Gå til innhold

Er jeg urimelig sjalu?

Gjest Opal

Anbefalte innlegg

Jeg er gift med en snill og kjærlig mann. Vi har det fint sammen, men jeg er nok litt vel sjalu av meg. Jeg vil gjerne ha deres mening om noen episoder som har skjedd i løpet av vårt ekteskap, og om dere mener at min sjalusi er uberettiget?

På en fest tok han fotoapparatet og knipset bilde under skjørtet til en dame, etterfulgt av en kommentar lignende "Mmmmmmm". Jeg stod rett ved siden av. Han syntes at jeg overreagerte, og sa at det bare var for gøy...

Han har fortalt meg at han synes at pupper er så fint (ja, hvem gjør ikke det, men jeg trenger ikke å høre det...). Deretter kommenterer han brystene til en venninne og kamuflerer det bak humor.

Han forstår ikke at jeg reagerer på en tekstmelding han plutselig fikk fra to damer han kjente for 20 år siden, der meldingen begynte med "Hei verdens vakreste mann!"

Jeg reagerte med sjalusi da en dame han kjente for 20 år siden, plutselig ringte og ville møtes over en kaffe. Damen hadde jeg aldri hørt om, og de hadde ikke hatt kontakt på 20 år.

Han løy til meg om at han hadde vært på strippeklubb etter en utenlandstur. Han kom hjem og fortalte at alle kompisene hadde gått på klubben, men at han gikk til hotellet. Den kjøpte jeg aldri, og det kom jo etterhvert fram at han faktisk var der han også. Det at han løy ødela mye. Den episoden skjedde veldig tidlig i vårt forhold.

Han har fortalt at han har sagt til en tilfeldig dame på toget at "Jeg blir helt mo i knærne når jeg ser sånne flotte damer som deg". Han sier han gjorde dette for å underholde kompisene som satt like ved.

Hvordan ville dere reagert på disse tingene? Synes dere at det er helt urimelig av meg å være sjalu pga disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tenkt at jeg har en mann som tydeligvis ikke er så nøye på dette med hva man kan si og hva man ikke kan si, hva man kan gjøre og ikke. Han tok bilde under skjørtet til en dame på en fest mens det stod flere rundt, og i tillegg laget en fornøyd lyd, virkelig? Det hadde jeg ikke godtatt, for meg virker det som han ikke kjenner sine grenser.

Den spøken med puppene til venninnen, bak en slik kommentar som er kamuflert med humor ligger det som regel alltid litt sannhet bak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade

Jeg hadde nok blitt sjalu jeg også i sånne situasjoner som du beskriver. Spesielt hvis jeg ble løyet for.

En ting er å titte, men å gjøre så stort nummer av tittinga, knipse bilder under skjørt o.s.v., da hadde jeg blitt forbanna.

Andre får si hva de vil, men jeg syns ikke at du overreagerer, Opal.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer kanskje på noe, men mye av dette hadde ikke jeg likt selv. Jeg tror at om man blir sjalu noen ganger, er det lett å bli sjalu for småting også.

Samtidlig er det aldri greit å lyve, men gutter er gutter og de går på strippeklubb. Kanskje han rett og slett ikke ville gjøre deg sjalu fordi ikke noe galt skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er rart at du reagere på disse tingene. Det er ikke nødvendighvis sjalusi tenker jeg. Kansje en følelse av å ikke få resepkt av mannen sin? Etter min mening går han over streken.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tsunade

Jeg synes ikke det er rart at du reagere på disse tingene. Det er ikke nødvendighvis sjalusi tenker jeg. Kansje en følelse av å ikke få resepkt av mannen sin? Etter min mening går han over streken.

Veldig bra sagt, Wildrose! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dagen kommet der min mann tok et kamera og knipset oppunder skjørtet til ei anna dame så hadde jeg glatt og elegant knipset han ut døra. Han viser null respekt for hun, han viser null respekt for deg og oppfører seg så umodent at han sannsynligvis aldri hadde fått blitt med innenfor døra mi i utgangspunktet. Litt av en fangst han der du ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i denne kommentaren. I tillegg virker han veldig umoden til å være en gift, voksen mann..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DDet med at han knipset en dame under skjørtet hadde ikke fått meg til å bli sjalu. Det hadde fått meg til å bli flau over at dette skulle være min ektemann. JEg hadde blitt flau over at han klarte å oppføre seg slik, og skjemmes på vegne av ham, OG meg selv siden jeg er hans partner.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg synes du er urimelig sjalu.

Jeg skjønner at han prøvde å skjule at han var på strippeklubb når du helt ærlig mener han burde holde det for seg selv at han liker pupper.

