Gå til innhold

Bruker du belte på buss?

79 stemmer

1. 1. Bruker du bilbelte på bussen?

• Ja
      41
    • Nei
      20
    • Etter forholdene
      18

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruker dere bilbelte på bussen?

Hvorfor/hvorfor ikke? I går tok jeg bussen, det var kjempeglatt, bussen slang rundt i rundkjøringer og klarte innimellom å ikke stoppe når den skulle. Fortsatt så var jeg nesten den eneste som brukte setebelte. Er det slik at dere tror dere er uskadelige på bussen? Hvis bussen tipper på hodet, tror dere at dere blir sittende i setet uten belte, i stedet for å havne i taket og kanskje knekke nakken? Hva hvis dere tipper til siden? Da kan du risikere å falle oppå personen ovenfor deg. Kanskje slå hodet i ruta, blø litt.

Skjønner ikke at folk velger å risikere livet sitt, bare fordi det er en buss. Du kan dø i en krasj med en buss, selv om den er stor..

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar ikkje buss, men om eg hadde tatt buss så hadde eg nok brukt belte om det var.

Skrevet

Jeg bruker belte på bussen hvis det er belte der. :-)

• Liker 1
Skrevet

Det er aldri belte på bussene jeg sitter på, bortsett fra flybussen og busser som kjører lengre distanser :/ Og da bruker jeg det selvfølgelig.

Skrevet

Ja, bruker belte der det er. På bybussen er det jo ikke belter, men den kan jo godt krasje den også (spesielt så forsiktig bussjåførene kjører her.. Heh)

Gjest Raindrops
Skrevet

Hvis det er belte der, så bruker jeg det. Ser ingen grunn til å la være. Men det irriterer meg at andre ikke gjør det. Hvis bussen skulle kræsje, så hjelper det ikke så mye at jeg har belte på meg, hvis personen i setet bak meg ikke har det.

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Men så er det da ikke belter i setene heller, så valget er ikke stort.

Skrevet

Jeg bruker belte hvis det er tilgjengelig. Har ei venninne som brakk ryggen i bilulykke og har lovet henne på tro og ære å alltid bruke belte.

Skrevet

Hvis det er belte så bruker jeg det og håper at bussen blir stoppet i beltekontroll sånn at alle de andre passasjerene får beltebot! :fnise:

• Liker 5
Skrevet

Har aldri vært på en buss med belter, så vet ikke.

Skrevet

Alltid på busser med belte. Evolusjon og naturlig utvalg i praksis. :gjeiper:

Skrevet

Nå kjører jeg aldri buss, men hadde jeg gjort det hadde jeg selvsagt brukt belte. Hvem gjør ikke det? Jeg ser på det som et must med bilbelte og blir veldig ukomfortabel dersom det ikke er nok belter i baksetet i en taxi eller lignende. Skjønner meg ikke på folk som ikke bruker belte - de kan da umulig ha skjønt noe som helst????

Skrevet

Valget er ikke stort da bussene her ikke har belte.

Skrevet

Jeg bruker belte når det er belte i bussen.

Syns forøvrig det er rart at omtrent alle her svarer de bruker belte når det er belte i bussen, for når jeg sitter på en buss med belter syns jeg alltid jeg er den eneste som tar på meg beltet rundt meg. :filer:

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke belte på bussen jeg tar, så nei.

Skrevet

Hvis det er belte der, så bruker jeg det. Ser ingen grunn til å la være. Men det irriterer meg at andre ikke gjør det. Hvis bussen skulle kræsje, så hjelper det ikke så mye at jeg har belte på meg, hvis personen i setet bak meg ikke har det.

Jeg bruker alltid belte i bussen, så lenge det finnes. Det er en selvfølge for meg. Jeg legger merke til at det er en del i min umiddelbare nærhet som også tar på belte etter at de ser jeg gjør det. Og jeg har også bedt folk om å ta på seg belte, nettopp av den grunn du nevner Raindrops.

Det hadde vært interessant å høre forklaringen til de som velger å ikke bruke belte på buss, så håper det er noen av de som svarer i denne tråden. (PS! Snakker nå selvsagt om busser hvor belte er et alternativ.)

Skrevet

Jeg bruker alltid belte, bil som buss. Får helt hetta om jeg er på en buss uten belte. :fnise:

Skrevet

Bruker alltid belte når det er belte i bussen. Synes også jeg er den eneste som gjør det... Det provoserer meg skikkelig når folk ikke bruker belte i bil eller buss - det er så utrolig enkelt og kan redde livet ditt (og andres)! Alle vet dette, men likevel tror folk at de aldri kommer til å havne i en ulykke. Det må være definisjonen på idioti.

• Liker 1
Skrevet

Bruker svært sjeldent belte på bussen.

Vet ikke hvorfor, det er bare blitt sånn. Stemte "Etter forholdene" da, for hvis det er veldig glatt eller bussen råkjører så tar jeg ofte på beltet. Bruker også belte hvis jeg kjører buss sammen med småsøsken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...