før dere flytter sammen, slik at du kan få litt erfaring i å leve helt selvstendig? Det er ikke alltid det smarteste å flytte rett hjemmefra, og inn i et samboerskap. Ellers kan det jo også være lurt å bo hjemme mens man sparer opp midler for å få det romsligere økonomisk når man faktisk skal flytte for seg selv.

Syns det høres ut til at kjæresten din har et lyst hode, jeg. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare støtte hun før meg :)

Det er absolutt lurt å bo for seg selv en stund før man flytter sammen. Mitt første samboerforhold varte i noen år, men var et sant helvete. Alt forandret seg når vi flyttet sammen. Var sammen knapt et år før dette.

Har også gjort feilen å flytte sammen med en mann som ikke hadde bodd alene (og aldri mer!!). Han var uselvstendig, ikke vant til å ta ansvar eller noe. Han trodde han flyttet inn til en mamma. Det er ok i starten når alt er rosenrødt, men blir utrolig irriterende etter noen år. Så det endte med skilsmisse. Og han har fortsatt slik, flyttet rett inn til en annen etter lite opphold hos mamma. Han klarer ikke ta ansvar for ungene sine på den måten man skulle forvente av en over 30. Vi hadde vært sammen i 6 måneder før vi flyttet sammen.

Nå har jeg nok en gang flyttet sammen med en mann. Vi hadde faktisk vært sammen bare 1,5 måned før han kom med tingene sine. Men begge to er vi vant til å bo alene, vi er godt voksne og klarer å snakke sammen i stedet for å krangle. Han flyttet inn til meg og mine barn som et "prøveprosjekt". Nå etter 3 måneder så ser vi at dette går bra også i hverdagen, så nå skal vi kjøpe oss noe i løpet av året.

Mitt råd:

Lei en hybel eller liten leilighet alene først noen måneder eller et år.

Lei deretter en liten leilighet sammen med kjæresten en stund (overlever dere på trang plass, overlever dere alt!)

Kjøp deretter drømmeboligen ;)

Hilsen hun med lang erfaring...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde leid først, for å se om det funka.. Vi var sammen i to mnd før vi flytta sammen, men da var vi BEGGE klare for det, noe som er vesentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var sammen i SJU(!!) år før vi kjøpte hus og flyttet sammen :)

I mellomtiden har jeg bodd i to ulike leiligheter, i kollektiv, i Australia og backpacket gjennom Asia.. Jeg føler at jeg har vokst mye på disse opplevelsene, som jeg ikke hadde fått opplevd om jeg ble samboer allerede etter videregående.

Nå må det sies at det var både mannen og boligmarkedet som holdt oss tilbake, men den dag i dag er jeg takknemlig for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hvor lang tid man bruker på å flytte sammen, men når man er på din alder er det nok vanlig å vente i alle fall et år. Hvis kjæresten din mener dere bør vente, synes jeg du skal høre på ham - mang et forhold har gått dukken fordi det aktuelle paret flyttet sammen for fort.

MEN jeg vil faktisk si at den perfekte løsning er åpenbar her: Jeg mener bestemt at det er lurt å bo litt for seg selv før man flytter sammen med en kjærste. Man vokser mye av å bo alene, man lærer mye om seg selv og hvordan man liker å ha ting. Overgangen fra å bo hjemme hos mor til å bo for deg selv, er sannsynligvis mye større enn du forventer, så hvis kjæresten din ikke vil at dere skal flytte sammen riktig ennå; flytt for deg selv en stund. Lær litt om livet, økonomi, ansvar, alt som kommer med å flytte ut. Du vil ikke angre på det, det garanterer jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd:

Lei en hybel eller liten leilighet alene først noen måneder eller et år.

Lei deretter en liten leilighet sammen med kjæresten en stund (overlever dere på trang plass, overlever dere alt!)

Kjøp deretter drømmeboligen ;)

JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er lurt å leie først, men han vil absolutt ikke leie.. Jo, det er helt klart lurt å bo alene først, men har ikke råd til å bo alene uten ham så får vel bare vente til jeg har råd til å flytte for meg selv.. Men takk for svar allesammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du MÅ bo med kjæresten din med en gang.

Du har bare godt av å kose deg litt med å bo alene eller sammen med en venninne, voksenlivet kommer fort nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig men siden du er 18 år så burde du kanskje prøve å leie først. Det vil jeg anbefale, for da er man ikke så bunder til noe om det ikke skulle fungere. Med kjøpt hus vil alltid boliglånet forfølge dere i mange år, kanskje 10-20-30 år. Med tanke på at du er 18 år kan det også bli vanskelig for deg å få lån, da banken vil se stabil inntekt et par år, og god betalingsevne fra både deg og dama di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andre date var innflytningsdate. samboerskapet varte i 3 år og det var kun 5 små diskusjoner i løpet av den tiden, for oss funka det kjempegreit sånn! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, er nok lurt å bo alene litt først, men det har jeg ikke råd til på noen år enda.. Er jo bare en fattig student :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo flyttet sammen like etter at jeg var ferdig på vgs, da vi skulle studere i samme by og hadde lyst til å bo sammen. Vi hadde da vært i et avstandsforhold i nærmere to år før vi flyttet sammen. Her har det faktisk gått kjempebra! Noen småkrangler her og der har vi jo selvfølgelig, det har vel alle par uansett om de bor sammen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er nok lurt å bo alene litt først, men det har jeg ikke råd til på noen år enda.. Er jo bare en fattig student :)

Andre studenter har råd å bo alene, så hvorfor ikke du? Du har selvsagt ikke råd til drømmeboligen, men en hybel klarer du. Lurt å bo alene først, før man flytter sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste studenter her i landet bor da på hybel? Studielån og deltidsjobb, så går det helt glimrende det.

Men siden du bare er 18 er du kanskje skoleelev på VGS? Da er det nok lurt å fremdeles bo hjemme hos foreldrene ja. :)

Jeg og kjæresten flyttet sammen etter nesten to år som kjærester. Grunnene til det var nummer 1, jeg studerte og ønsket ikke pendle. Og nummer 2, jeg følte et enormt behov for å bo alene en periode. Før jeg ble sammen med kjæresten hadde jeg bare bodd sammen med noen, være seg foreldre eller tidligere samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sammen med kjæresten min i to og et halvt år, og har foreløpig ingen planer om å flytte sammen. Vi har det fint slik vi har det :) Vi er mye hos hverandre, men er deilig å ha litt tid for seg selv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...