Gå til innhold

Farge på advents/julelys?

Redhead

Anbefalte innlegg

Fra barndommen av har jeg vært vant med lilla talglys i adventstiden (i adventstaken) og røde lys i jula.

Selv har jeg begynt å ha nesten hvite lys både til advent og i jula. I tillegg har bruker jeg litt gull-lys.

Røde lys har jeg noen av på kjøkkenet, det er liksom det som er det "røde rommet" i jula hos oss.

Det jeg lurte på er om dere "må" ha lilla lys til advent/røde til jul, eller har dere andre tradisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja - LILLAer pinsefargen.......... Dette er vel "kirkens farger" - de liturgiske fargene.

Sjøl holder jeg meg nok til disse fargene..........MEN - det betyr ikke at jeg kan variere hvis jeg pynter et bord .......... Men jeg setter altså ikke røde lys i adventsstaken da...... :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid røde lys i jula og lilla lys i adventstiden jeg. Kanskje er jeg fanget i en kjedelig tradisjon, men jeg tror ikke jeg kommer til å begynne med noe nytt. Synes liksom disse fargene hører med jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også alltid lilla lys i adventstida, men så var jeg hjemme hos noen som brukte nesten hvite lys, og det var veldig pent synes jeg. Så de siste årene har det ikke vært lilla lys hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lysene i adventsstaken er LILLA ,

frem til etter fjerde søndag i advent,

da bytter jeg de ut med RØDE

Julelys er røde

:nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lilla lys i adventsstaken, men jeg har rødburgunder lys ellers i huset, hele året....

Elsker telys og de må være hvite. Ellers setter jeg bare frem ekstra lys til 17. mai, til påske, og til jul, 17. mai lys i tre farger, og julelys i rødt og grønt, eller kanskje hvitt. Varierer litt egentlig... Men jeg brenner dem hele tiden da.....

Er nok litt på feelingen når det gjelder lysfarge.

Men adventsstaken MÅ ha lilla lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...