Gå til innhold

Kjæledyr til 7-åringen


Ellen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jenta vår blir straks 7 år og ønsker seg veeldig et kjæledyr. Er usikker på hvor mye hun får til eller gidder av stell selv, så må ha det enklest mulig. Jeg har desverre allergi, så hund/katt er uaktuelt. Kanin tåler jeg (hadde det som liten selv), hamster el. marsvin har jeg ikke prøvd men tipper jeg overlever om jeg unngår nærkontakt. Kan også legge til at vi har en snart 3-åring i huset ;)

Noen som har tips om et enkelt og søtt kjæledyr å starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at kjæledyret er populært de 2 første ukene, så går ungen lei.

En kanin lever vanligvis i 7-9 år, men kan bli eldre. Hamster er nattdyr, og sover derfor hele dagen. Disse skal ikke vekkes om dagen, så det kan være et kjedelig kjæledyr for en 7-åring. De er også vanskelige å få skikkelig tamme. Marsvinets levealder er 8-10 år. Alle dyrene trenger nærkontakt/kos/stell, så om du ikke er interessert i å ta deg av det, da 7-åringen mest sannsynlig ikke kommer til å være interessert særlig lenge, ville jeg lagt hele planen om kjæredyr på hylla til ungen bli eldre og klarer å ta ansvar selv.

Jeg synes det vitner om dårlig dømmekraft hos foreldre som velger å gi et kjæledyr, ansvaret for et levende vesen rett i hendene på en 7-åring.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig i innlegget over. Jeg blir utrolig provosert av foreldre som ønsker å kjøpe kjæledyr til barna. Attpåtil innrømmer du at du vil ha det enklest mulig, så du slipper å ta ansvar. Makan!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

OK greit, ikke noe kjæledyr her i gården!

Og det er jo på en måte ganske trist det også :(

Men, riktig som det alt har blitt sagt; kjæledyret må være et dyr som hele familien har lyst på, og som er de voksne sitt ansvar (trenger jo ikke si det høyt til en 7-åring, men de voksne må være innstilt på at dyret er deres ansvar).

For å snu litt på flisa; kunne dere voksne tenke dere å ha undulat ? De er veldig trivelige fugler når de er tamme :)

Og i fangenskap, kan de faktisk bli over 20 år gamle :)

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Hei.

Jenta vår blir straks 7 år og ønsker seg veeldig et kjæledyr. Er usikker på hvor mye hun får til eller gidder av stell selv, så må ha det enklest mulig. Jeg har desverre allergi, så hund/katt er uaktuelt. Kanin tåler jeg (hadde det som liten selv), hamster el. marsvin har jeg ikke prøvd men tipper jeg overlever om jeg unngår nærkontakt. Kan også legge til at vi har en snart 3-åring i huset ;)

Noen som har tips om et enkelt og søtt kjæledyr å starte med?

Da jeg var 5 år fikk jeg min første Rotte!

Det var et genialt lite dyr, intelligent og morsomt å kose med. Jeg tok meg av stell selv, spesielt etter det ble rutine. Mine foreldre var begge vant med rotter så de ble jo like glad i den som meg - så jeg var ikke alene om å kose og stelle den, men det var -mitt dyr- og MITT ansvar.

Det gikk fint. Har hatt flere rotter siden, og har fremdeles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde hamster og rotte da jeg var rundt 10 år, og kan i dag ikke skjønne at min mor kunne gi meg et slikt ansvar. Hun hjalp selvfølgelig til, men gjorde det klart at det var mine dyr og mitt ansvar. Utrolig dumt. Barn skal ikke ha hovedansvar for dyr! Jeg stelte så klart disse dyrene etter beste evne.. og stikkordene her er "etter beste evne".

Dyr i familien, der de voksne tar hovedansvaret og er klar for hele jobben dersom barnet går lei, er selvfølgelig en annen sak. Voksne som viser hvordan man tar vare på dyr og formidler en god holdning til sine barn er supert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente jo ikke at hun skulle ha ansvaret for dyret alene, men var ute etter å vite hva som kreves av de ulike dyrene, hva hun kan klare selv og hva slags erfaringer andre har. Selvsagt skal vi voksne stille opp og gjøre alt for at dyret skal ha det best mulig, er jo glade i dyr vi voksne også, men det kan jo liksom være "hennes" dyr fordet.. Ville bare undersøke først så vi kan se hva som evt. passer best for oss, slik vil jo dyret også få det best mulig ;) Synes også det er trist om ikke barn skal kunne ha kjæledyr, da jeg vet hvor utrolig givende det kan være!

