Gå til innhold

skandia banken

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det er ganske lenge siden man kunne som ny kunde få kort med bilde på.

Det eneste jeg ville vært skeptisk til med Skandiabanken og å reise lenge rundt i andre land, er at når en skal logge seg inn i nettbanken lagres det et personlig sertifikat på maskinen. Jeg ville ikke hatt slike spor etter meg på maskiner på nettkaféer verden over. Da ville jeg haller hatt en annen nettbank med sånn egen pinkode-greie.

Ellers synes jeg det beste med Skandiabanken er rentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste nye nå er at du kan laste ned et sertifikat som bare er gyldig i en time! Da skulle det jo være rimelig greit selv om man bruker en tilfeldig PC.

Ellers synes jeg det er ypperlig å kunne ha påloggingsinfoen i hodet i stedet for sånne teite pinkodekort eller "kalkulatorer" som man må ha i andre nettbanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg fikk kort med bilde, fordi jeg opprettet konto HELT i begynnelsen. Så mistet jeg det (trudde jeg) og sperret dette, og fikk nytt, UTEN bilde :( (men jeg har lappen, så det er greit) Så fant jeg igjen det andre da, inni foret på lommeboka, men da var jo det sperret, så jeg bare klippet det i to (som instruksjonene mine var, om jeg skulle finne det igjen) og har nå kort uten bilde, funker helt greit.

Jeg får penger INN på konto. Sambo sin konto gikk 650 kroner i minus pr 1. august.... Sånne tall kan få mange til å bytte bank... Men han liker (enda i alle fall) å ha en bank med et kontor, så da så. Da må han betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandiabanken har jo faktisk kontorer de også nå

Oslo: Hoffsveien 1 C, 0275 OSLO

Bergen: Folke Bernadottes vei 38, 5020 BERGEN

Trondheim: Beddingen 10, 7493 TRONDHEIM

men det er jo helt klart noe annet en feks DNB eller lignende som har kontor på hvert gatehjørne i hver eneste by...

Men som jeg sa tidligere: Jeg har skjelden eller aldri opplevd så god kundeservice på telefon som hos Skandiabanken, så det at de ikke har kontorer overalt er absolutt ikke noe problem for de fleste av oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg sa tidligere: Jeg har skjelden eller aldri opplevd så god kundeservice på telefon som hos Skandiabanken, så det at de ikke har kontorer overalt er absolutt ikke noe problem for de fleste av oss!

Akkurat der har jeg en annen erfaring... Ringte en gang for å sjekke om billån, men den personen jeg snakket med visste absolutt ingenting om det og kunne ikke svare meg på noen av spørsmålene mine. Ganske skuffende egentlig, men de har sikkert blitt bedre på det etterhvert også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk en ting:

Når du skal overføre pengene dine fra den gamle banken til Skandiabanken, IKKE velg "overføre penger fra annen bank".

Dette tar ca en million dager å få til, og man blir ganske lei av å vente...

Bare gjør som det ble foreslått tidligere, betal en regning til deg selv på det aktuelle beløpet. Det tar bare noen få dager.

Dette lærte jeg på den harde måten... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Om du reiser rundt lenge i utlandet, så trenger du ikke logge deg på nettbank. Skandiabanken er telefonbank også ;). Så da er det bare å ringe inn og få overført penger eller hva behovet er etter en tid i utlandet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Skandiabanken har jo faktisk kontorer de også nå

Oslo: Hoffsveien 1 C, 0275 OSLO

Bergen: Folke Bernadottes vei 38, 5020 BERGEN

Trondheim: Beddingen 10, 7493 TRONDHEIM

men det er jo helt klart noe annet en feks DNB eller lignende som har kontor på hvert gatehjørne i hver eneste by...

Kan vi gå dit (jeg bor jo i Bergen) og bruke det som "et helt vanlig bankkontor"? Altså sette inn penger (uten å betale de 100 kronene andre banker skal ha for å "sette inn i annen bank" når man f.eks får studielånet? Eller få en rådgivningssak angående dette med lån, og alt sånn? Det er nok derfor min samboer beholder sin bank (pluss at man ikke får bsu i skandiabanken.)

Innbilte meg at de ikke hadde slike kontorer, og at de lokalene de hadde bare var kontorer der folk arbeidet, men ikke kunde-kontor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagsbarn: Det står på nettsidene dems, dette er kontorer som man kan komme til for å få veiledning etc. Hvorvidt de tar gebyr for å sette kontanter inn på kontoen din der (eller om de i det hele tatt gjør det) vet jeg ikke, men du kan i alle fall gå dit for å snakke med dem. Men jeg tror du må avtale tid først, sjekk info på sidene dems selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ringblomst - ulogget

Enig med alle de andre som er fornøyd med Skandiabanken - det eneste som er synd er at Skandiabanken ikke er best på rente lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det virkelig 100 kr å sette penger inn i annen bank? :o

Nå er det jo ikke så veldig mange kostnader knyttet til det å ha en konto i en annen bank, da. De fleste har vel en konto de kan sette penger inn på for så å overføre dem til Skandiabanken.