Resten hadde jeg ikke reagert på, utenom å tenke at han jammen har platt og barnslig humor iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen hadde knipset oppunder skjørtet mitt og i tillegg kommet med et slibrig "mmmmm", hadde jeg blitt så rasende sint at sjalusi ville vært vedkommendes kones minste bekymring (all den tid jeg antar at dette ikke var godkjent av kvinnen). Det er bare så drøyt og LANGT over streken for hva som er akseptabel oppførsel!

De andre episodene du forteller om, vitner i mine øyne om umodenhet og manglende respekt for deg. Hvor gammel er denne mannen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Han virkar som ein kronisk flørtar, nokre menn er slik.

Så situasjonen din er jo om du må ta stilling til to spørsmål: Er han til å stole på? Gjer han dette fordi det er gøy og for å underhalde, eller ligg det eit ynskje om å utforske andre jaktmarker enn dei han har heime? Viss svaret på dette er at han gjer det berre for gøy er spørsmål nummer to: Kan du med din sjalusi kan takle å vere i ein relasjon til ein slik mann? Eller syns du hans oppførsel går så på tvers av din integritet at du ikkje kan leve med dette?

Viss svaret på spørsmål nummer ein er at han gjer dette for å undersøke andre jaktmarker er svaret sjølvsagt: Du må gå frå han. Han er ikkje til å stole på, han er konstant på jakt.

Eg trur nok at det finst menn som gjer slikt for gøy og meiner ingenting med det. Viss din mann er slik så trur eg det er fåfengt å endre han. Då er valet ditt å leve med han eller gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mannen min knipset bilde oppunder skjørtene på en dame på en fest hadde jeg nok blitt grundig FLAU. Men sjalu - overhodet ikke.

Alt det andre hadde jeg ikke brydd meg om - jeg vet f. eks at han liker pupper :gjeiper: Og han er til og med både voksen og moden!

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Jeg er gift med en snill og kjærlig mann. Vi har det fint sammen, men jeg er nok litt vel sjalu av meg. Jeg vil gjerne ha deres mening om noen episoder som har skjedd i løpet av vårt ekteskap, og om dere mener at min sjalusi er uberettiget?

Jeg tillater meg å komme med mine meninger, stykkevis og delt.

På en fest tok han fotoapparatet og knipset bilde under skjørtet til en dame, etterfulgt av en kommentar lignende "Mmmmmmm". Jeg stod rett ved siden av. Han syntes at jeg overreagerte, og sa at det bare var for gøy...

Det der er jo ikke gøy, det der er utidig, med mindre festen var en sånn "nå skal vi snart spille klespoker og ha gangbang" fest. Den er drøy. Om du bør bli sjalu? Neppe Sint? Soleklart!

Han har fortalt meg at han synes at pupper er så fint (ja, hvem gjør ikke det, men jeg trenger ikke å høre det...). Deretter kommenterer han brystene til en venninne og kamuflerer det bak humor.

Det der får du finne deg i høre. Ikke noe galt i det.

Han forstår ikke at jeg reagerer på en tekstmelding han plutselig fikk fra to damer han kjente for 20 år siden, der meldingen begynte med "Hei verdens vakreste mann!"

At noen sender komplimenter til ham kan du ikke spikre ham opp etter veggen for. Det får du tåle.

Jeg reagerte med sjalusi da en dame han kjente for 20 år siden, plutselig ringte og ville møtes over en kaffe. Damen hadde jeg aldri hørt om, og de hadde ikke hatt kontakt på 20 år.

Det er derfor du ikke har hørt om henne - ingen grunn til å reagere.

Han løy til meg om at han hadde vært på strippeklubb etter en utenlandstur. Han kom hjem og fortalte at alle kompisene hadde gått på klubben, men at han gikk til hotellet. Den kjøpte jeg aldri, og det kom jo etterhvert fram at han faktisk var der han også. Det at han løy ødela mye. Den episoden skjedde veldig tidlig i vårt forhold.

Typisk forklaring fra en konfliktsky fyr som ikke gidder bråk på hjemmebane. Dårlig gjort av ham å bløffe, men - han kjenner deg kanskje og vet at sannheten ville skapt styr og (for ham) unødvendig ståk. Jeg mener allikevel han kunne fortalt seg sannheten in the first place. Du har ingen grunn til å bli sjalu for at han er med kompiser på strippeklubb. Du kan godt mislike det men sjalusi i den forbindelse handler mer om at han gjør noe "mer" enn å se på en eller annen bimbo som vrikker av seg fillene til fårete glis og "gimme five" blant gutta boys.

Han har fortalt at han har sagt til en tilfeldig dame på toget at "Jeg blir helt mo i knærne når jeg ser sånne flotte damer som deg". Han sier han gjorde dette for å underholde kompisene som satt like ved.

Han snakker sannsynligvis sant. Det kan selvfølgelig diskuteres om den type (sleng) bemerkninger er ok, spesielt når man begynner å bli mer enn voksen (du har ikke sagt noe om alder men venner for 20 år siden tyder på at dere er voksne). En reaksjon fra din side om at du synes det er patetisk er helt ok. Sjalu? No way!

