Gå til innhold

Bruker du belte på buss?

79 stemmer

1. 1. Bruker du bilbelte på bussen?

• Ja
      41
    • Nei
      20
    • Etter forholdene
      18

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tar alltid på meg belte, liten handling for å minske stor risk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg ser mange som ikke gjør det. Jeg vil tro det er fordi de ikke har vent seg til at det er belte i bussene. Om ti år er det sikkert ikke noe vi tenker over engang.

Gjest Raindrops
Skrevet

Nei, jeg liker å leve farlig : p

Liker å gjøre det farlig for personen som sitter ved siden av eller fremfor deg også da skjønner jeg.

• Liker 4
Skrevet

Så sant det er belte på bussen så bruker jeg selvsagt det! Når jeg tar turbusser sier alltid sjåføren at vi må ta på oss beltene. Han informerer også om at det kan komme en kontroll så det er best å ta på seg beltene for å slippe å få en bot.

Skrevet

om jeg skal langt i noen timer så.

Noen ganger på lokalbussen på 20 minutter- nå på vintern har man så mye klær at jeg ikke orker å spenne meg fast bestandig

Skrevet

Om det er belte på bussen,bruker jeg det ja!

Skrevet

Foreløpig har jeg aldri brukt belte på bussen, selv om det av og til er tilgjengelig. Det kommer nok av gammel vane, da de årene jeg brukte bussen ofte, var det ikke belte på bussen.

Men jeg bruker alltid belte i bil. Det er vel på tide å skjerpe seg.

Skrevet

Jeg har faktisk aldri brukt belte på bussen. Men nå har jeg knapt opplevd at det faktisk er belte der heller.

Tar bare by-buss da, som vel knapt kommer over 40 km/t.

Skrevet

Svarte "etter forholdene"... Er det ikke belte i bussen så bruker jeg det rimeligvis ikke, og er jeg på en bybuss der det mest sannsynlig kommer til å bli veldig fullt tar jeg det heller ikke på ettersom det da kan bli ekstra krøkkete å komme seg ut av setet og av bussen. På flybuss eller andre lengre distanser bruker jeg belte så sant det er montert i setet jeg sitter i (og det ikke har kilt seg fast...)

Skrevet (endret)

Noe jeg finner rart er at 85% av de som har svart her, BRUKER belte (selvfølgelig! ), mens jeg som tar buss titt og ofte ALDRI har sett noen sitte fastspent på buss :klø:

Endret av _Snusken_
Skrevet

Noe jeg finner rart er at 85% av de som har svart her, BRUKER belte (selvfølgelig! ), mens jeg som tar buss titt og ofte ALDRI har sett noen sitte fastspent på buss :klø:

Det samme lurer jeg også på... :gjeiper:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei - for det første er det ikke belter på bussen og for det andre må jeg som regel stå (og bli kasta veggimellom fordi sjåføren er en hissigpropp i trafikken)

Skrevet

Aldri gjort det

Gjest Jente1990:)
Skrevet

Nei for på bybussen er det ikke belter på bussen.

Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg tar bussen veldig ofte men har aldri selen på av to grunner. Det er ca en av 100 busser her som har sele og når jeg er så heldig å havne på den bussen som har glemmer jeg det av gammel vane.

Jeg kan ikke huske å ha sett et menneske med sele på på bussen en eneste gang, men det er nok ga at det er så uvanlig med sele på bussene her.

Når jeg tenker meg om så har jeg hatt selen på en gang. Det var når jeg tok bussen med barnet mitt. Da hadde vi sele på begge to.

Skrevet

Når det en sjelden gang kommer en buss som har belter prøver jeg å huske å bruke det. Men jeg har nok blitt mer nøye etter at jeg ble gravid. Men det kommer litt an på hvor tett man sitter også, har ikke lyst til å romstere rundt under låret på en fremmed for å finne/feste beltet.

I bil godtar jeg aldri at personen bak meg ikke bruker belte. På bussen blir det litt annerledes.

Skrevet

Nei. De bussene jeg tar har ikke belter, men derimot mange tillatte ståplasser, så når jeg en sjelden gang opplever beltepåbud i en buss (også med tillatte ståplasser) så må jeg faktisk le. Det er jo en gedigen selvmotsigelse.

Man kan da også telle på én hånd de gangene folk har omkommet i buss, så jeg anser ikke akkurat risikoen som stor.

Bil, derimot. Aldri uten belte.

Skrevet

Bruker belte på bussen hvis det er tilgjengelig.

Skrevet

Når det kom belter i bussene her pleide jeg å huske det på lengre ruter, mens kjappe turer i byen var det så som så med. Har gradvis blitt flinkere, så nå tør jeg påstå at jeg husker beltet nesten alltid. Litt greit å være et godt eksempel for unger som kjører buss, tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...