Selv har jeg en konto i Postbanken, som kun brukes som mellomstasjon for penger fra utlandet og studielån. Av og til er det greit å ha en fysisk bank, og da er det greit å være kunde :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jepp, jeg har betalt 100 kroner for å få giroen med studielånet inn på annen konto (jeg trur de satte opp detet gebyret MARKANT MYE da skandiabanken kom, fordi de ikke liker den banken) Vel, jeg fikk en samboer med en "fysisk bank" så vi satte inn begge på hans konto, og han bare overførte til meg, da sparte vi mye gebyr-penger ja :)

Forøvrig kan jeg undersøke litt om det med kontorer ja, bare sånn at jeg vet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Niks, det der er ikke noe for meg.

Det de tilbyr er, ifølge hjemmeiden, finansiell rådgivning for formuende personer. Ikke lille meg som vil ha lån, men de rike, som skal "plassere sine verdier".....

Jaja, man får jo lån i den banken likevel. Og, lån, det skal vi ikke ta opp med det første uansett (man får nemlig neppe lån uten fast jobb og stabil inntekt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det virkelig 100 kr å sette penger inn i annen bank?

Koster 45 kr på posten vet jeg, og har vært borti ett sted som er enda billigere også husker bare ikke hvor. Hos DNB får man ikke sette inn penger på konto ett annet sted hvis man ikke har DNB-konto selv. Synes det var sært jeg, men det var det jeg fikk til svar en gang jeg prøvde.

Jeg har BSU i en annen loka bank, og får sette inn penger gratis på Skandiabanken-kontoen min der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg har betalt 75 i kredittkassen, har betalt minst det samme på posten, og fikk altå tilbudet om 100 i... en eller annen bank, men da gikk vi til dnb og putta alt på min samboers konto, uten å betale et rødt øre. så betalte han et par kroner or å overføre det til meg (altså betale en regning til meg) og visp, så var en hundrelapp spart :)

Jeg ser av prislistene til postbanken at 45 er "giro over skranke" for alle andre kunder, kontantbetaling, men er det dette som gjelder for å sette inn en sak fra lånekassen? For to år siden fortalte mannen på postkontoret meg i alle fall at dette kostet en plass mellom 75 og 100 kroner, jeg husker ikke helt. Det var ikke så dyrt før, men alle bankene gjorde et hopp for slike ting da skandiabanken dukket opp...

Men, jeg er fornlyd mde min konto i skandiabanken. Ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Koster 45 kr i Postbanken ja, mannen min var der forrige uke og satte inn penger... Og som du sier Fredagsbarn, det står på i prislisten dems også. Så den som sa "minst 75 kr" til deg lurte deg (og seg selv???) godt...

Og funksjonæren på Posten som mannen min snakket med sa at de gikk opp fra [husker ikke summen] til 45 kr i forbindelse med fusjonen med DNB... Lenge etter at Skandiabanken kom. Hvordan det er med andre banker vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vel, jeg vet bare at det var det mannen i kassa ville ha av meg, for... 3-4 år siden er det vel nå ja... nei, 2-3, det var rimeligere til å begynne med. (Jeg har hatt bank uten egne lokaler de siste 6-7 årene jeg)

Jaja... sånn er livet. Jeg får ikke penger av lånekassen mer, lånekassen vil HA penger av meg. De pengene jeg får, lønn altså, får jeg rett på konto, så dette går greit nå :) (og sambo har altså dnb, som har MINST ett kontor i byen, hvor vi gratis setter inn penger på hans konto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Litt info fra en "insider" :)

SkandiaBanken hadde VISA kort med bilde helt i begynnelsen, men sluttet med det etter en stund. De som har kort med bilde fra før får nye kort med bilde når de gamle går ut på dato. Alle andre nye kort blir produsert uten bilde.

Det blir ikke belastet gebyr for bruk av VISA kort i utlandet. Det blir derimot belastet 1,75% i valutapåslag - til VISA (eller Teller som de heter nå).

Hvis du får utbetalingsanvisninger (f.eks. studielån), kan disse sendes direkte til SkandiaBanken. Skriv på kontonr som skal godskrives og signer, og pengene settes direkte inn på din konto (OBS! Utbetalingsanvisningen må være utstedt til kontoeier - dvs. du kan ikke sette din utbetalingsanvisning inn på sambo sin konto).

Forøvrig anbefales det å ha en konto i en annen bank i bakhånd. Dette fordi din eneste tilgang til kontanter i SkandiaBanken er via VISA kortet ditt. Og hvis det svikter tar det ca en uke å få et nytt. Kan være greit å ha en konto du kan overføre penger til slik at du kan ta ut over skranke. (SkandiaBanken har forresten ingen kontorer/filialer hvor du kan sette kontanter direkte inn på konto.)

Det står en grei oppskrift på hvordan du skal slette sertifikatt ditt i SkandiaBankens 'Spørsmål og Svar'. Det står i det hele tatt ganske mye nyttig der :wink:

Stjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Dette var nyheter!

For de som tviler (slik jeg gjorde...) ta en titt på Skandiabankens søkefunksjon og søk på "utbetalingsblankett" så står det faktisk svart på hvitt:

Hvordan setter jeg inn en sjekk/utbetalingsblankett i SkandiaBanken?

Enten innløser du utbetalingsblanketten og setter beløpet inn på en konto i en annen bank, for så å overføre dem til SkandiaBanken via en giro, eller så sender du utbetalingsblanketten i en konvolutt adressert til SkandiaBanken, Postboks 7077, 5020 Bergen. Samme fremgangsmåte gjelder for bankremisser. Vi kan dessverre ikke ta imot sjekker trukket på utenlandske banker.

Så genialt, takk for opplysningen Stjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...