Hvordan ville dere reagert på disse tingene? Synes dere at det er helt urimelig av meg å være sjalu pga disse tingene?

Jeg synes det er urimelig av deg å være sjalu men helt ok å reagere på et par av eskapadene hans du har fortalt om her.

Endret av Gorgonzola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er urimelig av deg å være sjalu men helt ok å reagere på et par av eskapadene hans du har fortalt om her.

Du gjør gode presiseringer Gorgon - det er faktisk forskjell på det å reagere på atferd og hendelser - og det å kjenne en sjalusi som omfatter alt man ikke liker. Ofte kan det være svært nyttig med slike analyser som du gjør her - fordi egne følelser og reaksjoner kan bli tydeligere, og det blir lettere å skille snørr og barter. I neste omgang kan det så bli enklere å snakke med mannen om det på en måte som spesifikt refererer til noe - og som ikke havner i den grumsete "du-gjør-meg-sjalu" lapskausen.

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg innrømmer at jeg er sjalu. Det er ingen god følelse, og det gjør ingen godt, verken han eller meg. Jeg er klar over det, og prøver virkelig å jobbe med meg selv for å bli bedre. :sjenert:

Poenget mitt med denne tråden er at hans oppførsel ikke hjelper meg, men snarere gjør at jeg blir mer usikker. Jeg føler også at det er respektløst overfor meg, noen av de tingene han sier og gjør. Episoden med knipsing under skjørtet gjorde meg sjalu fordi han etterpå (i påhør av mange) sa "Mmmmmm" mens han så på bildet. Det fikk meg til å føle meg fryktelig liten. Men mest av alt ble jeg sint, fordi det var respektløst overfor både den andre damen OG meg. Jeg sa til ham at han burde be henne om unnskyldning, men det skjønte han ikke poenget med.

Strippeklubben... Første bud i et forhold: ærlighet! Han løy om det, for å slippe unna ubehageligheter. Sannheten kom for en dag, med det resultat at jeg følte meg sviktet.

Jeg er sjalu. Om mannen min vil at jeg skal bli bedre, burde ikke han da bidra i positiv retning? Trenger han å uoppfordret fortelle meg hvor godt han liker å se på andre, hvor flott han synes at pupper er? Hehe... jeg synes også at pupper er vakre, og forstår godt at han synes det. Men må han på død og liv fortelle meg dette når han vet hvordan jeg føler det? Det er jo som å kaste bensin på bålet.

Jeg innser at jeg nok overreagerer i enkelte sammenhenger. Men jeg mener også at han burde vise meg mer respekt, være litt klokere, og ha litt større impulskontroll. Synes ikke det er rettferdig å bare skylde alt på at jeg er sjalu, han har et ansvar han også. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes som noen påpeker at det er forskjell på sjalusi og å reagere på idiotisk oppførsel.

Hvordan reagerte hun dama..? Uansett om jeg var en av dere damene eller en tilfeldig som befant seg i nærheten, hadde jeg LANGT IFRA sett på det som "gøy"... Hva slags humor har enkelte egentlig..?

Deretter kommenterer han brystene til en venninne og kamuflerer det bak humor.

Myye blir kamuflert bak humor. Ikke bra! Og igjen, hva slags "humor" har egentlig enkelte..?

Han løy til meg om at han hadde vært på strippeklubb etter en utenlandstur.

Ble du sjalu da, eller reagerte du fordi han løy? Å lyve er ikke bra...

Jeg sukket tungt etter å ha lest det der.. "For å underholde kompisene" ærlig talt...

Noen har godt av å sette seg i andres situasjon og behandle andre som de selv vil behandles.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - selvfølgelig har han et ansvar for sin egen oppførsel - på samme måte som du har ansvar for å ta vare på ditt eget selvbilde etc. Alt kan ikke puttes i "sjalusi" bagen din - fordi en del av de blødmene han har gjort kanskje skyldes at han trenger å lære litt mer alminnelig folkeskikk og dannelse.

At han dro en løgn om strippeklubben kan vel kanskje skyldes at han ikke føler han har et såpass åpent klima for å fortelle slikt uten å bli klubbet for slikt. Hvis du blir klubbet for å være ærlig er det kanskje ikke så lett å være ærlig neste gang. Da kan det bli lettere å dra en løgn. Ikke straff ham for den løgnen - det var klønete av ham men også forståelig.

Så - hvis du krever 100 % åpenhet om alt han foretar seg - så bør du kanskje ta stilling til hvordan du eventuelt skal møte den del av ærligheten du ikke liker. 100 % åpenhet betyr innsyn i det man faktisk ikke trenger å vite også. Det kan det være bra for deg å tenke igjennom siden du selv sier at du er sjalu.

Mye av det du beskriver kan settes på hans "trenger-justering-av-takt-og-tone-kunnskap" - konto.

Endret av Havbris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...