Takk for tips om rotte og undulat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at folk reagerer, er jo at folk som skaffer seg kjæledyr ikke alltid tenker lenger frem i tid enn akkurat her og nå. De tenker ikke over at dyret antageligvis vil leve i mange år, og når f.eks sommerferien kommer, sitter de der med et kjæledyr og billetter til sydenferie, og det er som oftest kjæledyret de da gir avkall på. Det dumpes mange kjæledyr hvert år, fordi folk ikke tenker igjennom hva det innebærer å ha et dyr.

I tillegg til alt dyret trenger i hverdagen også. Skifting av bur, mye kos og stell, dyret bør få være litt utenfor buret og strekke på bena i løpet av dagen (spesielt kaniner som vanligvis sitter i for små bur i forhold til den plassen de egentlig trenger.). Mangel på kunnskap om hva dyret egentlig trenger er også noe som går utover de stakkars dyrene.

Hvis dere skal ha kjæledyr, les om dyrets behov osv. FØR dere går til anskaffelse av det!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotte er et fint kjæledyr for små barn.

Det er ikke så mye stell, de er billige i drift og lever ikke så veldig lenge.

Rotter er utrolig søte og snille :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade

Hei.

Jenta vår blir straks 7 år og ønsker seg veeldig et kjæledyr. Er usikker på hvor mye hun får til eller gidder av stell selv, så må ha det enklest mulig. Jeg har desverre allergi, så hund/katt er uaktuelt. Kanin tåler jeg (hadde det som liten selv), hamster el. marsvin har jeg ikke prøvd men tipper jeg overlever om jeg unngår nærkontakt. Kan også legge til at vi har en snart 3-åring i huset ;)

Noen som har tips om et enkelt og søtt kjæledyr å starte med?

Jenta deres er ikke gammel nok til å ha ansvaret for et dyr!

Den nye dyrevernloven har heldigvis skjerpet reglene på det området.

Just say NO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere få et dyr må det være foreldenes ansvar, også gullfisk trenger stell. Når jeg vokste opp hadde vi flere dyr, hund, katter, rotte, undulat, hamster, kaniner, men det var ikke barnas ansvar selv om vi som regel foret dyrene. Ansvaret var mest et samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Man kjøper ikke kjæledyr til sine barn, man kjøper kjæledyr til seg selv hvor barna kan ta del i kosen, oppdragelsen og jobben.

Barn er ikke utviklet nok til å ta seg av et dyr, men samtidig er det kjempeflott å ha dyr i oppveksten.

Så uansett hva du velger å gjøre, finn et kjæledyr DU kunne tenkt deg for det er DU som må ta ansvaret, jobben og alt som følger med.

Dersom det er slik at du ikke har noe lyst på kjæledyr, da kjøper du heller ingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun sier så har foreldrene hovedansvaret.

Jeg har hatt dyr siden jeg var 5.

Da fikk jeg min første hamster, når den ble gammel og døde, så ble det dansemus, så hamster igjen, så rotter, så to rotter til, så en kanin som døde alt for ung pga kreft, så en hamster.

Jeg har rett og slett alltid hatt ett dyr i hus, nå er det en kanin og en fugl.

Hva som er passe for barnet ditt vet du kanskje best selv med tanke på hvordan hun er.

En kanin hadde ikke passet for meg når jeg var 7, de burde helst få løpe fritt i huset hele dagen man er hjemme, ellers risikerer du at de blir feite og dævver alt for unge.

Gullhamster er en grei plass å starte, i begynnelsen så er man som regel veldig spent på det nye dyret, prøver å temme, bruker mye tid med de. Etterhvert dør det litt ut, og man tar dyret ut nå og da. Dette har ikke en hamster noe stort problem med, de er som regel ikke veldig sosiale mot mennesker. Bare pass på å skaff et STORT bur...da tenker jeg ikke stort hamsterbur, men jeg tenker stort rottebur. ala "Jenny Rottebur" for eksempel. Den må få plass å herje på.

Ser alt for mange som kjøper små bur til dyra for å få best mulig plass til seg selv hjemme, uten å tenke på hvor mange timer dyret bruker i buret iløpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et dyr DU og mannen din ikke syns det er noe problem å stelle to-tre ganger i uken og beholde i tre-fire år (avhengig av dyr).

Eks. en gullfisk trenger med jevne mellomrom skifte av planter i bollen/akvariet, og vannet må renses/innholdet i bollen må renses.

Jeg fikk hamster da jeg var 4 eller 5, og min mor sier fremdeles at det var vel egentlig HUN som fikk hamster, hehe.. det er begrenset for hvor gøy et barn syns det er å skifte ut spon full av tiss eller rense vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tulla mi fikk seg et lite akvarium. Hun er 7år, akvariumet står på rommet hennes, hun har ansvaret for å slå av å på lys og mate dem. Det lille ekstra tar jeg meg av. Hun har stor glede av det faktisk, har hatt det i 6mnd nå. Gitt fiskene navn, og elsker å sitte å se på dem svømme rundt. Lager seg historier om dem osv....

Dessuten så er det greit når du skal på ferier osv, siden du får tak i mat som holder for fiskene i flere dager...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i at en 7-åring får seg kjæledyr så lenge foreldrene er klar over at dyret er deres ansvar, og at de kanskje ender opp med alt ansvaret og all jobben. Dessuten må barnet være såpass modent at det ikke kommer til å herje og bråke med dyret.

Jeg ville anbefalt syrisk gullhamster eller marsvin, selv om jeg ikke har personlig erfaring med disse dyrene.

Blir det hamster er nok gullhamster det beste valget, de er størst og enklest å få tamme. De skal dessuten bo alene, i motsetning til f.eks. roborovskien som skal bo i flokk. Det kjipe med hamsterne er at de er nattaktive. Men de er kanskje våkne om morgenen og kvelden? Vet ikke, du får snakke med noen som har erfaring :)

Pass forresten på å kjøpe et stort bur, ikke kjøp disse småplastboks-burene, de er som regel aaaalt for små. I følge Norsk Hamsterforening er det absolutte minstekraver for gullhamstere et bur med gulvflate på 50x30 cm og høyde 40 cm, så f.eks. dette ser fint ut.

Marsvin må leve to eller fler sammen for å trives, og de blir mye eldre enn hamstere. Men de blir visst lett tamme og rolige, og er mye mer kosedyr enn hva hamstere er. Når det gjelder bur gjelder det samme her, pass på å kjøpe et stort bur! De aller fleste burdyr i Norge lever i alt for små bur.

Rotter vil jeg ikke anbefale, skal jeg være ærlig. Jeg har rotter selv, og de er aldeles fantastiske dyr, og supre som kjæledyr. Men de krever nok alt for mye. De bør f.eks. være ute av buret og løpe fritt helst 2 timer hver dag, gjerne mer. De må være minst to sammen, og krever ganske svære bur som er godt innredet med mange soveplasser og klatremuligheter osv. Mange bruker f.eks. dette og dette buret.Dessuten blir rotter lett syke med f.eks. luftveisinfeksjoner og jursvulster, så det blir fort litt dyrlegeregninger. Jeg har akkurat punget ut til sammen rundt 3800 kr for mine to :gjeiper: Så nei, tamrotter vil jeg heller si at er passende kjæledyr for eldre barn eller voksne, som er skikkelig interessert i kjæledyrholdet og villige til å gi dem den tiden de krever :)

Lykke til!

Endret av Tonje!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp kjæledyr til en 7åring. Ett dyr fortjener å bli tatt vare på og ikke risikere å bli retunert etter en månde ,når det ikke er morsomt mere. Hvis ungen fortsatt vil ha det samme type dyret om 7 år så kan man heller snakke om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp kjæledyr til en 7åring. Ett dyr fortjener å bli tatt vare på og ikke risikere å bli retunert etter en månde ,når det ikke er morsomt mere. Hvis ungen fortsatt vil ha det samme type dyret om 7 år så kan man heller snakke om det.

Hva er galt med å kjøpe dyr til en 7-åring om foreldrene vet at hovedansvaret ligger på dem? Da blir jo ikke dyret forsømt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...